Foto van een Fendt 826 bezig met gras oprapen in Oost-Duitsland.. Foto is geplaatst door JJ op 08-06-2020 om 18:49:01, met 57 reacties.

Fendt 826

JJ
Foto van een Fendt 826 bezig met gras oprapen in Oost-Duitsland.

Reacties

fendtjecis
Ook dit jaar weer bij bart aan het werk zo te zien. Kon je zomaar de grens over met deze tijden?
JJ
@fendtjecis Klopt ja, ja ging gelukkig gewoon.
+1
Fendt926Driver
@JJ prachtig.
Een rapide 3000 met walzen...
Droomcombi.....
Zijn hydraulisch aangedreven walzen??
+4
Ritchie
@Fendt926Driver

Als je er van droomt om je land naar de gallemiezen te rijden wel ja 🙈
+1
Fendt926Driver
@Ritchie zandgrond bij ons wordt er niet veel anders van.
En al zou het er anders van worden. Niet veel anders dan nu met een iets kleinere tandemasser

Jullie halen het met de kruikar op?
+4
Ritchie
@Fendt926Driver

We zien op de klei de sporen van de opraapwagens (Schuitemakers, maar dat doet er nu niet toe) het hele jaar nog in het land staan, met een behoorlijke bui zie je op sommige kopakkers precies de sporen vol staan met water. Op zand kun je veel meer verklooien maar je maakt mij niet wijs dat je geen schade rijdt met zo'n ding.

Verder moet iedereen het voor zichzelf weten, er spelen natuurlijk veel meer belangen dan alleen behoud van de bodem.
Fendt926Driver
@Ritchie en als ik enige schade rijdt. Wat is jou oplossing daar dan voor?
Ritchie
@Fendt926Driver

Wat bedoel je?
Fendt926Driver
@Ritchie wat is jou advies dan om 40 ha gras weg te werken?
+1
Ritchie
@Fendt926Driver

Als het praktisch mogelijk is rijpaden, maar dat bij jullie wel niet gaan waarschijnlijk. Verder zou ik proberen alles op dezelfde sporen te houden, als dat kan. Dan kun je nog wel redelijk met zo'n wagen rijden denk ik.

Waarschijnlijk was mijn eerste reactie iets te kort door de bocht maargoed, zou niet mijn eerste keus zijn zo'n wagen als ik naar m'n eigen ervaringen kijk.
Fendt926Driver
@Ritchie op pecelen hier van 4.5 ha met 17 hoeken zijn rijpaden niet mogelijk.
Ook alle wendingen en geren maakt dat dat niet werkt.
Dan zou alles naar 7m rijpaden moeten met een 14m schudder en 7m bemester.
Hark moet dan smaller en de tripple is dan ook te breed.....
Al met al niet werkbaar.
En met mijn rapide gaat al 14 jaar prima met nog steeds prima opbrengsten.
Dus mij hoor je niet klage
Ritchie
@Fendt926Driver

Dan is het goed toch. Hier hebben ze met de ruilverkaveling aardig hun best gedaan dus de sloten zijn behoorlijk rechtgetrokken. Zowel op zand als klei.

Ik probeer ook maar wat 'out of the box' te denken soms, van degene die allemaal in 't vaste stramien lopen hebben we er al zoveel. Kun je ook alleen bij de eigenzinnige TF'ers doen hè 😜
Fendt926Driver
@Ritchie hier in de ruilverkaveling gingen ze juist schuine sloten als scheiding tussen rechte kavels maken.
Ritchie
@Fendt926Driver

Waarom dat dan?

Als je op Google Maps zoekt rond West Brabant (omgeving Steenbergen) kun je het toch aardig zien, zal eens kijken of ik een screenshot heb.
Fendt926Driver
@Ritchie er zijn altijd weer van die lui die een eigen stempel op de ruilverkaveling wil drukken...
Stadse lui die echt denken dat wij daar op zitten te wachten.
Ronde bulten van 15m doorsnee met begroeiing midden in percelen
Schuine perceelsgrenzen
Meanderende (kronkelende) beken en sloten...
Ritchie
@Fendt926Driver

Wanneer is bij jullie de ruilverkaveling geweest als ik vragen mag?

