Weer eens wat anders dan met de shofel op de kuil. Foto is geplaatst door JDuitW op 12-05-2020 om 09:53:01, met 57 reacties.

Valtra T174

JDuitW
Weer eens wat anders dan met de shofel op de kuil

Reacties

Fendt926Driver
Dat is een heel fabriek zo.
Geen smalle straten met bomen langs denk ik.
Want als je geen uitzicht hebt met straat opdraaien en je zet zo n wokkel al ruim 2m de straat op voordat je zelf ook nog maar iets ziet zal oom agent ook niet blij mee zíjn met al die scherp uitstekende delen op de wokkel
JDuitW
@Fendt926Driver steekt idd wel wat vóór de trekker uit maar dat doet een maaier en slanghaspel ook. Met de weg opdraaien hebben we hier voordeel dat er maar weinig bomen zijn. Vind dit op de weg beter rijden dan de shofel met dubbel lucht er nog aan
Fendt926Driver
@JDuitW als het goed veilig kan is hier ook niets mis mee.
Denk wel dat je de voorspatborden eraf gaat halen of eraf rijdt
JDuitW
@Fendt926Driver ik had ook gedacht dat ze er af moesten maar ben er 2 dagen mee weggeweest en het bleef wel aan de banden plakken maar het wikkelde zich niet om de band heen, viel mij alles mee. Misschien komt het dat het gehakseld gras was en niet van de opraapwagens
Fendt926Driver
@JDuitW het zicht is (veel) minder voorop door de spatborden.
Meestal (3 keer) is bij mij de montage plaat van de voorspatborden geknapt doordat ik achteruit rijdend een hoop gras het spatbord tegen de band drukten dan het spatbord mee draait en knapt
JDuitW
@Fendt926Driver oké ja denk toch dat ik ze de volgende keer er maar afhaal, boel krom heb je ook niks aan
+2
DaanLek
@Fendt926Driver Wij verdelen al jaren met wokkel voorop en spatborden erop. Zicht is er niks minder om en eraf rijden doe je ook niet. Agco spatborden zijn degelijk gemonteerd.
+1
Fendt926Driver
@DaanLek moet ook zeggen dat die voorspatborden nog in de deutz tijd was 25 jaar geleden...
Van de fendt is er nog geen gesneuveld
JDuitW
@Fendt926Driver ooh valt mee dus😅
Als ik weet dat ik een paar dagen achterelkaar op de kuil moet dan denk ik dat ik ze er wel af haal, maar voor 1 dag kuilen laat ik ze wel zitten anders blijf je aan het sleutelen
DaanLek
@Fendt926Driver Ja “vroeger” met de Case moesten wij ze er ook altijd afhalen hoor. Snijden nu ook korter dan toen, denk dat dat ook wel iets scheelt
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Meestal (3 keer) is bij mij de montage plaat van de voorspatborden geknapt doordat ik achteruit rijdend een hoop gras het spatbord tegen de band drukten dan het spatbord mee draait en knapt

Bij deze trekker zal dat niet gebeuren, want deze voorspatborden zitten mooi hoog aan de achterkant.

Dus @JDuitW kan ze rustig laten zitten zo (als hij geen hele gekke dingen gaat doen).

