We waren volop aan het rijden met de 3-asser en ineens uit het niets blokkeerden alle remmen van de aanhanger. Er kwam niet genoeg druk meer op de luchtremmen. We hebben hem omgekoppeld aan onze 828 die ook net terug gemaakt was. Had een defecte koppakking van de luchtcompressor. We hebben dat snel door het LMB laten maken. Dit euvel aan de 916 gaan we zelf trachten te herstellen...

Fendt 916

297 foto's van @Gavrie Willemsen

We waren volop aan het rijden met de 3-asser en ineens uit het niets blokkeerden alle remmen van de aanhanger. Er kwam niet genoeg druk meer op de luchtremmen. We hebben hem omgekoppeld aan onze 828 die ook net terug gemaakt was. Had een defecte koppakking van de luchtcompressor. We hebben dat snel door het LMB laten maken. Dit euvel aan de 916 gaan we zelf trachten te herstellen...

Reacties

Saeghershof
Compressor defect? Of een groot luchtlek?
+1
new holland koen
Jij bent ook echt een pechvogel Gavrie!
Als het een gemaakt is gaat het volgende wel weer kapot...
Succes met de reparatie.
+11
Fast Eddy
@new holland koen

Dit is de realiteit. Als je elke dag met het materiaal op pad bent gaat er ook wel eens wat stuk. En als je met trekkers of machines met hoge urenstanden werkt is dat risico iets groter als met nieuw materiaal.
Maar Gavrie zet ook de dingen die mis gaan op de foto. En dat siert hem.
+5
new holland koen
@Fast Eddy Klopt helemaal wat je zegt.
Het is idd prachtig dat hij dit er ook allemaal op zet👍
+2
Gavrie Willemsen
@new holland koen zal wel meevallen, Fendt kennende zal het wel een klein prul zijn 😂😂
+8
huub
Een ken een mop over een Belg die eerst die driehoek neerzet en dan de auto 10 meter vooruit drukt..
+2
jasper-santing0
@huub Zo mop had ik niet tegen een belg vertelt die een 916 10 meter vooruit drukt, of je moet heel hard kunnen lopen😜😜🤣
Gavrie Willemsen
@huub Belgen zijn niet lomp hè Huub.... 🤣🤣🤣🤣
Towaberg
Dat is balen☹️
+4
Gavrie Willemsen
Ik heb al zo dikwijls stukken en brokken in mijn leven gehad dat ik er ondertussen immuun voor geworden ben.... ik word er niet meer warm of koud van....we lossen het op en gaan weer verder...
+2
new holland koen
@Gavrie Willemsen Das ook 't beste!
+1
tractorquintentje
@Gavrie Willemsen Mooi dat het zo kan, maar denk dat dit in grondwerk nog makkelijker is dan in loonwerk. Grondwerk komt meestal niet aan op 1 dag en een combi is makkelijk uitwisselbaar. Bij een hakselaar of zaaimachine ligt dat moeilijker, want de dagen dat die rijden, moeten ze overal tegelijk zijn. Daardoor ligt de druk wel iets hoger denk ik.
930triplemaaier
Was dat ineens dat ie op de rem sloeg of had je al een poosje het idee dat het systeem moeilijl meer op druk kwam?
Gavrie Willemsen
@930triplemaaier nee van de ene op de andere moment. Paar maand geleden hebben we er ook is aan bezig geweest maar uit het niets was het opgelost en het was eigenlijk wat “vergeten”....
930triplemaaier
@Gavrie Willemsen klinkt voor mij alsof het afblaasventiel blijft hangen.
Ik heb al een keer gehad dat 2 veerremcilinders op de trailer tegelijk kapot gingen toen ging ik ook lekker in de gordels en kon em nog net uit laten rollen naar de vluchtstrook. Dan sta je wel raar te kijken
Fendt926Driver
@930triplemaaier hier gehad met de 926 met grasmaaien dat een rembooster lek ging.
dan gooit hij ook de handrem erop. was midden in het perceel en de trekker begon zwaar te trekken. daarna vlot het signaal luchtdruk te laag dus wist ik snel waar het aan lag. maar bij volgas in de veldgroep toch nog wel netjes op het erf aangekomen waar ze er makkelijker met de service bus bij konden
930triplemaaier
@Fendt926Driver heb een keer een trailer opgehaald daarvan was de rem door de kapotte veerremcilinder aan gaan lopen en was de remschijf zo heet geworden dat toen ie bij de klant op de weegbrug stond de band geklapt is door de hitte uitstraling van de remschijf.
Fendt926Driver
@930triplemaaier dan sta je weer met beide benen op de grond als er een band klapt.
maar olie remmen blijven ook wel eens hangen.
maar met de trekker zie je het dan wel roken achter je. en anders inderdaad boem
930triplemaaier
@Fendt926Driver ik doe het ook wel eens express even een stukje met de handrem erop rijden als ze voor de apk moeten en de trailer heeft langere tijd stil gestaan
radium45
@930triplemaaier Ik ken er wat die dit per ongeluk doen... 😂
930triplemaaier
@radium45 daarom hebben de vrachtautos tegenwoordig geen strekrem meer.......
radium45
@930triplemaaier Volvo heeft dit toch nog steeds? Kun je inschakelen in combi met de motorbremse.
930triplemaaier
@radium45 klopt maar werkt alleen onder de 4km/h. je moet dan de hendel van de motor rem omhoog trekken maar heeft verder niks met de motorrem van doen. ik gebruik het altijd met het aankoppelen van koeltrailers zodat je je dan niet tussen de cabine en de trailer hoeft te wringen en als ik een trailer aangekoppeld heb om te kijken of de schotel goed vergrendeld is
rommert14
Gebeurde laatst ook met ons 5 jaar oude trekker en nieuwe kipper... v snaar stuk.
930triplemaaier
@rommert14 maar dat is makkelijk te repareren
rommert14
930triplemaaier
@rommert14 komt dat door de front pto?
rommert14
@930triplemaaier ik weet het eigenlijk niet, was ook geen standaard riem. En al de tweede keer in anderhalf jaar. Eigenlijk moet de desbetreffende trekker weg.
ronald-deutz-fahr
@rommert14 je weet slecht wat je met die trekker aan moet je. Ene moment vol lof, andere moment moet die weg om een V snaar..
rommert14
ronald-deutz-fahr
@rommert14 je hebt vgm weleens gezegt Dat die weer goed beviel
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr vant winter ging het niet raar nee, maar er is altijd wel wat.
jasper-santing0
Quote Reactie van @rommert14:
desbetreffende trekker