Hier was dat eind jaren '70 tot half '80 als ik mij niet vergis (zou ik aan m'n vader moeten vragen) maar dat was nog de tijd van alles kan en mag zegmaar. Hier zijn ook wel bossen geplant, maar niet ten koste van rechte percelen ofzo. Meer op van die spieën of gewoon een bosje geplant op een incourante hoek.
Fendt926Driver
@Ritchie in 94 was de toedeling.
Dus we waren wel al een tijdje later
Ritchie
@Fendt926Driver

Ja das al wel even later, toen was er al wel wat meer invloed uit de andere hoeken.

Moet je je voorstellen dat je nu nog de ruilverkaveling moet toedelen. Ik denk niet eens meer dat het lukt.
langeslagdiesel
@Fendt926Driver ik denk dat voor de eigen rijder de wagen ook niet altijd kosten wat het kost ram vol moet. Daar haal jij al winst. Een rondje extra met de schudder met 75 pk en een laagje zand op de kuil kan diesel technisch wel uit ten opzichte van je trekker, en wagen proberen te mollen. Als je echt rapide minded bent kan deze kar wel ergens op je ( wil ik ook ) lijstje staan. Ik zelf ben geen schuitemaker fan. Producten zijn soms erg goed maar service is na 10 A15 jaar uit hun woordenboek verdwenen. Onderdelen voorziening zullen we het maar niet over hebben.
Fendt926Driver
@langeslagdiesel service en onderdelen zijn inderdaad niet geweldig daar.
Kan ik bijna een boek over schrijven
+1
langeslagdiesel
@Fendt926Driver daarover is hier al meer geschreven ja. Zal nu zo schat ik in niet beter woorden met de fusie. Dus ja dan kijk je vaak wat is het alternatief in de markt. Zelf met blokkenwagentjes zijn ze klanten aan het verliezen. Terwijl ze in mijn ogen toch decennia lang de beste op de markt hadden.
Fendt926Driver
@langeslagdiesel zelfs met nieuwe blokkenwagens zijn het mieren neukers...
Maar ik koop altijd 2e hands en pas het zelf naar wens aan
+1
deJong
@Ritchie

zet je er maar een 12 wiels DWM tandem onder toch 😂 dan ben je ook de eerste denk ik . kuubs verzetten zal toch moeten..
Fendt926Driver
@deJong bestaan er 12 wiels dwm tridems??
Nog nooit gezien...
Zullen ook wel een vermogen kosten denk ik...
deJong
@Fendt926Driver

zo ver ik weet is er nog nooit zo'n tandem gebouwd. dan heb je wel een primeur denk ik.

een 8 wiel tandem die door kuipers gebouwd is kostte in totaal ook iets van 45000.
Fendt926Driver
@deJong is dmw van kuiper?
Of bouwde kuiper eigen merk 8 wielige onderstellen
deJong
@Fendt926Driver

die hebben zelf een tandem in elkaar geknutseld voor een boer hier in de buurt.

ik heb het filmpje even voor jou opgezocht.

