Foto van een Kramer U800, de kat bewaakt de Kramer.. Geplaatst door Kramer U800 op 13-09-2020 om 22:10:01, met 46 reacties.

Kramer U800

203 foto's van @Kramer U800

Foto van een Kramer U800, de kat bewaakt de Kramer.

Reacties

+3
erik9831
Slimme kat dan... 😉
+1
Kramer U800
@erik9831 Afgericht 😜
+5
Kramer U800
@erik9831 Als er hier een één of ander Frans merk de dam op komt krabt ze 😂😂
+2
erik9831
@Kramer U800 🖕 😂 zo een Frans merk is pas een echte verslaving 😁 😂
+1
Kramer U800
wim-same
Mooi, komt steeds meer zicht in.
+1
Kramer U800
@wim-same Dankje, ja het word steeds meer, kan ik echt van genieten. Straks met de cabine erop ziet het er al weer heel anders uit. Maar eerst kan er nog een hoop ander werk gedaan worden. Allemaal kleine pruts klusjes maar alles bij elkaar ben je toch weer een paar maanden verder.
+1
wim-same
@Kramer U800 Praat me er niet van. er komt zoveel bij kijken, bij een restauratie. van het een komt het ander.
RPCounty
@Kramer U800 hele mooie kleur ook👍👍
Kramer U800
@RPCounty Dankje, het lijkt in dit daglicht eigenlijk meer MAN Ackerdiesel groen i.p.v. Kramer groen. Kramer groen is nog groener eigenlijk.
+2
Martinsame
Prachtig
+2
farmer103
Strak werk!
+2
schluterman
Mooie Kramer
+1
Frotkees
Das nog es mooi 👍🏻👍🏻
Rick V
Loopt je motor al? Kun je daar eens een video van uploaden? Ben benieuwd!
+3
Kramer U800
@Rick V Uiteraard loopt de motor al. Kijk maar naar deze video.

Towaberg
Prachtige sound 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼@Kramer U800
+2
Kramer U800
@Towaberg @Rick V Bedankt mannen!

Geen radio nodig!
+3
Hannesman
@Kramer U800 radio 6 in lijn is alles wat je nodig bent 👍
+5
Kramer U800
@Hannesman Hahaha radio 6 in lijn 😂

Die zender hoor je 's avonds in bed ook nog als je geen oordoppen hebt gedragen 😅
+1
Rick V
@Kramer U800 mooi man!
+2
Tom VB
Super gaaf dit.
+1
Towaberg
Nog wat geduld, en daarna een heel leven van genieten😃
+1
Kramer U800
@Towaberg Ik kan niet wachten! 😃
+1
Towaberg
Dat kan ik geloven, maar t is de enige weg naar een top resultaat. Snel en goed bestaat niet en al zeker niet in een restauratie .@Kramer U800
+1
a3vandiejen
Schitterend,👌
+1
Hannesman
Machtige machine!
+1
Kramer U800
@Hannesman Dankje, ja dit was toen der tijd zo'n beetje het dikste wat je kon kopen voor je geld als je over de categorie straßenzugmaschines praat, een 6 cilinder Deutz met 80 (!) pk, niks was standaard, alles werd door de klant samengesteld op het bedrijf, het complete voertuig werd met de hand vervaardigd.
En dan nagaan dat Mercedes tegelijkertijd hun Unimogjes leverde met 30 tot 40 pk. Als je dan kwam voorrijden in die tijd met een Kramer U800 dan was dat heel wat. Je kan het wel een beetje vergelijken met de Fendt 1050 van nu. Dit was immens en ongekend voor die tijd. Vele boeren hadden toen net hun eerste 1 cilinder traktortje. Dit heeft in Nederland daarom ook nooit een naam gehad, dit was alleen weggelegd voor de grote bouw en transport bedrijven, bosbouwers en loonwerkers in Duitsland.
Hannesman
@Kramer U800 echt wel een bijzondere verschijning dan! Echt wel vakwerk met de restauratie, als deze machines allemaal bijna uniek zijn is onderdelen zoeken ook wel een uitdaging. Succes,en vooral veel plezier. Kijk uit naar de volgende foto's 💪
+1
Kramer U800
@Hannesman Hardstikke bedankt. Er zijn tussen 1959 en 1965 397 U800's gebouwd waarvan 361 met "Allrad antrieb", vierwielaandrijving. Dit was niet standaard en moest dus ook erbij gekocht worden 😅
Onderdelen zijn er nauwelijks tot niet meer van te krijgen, buiten de Deutz motor om. De complete aandrijflijn is door Kramer zelf geconstrueerd. Er is nog één man in Duitsland uit de buurt van Winterberg die nagenoeg alle onderdelen heeft (nieuw geen namaak, namaak is er niet), maar deze vraagt uiteraard de hoofd prijs. Hij kon deze onderdelen kopen van een groot bedrijf uit de buurt die toen der tijd 14 van deze voertuigen in dienst had! Daarom hadden zei uiteraard ook een onderdelen magazijn erbij omdat de post nog niet zo snel was als nu uiteraard. Voor de rest zijn deze voertuigen eigenlijk samengesteld net als elk ander Duits merk uit die tijd. Lier van Schlang & Reichart, luchtdruksysteem van Westinghouse, motor van Deutz, cabine van de firma Kögel, elektriciteit van Bosch en VDO enz.
+1
schluterman
@Kramer U800 dat is hetzelfde als met schlüter dan. Wij hebben twee schlüters super 850v en er zit twee tijd tussen de bouwjaren ze lijken geen van beide op mekaar. En de eene gewoon 85pk af fabriek en de andere 110pk af fabriek
+2
Kramer U800
@schluterman Precies, dat waar met een hoop Duitse merken. Er werd maar wat geknoeid en prototypes gemaakt. Als je ziet hoeveel prototypes Kramer maar Schlüter heeft gemaakt sta je stijl achterover. Wat dit alles ook gekost heeft... Maar in de jaren '80 kwam het stuks werk tot een eind voor heel veel merken.
+3
Tom VB
@Kramer U800
Klopt, de MAN AS542A die hier in de schuur staat heeft het ook. Jammer dat veel van die roemruchte merken met een fantastische kwaliteit het niet konden redden tegen de massa productie. (oa uit andere landen)
+3
Kramer U800
@Tom VB Je zegt het precies goed Tom, heel jammer is dit. Hierdoor zijn onze machines wel zeldzaam geworden 😁😉 Dat is dan wel een voordeel, een nadeel is het kopen van onderdelen.
+1
Fendt_favorit
@Kramer U800

