Vandaag voor de verandering eens met de 8690 en Dozerbak op pad geweest. Moest even aan de trekker en deze bak wennen, maar hier is ook wel mee te werken 😁😁Zitten een aantal natte/ zachte plekke

Massey Ferguson 8690

Siete
Vandaag voor de verandering eens met de 8690 en Dozerbak op pad geweest. Moest even aan de trekker en deze bak wennen, maar hier is ook wel mee te werken 😁😁
Zitten een aantal natte/ zachte plekken in het land. Daar halen we de grond uit en spreiden dit over het land. Daarna droge, meer zanderige grond in de gaten, en de teeltaarde weer terug brengen.

Reacties

valmet6400power
Dat zijn geen halve maatregelen! Om een beetje een beeld te krijgen, wat kost dit de opdrachtgever +- per hectare? Je moet dan helemaal niks met het land kunnen als je het zo over de kop haalt toch..
Siete
@valmet6400power
Kosten is zo op afstand niks van te zeggen. Alle situaties zijn weer anders en brengen dus ook andere kosten met zich mee. Deze percelen zijn net aangekocht door de klant. Daarvoor jaren verwaarloost en door verhuur als maïsperceel compleet vernield. Aangezien de drainage er ook opnieuw in kwam is besloten om het meteen goed aan te pakken.
+1
CaseCS130
Kun je niet tegen dumperen 😃
Siete
@CaseCS130
Nee dat kun je wel vergeten 😁😁
wart
Prachtig dat gespecialiseerde werk zo!
Siete
@wart
Vind ik wel idd. Ben nu momenteel wat met de 3D GPS aan het stoeien.
Afgelopen vrijdag nu een paar percelen opgemeten met de trekker tijdens het ploegen. Ik wou dat kunnen doen tijdens een voorbewerking en niet een aparte bewerking van maken. Die meet gegevens heb ik nu in de ontwerp software gegooid en wat mee omgespeeld. Nu vd week ns kijken of we dat terug kunnen zetten om mee te kilveren. Ik heb een tik met die techniek. Helemaal nu ik sinds kort zo nu en dan wel ns op de Bulldozer zit. Deze is ook volledig GPS gestuurd. Dat is wel zo gaaf. Haha
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Siete:
Helemaal nu ik sinds kort zo nu en dan wel ns op de Bulldozer zit.

Moeten we dan nu buldozer fan oprichten of ben je bereid op traktorfan foto s te plaatsen van die buldozer.