rommert14
@Fendt926Driver hier ook alles met drieassers, en wij kunnen ook gewoon 4of 5 keer per jaar een mooie snee maaien.
Michiel 6280
@rommert14 maar jullie werken met rijpaden toch?
rommert14
@Michiel 6280 de giertank wel, maar de silagewagen rijdt gewoon naast de hakselaar, daar zie je ook niets van terug.
Michiel 6280
@rommert14 oja maar ze rijden wel zoveel mogelijk door hetzelfde spoor dan?
rommert14
@Michiel 6280 ja dat wel, maar wij hebben geen gps met maaien en harken nu komt niet helemaal mooi uit.
Michiel 6280
@rommert14 nog niet aan gedacht om alles op een meervoud van 3m te kopen?
rommert14
@Michiel 6280 hoe bedoel je?
Michiel 6280
@rommert14 Een zaaimachine van 3m, trippel van 9m, hark van 9m enz om zo toch zoveel mogelijk in hetzelfde spoor te rijden.
rommert14
@Michiel 6280 aha, op die manier.
+2
dx11
@Ritchie hoeveel meer bodemdruk heeft deze wagen dan onze oude krone turbo?
+1
GerbertXL
@dx11 Rond de 2,5 keer zoveel, trekker niet meegerekend.
+1
dx11
@GerbertXL oh. Valt mij tegen. Wagen is 4x zo zwaar gok ik. Maar minstens 8x zo veel band dus ik had verwacht dat het minder zou zijn.
+1
Fendt926Driver
@dx11 de krone heeft smalle diagonaal banden de rapide brede radiaal banden.
Dus die 2.5 lijkt mij niet kloppen.
Maar maakt mij ook niet uit.
Al was het 10 keer zoveel dan nog blijf ik met mijn kar rijden
GerbertXL
@dx11 dat is specifieke bodemdruk, druk per cm2, die word lager. De totale bodemdruk word alleen maar hoger.
Klinkt allemaal leuk en aardig die specifieke bodemdruk maar geef mij maar lichte spullen. En dan met grote banden als het effe kan.
Die hele discussie over drie assers hier vind ik vrij achterlijk. Als je ze niet op je land wil hebben moet je ze niet inhuren, zo moeilijk is het niet.
rommert14
@GerbertXL drieassers is puur voor capaciteit, wij kunnen er niet meer zonder.
johndeere6230
Quote Reactie van @Ritchie:
Als je er van droomt om je land naar de gallemiezen te rijden wel ja

Hoezo dat dan? 😅 veel meer band met iets meer inhoud erboven? Heb hier het idee dat ik meer van de tandemasser zie dan de 3 asser
NHfan97
@johndeere6230 Wel een band extra door je spoor. Probleem is dat die opraapwagens en silagewagens allemaal met banden rijden op 3-4 bar. Hier ook veel last van dat we bij de volgende snede de sporen van vorige snede nog zien staan. We denken trouwens ook niet dat het echt veel bodemverdichting geeft, maar vooral het gras dat zo hard platgedrukt wordt en daardoor meer moeite heeft om terug te gaan groeien ten opzichte van het gras dat niet platgedrukt is.
johndeere6230
Quote Reactie van @NHfan97:
Probleem is dat die opraapwagens en silagewagens allemaal met banden rijden op 3-4 bar.

Dat is zeker waar, al geef ik daar de loonwerker ook niet geheel ongelijk in als je ziet wat die banden kosten.

