De trekker waar ik vandaag het laatste mee heb gereden heeft eigenlijk nog het meeste indruk gemaakt, een vloeistofkoppeling en koppelomvormer.had ik wel al van gehoord maar nog niet mee gereden.

Fendt 615

1.577 foto's van @stijn-de-bock

De trekker waar ik vandaag het laatste mee heb gereden heeft eigenlijk nog het meeste indruk gemaakt, een vloeistofkoppeling en koppelomvormer.had ik wel al van gehoord maar nog niet mee gereden.

Reacties

Valtra man
615 zonder 4WD zie je ook niet vaak.
Behalve dat, Wat was er zo speciaal aan?
+5
Fendt926Driver
@Valtra man de trekker is door ons op vele punten aangepast.
Het is origineel een 125 pk 611E met 4wd.
Maar voor trekkertrek in de 5.5 ton konden we niets met de 6.3 ton eigen gewicht.
Dus de 4wd as er onder weg en de massieve neus en de massieve koplampdrager en de kabine eraf en we zaten op 5260 kg
In de 5.5ton mag je 145 pk hebben en bij fendt is dat een 612 dus zijn er zijplaten met 612E bij.
En wij zijn fan van de 615E dus er een extra set zijplaten bij gekocht en kunnen we die zo wisselen en zit dat er nu dus nog aan.

De koppelomvormer zorgt er voor dat ik in elke gewenste versnellung weg kan trekken met vol vermogen ongeacht de lading.
Dus op transport met 30 ton erachter zet ik de trekker in 6 hoog laat de koppeling opkomen en geef gas en hij rijdt vloeiend naar 45kmh. Bij een stoplicht laat ik het gas los en zet met alleen de rem de combinatie stil.
Bij groen licht rem los en gas geven en in een mum van tijd zit je weer op 45kmh.
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver dat wegrijden in de hoogste versnelling met 30 ton kan toch ook met alleen een vloeistofkoppeling? Of heb ik t mis?
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr dat gaat met alleen een vloeistofkoppeling niet goed.
Wordt veel te warm.
Krijgt hem ook bijna niet uit de plek met 30 ton.
Met lege trekker kan het wel al heeft de 62pk 305 ook al wel iets een hekel aan om uit stilstand in de hoogste weg te trekken
+1
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver aha, is ook weer anders dus. Heeft fendt patent op die koppelomvormer? Omdat andere merken het (naar mijn weten) niet gebruiken
+2
stijn-de-bock
@ronald-deutz-fahr dat vind ik een goeie vraag.
+3
Valtra man
@Fendt926Driver mooie uitleg, daar leer ik wat van! Toen ik jong was had loonwerker van hiernaast Fendt, nu herinner ik me dat 1 vd chauffeurs me ooit hetzelfde zei. Al snapte ik er toen niets van.
Is er ook een nadeel aan dit systeem gezien het elders niet werd toegepast?
stijn-de-bock
@Valtra man het is niet goedkoop in aankoop
+3
roscho
@Valtra man Er is zeker ook een nadeel aan de vloeistofkoppeling. Je hebt, om hetzelfde te presteren, zo'n 10% meer pk's nodig.
De ervaring met mijn Schlüter is dat hij, met maiswagen erachter, tegen de hoop op, net als elke andere trekker toeren verliest. Maar de motor blijft doordraaien met plm. 1200 toeren, dan gaat de vloeistofkoppeling slippen en dan stond je dus stil op de helling. Bijkomend nadeel van die Schlüter is dat de motor volgas slechts plm. 2000 toeren draait. Je kunt dus maar 800 toeren zakken voor hij er de brui aan geeft.
We hadden nog zo'n Schlüter, maar zonder vloeistofkoppeling. Die trok tegen de maishoop op waarbij het motortoerental zakte tot 600 toeren, dan was "de kachel uit". Dat maakte soms net het verschil tussen wel of niet boven komen.
Alternatief was om al voor het oprijden een versnelling lager te gaan, maar dan kwam je ook niet boven omdat de wielen begonnen te slippen. Helaas beschikten deze trekkers niet over iets van hoog/laag o.i.d., dat had in 1973, toen ze gemaakt werden, nog bijna geen enkel merk.
+1
johndeere 2650
Dat zat toch ook in een 1455? Of zeg ik iets raars 😅
unipower
@johndeere 2650 De koppelomvormer niet. Ik reed eerst ook alleen met een vloeistofkoppeling met de 308 maar ik vind de koppelomvormer stukken fijner rijden 😉
rubencasecs
@unipower koppelomvormer en vloeistofkoppeling is vlgs mij hetzelfde
+1
Fendt926Driver
@rubencasecs mooi niet dus.
Je hebt een vloeistofkoppeling alleen.
En met koppelomvormer zit er nog een extra mechanisme bijin
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Is die koppelomvormer destijds een optie geweest bij Fendt, naast de vloeistofkoppeling?
+3
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas koste 6800 euro extra bij nieuw aanschaf
fendt farmer309c
@Fendt926Driver dat is dan voor de optie lsa-E ?
+2
Fendt926Driver
@fendt farmer309c oeps foutje.
Turbomatik E kostte 6800 euro extra.
Duospeed kostte 13 000
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
6800 euro extra bij nieuw aanschaf

