Allen wollen Sie mitfahren...Overvolle cabines waren sowieso standaard op de door Schlüter zelf georganiseerde velddagen... En op het laatste waren de premie A cabines zelfs ook al niet groot genoeg

Schlüter Meerdere

Schluterfan
Allen wollen Sie mitfahren...

Overvolle cabines waren sowieso standaard op de door Schlüter zelf georganiseerde velddagen... En op het laatste waren de premie A cabines zelfs ook al niet groot genoeg meer, zodat menig enthousiaste Schlüterliefhebbers toen zelfs gewoon mee reden op de spatborden, iets wat in de jaren 50 en 60 "dood normaal" was. In 1993, wanneer deze foto genomen is, niet meer van vanzelfsprekend, maar of het publiek daar toen even aan dacht? Voor velen echte liefhebbers (op de laatste editie zou er zo'n 30 a 35000 bezoekers geweest zijn) waren deze dagen ook wel een beetje de "highlight" van het jaar. En indien ze zelf niet de plaats, mogelijkheid of het geld hadden om zo'n trekker te kopen, was het natuurlijk even wegdromen!

We schrijven eind September 1993. Anton Schlüter had net medegedeeld aan zijn personeel dat de deuren dicht gingen. Nieuws dat blijkbaar toch insloeg als een bom, aangezien het personeel om te bekomen van het nieuws, zowat met alles smeet wat ze maar tegenkwamen...
Nu de toeschouwers nog... Dat gebeurde op deze velddagen. De vlaggen van LTS (LandTechnik Schlüter) wapperden al naast die van Schlüter zelf. De liefhebbers aanvaarden het kennelijk wel dat Schlüter overgaat in andere handen. Alleen kon dat het tij niet meer doen keren.

Links in beeld de Euro Trac, Schlüter's laatste offensief om de zijn naam als trekkerbouwer te redden. Daarnaast een van de zowat meest "Oer-Schlüters" die er zijn, de Profi Trac 5000TVL. Toen nog in fabrieksbezit, aangezien de trekker meeverhuisde naar Schönebeck.

De Euro Trac van de foto, een 1600LS niet. Die had al een eigenaar en bleef lekker dicht bij huis. Zomer's stro persen, S'winters sneeuwschuiven op de Jozef Strauss luchthaven in München. En... natuurlijk ook af en toe meerijden op de Schlüter velddagen! Ook op de door de Schlüterclub Freising georganiseerde velddagen.
100% zeker ben ik natuurlijk nooit, maar details doen mij vermoeden dat ik deze trekker zag op de velddagen in 2009. Het rood maakte plaats voor bordeauxrood, het neusgewicht voor een console voor een Stoll frontlader.

De 5000TVL heeft ondertussen een mooi pensioen gekregen, de Euro Trac daarintegen heeft minder geluk... Door een kortsluiting in de elektrische bedrading viel de trekker ten offer aan brand. Repareren was blijkbaar geen optie meer, zodat hij van het toneel verdween. Het hart van de eigenaar zal wel even stil gestaan hebben, maar hij kan gelukkig nog terugvallen op minstens 3 andere Schlüters, in vorm van een Compact 1350TV6 High Speed, Compact 1050V6 (die lichtjes gemodificeerd is naar een 1350) en een Super 1250V.
De 5000TVL zagen we in 2017 gelukkig weer wel op het toneel, en zelfs aan het werk (tot de mazoutfilters verstopt waren...)!

Om nog even terug te komen op de Velddagen. Volgens Karel Heinz Fischer was het toen der tijd ook minstens een week werk om het Gut Schlüterhof klaar te maken voor de demo's en het publiek. En na de velddagen nog eens een week om alle troep op te ruimen... Een ding moesten ze nooit doen, dat waren de pijltjes en reclameborden met de aankondigingen van de velddagen weghalen, die waren zowat allemaal weggesjarreld door de liefhebbers als souvenir voor thuis 😃.
Iets dat ik stiekem ook wel al gedaan heb...

Reacties

+2
radium45
Dat publiek... zo kan ik mij nog de velddagen op de boerderij van Claas in Harsewinkel herinneren dat lui uit bepaalde streken van Nederland aan de pijp van de hakselaar hingen tijdens haksel demo,s... Dat was toen ook het einde eigenlijk van die beroemde velddagen.
+2
Schluterfan
@radium45

Ja ik kan het mij wel voorstellen. Op video's van Schlüter kan je zien dat het publiek letterlijk in de silagewagens gingen gaan zitten. De silagewagens werd volgeblazen en het volk ging met de maïs gewoon mee de hoogte in. En ze reden gewoon mee naar de boerderij waar de silagewagen leeg gekipt werd, om nadien in de bak van de wagen weer mee terug te keren.

Eigenlijk gek om te zien, als je het nu doet heb je het hele korps van de veiligheid aan je been...
schluterman
@Schluterfan dit blijven legendarische beelden
Een afgebrande euro trac 🤔 ik heb het laatst op ebay wel is een kabine te koop gezien van een afgebrande euro trac echt dood zonde van de schluter 😞

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!