7624?
rommert14
@jasper-santing0 ja dat is de enigste die maar niet heel wil blijven.
+1
Fendttrisixfan
@930triplemaaier met front pto is het nooit een cadeau om een riem te leggen
rommert14
@Fendttrisixfan dan zal dat het wel zijn.
T60401
@Fendttrisixfan Bij die blauwe en rode uit de zelfde fabriek stelt het niet veel voor als je een af fabriek frontaftakas hebt. Maar dan heb je weer andere nadelen.
rommert14
@T60401 jaaah daar moet je ook maar fan van zijn... 😉
930triplemaaier
@T60401 dat is bij fendt net zo. dan kun je met een handel de as naar voren schuiven zodat je de riem erop kunt leggen
radium45
Altijd een reserve riem mee monteren. Wij hadden vroeger vele MF graaflaadcombinaties die overal in den lande aan het werk waren. Die hadden de hydropomp ook via een as voor op de krukas zitten. Het was een ramp als je langs de weg een v snaar moest vervangen, vandaar altijd een reserve mee monteren. Later met de opkomst van de Zuidbergjes dit altijd blijven doen hier.
930triplemaaier
@radium45 heb je niet kans dan dat ze dan niet snel kapot gaan omdat ze uitgedroogd zijn omdat ze al een poos bloot gesteld zijn aan de invloeden? voor nood is het ideaal maar ergens is het ook een stukje achterstallig onderhoud als een vsnaar kapot loopt
+1
radium45
@930triplemaaier Heeft op zich niks met onderhoud te maken, de ene riem gaat bij 5000 uur kapot en heb wel eens meegemaakt dat een riem er bij 500 uur al aan flarden afvloog.
930triplemaaier
@radium45 vaak zijn er ook wel voortekenen voordat een vsnaar/riem kapot loopt zoals ravels of scheurtjes. Heb ook als eens gehad dat de vsnaar om de dag kapot liep. Bleek er een scherp randje in de poelie gesleten. Mijn algemene ervaring is als je af en toe de tijd neemt om je machine bij langs te lopen dat je veel van die mankementen tijdig op kunt merken maar niet iedereen neemt daar de tijd voor en of heeft daar de kennis meer voor
radium45
@930triplemaaier Wat ik al schreef, dit betrof graafmachines die nooit bij huis kwamen behalve in de bouwvak. En je hebt kraanmachinisten die donders goed zijn in graven en afwerken. Maar verder als een vetspuit ging hun technische kennis soms niet.
930triplemaaier
@radium45 en dat is wel jammer. Zie het op de vrachtwagen in de bietenrace precies hetzelfde. Sommige zien pas dat een band lek is als ie met de velg op de grond staat. Niet als ie al wat meer wangt dan de andere banden
rommert14
@radium45 zoals hier, na 1500 uur ofzo.
+1
radium45
@rommert14 Tegenwoordig met die platte riemen is de spanrol vaak de oorzaak. Tenminste, dat is mijn ervaring.
RobVolvo
@rommert14 Vaak wordt ook aangeraden om de riem preventief te vervangen. Gebeurt geregeld bij 1000/1200 uren beurten..😉
+1
rommert14
@RobVolvo ja dat gebeurd hier niet, ik denk steeds meer zelf om dat soort dingen en zeg het nog een keer als ze hier zijn anders wordt het 'vergeten'
ronald-deutz-fahr
@930triplemaaier levensduur zal wel niet lang zijn Indd, maar je kan misschien net de week volmaken ipv eerst een halve dag te sleutelen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 916 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!