Das geen kleinigheid.
+2
Fendttrisixfan
@jammermaarhelaas maar is het zeker meer dan waard
+1
stijn-de-bock
@rubencasecs dat zijn 2 verschillende dingen, ik wist wel van het bestaan, een ritje van een paar km maakte een grote indruk op me.
+1
jammermaarhelaas
@stijn-de-bock

Ben je op rondreis langs legendarische TF-ers?
+1
stijn-de-bock
@jammermaarhelaas gewoon een weekje centerparcs, dat doen we jaarlijks, en af en toe maak ik es een uitstapje.
rubencasecs
@stijn-de-bock wat is het verschil? Als je googelt op hoe werkt een koppelomvormer Dan krijg je een vloeistofkoppeling te zien
stijn-de-bock
@rubencasecs met een 1455 met vloeistofkoppeling kan je volgens mij niet stilstaan in de grootste versnelling met de koppeling los en dan gewoon gas geven tot 40, met deze fendt reed ik in 6 hoog,dan remmen aan het eind van de straat, tot stilstand, zonder koppeling te gebruiken, dan weer gas en weg...... had ik ook nog niet meegemaakt
+1
rubencasecs
@stijn-de-bock dat kan zeker wel met een 1455!
stijn-de-bock
@rubencasecs oeps,wist ik niet
+2
stijn-de-bock
@rubencasecs ik moet dringend een beetje meer gaan tractorrijden🙈🙈🙈🙈🙈
+2
Fendttrisixfan
@rubencasecs met een lege trekker wel, maar niet met flink wat lading eraan, dan vliegen de dichtingen er zo uit
+1
Fendt926Driver
@rubencasecs dat kan zeker niet met een 1455..
Die vloeistof koppeling kan geen 30 ton aan in de hoogste versnelling optrekkend
rubencasecs
@Fendt926Driver wie heeft het hier over 30 ton, hij vraagt of dat kan en ja dat kan, maar misschien niet bij 30 ton, zoveel heb ik er nooit achter gehad🤷🏼
+2
SJB533
@rubencasecs
Vloeistofkoppeling met stator (reactor) is een koppelomvormer.
+2
rubencasecs
@SJB533 dank je👍🏻
+2
Valtra man
@SJB533 mooi uitgelegd 👍
SJB533
@Valtra man
Jup, simpel en doeltreffend.
+1
rubencasecs
@johndeere 2650 klopt en in een 1255 en bij Valmet 6000 serie was het een optie, en vlgs mij in sommige grote Deutzen
ronald-deutz-fahr
@rubencasecs laatste poosje grasgereden met een x720 die, als je gas gaf in een hoge versnelling vanaf lage toeren, doortourde tot 1400 toeren, daarop vasthoud en dan soepel doortrekt, en eigenlijk in 1x naar 45 gaat? Is dat dan de koppelomvormer?
+1
J asper
@ronald-deutz-fahr volgensmij hebben die dezelfde vloeistofkoppeling als een 824
SJB533
@johndeere 2650
Was een optie op de D-familie met XL, dus de 1255XL en 1455XL
+1
Kramer U800
Onze Porsche Junior had ook al een vloeistof koppeling. Maar dat in combinatie met een koppel omvormer is wel heel erg mooi.
newholland-
Heb je gelijk de koeien gevoerd?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 615 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!