Foto van 50'er vooras. De vooras staat weer gereviseerd en schoon in elkaar ๐Ÿ‘๐Ÿ‘ Weer een hoop slijtage achter de rug. Zo blijft er steeds minder over wat nog gerestaureerd moet worden en kan ik b

Kramer U800

Kramer U800
Foto van 50'er vooras. De vooras staat weer gereviseerd en schoon in elkaar ๐Ÿ‘๐Ÿ‘ Weer een hoop slijtage achter de rug. Zo blijft er steeds minder over wat nog gerestaureerd moet worden en kan ik bijna gaan opbouwen.

Reacties

+1
Kramer U800
Er zijn onder andere nieuwe lagers in gekomen, nieuwe remvoering, remcilinders en keerringen. Daarnaast moest alles schoongemaakt worden.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Kramer U800
Nu ben ik bezig aan de bladveren, deze moeten uit elkaar en schoongemaakt worden. De achterste heb ik gezandstraald maar de voorste hadden niet veel aandacht nodig. Ze moeten alleen nog opgerekt worden, hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik heb een video gezien dat ze op een aambeeld met een hamer aan de binnenkant van de ronding van de bladveren slaan om hem op te stuiken en te rekken, nou weet ik niet of dit materiaal bederf kan veroorzaken. Wat ook nog mogelijk is, is onder de hydraulische pers of onder de profielwals. Wat denken jullie of heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

(klik om te vergroten)

Rick V
Wordt netjes!
Kramer U800
@Rick V Dankjewel
JohnDeere5085
Forse remmen erop aan die wielnaaf te zien zeker?
+1
Kramer U800
@JohnDeere5085 Jazeker, 360 mm in diameter meen ik. Op de trage as dus vandaar, anders had het veel kleiner en compacter gekund, hele dure oplossing dit.

(klik om te vergroten)

Hier kan je het beter zien.
Tom VB
Gaaf project!
+1
Kramer U800
@Tom VB Dankjewel ๐Ÿ‘
+1
a3vandiejen
Knap allemaal, maar kan je niet adviseren over je bladveren.
Martinsame
Wordt allemaal grondig aangepakt ๐Ÿ‘
+1
Kramer U800
@Martinsame Jazeker, dat moet ook. Wil het liefst niet weer alles uit elkaar halen als alles in elkaar zit ๐Ÿ˜€
Martinsame
@Kramer U800 dat snap ik nu moet je het niet half aan pakken want dan krijg je het later wel
+1
Kramer U800
@Martinsame Zo is het. Het is allemaal 60 jaar oud dus het moet toch een keer gedaan worden. En vooral het remgedeelte moet goed in orde zijn want met 60 รก 70 kmh wil je niet dat je wat overkomt.
fendt2
Het is wel veren staal. Dat heeft andere eigenschappen dan gewoon staal. Als je het wil vervormen dan breekt het eerder dan gewoon staal. Zou als ik jou was proberen met een profiel wals. En steeds beetje de druk opvoeren. Maar er zit wel een risico aan dat de veer breekt.
Kramer U800
@fendt2 Okรฉ, dat klopt ja. Ik had al gehoord dat je ze eigenlijk moet verwarmen wil je ze kunnen buigen, en als je dat gedaan hebt, weer langzaam afkoelen. Ik zal wel eens gaan kijken wat het beste is. Heb de staalleverancier gevraagd voor verenstaal, maar dit konden zei niet leveren.
+1
fendt2
@Kramer U800 verwarmen zou ik niet doen. Dan worden de eigenschappen van het materiaal zeker anders cq slechter. Je moet ze dan op een speciale manier afkoelen en dat komt behoorlijk precies. Misschien is het voordeel dat ze van een oude machine komen. En dat niet het maximale uit het materiaal is gehaald. Waardoor het vervormen nog enigzins wil.
Kramer U800
@fendt2 Okรฉ, dat is ook weer zo. We gaan het zien. Ik ga hem eerst koud walsen en kijken wat er gebeurd.
sallander
Eeltink Veertechniek in Heemskerk is zo ongeveer de bladveerspecialist in Nederland. Die kunnen ook reviseren. Niet goedkoop, maar wel goed.
Kramer U800
@sallander Okรฉ, bedankt voor de tip! ๐Ÿ˜€๐Ÿ‘

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!