Foto van een Fendt 106 S 4x4. Op deze  foto hebben we net een 106 gesplist welke lekte aan vermoedelijk aftakaskeerring of priseaskeerring van de versnellingsbak. Bij het splitsen kwam de lager en kee

Fendt 106 S

606 foto's van @eicher4048driver

eicher4048driver
Foto van een Fendt 106 S 4x4. Op deze foto hebben we net een 106 gesplist welke lekte aan vermoedelijk aftakaskeerring of priseaskeerring van de versnellingsbak. Bij het splitsen kwam de lager en keerring van de aftakaskoppelingsas mee uit de versnellingsbak waarbij de transmissieolie eruit liep. Geen ramp, wel een hele plas olie maar goed, dat zie je zo dat deze aan vervanging toe was. Heb nog al eens 106 s gesplits maar die had geen tussenboite. Mijn vraag is nu: Hoe demonteer ik de grote veer die druk zet op de lammelenkoppeling van de aftakas? Deze zou los moeten om de flens van de middenonderaftakas te kunnen demonteren zodat die keerring ook kan vervangen worden.

Reacties

Fendt-106
Ik heb er toen een steun voor gemaakt met 4 m12 draadeinden, door het aandraaien van de moeren draai je de veer nog meer op spanning.
Seegerring eraf en moeren terug draaien...
eicher4048driver
@Fendt-106 normaal als je de segerring voor de keerring eraf neemt moet je de as naar achter eruit kunnen trekken of de flens met keerring eraf kunnen nemen toch? Ik kon de segerring eraf nemen, bouten van de flens loshalen en dan de flens met 2 wringijzers loshalen maar dan drukt de veer zich in, die kwam niet los. kan er niet helemaal aan uit.
unipower
@eicher4048driver Ik denk niet dat je de seegerring eraf krijgt als de veer nog op spanning staat
+1
unipower
Daar heb je een brug voor nodig kun je in principe wel zelf maken deze zet je aan de voorkant over de as geen en met een draadeind en moer span je de as op, dan de seegerring van de as af halen en de moer terug draaien zodat de veer ontspannen word. Zitten nog wel een paar o ringen en keerringen meer die vervangen moeten worden, die om de as zit aan de versnellingsbak kant en die van de tussenbak waar de as doorheen gaat. Tussenbak tandwielen komen ook los als je de drager van de aftakaskoppeling uit het lager drukt, ook hier heb je speciaal gereedschap voor nodig
steyr 9087
Ik heb toentertijd een frame gemaakt met een potkrik er tussen en die bus met die o ring die de versnellingsbak afdicht iets onder spanning geperst en toen de borg ring er af en dan de druk van de potkrik en los is die

En die gaffels van de aftakas koppeling dat is linkse en rechtse draad dat moet ook los om bij de kering te komen
Davy73
Hallo, ik sta op het punt om mijn fendt 106 ook te splitsen.
Zijn er tips die je me kunt meegeven ? of dingen die jij anders zou gedaan hebben bij het splitsen?
+1
eicher4048driver
@Davy73 Jawel, zeker de olie van de achterbrug laten alvorens te splitsen, anders komt de olie eruit lopen wanneer de as vd aftakasaandrijving uit het versnellingsbakhuis schuift. Verder is het niet moeilijk. Vooras blokkeren, trekker goed ondersteunen en met een splitsrail zoals ik heb is het zo weer de 2 delen tegeneen rijden
Davy73
@eicher4048driver bedankt! die olie laat ik zeker af want ik moet wat onderdelen vernieuwen in de versnellingsbak zelf. die splitrail zal helaas niet lukken
+1
eicher4048driver
@Davy73 Met een bok onder het voorste deel en een palletwagentje op de vlakke beton geraak je ook al ver!
+1
Davy73
@eicher4048driver hartelijk dank voor de info!!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!