Foto van een Fordson Power Major. Foto is geplaatst door matthias-de-smet op 17-06-2020 om 10:34:21, met 53 reacties.

Fordson Power Major

1 foto's van @matthias-de-smet

matthias-de-smet
Foto van een Fordson Power Major

Reacties

+1
Towaberg
Dans Son jus, mooi!
+1
stijn-de-bock
@Towaberg patina
+1
Towaberg
Schuurvondst.@stijn-de-bock
+1
matthias-de-smet
Is van men overgrootvader. Sinds 2 maand in mijn bezit nu alleen krijg ik hem maar niet aan de praat. Is 7a8 jaar geleden draaiend weggezet
MF65power
@matthias-de-smet ik zou hem eerst eens met de hogedruk afspuiten ofwel eerst afstomen dat al het vet van de tractor is .

Is de motor los?
+1
deerejohn
@MF65power waarom moet i eerst schoon voordat voordat je kunt kijken wat er is , houd helemaal niet van dat water bij kabels en van alles voor je het weet spuit je een kabeltje of wat los ,,hij is lopend weg gezet 7 jaar terug dus zou i nu met wat kleine dingen weer moeten doen . mijn is altijd geleerd met draaiende motor schoon maken
+1
MF65power
@deerejohn ja , als hij draait is het ook goed.

Maar ik werk toch liever aan een oude 'propere ' tractor dan dat ie helemaal vuil is met vet
Gavrie Willemsen
@deerejohn wijze taal.... 👍🏻
matthias-de-smet
Met de hogedruk heb ik hem reeds gereinigd. Niet alles is weg want heb geen hogedruk met warm water. Ja de motor is los voor zover ik weet. De startmotor is reeds gereviseerd. Echter wil de startmotor enkel draaien als ik de hendel vooraan eerst omhoog zet. Eenmaal de startmotor op toeren is en doe de hendel omhoog komt er licht rook uit de uitlaat. Maar de startmotor heeft dan precies niet de kracht om door te doen.
Alvast bedankt voor jullie hulp want ik ben op dit vlak een totale leek
roscho
@matthias-de-smet Die hendel bedient de kleplichters. Daarmee blijven de kleppen open staan, zodat de motor gemakkelijker rondgaat. Als de motor rondgaat op de startmotor moet je idd. de kleplichters terugzetten, dan zou de diesel moeten ontbranden.
Verder zou ik eerst de tank aftappen en vullen met een paar liter schone brandstof, wie weet zit er vuil of (condens)water in de tank. Ook brandstoffilter(s) en eventuele gaasjes in de leiding (banjobout) schoon maken. Daarna het brandstofsysteem ontluchten. Zit er trouwens nog een kraantje op de tank wat misschien dicht staat??
Sluit evt. een extra, volle accu aan (let op voltage, is dit 6 of 12 volt??). En kijk even, zit de + aan de startmotor of de -? Bij sommige oudere tractoren zit dit nl. precies andersom. Koppel de startkabel in ieder geval met de goede pool aan de startmotor en de andere vlak bij de startmotor aan het chassis. (Dus niet aan de oude accu, je moet de kabels naar de startmotor zo kort mogelijk houden). Nu het startprotocol doorlopen (kleppen lichten, starten, kleplichter terug), de startmotor krijgt nu net iets meer prik, waardoor hij het misschien zal gaan doen.
Anders misschien aanslepen in de hoogste versnelling.
matthias-de-smet
@roscho bedankt voor de info ik ga ermee in de slag
roscho
Quote Reactie van @matthias-de-smet:
Niet alles is weg want heb geen hogedruk met warm water.

Ontvetten gaat heel goed met oven- en grillreiniger (kruidvat.nl/kruidvat-oven-en-grillreiniger/p/…) . Na inspuiten paar minuten wachten en dan met de hogedrukspuit.
Het materiaal wordt wel zo schraal dat kale plekken na 2 dagen roestaanslag hebben.
Vanwege de chemische samenstelling niet op aluminium gebruiken.
matthias-de-smet
@roscho dankt ik ga eens naar de Kruidvat in de buurt
roscho
@matthias-de-smet Kijk eerst even op de website, gisteren was het niet meer op voorraad.
matthias-de-smet
@roscho oké zal ik doen
MF65power
@matthias-de-smet misschien ligt het aan de batterij , want je startmotor is gereviseerd dus die zo normaal goed moeten zijn.
matthias-de-smet
Ik heb er een nieuwe batterij ingedaan maar werkt niet. Met startkabels ook niet en met een booster starter brand steeds de zekering van 60 ampere door.
roscho
@matthias-de-smet Zoek even uit of deze trekker wel - aan massa heeft. Sluit je de booster verkeerdom aan, dan brandt de zekering door.
matthias-de-smet
@roscho hoe weet je of de tractor een goede massa heeft
+1
roscho
@roscho Volg de kabel vanaf pluspool van de accu (op de accu staat + en - aangegeven. Loopt deze naar de dikke aansluitbout op de startmotor, dan heb je het tegenwoordig gangbare systeem met - aan de massa. Controleer voor de zekerheid ook nog even waar de kabel vanaf de - pool van de accu naartoe gaat, die zou nu ergens aan het stalen chassis van de trekker moeten zitten.
Is het andersom, dan heb je dus de + aan de massa, een systeem wat bij sommige oude trekkers wel eens voorkwam. Misschien weet @basia wat de standaard was voor jouw trekker.
matthias-de-smet
@roscho oké alvast bedankt ik bekijk het eens
MF65power
@matthias-de-smet , raar dat hij dan niet start...
Ik zou anders zeggen , trek hem in gang met een andere tractor maar daar heb je niet veel aan zeker?
Is je startmotor bij een erkend bedrijf gereviseerd?
Heb je een aantal keren het opvoerpompje ingedrukt en staat de tractor in neutraal en koppeling ingedrukt, en dan starten+ misschien wat handgas aan?

