Foto van een Claas Jaguar 960. Foto is geplaatst door catfan55 op 27-06-2020 om 18:50:04, met 12 reacties.

Claas Jaguar 960

catfan55
Foto van een Claas Jaguar 960

Reacties

GoVario
Hoe bevalt die nieuwe type ten opzichte van de oude?
catfan55
@GoVario Dit was eigenlijk m'n eerste keer dat ik echt aan een paar dagen aanmhet hakselen ben met de 2018, 498 type, dit is z'n derde seizoen voor ons op deze chopper. mijn oude hakselaar was een 2017, 497 type (oude kappen met die zwarte roosters achterop) Eigenlijk heel weinig verschil, qua hakselen is alles wel het zelfde, kooi, driveline, motor etc. Cabines zijn ook gelijk op een wijziging in het achterraam na wat hem wel merkbaar stiller maakt in de cabine. Wel merk ik dat de instap veel krapper is geworden door de nieuwe styling (bij de trap) je loopt de hele tijd met je schouder tegen de kap aan heb ik het gevoel.

De 2 nieuwe hakselaar voor ons staan nog bij de dealer, dit zijn de nieuwste 502's types, Deze hebben de nieuwe cabine en zijn wel op meerdere punten anders als deze. We gebruiken ze met opzet niet in de luzerne omdat je veelal veel rommel op pakt. We hakselen de luzerne ook met mais messen van afgelopen seizoen, zogoed de luzerne er af is doen we er nieuwe gras messen in voor de GPS oogst. In de nieuwe choppers zitten nieuwe gras messen dus deze willen we niet gebruiken voor de eerste snee.
worteljcb
@catfan55 Het verschil 498 vs 497 is veel groter dan 502 vs 498. De techniek van de 498 is zowat het zelfde bij de 502, maar wel nieuwe cabine en nieuwe elektronische mogelijkheden. Voor de chauffeur is dat een groter verschil in bediening etc. Maar de echte wijzigingen voor het hakselen zelf, de aandrijving en rijaandrijving zijn bij de 498 doorgevoerd.
catfan55
@worteljcb op de vooras & styling na zijn de 497 & 498 nagenoeg gelijk, we hebben ze beide en ik heb ze beiden volledig uit elkaar gehad voor onderhoud 's winters. op het tegen mes na passen nagenoeg alle onderdelen van de 497 op de 498 en visaaversa. Enkel de blazer lagers zijn anders. De 497 zet je op spanning aan de korrel kneuzen kant, de 498 zet je op spanning op de powerbelt kant. De 498 is in de details anders, De kooi bodem die zie mee versteld met het tegen mes, het tegenmes wat zich met een hydraulic lock op z'n plek houd ipv mechanical lock zoals de 497 / 494 / 492 / 491. maar qua hakselen zijn ze gelijk. De slijpsteen houders is anders op de 498 en deze draait de andere kant op in tegen stelling tot eerdere modellen. En natuurlijk de hydraulic independent header drive optie als je dat besteld hebt. hebben we op de 498 wel, maar de 502's zonder besteld. de 2 nieuwe zijn gewoon direct drive zoals de 497's en ouder

De 502s hebben nieuwe design feederhouse, zwaardere gearboxen & lagers op het feederhouse. ander invoerrol design op de onderste metaaldetector rol, de gladde rol is dikker en de bovenste rol heeft andere tanden/design waardoor hij niet meer gewas terug voert voer de roll in natte mais. De blazer lagers & kooi lagers zijn zwaarder op de 502, andere tegenmes aambeeld waardoor de messen onder een andere hoek langs het tegen mes gaan en daarmee ook ander tegenmes. De draaikrans voor de pijp is anders. De aandrijving van de koeling is volledig anders (zowel direct drive als de dynamic cooling option) . De korrel kneuzen belt en spanner hiervan is veranderd / verzwaard, net als de idle pullie hiervoor.

De 497 naar 498 type was vooral een verandering van styling met kleine details, de 498 naar 502 is zelfde styling maar in de techniek anders. zo gouw we ze hebben kan ik je nog wel wat meer verschillen geven mocht at nodig zijn
+1
worteljcb
@catfan55 Grotendeels heb je gelijk, tegenmes is bij de 498 al veranderd van positie. Bij 502 is dat niet anders. Wel verschillende tussenplaten mogelijk voor verschil in hoogte bij mais en gras. En draaikrans was ook bij 498 al veranderd, maar wel optie.

Bij de 498: hydraulisch aandrijven van de maisbek, dubbelwerkende cilinders op de invoer, tweetraps terugdraaien, tegenmes positie veranderd, hydr. vastklemmen tegenmes, automatisch bijstellen trommelbodem, extented messentrommel, andere grasschacht, andere posities voor toevoegen van water, zwaardere vooras, differentieelslot, dubbele rijmotor, automatisch toerentalverlaging op kopakker, 1290 tpm bij 40 km/u.

De 502 is meer de technische optimalisatie en nieuw bedieningsconcept. Inderdaad zwaardere lagers invoer, iets ander design invoerollen, verbeterde afdichtingen, lagers verder in de machine inderdaad. Komt ook vanwege de nieuwe motoren.

