Foto van een Caterpillar onbekend/overig. van de week 'even' een klusje. Caterpiller kraan kwam binnen met de mededeling dat er even wat laswerk aan moest gebeuren. Bleek dat de hele bovenkant en deel

Caterpillar onbekend/overig

andre-huizingh
Foto van een Caterpillar onbekend/overig. van de week 'even' een klusje. Caterpiller kraan kwam binnen met de mededeling dat er even wat laswerk aan moest gebeuren. Bleek dat de hele bovenkant en deel van de zijkant van de bovengiek was uitgescheurd. Machinist had al poosje last van roestwater wat via giek naar beneden liep, maar nooit duidelijke oorzaak kunnen vinden, totdat hem opviel dat ook de zijkanten gescheurd waren. uiteindelijk toch een volle dag mee bezig geweest om alles weer aan elkaar te krijgen, alles weer in positie zetten, goed vol lassen en platen er over gemaakt.

Reacties

+1
Fendt926Driver
Ok. Je hebt de scheur er wel uitgeslepen zie ik wel.
Nog net op tijd bij...

Het heeft wat te lijden met die kranen
+1
andre-huizingh
@Fendt926Driver Ja nog net op tijd. Zen baas zei nog, kan je nog een paar dumpers laden dan hoeft er ook geen andere kraan naar de klus. Gelukkig zo verstandig geweest om dat niet te doen.
Kwam om 9 uur binnen, en wou smiddags weer draaien. Dat is niet gelukt 😉. 18.30 uur waren we klaar. valt dan toch nog wel even tegen hoeveel tijd het kost.
+1
wim-same
@andre-huizingh met zo'n reparatie klus moet je nooit naar tijd kijken. Dit moet je gewoon goed doen, en als tijd belangrijk is, mogen ze het zelf doen.
+1
andre-huizingh
@wim-same Ja zo bekijk ik het ook. zoiets kan niet 'even'. Ja t kan wel , maar dan sta je volgende week weer.
+1
wim-same
@andre-huizingh Ik deed ook meestal de nieuwe lassen uitgloeien met een snij brander, en dan heel langzaam af laten koelen.
+1
andre-huizingh
@wim-same Ah oke. om alle spanningen er uit te halen zoals je hieronder schreef? weer wat bij geleerd vandaag..
wim-same
@andre-huizingh Kers rood stoken ( ongeveer 800 graden, smeltpunt is 1200 graden ) en liefst onder een lasdeken af laten koelen beslist niet in de tocht.
andre-huizingh
@wim-same en rond hoeveel cm van de las stook je hem dan warm?
wim-same
@andre-huizingh toch wel een cm of 5 kersrood hoor.
Arie_MF
@andre-huizingh een kraan van Fuhler?
andre-huizingh
+3
MaxxuM4ever
Gieken zijn toch van hoogwaardig staal, 690 of nog hoger @Tom VB? Je hebt die scheuren toch niet zo dicht gelast zoals het er op de foto uitziet?
+1
wim-same
@MaxxuM4ever Dan scheurt hij direct weer verder.
+1
andre-huizingh
@wim-same Klopt. eerst de scheur uitgeslepen, wee vlak geslagen, rechtse kant van de giek was iets naar buiten gebogen. Dus weer naar binnen geslagen en aangehecht (wat op de foto te zien is). daarna vol gelast en een plaat er over. (zie andere foto).

@MaxxuM4ever scheuren dicht gelast en platen er over.
+1
wim-same
@andre-huizingh Ik weet uit ervaring dat het een drama is als een giek gescheurd is. Vroeger kwam het veel voor. Tegenwoordig gelukkig eigenlijk nooit meer. Gieken worden nu allemaal uitgegloeid zodat alle lasspanningen weg zijn.
andre-huizingh
@wim-same Ja zoals nieuw wordt het nooit meer natuurlijk. maar als ie het maar weer een tijd vol houdt....
Schijnt vaker te gebeuren bij cat...
+1
wim-same
@andre-huizingh Bij Cat weet ik niet, vroeger bij Atlas wel in ieder geval. Bij de latere Atlassen heb ik dit probleem ook nooit meer gehad hoor, en bij Kubota heb ik het ook nooit meer gehad.
Tom VB
@MaxxuM4ever Goede vraag, ik moet je het exacte antwoord schuldig blijven, we mogen aannemen dat het idd hoogwaardig staal is maar de constructie zelf zal de sterkte moeten geven.
+1
Fast Eddy
Reken maar dat die gieken tegenwoordig wat te lijden hebben met die draai/kantel stukken eraan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Caterpillar onbekend/overig ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!