Geen Schlüter Treffens en Feldvorführungen dit jaar :'(...Maar gelukkig heb ik nog een uitgebreid fotoarchief achter de hand...Super 1250VL, hier tijdens de velddag in Kirchlengern, 2018. Ook toen w

Schlüter Super 1250 VL

Schluterfan
Geen Schlüter Treffens en Feldvorführungen dit jaar 😢...

Maar gelukkig heb ik nog een uitgebreid fotoarchief achter de hand...

Super 1250VL, hier tijdens de velddag in Kirchlengern, 2018. Ook toen was het gortdroog...

Reacties

roscho
Goh, we hadden elkaar daar kunnen treffen.
schluterman
@roscho inderdaad ik ben Simon al vaak tegen gekomen op zoon treffen
+2
olro 61
Mooie foto, en wat de trekkerevenementen aangaat, kunnen we dit jaar wel overslaan...
Daar heb je de fendtkiller 😍 of wat staat er op de achterraam 😂
+4
Schluterfan
@schluter jan van samang

Klopt, maar die sticker staat er ondertussen niet meer op dacht ik. In bijlage en betere slogan 😂

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
Wat een imposante achter spatborden... (komt natuurlijk wat door de smalle kabine met schuifdeuren)
En een sumier breedte/knipper lichtje
Schluterfan
@Fendt926Driver

Er horen eigenlijk andere spatborden op deze trekker, zoals op mijn 1250. Maar ook in de Schlüterscene kent ombouw geen grenzen...
roscho
@Fendt926Driver Toch is dit een brede cabine, een stuk breder dan die van mij. In het begin waren er alleen smalle cabines (en natuurlijk van die oesters). Rond 1980 werden ze al iets breder en konden ze ook hydraulisch omhoogklappen. Zo rond '82 werden ze nog breder. @Schluterfan zal er nog wel meer over weten, welke cabine erop zat, hing nl. ook nog af van welk type Schlüter het was.
+2
Schluterfan
@roscho

Hydraulisch kipbare cabines kwamen bij de Super al in '76. Dat waren de zogezegde "smalle hydraulisch kipbare cabines". Te herkennen aan de plaat onder de voorruit en de deuren met 1 ruit en zonder golving in het midden. Vanaf 78 kwamen de "brede" cabines, met een doorlopende ruit onder de voorruit en deuren met 2 ramen gesplits door de golving. Dan kwam ook gelijk het zwarte dashboard met smalle sokkel, waar de "smalle hydraulisch kipbare cabine" nog het brede met rood leder beklede dashboard had. Ook was vanaf dan in optie de bestuurderspost 180graden te draaien, de zogenaamde "Rüfa", beter bekent als terugrijinrichting. In '80 werd die cabine weer aangepast, zo zouden de zijruiten (die openschuiven) groter zijn en werden de spatborden tegen de cabine aan gemonteerd, en de cabine niet "op" de spatborden. Dit is te herkennen aan de zijplaat van de spatborden, is het een rode is het een trekker van voor '80, na dit jaar werd die plaat in de zelfde kleur als de cabine.

In '84 kwam er weer een update; schuiframen werden optie, er kwam een zwarte console in het dak voor schakelaars, radio, verwarming en verluchting. Ook was het paneel onder de achterruit niet meer uitneembaar en vervangen door een vast exemplaar met schuifraam. De trekkers van '76 tot '84 hadden een uitneembaar paneel met 2 plexi klapraampjes. Het dak bij de cabines na '84 werd ook met aan beide kanten 2 boutjes vast gezet, dat was eerder met 4.

Eind '90 werd de cabine nog eens aangepast. Zo is de vorm iets anders om toch een fatsoenlijke "loopruimte" te kunnen creeeren om in een uit de cabine te stappen. Dat was nodig omdat de spatborden achter nu doorliepen tot onderaan de deur. Bij ombouw op oude types zie je wel dat die inloopruimte niet zo fameus groot is. In een Schlüter hoor je te kunnen lopen, en je niet te moeten wringen om achter het stuur te komen, altans dat is bij een Super met de brede cabine toch zo. Bij een oude Compact met eerste generatie kipcabine is dat weer een ander verhaal, net zoals bij de vaste cabines... Die trekkers van na '90 zijn ook te herkennen aan de niet symmetrisch lopende C-zuil. De "kastjes" waar de breedtelampen en achterlampen op gemonteerd worden werden gelijk ook volledig dicht.

Bij de vaste cabines heb je ook onderscheid in "smalle" en "brede", dat is te zien aan de ruitjes onder de vooruit. "Brede" vaste cabines zijn enkel van toepassing bij Super 1250 en Super 1500 in het jaar 73. Nadien kwamen de zogenaamde "Super Silence" cabines, die hadden een stijlere achterruit, geen kleine raampjes onder de voorruit, en in het geval van de Super een bekleed dak met verluchtingsinstallatie ingebouwd.
roscho
@Schluterfan Dank voor je uitgebreide beschrijving. Ik wil het graag weten, maar ik zal dit nooit kunnen onthouden....😂
Schluterfan
@roscho

Er zullen ongetwijfeld nog wel dingetjes geweest zijn die veranderden, waar ik met het blote oog ook niet direct iets van zal merken.
Om maar een voorbeeld te geven, bij de laatste generatie Compact 750 met kipbare cabine, werden op de 35 geproduceerde aantallen al 3 verschillende soorten afmetingen aan ramen in de kader van het achterraam gebruikt...

En daar komt dan weer de gouden regel bij het bestellen van Schlüter onderdelen, geef het serienummer op, dan weten de leveranciers waar ze aan toe zijn 😂
+3
roscho
Ik denk dat dit dezelfde is, nu in "opgerolde" toestand. Dezelfde bijeenkomst, ook in Kirchlengern

(klik om te vergroten)

+1
roscho
En hier nog eens, nu van achteren.

(klik om te vergroten)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1250 VL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!