Foto van een Ford 8340.vandaag gespot, tyipisch Belgische tractor. Met dit type heb ik in mijn jonge jaren veel uren gereden, was toen een hele trekker.

Ford 8340

stijn-de-bock
Foto van een Ford 8340.vandaag gespot, tyipisch Belgische tractor. Met dit type heb ik in mijn jonge jaren veel uren gereden, was toen een hele trekker.

Reacties

Fast Eddy
Wat is het verhaal nu achter deze grote beugels voorop? Bescherming of duwen?
XC 70
@Fast Eddy
bescherming
+1
stijn-de-bock
@Fast Eddy bescherming,ook show of voor de mooi,maar ik heb dit soort constructies veel gebruikt weten worden ,bv lichtere 2wd tractor geladen met stro die niet alleen konden vertrekken op het veld en met een andere werd er dan geduwd tegen de wagen, da's de reden waarom er bij deze en ook vele anderen houten balkjes waren bijgezet.
+1
Fast Eddy
@stijn-de-bock

Die balkjes en soms rubber stoot strips waren mij al vaker opgevallen. In het noorden van Nederland kom je dat amper tegen.
+1
erik9831
Ferm ding!!!
+4
Mensen mogen het dan wel lelijk vinden, ik vind het wel wat hebben. Het is een teken van de geschiedenis van de tractoren en het tijdperk waar ze uit komen. Mensen die ze opknappen, halen ze er vaak af, terwijl dit toch een beetje hoort bij de "originaliteit" van de tractor. Ze werden van de dealer uit vaak al met beugel geleverd.

En hier zag je het idd vaker voor bescherming idd bij bv het maisrijden. Maar ook voor te duwen van maiskarren heb ik het ooit gezien.
newholland-
Hij staat wel wat vreemd geparkeerd zo te zien staat hij daar al een poosje 🤷🏿‍♂️
stijn-de-bock
@newholland- hij stond er een paar minuten en heeft er ook maar een halfuur oftewel de duur van het schaft gestaan.
+2
RVM
#belzebeugel
+4
fan van trekkers
30 jaar later verkoopt new holland nog steeds het zelfde model met een ander blokje en voor de verandering een elektronische omkeer. Met 7,5 liter voorin, veel powershift trappen, elektronisch dashboard, elektronische aftakasinschakeling en 4 dubbelwerkende ventielen was deze trekker ver voor in de tijd
+2
CaseCS130
@fan van trekkers Valt ook wel weer mee, John Deere kwam in dezelfde tijd met de 6000 serie en Case had de maxxum. Weet niet hoever MF toen was maar denk dat die de dynashift toen ook ongeveer hadden.
Maar NH heeft heel lang deze trekkers doorontwikkeld, dat klopt.
@CaseCS130 ergens in de jaren 90 kwamen alle merken met die luxe toch? Electronisch omkeer, 3 of 4 trappen powershift, 4xdw, elektronische hef, airco, 3 of 4 aftakastoerentallen.
+1
@CaseCS130 In 1991 92 kwam de Dynashift. En dat is nog steeds de basis van de Dyna4 en dyna6. Dyna6 is een hi lo pakket met een 4 traps dynashift erachter.
+1
J asper
Quote Reactie van @fan van trekkers:
elektronische aftakasinschakeling

