Schlüter Traktomobile!We zijn iets voorbij midden de jaren 60. Fabrikanten zoeken verder naar nieuwigheden voor hun trekkers comfortabeler te maken.Zo ook Schlüter, die in die tijd eigenlijk een bee

Schlüter Super 750 V

Schluterfan
Schlüter Traktomobile!

We zijn iets voorbij midden de jaren 60. Fabrikanten zoeken verder naar nieuwigheden voor hun trekkers comfortabeler te maken.

Zo ook Schlüter, die in die tijd eigenlijk een beetje in een roes van nieuwigheden zit. Onder de titel "Schlüter Traktomobile" komt Schlüter in ongeveer 1967 met als optie op de toen ongeveer 1 jaar oude Super serie met een cabine op de markt. Over Super Silence, zoals de latere cabines naam kregen, werd toen nog even niet gesproken. Deze cabine werd voor het eerst voorgesteld op een witte Super 900, die toen ook een nieuwe motorkap liet zien. De lichten waren verwerkt in het moedergewicht. Kennelijk was menig Schlüter publiek niet onder de indruk van het studiemodel, want verder dan dat kwam het niet.

De cabine werd wel in mondjesmaat verkocht. Zo vond deze ook zijn weg op deze Super 750V. Verdere geïnteresseerden voor deze cabines waren de Rheinbraun en het voormalige Joegoslavie. Maar daarbuiten werd de optie jammer genoeg weinig aangekruist. Schlüter bouwde deze cabine niet zelf, maar liet ze bouwen bij Fritzmeier.
Om een of andere reden werd de cabine na een korte productietijd alweer aangepast. Zo werden de spatborden de standaard ronde versies die al op de trekker stonden, werden de vaste zijruiten vervangen door schuiframen en werden de kleine raampjes onder de voorruit meer rond van vorm. Ook die cabine, en de latere versie met hoekige spatborden werden nog bij Fritzmeier gebouwd. Met de komst van de vaste "Super Silence Kabine" ging Schlüter de cabines zelf produceren. Hoogstwaarschijnlijk ook omdat er toen gewerkt werd aan en kipbare versie, die zijn intrede deed op de Profi Trac 3000TVL in '73. Schlüter nam wel nog de zogenaamde "Fritzmeier Verdeck's af, die toen nog vaak besteld werden in plaats van de origineel fabriekscabine, ondanks dat het prijsverschil eigenlijk niet zo groot was.

Schlüter zou na dik 15 jaar weer in zee gaan met Fritzmeier, ditmaal voor de productie van de cabines voor de Euro Trac's.

Over de "750" valt ook wel iets te zeggen. Dit was de eerste Schlüter Super met 6 cilinder, en rechtstreeks ook de opvolger van de toen toch vrij revolutionaire S900. Met de introductie van de "Super" serie begon Schlüter aan een bijna 30 jaar durende historie, waarin vele nieuwigheden zijn weg vonden en daarmee dus ook de meest succesvolle serie van het merk was. Ook de allerlaatste Schlüter die de montagehal verliet was een Super.

De 750 kent maar 1 baureihe, en dat is deze. De trekker werd gelijk opgevolgd door de Super 850. Met de gewone cabine zie je een 750 niet vaak, en al helemaal niet met deze Fritzmeier.

Deze trekker is als trouwe bezoeker nog te zien op de Schlüter velddag in Aurich, die maar eens om de zovele jaren georganiseerd word.

Deze foto dateert alweer van '17.

Reacties

Mooi met zo,n kabine en nog met de originele uitlaat 😁
+5
florisrobben
Schitterend verhaal weer
+3
schluterman
Mooi verhaal Simon van een mooi beertje
+3
olro 61
Prachtige foto en weer een supermooi verhaal erbij! Als je op een Treffen zo'n zeldzame Schlüter kunt bewonderen, dan kan je dag al niet meer stuk!
+2
Schluterfan
@olro 61

Deze trekker is ook een van de redenen geweest dat ik er de trip van 550km enkel voorover had. Zonde dat het hakselen niet echt vlotte. Het was er enorm nat en meende dat een duitser uit de buurt daar zei dat ze bovenop het natte gebeuren al, in de dagen voor het treffen meer dan 60liter gehad hadden... Ze waren maar al te blij dat het de dag van het treffen wel droog bleef.
+1
a3vandiejen
Prachtig.
+1
Gavrie Willemsen
Prachtig verhaal......😍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 750 V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!