Foto van een Valtra N134,
Weer een beetje mestrijden. Geplaatst door trean op 22-05-2020 om 12:09:27, met 25 reacties.

Valtra N134

Foto van een Valtra N134,
Weer een beetje mestrijden

Reacties

johndeere6230
Nog verdund met water?
trean
@johndeere6230 nee, rij op een stukje afstand en wij hebben geen mixer in de silo dus dan moet er flink water in om genoeg te hebben om te laten mixen, zat nog maar 60 cm mest in,
Ik zou een baantje kunnen doen en dan bijladen. Maar dan moet je weer zien dat de verdeling klopt.
johndeere6230
@trean

Ahh op die manier, dat is zonde dan ja om met half water te gaan rijden.

Jullie mixen hem dan door rond te pompen?
trean
@johndeere6230 nee laten voordat we maïsland gaan bemesten 1 keer mixen door heeres en dan pompen we het terug naar de stal, laatste 200 honderd kuub trekken we er zo uit,

Laden via zuigarm met turbovuller gaat sneller.
johndeere6230
@trean

Aahzo, jullie moeten het echt terugpompen of kunnen jullie het terug laten lopen? En hoezo die laatste 200 kuub ook niet terug pompen?
trean
@johndeere6230 pomp huren we ook bij de loonwerker, de silo staat lager als de stal dus alleen de eerste 200 kuub wil terug lopen. Totaal 1000 kuub en in de stal kan er maar 600 m3 bij, dus voor het laatste de pomp ophalen kost te veel tijd.
johndeere6230
@trean

Oohzo, je kunt niet met slangen bij de put komen? Dat je met de tank kan overpompen?
trean
@johndeere6230 dan moet er of een extra koppeling op de tank of we moeten een verloop van 5 naar 6 duims op de slang naar de bemester maken. Maar als het toch in de tank zit breng ik het liever gelijk weg.

Andere kant op pomp kan wel met de tank, misschien zelfs puur met de turbovuller als de silo nog niet zo vol zit.
johndeere6230
Quote Reactie van @trean:
Maar als het toch in de tank zit breng ik het liever gelijk weg.

Daar zit zeker wat in, maar als je op dezelfde plek staat en je pomp die 200 kuub, 20? Tanken, over, dan kun je daarna mixen en met de zuigarm gangs, hoef je de slang maar 1 keer met de hand aan te koppelen
+1
trean
@johndeere6230 en de lange slang neerleggen, leegblazen en weer oprollen,
Ben je ook weer 1,5 uur verder, in die tijd kan ik ook de mestpomp ophalen en weer wegbrengen en dan kan ik tijdens het pompen wat anders doen.
+1
trean
@johndeere6230 het is ook nog redelijk vochtig hier

(klik om te vergroten)

CaseCS130
Tevreden met de Valtra tot nu toe?
+1
trean
@CaseCS130 ja opzich wel, alleen jammer dat de boost er niet bij komt met bemesten.
Met maaien hield het met 10 km/h op sommige plekken waar flink stond wel op.
Alleen jammer dat je maar 2 ventiel kan smoren en de hydrohendel met bemesten niet altijd vast blijft staan.
CaseCS130
@trean Wanneer komt de boost er precies in dan? Bij een bepaalde afname aan de aftakas?
Die ouderwetse hydro hendels vind ik ook wel wat karig, maar goed daar is de prijs ook naar. Het is niet dat er niks anders te leveren is. Zou je hem weer kopen of zou je liever meer betalen voor een luxere versie?
trean
@CaseCS130 boost komt er bij een hoger motortoetental in als de aftakas is ingeschakeld staat er in het boek. Heb zelf nog niet gemaaid dus weet niet precies wanneer hij er in gaat. Net met de tank even wat gestest, op de weg in de hoogste versnelling is hij begrenst op 43 km/h wat hij haalt bij 1600 toeren, als ik met een volle tank de aftakas aanzet gaat de boost aan, bij een lege tank niet, dus er moet ook genoeg vermogen gevraagd worden.

Wij hebben er ook 2 elektrische ventielen op kruishendeltje , vooral voor fronthef en voorlader. Maar ook voor 1 ventiel achter. Die kun je niet vastzetten voor een hydrauliekmotor ook de andere 2 optionele electriche kunnen zoals ik het lees in het boek niet.

Als ik het voor het zeggen had zou er een iets luxere 154 of 174 kiezen.
Maar ik ben ook wel verwend met luxe fendts op het werk.
CaseCS130
@trean Ja ik weet dat je op het werk wel wat luxere trekkers rijdt, daarom vond ik het wel interessant om jou mening te horen of de extra luxe de meerprijs waard is.
Wel raar dat die elektrische ventielen niet vastgezet kunnen worden, dat kan al op mijn 20 jaar oude trekkers met elektrische ventielen.
+1
trean
@CaseCS130 de kruishendel is voor de voorlader bedoeld dus het is eigenlijk wel logisch dat je die niet vast kan zetten, dan kan dat ook niet per ongeluk gebeuren, de flippers kunnen het misschien wel, maar die hebben we niet.

Die extra luxe is ook niet echt nodig voor een veehouder, de meeste machines zoals giertank en opraapwagen hebben een bedieningskast en eventueel loadsensing, dus aan een computer waar je veel hydrauliekinstellingen kunt doen heb je weinig. Dat zou je kunnen gebruiken met maaien en harken.
Kopparmanagent heb je ook weinig aan omdat je meestal de aftakas laat draaien op de kopakker.
CaseCS130
@trean Ja voor de voorlader is die joystick vast ideaal. Maar al met al voor een veehouder geen gek ding dus.
+1
trean
@CaseCS130 klopt, joystick gebruiken we ook voor maaien overdwars is voor achtermaaier heffen en vooruit achteruit voor de fronthef.
Alleen jammer dat hij de cruisecontrol en eleelectronisch handgas niet onthoud als je hem uitzet, buurman heeft dezelfde trekker zonder fronthef en die kan het wel.
Valtrapowerr
@trean Weet je dat van die Joystick zeker? Kun je niet de zweef functie die je nu gebruikt voor bijv je maaiers omzetten in een permanente bediening?

Bij onze Valtra kan ik dat ook instellen of permanent of zoveel seconden of zweef.
Ik heb alleen niet de functie dat je de joystick doordrukt in de zweef ik moet dat in de zij console doen voor alle ventielen behalve 1 achter die kan ik óók met tiptoetsen bedienen in de armleuning.
+1
trean
@Valtrapowerr ik heb wel iets gezien van zoveel seconden, dus dan moet permanent ook kunnen, ik zal straks nog eens wat proberen.
trean
@Valtrapowerr kan alleen met flippers in de armleuning en die hebben we niet.
JordyW
@trean
Als je de Smarttouch terminal hebt kan dat zeker, gewoon het betreffende ventiel aantikken in de computer en bij de tijd doorscrollen tot het oneindig symbool in beeld komt.
Of heb je de minder luxe versie zonder de nieuwe terminal?
trean
@JordyW wij hebben de minder luxe versie

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra N134 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!