Foto van een John Deere 6150R gerststoppel ploegen met de ecoploeg.. Foto is geplaatst door JD 6430 The Best op 27-07-2020 om 22:00:16, met 36 reacties.

John Deere 6150R

JD 6430 The Best
Foto van een John Deere 6150R gerststoppel ploegen met de ecoploeg.

Reacties

mdoornekamp
Mooi werk. Stoppel wel voorbewerkt?
+1
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Ja lichtjes met de cultivator een week eerder, om het wat vlakker te maken en de achtergebleven gerst te laten kiemen
Ritchie
Waarom nu ploegen?
valmet6400power
@Ritchie
Groenbemesting erin? Of zeg ik nu wat raars?
JD 6430 The Best
@Ritchie groenbemester erin inderdaad. Gerst geeft altijd veel opslag wat de groenbemester een beetje verdrukt. Door nu lichtjes te ploegen hopen we dat die opslag van de gerst weg blijft.
Fendt926Driver
@JD 6430 The Best gerst geeft veel opslag zeg je..
Maar zou je de combine dan niet beter moeten afstellen dat er minder korrel verlies is en er dus weinig opslag zou zijn.

Of zeg ik nou iets heel raars......
prins6830
@Fendt926Driver zit iets in maar hoe je ook je best doet, dorsverlies is er altijd
+1
JD 6430 The Best
@Fendt926Driver Deels waar, maar je hebt inderdaad dorsverlies en gerstkorrels vallen ook gemakkelijk uit de aar wanneer het gewas rijp is. De eerste korrels liggen al op de grond voordat je er met de combine overheen gaat. Het verlies is ook niet groot, maar ook al verlies je bijvoorbeeld in totaal 50 of 70 kilo per hectare, dan wordt je groenbemester al verdrukt.
+1
radium45
@JD 6430 The Best Vroeger werd gezegd, dat wat je normaal aan kilo,s zaaizaad verzaaid, mag je ook verliezen tijdens de oogst. Nu persoonlijk heb ik dat altijd vrij fors gevonden. Maar ik verbaas mij wel eens hoeveel dorsverlies er met de huidige technieken nog is. Of het dan onkunde van de chauffeur is of dat men teveel haast heeft.
jehan
@radium45 hoorde van de zomer een opmerking van een oude combine chauffeur ..de jongere generatie chauffeurs hebben te veel haast ..kijken amper wat er in de kidde stro ligt aan zaad ..metertje hier metertje daar op de combine ..ze moeten in de kidde kiekn en niet te veel op al die metertjes
radium45
@jehan Klopt, zo is mij ook geleerd. Een meter of wat maaien, stoppen en het stro aan de kant werken en op de grond kijken.
bartjuh
@radium45 en dan in een omtrek rond je hand mochten 10 zaadjes liggen ofzo toch?
radium45
@bartjuh Nu heb ik grote handen... Maar zou kunnen, die kende ik nog niet. Ik keek gewoon op de grond en als je echt zo al zaad zag liggen dan wist ik al genoeg. Ik ging niet liggen tellen of er nu 10 of 11 korrels lagen. 😀
jehan
@radium45 ja en niet zo als die man zei de hele tied in de kolde cabine blieven zitten um dat het buutn zo warm is ..nee druut zo now en dan int stro kiekn
hobbyboer
@jehan van alleen kijken wordt het niet beter 😉

Het moet ook een beetje opschieten, tijd is geld, zeker met mooi weer.
Wat kost die paar kilo verlies tegenover een uur langer werk per perceel?
Of wat kost het als je de laatste paar percelen niet optijd hebt kunnen oogsten en er een regenperiode aan komt?
jehan
@hobbyboer er zijn grenzen he
newholland6640
@jehan ja en vroeger dorstte iedereen perfect zeker.
jehan
@newholland6640 vroeger was er minder haast bij.. en waren ze er inderdaad secuurder aan
newholland6640
@jehan aha het ligt aan de omstandigheden heden dus.
maikwolsink
@JD 6430 The Best mij is van de zomer gezegd als je meer als 40 korrels op een vierkante meter vind verlies je ongeveer 30 kg per ha.
Bij mais was dat volgens mij met iets van 15 korrels ofzo maar dat weet ik niet zeker
joozt
@maikwolsink Daar zit je aardig goed ja. Stel dat het DuizendKorrelGewicht 50 gr. is dan wegen 40 korrels dus 2 gram. 2 gram per m2 maakt 20 kg per ha.
Is je DKG hoger dan is bij 40 korrels per m2 verlies je verlies in kg/ha dus ook groter.

