Foto van een Ahlmann AZ 10 balen per 2 halen  uit de weide.Kun je bijna de kar niet voor achter de trekker doen zo snel als dit gaat.Elke klem heeft zijn eigen hydrauliek ventiel

Ahlmann AZ 10

Fendt926Driver
Foto van een Ahlmann AZ 10 balen per 2 halen uit de weide.
Kun je bijna de kar niet voor achter de trekker doen zo snel als dit gaat.
Elke klem heeft zijn eigen hydrauliek ventiel

Reacties

+1
wim-same
Bij mijn buurman van de week ook. 5 van één ha. Onbemest land. Daar kan je geen wagen voor pakken.
+1
Fendt926Driver
@wim-same dit waren er 20 van 5 percelen met totaal 4 ha. Dus ook gemiddeld 5 per ha
case 745 xl
2 dubbelwerkende ventielen voorop?
+1
Fendt926Driver
@case 745 xl ja klopt.
Een ahlmann heeft 2 kruishendels net als een kraan.
Rechts voor heffen en kippen.
En links voor 2 externe ventielen.
Vooruit achteruit voor de eerste klem. En opzij en naar je toe voor de tweede klem
+1
case 745 xl
@Fendt926Driver ideaal. Ik laat deze week nog een extra functie op de voorlader bouwen
+1
hummy
@case 745 xl ga je er ook twee meenemen in voorlader?
case 745 xl
@hummy 4 midibalen is de bedoeling
Fendt926Driver
@case 745 xl met midibalen zou het zeker kunnen.
En 4 balen bekijk je zelf ook van partij tot partij of het wel of niet kan.
Als de optie er maar is.

Heb jij een speciale midibalen klem of een verbouwde grote ronde balen klem?
case 745 xl
@Fendt926Driver bekijk het wel per keer. Heb nu een verbouwde grote klem en pak ze dan per 2 op elkaar. Plan is om een dubbele rondebalenklem te bouwen en dan 2 hoog te stapelen.
Fendt926Driver
@case 745 xl maar stapel je er 2 en klem je dan alleen de onderste?
En daarnaast ook 2 netzo met alleen de onderste klemmen?
En de 2e er los op of iets half ronds dat de bovenste baal steunt?
case 745 xl
@Fendt926Driver ja alleen de onderste klemmen. En achter de balen een steun voor de bovenste . Klem iets achteroverhouden gaat wel goed
rubenv
@case 745 xl met de voorlader pak ik geen 2 rollen (john deere 6810) dan gaat de trekker er achteraan en sturen gaat loei zwaar
Fendt926Driver
@rubenv mijn shovel is achterwiel gestuurd.
Maar op een hobbelig weggetje hoef je echt geen 30 te rijden met 2 van deze balen voorin.
Saeghershof
@case 745 xl dat je dan een 3de en 4de functie hebt
case 745 xl
@Saeghershof nee 2 dw
rubenv
Wij hebben een vangmuil aan de shovel zitten wagen ergens neer zetten en alles er opzette werkt ook super snel
bevalt mij beter als heen en weer rijden daar gaat stiekem toch wat tijd in zitten
Fendt926Driver
@rubenv klopt kar kan ook voor aan de shovel.
Jammer genoeg heb ik er geen vangmuil bij.
Maar opstapelen vastsjorren en weer afladen kost ook tijd.
Soms doen we met de kipper 2 snel opzetten en meerijden zonder vast te sjorren.maar dan staan ze tussen de kleppen. En hoef je niet snel te rijden omdat de shovel er ook nog 2 moet pakken
rubenv
@Fendt926Driver afbinden laat ik altijd achterwegen op korte stukjes
wagen niet te gek vol
2 hoog met vierkante en rolle 5 lang 2 breed en 4 er op zat ze iets klem staan
al wordt het verder rijden dan gewoon poppetje met de trekker en aanhanger mee en vastknopen
+1
Fendt926Driver
@rubenv klopt.
Per perceel en hoeveelheid een afweging.
2 percelen lagen op afstand maar die 2 balen konden mee in de pers en op de wikkeltafel.
Hier zijn er ook meerdere opties met balen ophalen
wim-same
@rubenv wij hebben vroeger ook een Ahlmann AZ10 gehad, maar die kon toch maar slecht tegen het trekken van wagens. werd gewoon te warm en toch een aantal keren panne gehad.
+4
rubenv
@wim-same wij met een az85
de warmte is idd een probleem maar voor de rest houd dat gekke ding zich aardig sterk
als die echt te warm wordt dan gaat die zelf sturen en doet de giek het niet meer
maar al heb die er zin in loopt die gewoon 40 op de weg