Ook meteen een feest bij deze krengen, bij een 6640 tenminste. Arme mengwagen🙈
+1
@fan van trekkers weet je zeker dat deze trekker door ontwikkeld is, en niet de 60 serie?
+1
new holland koen
@ronald-deutz-fahr Beide zijn doorontwikkeld...
Electro command van de 40 serie & range/power command van de 60 serie.
+1
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr ja dat is nu new holland t6 electrocommand. De 60 serie is zelfde als tm en nu nog steeds de zelfde bakken in de t7
+1
fan van trekkers
@new holland koen op transmissiegebied heeft new holland lang stilgestaan. Tussendoor is autocommand gelanceerd en nu net een paar jaar dynamiccommand. Dynammiccommand is iedereen goed over te spreken, maar autocommand is nog niet echt een soepele cvt
new holland koen
@fan van trekkers Eens!
Dynamic command heb ik helaas nog geen ervaring mee maar dat wil ik graag eens veranderen.
Hier komt in ieder geval geen auto command in de schuur!
+1
@fan van trekkers stilgestaan? De tvt bak werd ingekocht, die werd vervangen door de autocommand, en die range/power command is toch niet zo’n gekke bak voor z’n tijd?
Electro duurt telang over groepen schakelen, dat vind ik echt jammer van die bak..
+2
new holland koen
@ronald-deutz-fahr Range command is idd en prima bak, maar t schakelen kan soepeler vind ik. Maarja, het is altijd wat.
De electro command is in de 40 serie zelf gewoon het best🤷🏼‍♂️
+2
fan van trekkers
@new holland koen met voorladerwerk heb ik wel veel liever de electrocommand. Deze bak laat het toe om met de koppeling versnellingen over te slaan en kan net zo hard vooruit als achteruit
+1
new holland koen
@fan van trekkers Dat is bij de dc ook niet het geval toch? Net als bij de rc een beperkt aantal versnellingen achteruit?
Als er hier ooit iets nieuws moet komen (hoop dat dat nog een tijd duurt) lijkt mij een t6 dc wel een goede kandidaat.
+2
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr haha soort van. Rangecomnand lag al in de ford 60 serie, deze is nog steeds dezelfde als nu. Wel hebben ze er een extra versnelling voor de 50 kmh geïntroduceerd. Powercommand is al in de tm165 gelanceerd. Eigenlijk een update van rangecomnand. Ook deze heeft een extra versnelling voor 50 kmh. Ik vind van bijde bakken het grooste nadeel dat er geen 50 eco is, en de beperkte vernsnellingen achteruit. 6 versnellingen met een max van 12 kmh. De tvt is precies dezelfde trekker als de case cvx van die tijd. Deze is ontwikkeld door steyr, en heb hier ooit gelezen dat deze bak is verkocht aan zf
+2
@fan van trekkers versnellingen achteruit is Indd ruk, achteruit kuilverdelen gaat te snel voor het mooie.
Is die tvt/cvx bak door steyr ontwikkeld ja?
Heb weleens begrepen dat die Indd in handen van zf is/was, en ook in Deutzen gebruikt is.
+1
RobVolvo
@ronald-deutz-fahr Ja Steyr/Linde kwam met de CVT en concept is later aan ZF verkocht... 😉
+1
@RobVolvo op die manier. Bijzonder dat cnh dan zelf een cvt bak ging ontwikkelen, terwijl ze er eigenlijk een hadden die het niet slecht deed toch?
+1
RobVolvo
@ronald-deutz-fahr Persoonlijk ben ik idd meer fan van de oude cvx als de puma cvx, reactie op pedaal bij de oude cvx is precies zoals je wilt, puma heeft nog wel eens wat trekjes 😅 Ze zullen er wel goed geld voor hebben beuren denk ik... 😛
+1
@RobVolvo die oude rijd je Indd zo mee weg, geen zenuwachtig gedoe ofzo. Kan je zo een vreemde mee wegsturen
De nieuwe geen noemenswaardige ervaring mee
new holland koen
@ronald-deutz-fahr Ik heb in een t6 auto command mijn rijlessen gedaan. Maar dat was voor mij genoeg om te weten dat ik het niet wil.
Als je remt voor een kruispunt en daarna weer gas geeft omdat je hebt gezien dat de weg vrij is remt hij nog even door, dan denkt hij even na, en dan gaat hij maar weer is optrekken.
Dan schakel ik liever zelf...
+1
@new holland koen dat nadenken hebben new Hollands sowiso meer als andere merken. Met voeren met een tsa had ik vaak voer Buiten de stal liggen, omdat normaal een John deere voor de voermengwagen stond, en die veel sneller reageert op de powershuttel.. ook kwestie van gewenning natuurlijk😉
+3
RobVolvo
@ronald-deutz-fahr Ja in mijn optiek bestaat er eigenlijk geen simpelere trekker als een cvx/cvt/tvt. Geen poespas, leuk afgewerkt, rijdt goed en donders simpel! 😁
@fan van trekkers @new holland koen is ook zo ja! Was de electro command even vergeten. Lag in de eerdere tsa en 60*0 series ook de 7.5l motor?
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr nee, in de tsa serie kwam een compleet nieuwe 6,7 liter fpt motor. Dit is nog steeds de zelfde motor als die in de t6, t7 en t7 hd ligt. (Op emissie-eisen na😂). De tm heeft dw 7,5 liter blok nog wel behouden
+2
@fan van trekkers ah op die manier. Was mij Indd ooit vertelt dat in een 6cil t6 in Basis dezelfde motor ligt als in de 7.310hd.
+1
J asper
@fan van trekkers Met een tvt cvx heb ik nooit mee gewerkt ac wel. Maar ze zijn toch allemaal veel drukker op die cvx'en dan puma's?
hobbyboer
Quote Reactie van @fan van trekkers:
Met 7,5 liter voorin, veel powershift trappen, elektronisch dashboard, elektronische aftakasinschakeling en 4 dubbelwerkende ventielen was deze trekker ver voor in de tijd

Mwjaa, met weinig versnellingen, slechts 2 aftakastoerentallen, kleine spiegels nog aan de deuren, klein voorraampje met de uitlaat ook nog op de motorkap was er ook nog genoeg te wensen wat elders al wel verkrijgbaar was.
newholland6640
@hobbyboer ik vind vooral de versnellingskeuze en aftakas toerentallen hinderlijk.
JDFreaky
Ik heb n keer met zon oude ford 8340 gereden en toen zeiden ze al...let er op! er is aan gedraaid dat gekke ding liep 42 in zn 6 en dan had je ook nog de 7 en 8 haalde met glans 60kmh wel onvoorstelbaar sterk die dingen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8340 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!