Zelf liet ik de spatborden er ook altijd aan.
Ik had de voorspatborden een klein stukje voorover gezet, dan heb je gelijk het voordeel dat bij hogere snelheden het vuil niet meer recht vooruit spuit en weer terug op je voorraam waait en die lelijke rubber flapjes die sommige er daarom onder knutselen achterwege kunnen blijven.
mdoornekamp
Dikke combi. demo of gekocht
JDuitW
@mdoornekamp gekocht, werkt mooi zo’n wals👌
mdoornekamp
@JDuitW ok. Is de verdeler ook nieuw? of komt die van de shovel
JDuitW
@mdoornekamp nee niet nieuw, komt bij een bevriend loonbedrijf vandaag, omdat die veel nieuwe machines kocht kon hij scherp een nieuwe wokkel kopen anders had hij dat ook niet gedaan. Zit wel een bok bij voor aan de shofel maar nog geen hydromotor
mdoornekamp
@JDuitW ok. wel dikke wokkel. Ook verstek cilinders?
+1
JDuitW
@mdoornekamp ja dik ding verder. Ja je kunt hem scheef zetten. Ik wil hem eigenlijk hydrologisch aangedreven hebben, vind dat hij nu nog te snel draait en dan kun je hem ook de andere kant op laten draaien
edwin-hensbergen
@JDuitW jaa dan kan je hem wat mooier laten draaien onafhankelijk van toerental zegmaar
+1
JDuitW
@edwin-hensbergen ja klopt en de achterkant van de bult als daar wat te veel hebt neer gegooid kun je dat mooi weer terug halen
mdoornekamp
@JDuitW bij je shovel kun je olie/toeren niet regelen toch. Dan draait ie te lamgzaam en moet je vol gas geven. Maar dan rijdt je shovel weer te hard.😂
JDuitW
@mdoornekamp klopt maar ik bedoel ook door de trekker hydraulisch aangedreven
arjanvw
@JDuitW wij hebben een reck verdeler die voor en achterop kan dmv omkeerkast, maar door de 1000 toeren van de front draait die bij ons ook te snel als die voorop zit. Achterop met 540 gaat er minder snel wat naast.
MulderDeutz1
@arjanvw Je hebt van die omkeerkasten met 1:1,9 overbrengingsverhouding. Dan draait ie achter op 540 en voor op 1000 aftakastoeren even hard.
+1
arjanvw
@MulderDeutz1 dat wist ik niet... had echt wat geweest. Die er nu opzit kwam rechtstreeks van Reck.
+1
JDuitW
@arjanvw maar dan kun je hem nog steeds niet even makkelijk achteruit laten draaien, en als er een hydromotor opkomt kan die ook zo aan de shofel
Fendt926Driver
@JDuitW heeft de shovel en de trekker dezelfde olie?
Of zal dat een minimale vermenging opleveren?
JDuitW
@Fendt926Driver ja zit de zelfde olie in dus dat is geen probleem
Fendt926Driver
@JDuitW ok.
Mijn shovels lopen op atf en 46 hydro olie.
En de trekker hydrauliek op 15w40 stou olie.
Hoop dat de kraan die deze week komt ook op 46 hydro olie loopt dan kan ik de aanbouwdelen van de kleine shovel ook aan de kraan gebruiken
GROENEDEERE
@Fendt926Driver
Kranen hebben veelal type 46 olie heb tot nu toe niet anders gemerkt.
Weet wel dat atlas soms wel wil afwijken daarvan
Fendt926Driver
@GROENEDEERE ok.
Loonwerker hier in de buurt liet al zijn liebherr kranen leveren op atf olie...
Mijn ahlmann az10 loopt ook op atf.
Weet niet waarom sommigen dat doen
+1
JDuitW
@Fendt926Driver onze shofel hoort volgens mij ook 46 olie in alleen hebben wij gewoon hydo olie er in wat ook in de trekkers zit, kan prima en wel zo makkelijk
Fendt926Driver
@JDuitW denken in oplossingen vindt ik altijd mooi in de praktijk.
S winters lijkt de shovel mij dan trager door de dikkere olie.
Maar s zomers wordt de olie minder dun.
+1
JDuitW
@Fendt926Driver zou best kunnen dat die dan wat trager werkt door de dikkere olie. wij werken met veel losse krachten dus moet je zoiets als olie bij vullen makkelijk en overzichtelijk houden anders worden er fouten gemaakt
+1
GROENEDEERE
@Fendt926Driver
Atf misschien meer hitte bestendig?
Atf staat voor automatic transmission fluit....
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Mijn shovels lopen op atf en 46 hydro olie.