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@rubenv poe nette combi.
+1
rubenv
@Fendt926Driver dat was 2km achter de boerderij laden en dan oppad lossen.
maar allemaal door het land heen betonpad hebbe ze hier niet overal van gehoord
was om 03:00 snachts en was het zat dus dan maar in 1 vracht lagen er nog 22 dus ging net haha
hummy
@rubenv waarom om 3 uur s'nachts?
+1
rubenv
@hummy opruimen in het loonwerk en dan is het door totdat we klaar zijn anders komt de planning ook in de war
hummy
@rubenv Okay. Ik had het niet zo goed gelezen. Maar voor loonbedrijf dan snap ik het, die moeten wel, toch.
wim-same
@rubenv Maar wij hadden er ook twee wagens achter, en reden best ver naar de klanten. of we brachten ook wel balen 40 km verder naar een klant.
+1
rubenv
@wim-same dat is idd te gek
ging het niet met de same's
+1
wim-same
@rubenv Wij hadden toen ook een John Deere 6400 met een voorlader. Die trok dat beter. Maar de shovel was wel sneller met laden en lossen. Pakte ook 2 balen te gelijk.
+1
Fendt926Driver
@wim-same met mijn az 10 rij ik niet eens geen 10 km met alleen de shovel. Dus laat staan 40 km met een vracht balen.
Kan me dus goed voorstellen dat een az 10 daar niet van houdt.
Dan moet je de az14 met powershift hebben.

@rubenv jou az 85 heeft toch ook powershift met hydrostaat?
rubenv
@Fendt926Driver klopt ja 2 versnellingen en een hoog laag
maar eigenlijk altijd wel in zijn "2" gaat prima over het algemeen
+1
new holland koen
@Fendt926Driver Ik kan je uit ervaring vertellen dat een az14 het ook niet vol houdt bij lange(re) afstanden hoor😬
En is een az14 power shift??
De onze volgens mij niet hoor, gewoon hetzelfde als een az10. Alleen dan kan je van de lage naar de hoge groep met een knopje op de pook van de giek in plaats van een grote hendel in de vloer bij de az10.
Bij de az45e is dit precies hetzelfde als bij de az14.

Edit: Ik heb even verkeerd gelezen. Powershift met hydrostaat is het idd, met 2 versnellingen...
JohnDeere5085
@rubenv hoe bevalt die az85 voor de rest, volgens mij mooiste formaat van ahlmann, zelf een az4 maar mis soms wat kracht, wel kan ik er meer mee doen dan met vergelijkbare knikshovels.
rubenv
@JohnDeere5085 bevalt mij super!
lekker compact maar toch erg strek en wendbaar
kiepers kan je er goed mee laden en pakken/rollen kan die goed baas en hij blijft altijd stabiel nooit voorover of ook maar het idee gehad te hebbe dat die om ging
na ruim 15000u is het nieuwe er wel vanaf
de kraan van de bestuuring is inwendig lek en de extrafunctie's en de snelwissel blijven altijd iets druk houden maar als je dat weet valt er prima mee te wetke
hij bevalt me beter als de nieuwere az95
ruimere cabine-betere giek kwa vormgeving en minder problemen en betere toegangkelijk heid bij onderhoud (nja voor een ahlmann dan 😅)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ahlmann AZ 10 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!