Verder zou ik het ook niet direct weten ..
matthias-de-smet
@MF65power startmotor is inderdaad gedaan door een erkend bedrijf. Staat in neutraal. Is het normaal dat je de kleppen moet los doen om te starten of hoort dit niet
MF65power
@matthias-de-smet ja dit zal normaal zijn, krijgt de motor wel diesel , zit er geen slang verstopt?
+1
matthias-de-smet
@MF65power dit heb ik nog niet bekeken. Wel ontlucht tot de mazoutpomp. Bedankt ik ga enzo mee aan de slag
+2
matthias-de-smet
Allemaal bedankt voor de tips de power major heeft voor de eerste keer in 7 jaar gedraaid. Nu een volgende vraag ik vind bij men grootvader geen papieren van de tractor. Hoe kan ik hier best aangeraken
+2
Towaberg
Leeft opa nog? En ken je de combinatie van zijn laatste nr plaat van de tractor nog? Dan kan opa aangifte doen van verlies van papieren bij de politie. En met dat document kan je bij de autokeuring een administratieve keuring doen en dan bekom je een inschrijvingsformulier om een nieuwe nr plaat aan te vragen.@matthias-de-smet
MF65power
@Towaberg jep dat is ook nog een mogelijkheid
Towaberg
Ik heb het zo eens gedaan, snelste en efficiëntste manier.@MF65power
MF65power
@Towaberg ja dat is waar anders, duurt het wel een tijdje voordat je de papieren hebt en het kost ook nog wel wat...
matthias-de-smet
@Towaberg beste helaas is opa 3 maand geleden overleden. Ik heb wel nog de originele nummerplaat. Laatste inschrijving was 1998 maar de platen zijn nooit binnengegaan
roscho
@matthias-de-smet Maar nu het volgende karwei: oude motoroliedrab aftappen, nieuw oliefilter en luchtfilter (of nieuwe olie in het oliebadluchtfilter). Misschien ook de versnellingsbakolie en hydrauliek verversen. Ik weet niet of dat apart is of dat de hydrauliek ook uit de versnellingsbak gebruikt. En verder misschien nog de eindaandrijvingen in de achteras, links en rechts. Even met de vetspuit rond en hij is er weer klaar voor.
MF65power
@roscho Ik zou ook alle olie vervangen , staat namelijk al 7-8 jaar stil en dat is wss niet zo best.
Verder gewoon eens mee rijden en alles testen, dan zullen er wss nog andere dingen te boven komen.
matthias-de-smet
@MF65power olie vervangen was sowieso het volgende wat ik ging doen. De brandstof filter heb ik al vervangen en olie en hydroliek filter liggen klaar alsook een nieuwe riem
MF65power
@matthias-de-smet , naar een New holland gaan en je chasis en motornummer doorgeven denk ik maar ben het niet helemaal zeker
matthias-de-smet
@MF65power oké ik zal eens gaan informeren bedankt
MF65power
@matthias-de-smet , graag gedaan

Enkel kan het wel een tijdje duren voordat je de papieren ontvangt...
matthias-de-smet
@MF65power is niet echt zo een probleem wil hem eerst graag nog wat opfrissen en in een nieuw kleurtje zetten. Dus ik heb wel even geduld
+1
stijn-de-bock
@matthias-de-smet alles zuiver maken en in de owatrol zetten.is vaak minstens even mooi ,zo blijft hij origineel, zeker zo handig als je er achteraf terug aan moet sleutelen, een nieuwe laag verf is of heel duur of ver van perfect.
+1
matthias-de-smet
@stijn-de-bock daar had ik ook eerst aan gedacht maar ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik hem wil hebben
MF65power
@matthias-de-smet oke tof , ik zou er eerst wel wat mee werken voordat je hem herspuit . Het kan vies tegenvallen , mijn MF is ook helemaal herspoten en hij moet open ...
+1
roscho
@MF65power Als een trekker zo lang heeft stilgestaan, is het niet raar dat de keerringen hard geworden zijn en dat overal lekkages optreden als hij een keer goed moet werken. Inderdaad dus: eerst laten werken en dan pas spuiten.
MF65power
@roscho Jep en dat is een fout die ik heb begaan jammergenoeg..

Maar komt allemaal inorde , enkel jammer van de tijd van het spuitwerk..
roscho
@MF65power Ach, je bent niet de enige. Hier staat ook een Schlüter die nu op een aantal plekken de olie eruit gooit. Deze week maar eens beginnen aan de linkersteekaskeerring. (mooi scrabble-woord).
MF65power
@roscho ja, zo heb je altijd sleutelwerk 😄 , gelukkig doe ik het nog graag 😉
roscho
@MF65power Een keer heb ik er genoeg van, ik wil er ook wel eens op rijden.
MF65power
@roscho ja dat is waar
+2
Gavrie Willemsen
@MF65power hard oppassen met overspuiten...meestal is de oude lak toch het mooist zoals @stijn-de-bock zegt....dat is een wijs man.....😛
+3
newholland6640
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
zoals @stijn-de-bock zegt....dat is een wijs man.....

Komt vast door @Controle
+1
stijn-de-bock
@newholland6640 da's een goeie 🤣🤣🤣😜
MF65power
@matthias-de-smet , ik zou ook de rubbers eens checken van de stuurinrichting en kijken hoeveel speling erop zit . Grote kans dat je die ook zal moeten vernieuwen
matthias-de-smet
Super bedankt voor alle info. Ik ga nu eerst even de elektriciteit aanpakken want er zitten namelijk nogal veel lusterklemmen aan de draden. En uiteraard de nodige olie wissels

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Power Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!