Dat had mijn heftruck ook, maar ooit met verversen i.p.v. de 46 er dezelfde hydroliekolie als de trekkers erin gegooid.
Lekker onbezorgd machines uitwisselen 😊
De boer maar
@hobbyboer de machines waar een loadsensing pomp op zit moeten over het algemeen 46 in vanwege de dikte van de olie als er dikkere olie inkomt kan de machine er anders op gaan reageren en de pomp zelf zal het ook wel niet zo lekker vinden als het koud is krijg hij de olie niet zo snel weg of aangezogen
hobbyboer
@De boer maar Is een toyota van 1996 met nog een tandwielpomp en gescheiden van de transmissie waar gewoon atf in gaat.
Gaat prima
rommert14
@hobbyboer wist niet dat dat kan. Hier ook aparte olie voor de shovels en kraan
hobbyboer
@rommert14 Wel even nakijken of vragen zou ik doen als het wat nieuwer spul is.
rommert14
@hobbyboer ja maar wij hebben niets wat vaak tussen een shovel en trekker wisselt, dus ik hou het mooi gescheiden.
De boer maar
Hier zijn vorig jaar al heel wat boetes uitgeschreven omdat je niet verder dan drie meter vanuit het stuur gemeten mag uitsteken tenzij er spiegels of een camera voorop zit om te kijken of we verkeer aan komt
JDuitW
@De boer maar oké de politie doet hier nooit niet heel moeilijk, we gaan het meemaken
+2
De boer maar
@JDuitW ze komen hier in de zomer altijd tijdens het toerisme drukte een paar keer een week met twee motor muizen maar zodra ze op de boot staan weet het hele eiland het al bijna gelijk hetzelf met de flits auto 🤣
edwin-hensbergen
Werkt zon wokkel een beetje? Ook op smalle bulten zonder wanden?
+1
mdoornekamp
arjanvw
@mdoornekamp Als die te hard draait idd niet. Wij hebben ook weleens smalle (7mtr) bulten gemaakt zonder muren, maar als die rustig draait gaat dat goed. Je kan hem ook hydraulische naar binnen zwenken om het dikste gras weg te werken en dan ga je er nog een keer over om de zijkanten op te zetten.
JDuitW
@edwin-hensbergen in sleufsilo gaat het mooi, smalle bulten heb ik er nog niet mee gedaan
edwin-hensbergen
@JDuitW ah oke, zal wel flink wat gras verzetten zon ding. Thuis hebben we smalle bulten dus nu met holaras kuilverdeler. Beetje orienteren wat mooi werkt
+2
mdoornekamp
@edwin-hensbergen denk dat holaras dan beste is. grote rubber zij flappen
+2
hobbyboer
@edwin-hensbergen Ja, zo'n wokkel werkt super!
Als de bult echt veel te smal is natuurlijk niet, maar dan werkt iets anders ook niet.
Het enige wat dan een goede oplossing is is een niet te grote opraapwagen en/of over een grotere lengte lossen.
+3
Arie_MF
@hobbyboer ik vind het ook prima verdelen op een bult zonder wanden. Voorheen een Holaras en Rogedi gewend, dus was wel even wennen. Als je het toerental laag genoeg kunt krijgen kun je er prima de kanten mee opzetten.
edwin-hensbergen
@hobbyboer ah oke, misschien wel een keer mooi om te proberen. Onze platen zijn 7m breed
henrivanpanhuis
@edwin-hensbergen Dat kan prima. Wij hebben sleufsilo van 7 meter breed met 1 meter muur, maar de kuil komt helaas 2 meter boven de muur uit🙈. Maar dan wordt de bult ook wel zo smal dat het niet mooi meer werkt. Wij hebben trouwens verbreed stukken aan onze reck, als we die eraf halen werkt het ook wat makkelijker op een smalle bult
edwin-hensbergen
@henrivanpanhuis ah oke, ben benieuwd hoe dat zou werken. Nu nog met een holaras superstar op de bult, als deze af is maar kijken😬
+1
fendt308-driver
Deze spatborden kun je gerust laten zitten. Wij verdelen al een jaar of 8 met valtra en gaat best. Die spatborden zijn ook onder korter als andere merken. In de bosbouw blijft het ook heel. Met de fendts kostte het nog wel is een spatbord

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra T174 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!