Als je dus in theorie de hoeveelheid zaaizaad als verlies mag terugvinden mag het aantal korrels per m2 dus nog veel groter zijn.
valmet6400power
@joozt
Ik weet wel, als je zeg maar 200 kg per hectare zaait en je zou dat met de hand uit moeten strooien het tegenvalt hoeveel korrels er op de grond liggen. Dus je laat niet met combinen zomaar 200 kg/ha liggen als je enigszins een goede chauffeur erop hebt 😄
joozt
@valmet6400power je bedoelt dat een goede chauffeur minder verlies kan bereiken? Ik weet niet precies wat de verliezen mogen zijn, meende als vuistregel zo’n 1 tot 1,5 %. Dan is 200 kg/h inderdaad wel wat veel! Ik zou ook zeggen dat het minder moet kunnen zijn. Met 1 tot 1,5 % zit je weer een beetje in de buurt van die eerder genoemde zaaizaadhoeveelheid.
valmet6400power
@joozt
Nee dat je niet per se een goede chauffeur hoeft te zijn om te voorkomen dat je meer dan 200 kg/ha laat liggen. Omdat dat echt wel veel korrels zijn, als je een keer van de combine afstapt zie je echt wel of dat er ligt, of niet 😁
joozt
@valmet6400power Ah zo, ja helemaal mee eens! Zoals eerder genoemd een keer afstappen en achter het maaibord en onder het zwad kijken hoort wel bij de basistaken van een combinechauffeur. Natuurlijk is de loonwerker hiervoor verantwoordelijk maar wij kijken als klant ook geregeld of we wat zien in het land en als het ons niet aanstaat hoort de chauffeur dat ook. Zo houd je de chauffeurs ook een beetje scherp!
+1
valmet6400power
@joozt
Klopt! Wij combinen zelf en m’n vader heeft voor graszaad, gerst en tarwe wel een bepaalde instelling van de dorsmantel, wind etc. Maar ik ga (en hij zelf ook) regelmatig kijken of er in het zwad niks te vinden is. Ik moet toch wachten tot de kiepwagens vol zijn dan kun je beter wat nuttigs gaan doen ipv in de cabine te gaan zitten wachten.
+3
JD3010
@joozt Met een bord van bijv. 6m ervoor heb je wel faktor 4 in je zwad liggen, dan is die 200kg eigenlijk maar 50 kg/ha. Kijk ook eens naar wat voor korrels er in het zwad liggen, vaak zijn het de lichte, verschompelde korrels. Als je die in de tank wilt hebben, krijg je er gratis ook veel kaf bij. 😉

Bij loondorsen wordt gewoon naar rendement gekeken, iets meer verlies en sneller rijden, kan je wel meer doen op een dag. 100kg graan is nu ca. 20 euro.
+1
Fendt926Driver
@JD3010 zie hier wel veel verschil met de balen die ik koop.
De laatste vracht strobalen uit frankrijk groeien overal nieuwe planten uit.
Op de mesthoop
In de kalvergroepshokken
Als er een keer wat water onder los stro loopt.
Dan heb ik het idee dat dit niet zozeer verlies is uit de staande plant maar die korrel is mee door de combine gekomen anders kwam die niet in het stro terrecht maar er onder.
De vorige vracht stro uit denemarken heeft het beduidend minder
radium45
@Fendt926Driver Dan heeft de combine niet scherp genoeg gedorst. Dat is ook een vorm van dorsverlies.
JD3010
@Fendt926Driver kan ook onrijp graan geweest zijn wat er niet uitwou, maar ook tussen het stro. Zelf vind ik het ook zonde om graan te verliezen.
Afgelopen zomer ben ik ook begonnen met dorsen met de volgende dag volop regen opkomst, dan wil ik gewoon 9 à 10 uur klaar zijn.
+1
radium45
@JD3010 Ja het is net hoe je het bekijkt eigenlijk... Maar ik wil geen groene banen op mijn stoppelland zien verschijnen. Maar dat is iets wat tussen de oren zit. Als de loonwerker een uur langer over een perceel doet om 100 kg verlies te besparen, dan kun je je eigens afvragen of je het dan goed doet...
+2
JD3010
@radium45 net met maïs hakselen dat er soms stengels blijven liggen, de kg's zijn het niet maar staat wel slordig.
+2
valmet6400power
@JD3010
Bij ons inleverpunt rekenen ze sowieso al 1% korting voor kaf- en stroresten. Nou voor je 1 kilo kaf hebt op 100 kilo tarwe dan kun je het bijna ongedorsen mee geven bij wijze van spreken 😂
JD3010
@valmet6400power Dan weet je wel waar ze goed op verdienen.😂
valmet6400power
@JD3010
Ja echt zo! Daarom trekken we onze schouders op als ze “klagen” dat er teveel kaf in zit. Dat ligt altijd bovenop de wagen nooit in het midden. Nou ga dan maar monsteren en dan hoor ik graag hoeveel % kaf er uiteindelijk in zat. Als het meer is dan 1 doen wij wat meer wind geven op de combine. Maar dat is nog niet gebeurd tot nu toe 😂

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6150R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!