Ook een foto van het interieur en hoe alles werkt.....
+1
Siete
@Fendt926Driver
O ja tuurlijk wil ik wel foto's plaatsen. Geen enkel probleem zelfs. Wist alleen niet zeker of dat hier wel wenselijk is. Haha.
Fendt926Driver
@Siete ik zie op tv op goldrush de mensen met een cat D10 rijden.
en met links schakelen ze dan een bepaald patroon wat mij niet helemaal op vooruit / achteruit lijkt
en rechts zal de flippers van hef en blad kantelen en of scheefzetten wel zitten.
Siete
@Fendt926Driver
Hahaha. Ik snap je volledig. Zo heb ik er idd ook een poos naar zitten kijken. Nou hebben wij een Komatsu en die werkt weer heel anders dan een Caterpillar.
Maar heb wel eens met een D6 mogen werken en ga er een beetje vanuit dat die hetzelfde werkt als zijn veel grotere broer.
Als je in de stoel zit heb je links een hendel voor het rijwerk, en rechts voor het blad.
Voor en achteruit gaat net als de gashendel van een motor zeg maar, die moet je draaien. Voor over is voor uit en achterover is achteruit. Op en terug schakelen gaat via druk knopjes, en sturen gaat door de hendel naar voren (links om) te draaien, of naar achter (rechtsom) te draaien.
Rechts zit dus de bediening van t blad, waarbij naar voren en achteren op en neer is, en links en rechts kantelen van het blad is. Een eventuele ripper (of zoals bij Visser Dokkum een Scraper) bedien je met een klein pookje rechts aan de zijkant, achter de hendel voor t blad.
Gas is stationair of vol gas via een tuimel schakelaar en met een pedaal (decelerator) kun je gas minderen. Omgekeerd gas pedaal zeg maar.
Hoop dat het zo te begrijpen is. 😅
+1
Fendt926Driver
@Siete mooie uitleg...
Plaats er deze week maar een paar mooie fotos van.
Met de technische dingen als
Werkgewicht
Dieseltank inhoud
Motorvermogen
Blad breedte en hoogte enz...
wart
@Siete Snap ik, vind zelf ook interessant. Met de tijd mee gaan of voorop proberen te lopen waardoor werk sneller/preciezer gaat, blijft het ook uitdagend.
Zit ook best veel op rupskraan met GPS, ideaal als dat eenmaal gewent bent.
Siete
@wart
Ja het hoort er gewoon bij tegenwoordig. De Bulldozer en de kranen bij ons hebben dezelfde GPS schermen en alles. Op de Kilverbak hebben we weer compleet wat anders. Wel allemaal Topcon trouwens. Je moet zoveel mogelijk zorgen dat je bij blijft. Die technieken gaan zo snel, die halen je in voordat je het weet.
rubenv
@Siete ooits wel eens op een komatsu nogwat 65 gezeten om te proberen
viel mij vies tegen toen in verhouding met een shovel schuiven
Siete
@rubenv
Ik heb dan weer geen ervaring met schuiven op de shovel. Maar geloof je meteen. Die GPS automaat werkt gewoon geweldig. Met de hand wil ook wel, maar dat moet idd flink wennen. Durf me ook zeker niet uit te geven voor Bulldozer machinist hoor. Heb dr vreselijk veel aardigheid in, maar dit leer je niet in een week 😉. Haha
+1
De boer maar
@Fendt926Driver vanuit de stoel is de linker hendel de besturing voor het rijden hoe verder naar voren hoe harder achteruit net zo links en rechts drukken is gewoon sturen de rechter hendel is het blad omhoog en omlaag en links rechts het blad kantelen en op de grond zit een pedaal die je moet intrappen om het gas er af te halen voor het omkeren van de rijrichting
Siete
@De boer maar
Welk merk en type is dat?
Qua rijden heb ik andere ervaringen..
De boer maar
@Siete de Caterpillar D5 en D6 en bij de Liebherr had ik hetzelfde maar daar weet ik het type niet zo snel meer van
Siete
@De boer maar
Ben verre van een expert op Bulldozer gebied, maar bij de D6 waar ik mee gereden heb was het rijgedeelte dus ander, zoals k ook beschreef. Vandaar mn vraag.
+1
De boer maar
Ik probeerde het in simpele lijnen uit te leggen voor iedereen maar er kan wat verschil in zitten het is al een aardige tijd geleden dat ik op een cat gedraaid heb ze zullen in de tussentijd wel wat nieuwe dingen verzonnen hebben of extra
Fendt926Driver
@De boer maar mooie uitleg.
Heb jij zelf ook een buldozer?
+1
De boer maar
@Fendt926Driver nee maar vind het wel geweldig om mee te werken was één van de weinige in mijn jaargang op school die er ook examen in deed iedereen koos liever voor de shovel dat was makkelijker en heb een tijdje bij gebroeders kok uit Bakkeveen op een bulldozer gewerkt
Arie_MF
@De boer maar wat jij en @Siete zeggen klopt allebei, de oudere types hebben een “u” schakelpatroon waarbij de bodem vd u neutraal is, en beide poten een rijrichting met powershift trappen. De nieuwere types schakelen zoals Siete al beschreven had. @Siete als je zulke technieken interessant vindt dan zou je eens op een nieuwere grader met joysticks moeten stappen.
Siete
@Arie_MF
Kijk ook weer opgehelderd. Had al wel het idee dat t of aan t type of aan de leeftijd zou moeten liggen..
Haha mocht ik die kans krijgen zal ik dat ook niet laten. Maar heb opzich verder weinig met Graders. Bulldozers daar in tegen heb k dan weer meer mee. Maar zou mn trekker en Dozer/ Kilverbak er niet voor willen omruilen 😁

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 8690 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!