Foto van 1984 uit het vakblad LM. Onze Same Panther voor de gloednieuwe taarup 1030 mark1 met melasse tank.  Een rampjaar qua weer, gewas, beschikbaar vermogen, en kinderziektes van een nieuwe wagen met revolutionaire invoer.  Maar zoals het spreekwoord zegt : zachte heelmeesters geven stinkend wonden.  Als 36 ervaring met deze wagens 👍

Same Panter

Foto van 1984 uit het vakblad LM. Onze Same Panther voor de gloednieuwe taarup 1030 mark1 met melasse tank. Een rampjaar qua weer, gewas, beschikbaar vermogen, en kinderziektes van een nieuwe wagen met revolutionaire invoer. Maar zoals het spreekwoord zegt : zachte heelmeesters geven stinkend wonden. Als 36 ervaring met deze wagens 👍

Reacties

radium45
Ik zag ooit in die jaren dat de Taarup ongekend populair was in het Dorp Callantsoog wagens rijden met een melassebak onder de wagen. Tussen de Pick-up en de wielen.
casejxu
@radium45 heel veel hier in noord Holland.
+10
langeslagdiesel
@casejxu ja heel veel loonwerkers in noord Holland reden taarup op een gegeven moment. Ze waren TOEN ook gewoon heel goed. En Louis Nagel en Kraakman deden er ook alles aan om van deze wagen een succes te maken.
1984 was het jaar dat de wagens echt uitgeleverd werden na in 83 als proto type ervaring op Nederlandse bodem te hebben opgedaan. In 1984 was het zeiknat in het land tot midden juni aan toe. Ook strooiden boeren toen nog flink raak met stikstof dus het gras was net nat lang touw wat met een Acrobat los geveegd werd. Wierzen lagen mannetje aan mannetje net los van elkaar. Dus met laden reed je twee keer door het zelfde spoor. De wagens hadden nog smallere diagonaal banden dan de Nokia banden. ( deze moesten nog uitgevonden woorden.) geen gewasrol onder de messenbak maar een glijplaat. En geen vrijloop koppeling op de aftakas maar een platenkoppeling . En de messen hadden niet de juiste hardheid. Dit alles werd opgelost in de winter die volgde door Nagel / Kraakman. Na deze modificatie liepen de wagens super. Service stond zo hoog bij de heren in het vaandel dat in 1987 er twee setjes van Nagel bij de post zaten. Waar niet om gevraagd was door ons. Inhoud : beschrijving / tekening waar het frame en de dissel konden scheuren. 6 rutiel elektrodes en een klein potje rode taarup verf. Kosteloos. Kom daar nu maar eens om. Bij wie dan ook. Top service. Nu raakt of is taarup uit de tijd. Te veel vermogen voor de aandrijflijn en te beperkte inhoud zet zo langzamerhand iedere wagen op een zijspoor. Maar in mijn ogen zijn het legendarische wagens. Niet 1 type machine heeft zo lang technisch ongewijzigd aan de top gestaan. Ze overtreft zelfs de kever. Ben ik bang.
+2
langeslagdiesel
@radium45 melasse onderbouw tank was ook een vinding van een loonwerker. Dan had je een pomp nodig. Wij werkten met een choke kabel en een 1,5 duims schuifkraan. 5 vrachten met 400 liter melasse meestal of dunner op wens van de klant.
+3
radium45
@langeslagdiesel Ik weet nog goed, dat ik genietend van een fatsoenlijke pul bier op een terrasje meer oog had van al dat Taarup geweld was zich door Callantsoog moest wringen dan ander wonder mooi spul wat daar te zien was.
+3
wim-same
@radium45 Ha, ha, Dan had je al te veel pullen bier op. Dat anderen wonder mooie spul gaat toch voor hoor.
+1
langeslagdiesel
@wim-same hier sluit ik mij bij aan hoor.!
sybren
@radium45 er staat momenteel één te koop met zo'n tank eronder. Volgens mij op speurders.
casejxu
@sybren nee op marktplaats. Een 1030
+2
wim-same
Mooi, die historische foto's. en zeker met een verhaal erbij.
+1
yoohan
Mooie foto zo van de Panther met Taarup.
+1
a3vandiejen
Schitterende., mooi verhaal.
+2
Gavrie Willemsen
Zeer mooie uitleg. “Taaruppen” was vroeger gewoon een werkwoord toen de boeren naar de loonwerker belden om te komen inkuilen.....

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Panter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!