De 498 heeft allemaal wijzigingen die grote invloed hebben op de gewasstroom, het hakselproduct en het rijgedrag. Dat is bij de 502 niet veel anders geworden, alleen geoptimaliseerd. Daarom zei ik dat het verschil tussen 497 en 498 veel groter is. Als gebruiker ga je dat echt merken. Al denkt een monteur er misschien wat anders over.
+1
catfan55
@worteljcb ik kom maar tot een conclusie, en dat is dat de 498 is in Europa anders moet zijn als hier 😅
worteljcb
@catfan55 zou kunnen dat europa andere opties heeft inderdaad, dat weet ik ook niet precies. Die Comfortcabine wat jij beschrijft, met die gelaagde vooruit, de isolatie tegen achterruit, etc. hebben de meest 497 hier ook. Was eerste jaren optie, vanaf 2016 standaard al. Maar alles wat ik noem bij de 498 komt jou wel bekend voor lijkt me?
catfan55
@worteljcb zoals ik al zei, onze 2018 498 is nagenoeg gelijk aan onze ingeruilde 497 960 waar ik altijd op zat. Qua opties & onderdelen. Onze hakkelaars worden redelijk uitgebreid besteld maar er zijn hier een hele rits aan optie die niet te krijgen zijn, of pas later te krijgen zijn op het volgende model, of zelfs standaard is op de 502's vandaar mijn statement ook dat de 502 voor ons wezenlijk anders is als de 497/498 want dat is ook echt het geval 😅

Als voorbeeld, het was voor ons onmogelijk om een 3 speed intake gearbox op de nieuwe Orbisen bekken te krijgen terwijl dat in heel Europa praktisch standaard is. Voor Noord Amerika is dit geen optie en blijkbaar kunnen (lees willen) ze dat ook niet terwijl de bekken naast elkaar in Duitsland gemaakt worden. heel frusterend. Zo zijn er meer dingen. Zelfde met de dubbele cylinders op de invoer van de 498, konden wij ook niet krijgen hier toen die hakselaar besteld was, net als de toerental verlaging op de kopakker etc. dat zijn allemaal dingen die niet in de optie lijst staan voor Noord Amerika.

Ik weet niet of de hydraulic header drive anders is in europa als hier, maar met een 750 of 900 orbis gaat deze automatisch over op direct drive (met de belt aan de andere kant) omdat de de brede orbis bekken te zwaar trekken voor de hydrauliek. met en 450-600 is het mogelijk anders. Daarom hebben we de nieuw 502's ook zonder besteld want we wouden het juist voor de maisbek. voor de pickup maakt het nagenoeg geen verschil maar het is wel een optie van 30.000$
worteljcb
@catfan55 Juist, heldere toelichting. Dan zit er veel meer verschil tussen dan ik had gedacht. Best bijzonder wel.
Aan deze kant van de plas kan de Orbis 750 en 900 gewoon variabel worden aangedreven. Die extra riem (standaard aandrijving) is voor de Direct Disc wel nodig.
De 3T variant is inderdaad al lange tijd standaard in West-Europa. Die andere met alleen de omkeerbare transmissie was simpelweg niet eens leverbaar in Duitsland. Voordeel van die was wel de 2-traps schakelkast voor de invoertrommels, die zit op de 3T niet.

Jullie rijden alleen Orbis 750 toch? Is 900 toch te groot nog?
catfan55
@worteljcb als het daar kan zou het hier ook moeten kunnen, Ik snap dat in somme streken van de USA het misschien niet geschikt is waar de maait 90-110 ton/ha is. Wij hebben lagere opbrengsten als NL maar voor ons kan het ook niet. best jammer wat dat is een mooie optie om te hebben. Ze kunnen het ook niet unlocken voor ons, daar hebben we ook al naar gevraagd. daarom de 502's zonder besteld, want we hebben er eigenlijk niks aan als we het alleen met de pickup maar kunnen gebruiken. We dachten dat de hydrauliek header drive de oplossing was na het eerste jaar met de 498 960, maar hier zat ook de nieuwe i36 header voor. Toen we het jaar er op een 2e i36 header kochten voor mijn 497-960 was het al gouw duidelijk dat de header al het verschil maakt. en de hydraulische aandrijving nagenoeg geen verschil maakt.

Dat het met een direct disc niet kan hebben we vorige jaar zelf ondervonden 😅 We hebben een Dominoni MPD760 direct discs zonder claas stekkers, dus deze plugged niet in, in de chopper. De chauffeur had hem er aangepikt en niet gerealiseerd dat je hiervoor de DD moest selecteren in het header menu. Binnen 2 dagen de hydrauliek pomp van de bek aandrijving aan gort.

al onze Orbissen bekken hebben inderdaad de omkeerbak, we hadden graag de 3 traps bak gehad maar is helaas niet leverbaar, niet op dealer niveau, maar ook niet landelijk / noord Amerika na verschillende meetings met claas. Mochten we het alsnog nodig achteren dan bestel ik gewoon 2 van die bakken uit NL en laat ze opsturen. De schakeling op de trommels maakt heel weinig verschil vinden wij. Je vraagt je toch af waarom ze daar niet gewoon 1 lijn in trekken, met standaard uitvoering van de machine en de optie lijst. je zou toch denken dat dat het veel makkelijker maakt in de fabriek.. In nieuw Zeeland & Australië werden de 930-940-950-960 497 en 498 nog steeds geleverd met de oude V8 zonder addblue. geloof dat de 502's nu wel de de inline 6 hebben met addblue maar weet het niet 100% zeker

De 502's komen met orbis 900's, de 494-960 en 498-960 hebben beide een orbis 750.
worteljcb
Denk dat de software van de machine gewoon heel anders is dan, dat moet wel. Maar inderdaad zou dat moet kunnen. Jammer wel van die hydropomp, duur geintje om erachter te komen 😉

De i36 loopt inderdaad als een trein, in NL ook. Voor jullie zal die 3x zwaardere aandrijving ook wel belangrijk zijn.

Ja maar dat heeft uiteraard ook met de emissienormen te doen. Ze kunnen simpelweg niet alles hetzelfde houden, gezien de wettelijke eisen.

Succes met de 502 daar, gaat vast goed komen. In NL draaien ze goed, net als de 498 trouwens.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 960 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!