Is ook van jouw Kramer de historie bekend? Waar hij vandaan komt, en wat hij heeft gedaan in zijn leven? Jij hebt hem in de buurt ‘gevonden’ toch? Altijd mooi om weer een update te lezen.
+6
Kramer U800
@Fendt_favorit Leuk dat je het vraagt.

Een deel van de historie is bekend, een deel niet. Zo weet ik bijvoorbeeld wie de eerste eigenaar geweest is, hoe hij geleverd is met wat voor opties en wanneer met nog een aantal dingen, dit staat op de kraftfahrzeugbrief. Dan weet ik de laatste eigenaar die hem vóór mij heeft gehad. Deze woonde 800 m bij mij vandaan en deed transportwerkzaamheden ermee voor de circus Straßburg en Boltini (weet niet of ik de namen goed uitspreek). Hij heeft dus heel Europa met de Kramer doorgereden. De historie tussen de eerste en de laatste eigenaar is dus niet bekend, het bedrijf van de eerste eigenaar is failliet verklaard in de jaren 80 al, en op de plek waar ooit het bouwbedrijf heeft gestaan staan nu rijtjes huizen op. De laatste eigenaar die er het circus mee vervoerd had is al in de jaren '90 overleden en zijn kinderen en vrouw weten ook niet waar hij hem vandaan heeft, niemand uit het dorp, wel zijn er een hoop verhalen van over gebleven uit die tijd omdat de laatste eigenaar ingehuurd werd door het café hier verderop die een transportbedrijf hadden maar geen zin hadden om het circus te vervoeren. Er werden dus nogal wat sterke verhalen verteld na thuiskomst.

Hij is van uit fabriek in de kleur geleverd hoe hij op de foto staat, dat staat ook de kraftfahrzeugbrief. Daarna is er een oranje verf laag overheen gekomen, maar heel oppervlakkig dus dit is snel gedaan. Daarna is hij donker groen geschilderd met de kast. Meestal hebben gemeente machines in Duitsland de kleur oranje gehad "Kommunal" . Dus of hij bij de gemeente heeft gelopen weet ik niet. Ik ben er pas achtergekomen dat er wel een "anbauplatte" aan heeft gezeten aan de bumper (aanbouwplaat voor een sneeuwschuiver of grond schuif), wat bij de gemeent gebruikelijk was. Het zou ook goed kunnen dat de eerste eigenaar van het bouwbedrijf hem zelf oranje heeft gespoten als bedrijfskleur omdat dit vanuit fabriek erg duur was. Het groen zou heel goed door de boer gedaan kunnen zijn die hem als laatste had.

De originele lier heb ik er weer bij gevonden. De PTO komt nog, de anbauplatte moet eigenlijk ook weer terug komen, dit vergt alleen nog een hoop uitzoek werk om te kijken hoe dit gezeten heeft. Maar dit kan altijd later nog, eerst maar eens rijden.

(klik om te vergroten)

De kraftfahrzeugbrief van mijn voertuig.
+1
a3vandiejen
@Kramer U800 Mooi verhaal Dirk.
+1
schluterman
@a3vandiejen mooi informatie
+1
a3vandiejen
@schluterman Ja is heel mooi dit soort informatie.
+1
Kramer U800
Fendt_favorit
@Kramer U800

Heel mooi verhaal!!
erik9831
Is dit op minuut 26:40 dezelfde winch? Of zoals de start foto aangeeft 😄

+1
Kramer U800
@erik9831 Haha mooie video, die had ik al eerder gezien 😀👍

Het is niet dezelfde lier, het is wel een Schlang & Reichart als ik het zo zie, maar een lichter type, ik denk een FW3. Hier kan je al heel wat mee slepen zoals je ziet. Ik denk dat ik met mijn lier wel boomstammen van 2 meter in doorsnee kan slepen 50 meter lang.
peter-hendrix
Hoi Dirk, leuk je eergisteren gesproken te hebben in Castenray! Als je Kramer klaar is komen we zeker een keer kijken!
Kramer U800
@peter-hendrix Hallo Peter!

Ik wist niet dat je ook op TractorFan zat. Leuk jullie zaterdag gezien te hebben met de tractoren.

Jullie zijn altijd welkom hier in Eemnes!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!