Gisteren nog even met de Hatz bezig geweest. Het viel me van begin af aan al op dat hij een beetje een flodderend geluid maakt. Ik dacht eerst dat de uitlaatpakking niet goed dicht zat, maar het lijkt

Hatz TL 13

hooidonk
Gisteren nog even met de Hatz bezig geweest. Het viel me van begin af aan al op dat hij een beetje een flodderend geluid maakt. Ik dacht eerst dat de uitlaatpakking niet goed dicht zat, maar het lijkt uit het luchtfilter te komen.
Heeft iemand een idee wat dat eventueel zou kunnen zijn?
De trekker heeft natuurlijk wel erg lang stil gestaan. Het blok is verder niet los geweest, enkel de kleppen zijn gesteld. Hij heeft goede compressie en start ook zeer vlot.

Reacties

+1
Mooie Hatz.
+1
Kramer U800
Ik dacht meteen aan een lekke klep maar nu je zegt dat hij een goede compressie heeft en zeer vlot start betwijfel ik dat. En vriend van mijn vader heeft een stationaire Hatz motor die zowaar het zelfde is als die van jou die in de trekker zit. Hij deed daar vroeger mee melken en zei dat als die langs had stil gestaan hij op de kleppen sloeg met een hamer om de roet tussen de klepzittingen te verwijderen en omdat deze anders niet open wouden. Ik heb dit bij mijn Deutz ook gedaan en het scheelt zomaar 5 bar aan compressie. Je zegt dat de motor een goede compressie heeft maar heb je dat ook wel eens gemeten?
hooidonk
@Kramer U800
Oh grappig dat die vriend van je vader ook zo'n Hatz motor heeft.
Altijd mooie verhalen wat mensen er mee beleefd hebben.
Hij heeft hem dus nog steeds?

Waar zat die roet dan precies? Tussen de klep en de zitting?

Ik heb er voor het opknappen een dieselmonteur bij gehad en die vond dat hij erg veel compressie had voor zo'n oud motortje. Je trekt hem er met de hand ook bijna niet doorheen, tenzij je even op de slinger blijft hangen, dan zakt hij er wel doorheen.
Ik zal hem er weer eens bij vragen, maar de man is behoorlijk druk, dus dat zal wel even aanlopen.
Kramer U800
@hooidonk Hij heeft hem nog steeds, de beste man is inmiddels alweer 70+ en heeft hem voor de hobby, hij liet hem pas geleden aan mij zien, en startte hem met de slinger en startlontje. Hij had een milde revisie gedaan, en vertelde toen ook dat het de cilinderkop onderhanden had genomen, en het vertelde dat verhaal over de kleppen. Vroeger in de winter (jaren '80 toen er nog echte winters waren) wilden de kleppen soms vast gaan zitten, door de kleppendeksel eraf te halen en erop te slaan kwamen ze weer los. Waarschijn roet of roest tussen de kleppen en de zittingen. Als je hem met de hand er niet doorheen trekt dan zegt dat wel heel wat 👍👍 Als je de lucht inlaat eraf haalt kan je dan zijn of hij onverbrande diesel heeft gelekt langs de klep?
hooidonk
@Kramer U800

Mooi verhaal! Er zijn ook ontzettend veel van die blokjes gemaakt.
Weet jij wat hij er aan gedaan heeft?

De luchtinlaat kan ik er niet even makkelijk af halen zonder de verse lak weer te beschadigen. Dus ik probeer eigenlijk eerst alles uit te sluiten voor ik de boel los haal. 👍
Kramer U800
@hooidonk Er zijn inderdaad heel veel motorblokjes gemaakt! Ik zou niet meer precies meer wat hij los heeft gehad, ik dacht alleen de cilinderkop en een krukaskering met wat kappen. En misschien ook nog de brandstofpomp, die zat vast volgens mij. Hoezo dan? Zitten opzich helemaal niet moeilijk in elkaar, je kan weinig fout doen, de brandstofpomp stelt ook 3x niks voor, het is maar 1 cilinder 😅
+3
a3vandiejen
Hij is schitterend.
+4
stijn-de-bock
Meer dan verdiende dagtopper.
+1
hooidonk
@stijn-de-bock
Dankjewel, Stijn
+4
Towaberg
Inmiddels mooiste en bekendste Hatz van de lage landen👌👌👌
hooidonk
@Towaberg
Haha, de mooiste weet ik niet..de bekendste misschien wel...sorry.. 🙈
+2
joop-same
De kool (stukjes) die losgegaan zijn zitten dan tussen de klep en de zitting, en als hij veel kool heeft dan kan er zoveel om de klepsteel zitten zodat deze moeilijk of helemaal niet meer sluit.
hooidonk
@joop-same
Ik snap hem, Joop. Maar zou je dat ook niet moeten merken aan de compressie?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!