Na een lange pauze door hooikoorts, vakantie en andere klusjes, eindelijk weer verder met het hatzje. De kabelboom zit inmiddels in elkaar en is gesoldeerd. Nu alles op het dashboard aansluiten en daa

Hatz TL 13

453 foto's van @hooidonk

hooidonk
Na een lange pauze door hooikoorts, vakantie en andere klusjes, eindelijk weer verder met het hatzje. De kabelboom zit inmiddels in elkaar en is gesoldeerd. Nu alles op het dashboard aansluiten en daarna alles op de trekker borduren en aansluiten.

Reacties

wim-same
@hooidonk dit is nog niet zo'n ingewikkelde elektrische installatie.
+6
hooidonk
@wim-same
Wat betreft de aansluitingen is het allemaal redelijk basis. Gelukkig heb ik er ook een origineel schema bij.
Maar de eindeloze zoektocht naar de isolatiekous in de goede kleur, alle draaddiktes en kleuren uitzoeken en de exacte loop over de trekker aan de hand van (oude) foto's uitpluizen, alle elektrische componenten opknappen, de draden door de kous heen proppen, etc etc, maakt het toch nog een heel karwei.
+1
GerritZ
Goed bezig
+1
Rozema
Wat goed dat je een shema hebt gevonden! Lijkt me zeldzaam bij dit type trekker?
+1
hooidonk
@Rozema
Ja, ben daar ook wel heel blij mee!
Ik heb me inmiddels mogen aansluiten bij een app-groep met Hatz'ers uit Nederland en België, die hebben me er aan geholpen.
+1
Kramer U800
Met een schema gaat het allemaal wat makkelijker, maar het is niet minder knap. Je kan dan wel een schema hebben maar je weet dan nog niet precies hoe de draden hebben gelopen. Ik zie er straks al tegen op bij de Kramer, ook omdat ik helemaal geen verstand heb van stroom...
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Kramer U800:
ook omdat ik helemaal geen verstand heb van stroom...

Korte cursus..
Je hebt een plus
En een min
En eeehhhhh....
Sterkte 😇
+1
yoohan
@Fendt926Driver
Zo ben ik ook begonnen ja 😀

@hooidonk keurig netjes hoor! Wordt een prachttrekker, dit is de kers op de taart
hooidonk
@yoohan Dankjewel!
+1
Kramer U800
@Fendt926Driver Ja zo ver was ik al wel gekomen 😅 En als het vonkt is het niet goed.
+4
akkermopet
@Kramer U800 Alles brand🔥 behalve het licht..🤣
+1
hooidonk
@akkermopet
Haha, story of my life.. 😅 🙈
+2
@Kramer U800 op sommige plaatsen mag, moet het toch vonken. 🤔
+1
hooidonk
@Fendt 106 S Christoph Bij een diesel liever niet eigenlijk..
Kramer U800
@Fendt 106 S Christoph Bij een benzine motor ja, maar ik heb liever een degelijke diesel.
+1
hooidonk
@Fendt926Driver Ben één keer aan de sukkel geraakt met een MF waarbij de massa aan de plus zit. Als je dan probeert te bedenken hoe je de knipperlichtautomaat moet aansluiten, begin je op een gegeven moment ook gillend rondjes te rennen.
+1
hooidonk
@Kramer U800 Nee, dat kan inderdaad een flinke klus zijn en soms kom je er ook gewoon niet achter. Ik kreeg foto's van iemand die nog de originele bekabeling op zo'n ongerestaureerde Hatz had zitten, die plaatjes zijn goud.
+1
Kramer U800
@hooidonk Daar heb je een heel hoop aan inderdaad.
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 stroom is net als waterleiding. + is de kraan ( voeding) en het afvoer putje de -. Dat eigenlijk alles. Succes man.
+1
Ziet er heel keurig en overzichtelijk uit.
Denk dat het meeste zichzelf wel uitwijst.
Resultaat mag gezien worden 👍
hooidonk
@Fendt 106 S Christoph
Dankjewel!
Dit is mijn voorbeeld..

(klik om te vergroten)

..inclusief kleurtjes en scherp gebogen draadjes.
langeslagdiesel
Leuk origineel schema. Je zit alleen met 1 klein dingetje. Voor volgwagen verlichting kom je hiermee op 5 aderig uit. Niks erg op zig. Als je volgwagen ook op dit schema is aangesloten. En met 5 polige stekker uiteraard.
hooidonk
@langeslagdiesel
Scherp gezien, Johan!
Inderdaad missen de richtingaanwijzers.
Er zat wel een 7-polige stekkerdoos achterop, maar daar missen 2 polen.
Voor de rest wilde ik hem wel volgens de nu geldende richtlijnen aansluiten, dan zit je daar niet mee te tobben. Toen ik 20 jaar terug met deze trekker bezig geweest ben, heb ik er wel richtingaanwijzers op gebouwd. Maar dat is niet origineel, dus komt er niet weer op.

Onze TL17 is van oorsprong een Duitse trekker, die heeft wel richtingaanwijzers, maar die lijkt weer het remlicht te missen.
+2
langeslagdiesel
@hooidonk mijn hanomag uit 1960 was volgens het boek standaard alleen met achter lichten. Optie was richting aanwijzers ( semaforen ) of knipperlichten. Remlichten is ook een optie. Dan met 2 setjes 1 kamer lichtjes. 5 polige volgwagen stekker was toen leverbaar. In een boek uit 52 was het nog alleen achterlicht. En volgwagen stekker is 3 polig. Dus wil je bij het origineel Blijven dan zijn er nog diverse opties. In de diverse bouwjaren.
hooidonk
@langeslagdiesel
Oh grappig, nooit geweten dat ze toen nog geen standaard hadden.
Het originele stekkerdoosje is nog heel mooi, dus die komt er straks zo weer op.

Bij deze zit maar één remlicht, alleen links.
De gewone achterlichten zitten wel links en rechts.

Zou er toen nog geen TÜV geweest zijn die eisen stelde aan de verlichting?
langeslagdiesel
@hooidonk ik weet niet wanneer de Tuv keuring gekomen is. Maar in der daad waren er zeer veel opties toen. Ik ben dan ook nog aan het zoeken naar de verlichting boeken uit die tijd van de grote jongens : Hella, bosch, ulo, swf, daar kun je ook vaak weer een stuk wijzer woorden. Maar een origineel handboek, zij het Duits, is bij restauraties toch verdomd handig.
+2
hooidonk
@langeslagdiesel
Ja, dat soort boeken zijn ontzettend handig en kun je een hoop uit leren.
Zo ben ik nog steeds op zoek naar de ouderwetse ronde remlichtschakelaar, maar die kan er altijd later nog op.
Het viel me trouwens ook op dat er nergens massadraden naar toe zaten, de stroom moest maar via het staal z'n weg terug vinden.
Niemand zal me het kwalijk nemen dat ze er nu wel lopen.

Ik zat nog even te googlen naar de Ferguson met brede spatborden tot over de wielen, zoals de TÜV dat voorschrijft. Je ziet in duitsland de 4-cilinder met TÜV keuring met zowel de schelpjes als de brede spatborden, dus het zal me niet verbazen als deze eisen er een keer halverwege deze serie gekomen zijn (omstreeks 1960?)
+1
florisrobben
Dst ziet er inderdaad keurig uit. Fabriekswerk zo netjes
hooidonk
@florisrobben Dankjewel!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!