Alleen als een 3 Asser met extra band en in verhouding een beetje extra gewicht erover heen gaat kan die best minder hard drukken. Van het voorjaar met zn 2en op 1 perceel bezig geweest, beide de helft gedaan, alleen je zag er geen verschil in....
NHfan97
@johndeere6230 Wel een band extra door je spoor. Probleem is dat die opraapwagens en silagewagens allemaal met banden rijden op 3-4 bar. Hier ook veel last van dat we bij de volgende snede de sporen van vorige snede nog zien staan. We denken trouwens ook niet dat het echt veel bodemverdichting geeft, maar vooral het gras dat zo hard platgedrukt wordt en daardoor meer moeite heeft om terug te gaan groeien ten opzichte van het gras dat niet platgedrukt is.
JJ
@Fendt926Driver Nee mechanisch, schakelt over als de klep helemaal open is. Lossen duurt wel duidelijk langer op deze manier. Ma op de afstanden en opbrengsten hier is dit wel een hele goede oplossing.
+7
langeslagdiesel
Denken jullie nou met zijn allen dat die verdichting alleen door het gewicht en de vele banden komt?? De trekkende as van de trekker is vaak de vernieler. Het maakt namelijk nog al wat uit of deze een ton of 12 moet voort bewegen of 35 ton treingewicht. De wielen van de wagen fungeren als landrol . 2 ton in de fronthef om de neus rustig te houden en om de kuil op te komen is tegenwoordig heel normaal. Draagvermogen creëren met meer en soepele banden is 1. Maar daarmee woord altijd de grens opgezocht van wat mogelijk is qua zichtbare schade op dat moment. ( zie je geen schade dan is het er ook niet ) ik neem als voorbeeld asfalt voor de stoplichten bij erg warm weer. De zware vrachtwagens trekken er dan ribbels in met remmen en optrekken. Maar zakken er niet door of rijden sporen. Maar het afzetmoment is zo hoog dat je het asfalt weg wringt. Dat is met grond niet anders.
+1
rommert14
@langeslagdiesel ja daar heb je wel een punt.
fendt-412
@langeslagdiesel precies, voor de lagere rolweerstand zou je alleen je banden al af moeten laten lopen. Je trekt nogal wat gewicht op de achteras, denk dat je nog schrikt als daar weegplaten onder zouden liggen.
+1
Rokus
@fendt-412 krijg je met zachtere banden niet juist een meer rolweerstand?
jasper-santing0
@Rokus op straat wel ik niet land niet
langeslagdiesel
@fendt-412 om je rolweerstand zo laag mogelijk te krijgen is lage bandenspanning alleen niet heilig. Ook daar zit een kruising waar het optimum is tussen te dragen gewicht, band breedte en nog belangrijker band hoogte, en grond gesteldheid. Om deze weerstand omlaag te krijgen is een verhoging van de bandenspanning bij toenemend gewicht vaak juist beter. Want daarmee geeft de band zelf juist minder weerstand. Alleen creëren we daarmee vaak ook minder grip voor de trekas. ( een voorbeeld ) een mobiele kraan heeft niet uit schakelbare vierwiel aandrijving en gelijke bandenspanning rondom. Op transport op een vlakke weg kan je met uitbalanceren van je giek je gewicht verdeling over de 4 wielen optimaliseren door deze te verstellen. In het optimum loopt de kraan zomaar op de zelfde weg een paar km harder. Pomp je dan je banden naar een te hoge bandenspanning, loopt hij nog iets harder. Op hogere nog hardere en stugge banden loopt hij weer iets harder. Onderbreek je de 4 wieldrive door 1 kruis as te demonteren loopt hij op zijn Max qua snelheid trekt sneller op. En met een beetje mazzel heb je ook geen dans moment in het accelereren. Het zijn dus allemaal kleine maatregeltjes waarmee je een klein stukje rolweerstand verlaagd. Dat is op welke grond dan ook niet anders. De ene grondsoort kan alleen veel meer hebben dan de andere. Wat betreft de achteras ( trekas ) van de trekker, het is niet het gewicht wat daar op rust wat het probleem geeft maar juist het koppel moment wat uitgeoefend woord op de grond om de zaak in beweging te krijgen en houden. Daar heb je dat gewicht ook gewoon voor nodig als je 35-40 ton achter je reet aan wil slepen. Conclusie: dat is veel te veel. Gras en andere gewassen + het bodemleven hebben nou eenmaal geen kanggo wortels. Dus krijg je groei remming en ziekte gevoeligheid.
jasper-santing0
@langeslagdiesel dus harder optrekken(zonder slip of zodebeschadiging) levert minder schade dan heel heel erg langzaam optrekken?
langeslagdiesel
@jasper-santing0 nee. Dat verhoogd het juist. Koppel moment woord dan nog hoger.
NHfan97
@langeslagdiesel Die achterbanden van de trekker kan je wel gemakkelijk op 1,2 bar zetten. Net zoals de voorbanden, maar als je met 2ton in de neus op grasland gaan rijden moet je niet doen alsof je met bodemverdichting bezig bent.
De banden van een silagewagen zijn veel moeilijker op lage druk te zetten, deze staan meestal op 3-4 bar.
Als je dan met een simpele formule gaat berekenen hoe groot de bandafdruk is en hoeveel gewicht hier op komt zal je toch zien dat dit van de wagen harder doorweegt dan die van de trekker.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 826 en hebben de trefwoorden poseren , schuitemaker en gras oprapen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!