Foto van een Fendt Meerdere mond op mond beademing tussen 2 fendt trekkers.Gisteren tijdens het maaien de waterpomp overleden.Heel veel stoom en een loeihete motor moeten stil zetten.Vanacht laten afk

Fendt Meerdere

Fendt926Driver
Foto van een Fendt Meerdere mond op mond beademing tussen 2 fendt trekkers.

Gisteren tijdens het maaien de waterpomp overleden.
Heel veel stoom en een loeihete motor moeten stil zetten.
Vanacht laten afkoelen en vanmorgen eerst lucht op de trekker gepompt omdat de stopzetter op lucht werkt.

Dat als er een enorme rammel zou optreden ik in ieder geval de trekker nog zou kunnen stil zetten.
Gelukkig niets anders gehoord dan een ratelende waterpomp met starten.

Reacties

+2
CaseCS130
Niet een fijn gevoel om een veel te hete motor stop te zetten 😬
+1
Fendt926Driver
@CaseCS130 klopt is verschrikkelijk.
Maar het water liep er uit en kon niet op 1 plek gaan koken en de koppakking eruit blazen.
En dan is het kiezen tussen 2 kwaden...
CaseCS130
@Fendt926Driver Nee, dan is het hopen dat het meevalt
+1
Kijk maar uit dat de koelvin de centaflex van de frontaftakas niet pakt vanwege speling. Hier wel gebeurt, poelie van de multiriem kapot. Asje tussen poelie en vin kapot, radiateur kapot daar is koelvin in gevlogen. Windtunnel ook kapot + alle riemen. En dan de waterpomp nog. Op de sloop geen onderdelen te vinden omdat dit veel vaker gebeurt. 'tis sowieso het controleren wel even waard voor wie deze series trekkers rijd.
+1
Fendt926Driver
@Masseyfergusondriver ok. Bedankt voor de tip.
Maar ik heb hem al naar binnen gereden en volgens mij geen extra schade gemaakt
rommert14
@Masseyfergusondriver dat is vast een rare rekening geweest 🙈 de waterpomp van de shovel wel eens stuk gehad maar daar waren we ruim van te voren achter gekomen door een enorme koelvloeistof lekkage.
mf6495driver
@Masseyfergusondriver
Bij onze 920 is de koelvin ook eens van de waterpomp gevlogen met dezelfde schade als gevolg.
bartjuh
@mf6495driver hier ook een 824 s4 waarvan de boel door radiator vloog...

(klik om te vergroten)

824
+1
Fendt926Driver
@bartjuh daar wordt je zeker niet blij van..
Fendttrisixfan
@bartjuh dan zat er in ieder geval al lang spelling op de schroef
bartjuh
@Fendttrisixfan was in 't voorjaar tijdens mestrijden. Had swinters grote beurt bij dealer gehad. Lijkt mij niet op 100 uur te mogen gebeuren.
Was net vol gas aan 't vol zuigen en ineens stoom onder de kap en hij begon gelijk te piepen met foutcodes...
mathijn
Laast bij 824 gehad die heeft met powerband pouli scherp nergens te krijgen gebruikt. En waterpomp is ook prijzig ding
stegboer
Dat achteruit maaien is dus slecht voor de koeling
+1
Fendt926Driver
@stegboer nee die concusie kunnen we er niet aan verbinden.
Er spelen meerdere dingen mee.
De 916 heeft het afgemaakt en daar is de temp maar net iets over de helft gekomen.
+1
john deere 7810
@Fendt926Driver

toch wel handig dat die het nu ook kan. bij je vorige combi had je staan kijken..
johndeere 2650
@john deere 7810 dan hadden ze met zun 2e moeten rijden 😛
Fendt926Driver
@johndeere 2650 ja de xylon voorop met de frontmaaier en de 916 met de tripple achterset er achteraan maaien...
In geval van nood zou het kunnen
+1
josje
Duur spul die waterpompen van dit model, kun je hem nog reviseren of word het compleet nieuw.
Ik heb wel is een nieuwe bij een vrachtwagen onderdelen zaak gehaald die waterpompen zijn veel goedkoper dan origineel.
+2
JD3010
Je hebt de laatste tijd wel een hoop kapot, of is dat 'normaal' bij je.
rommert14
@JD3010 dat dacht ik ook al, we hebben allemaal wel eens een periode dat het even tegen zit met de machines denk ik
Fendt926Driver
@JD3010 ik zie nog niet echt een patroon dat er veel kapot gaat.
En zoon is net gestart met zijn opleiding voor monteur dus die doet er ook een bult praktijk ervaring mee op
+3
JD3010
@Fendt926Driver Haha, zo kan je alles goed praten.😊
+1
Fendt926Driver
@JD3010 oh nee is zeker geen goedpraten. Ik baal enorm als er wat kapot gaat en bulten geld kost.
Maar sta wel samen met mijn zoon het weer te repareren
En probeer hem het te laten oplossen als er iets raars is
+1
casejxu
@Fendt926Driver je kan zeggen dat t mooie leermomenten zijn. Maar t moet dan natuurlijk geen gewoonte worden. Ervan uit gaande dat ie ook stage gaat lopen bij een fendt dealer weet ie straks ook de kleine min puntjes waarbij je als je ze weet er van te voren naar ga kijken wat weer n hoop ergernis,stilstand of hoge kosten kan voorkomen!
Fendt926Driver
@casejxu je gaat nooit iets moedwillig kapot laten lopen om maar samen te kunnen sleutelen.
Maar is wel mooi dat we 90% van de arbeid nu zelf kunnen doen
+6
valmet6400power
@Fendt926Driver
Dan kan die beter beginnen met opleiding voor geldkoerier als ie daarmee bij jou ook praktijkervaring op kan doen 😂
+1
J asper
Fendt926Driver
@valmet6400power ligt er aan geld op de bank heb ik niet.
Dan zou het alle 34 euro zwart geld moeten zijn wat hij transporteren kan
valmet6400power
@Fendt926Driver
Maar dan krijgt ie het steeds drukker, dat krijgt ie nu als aspirant monteur ook haha
Ritchie
FF een vraagje aan de kenner(s): zit er verschil tussen de front PTO van een generatie 1 en 2 900 serie?
Fendt926Driver
@Ritchie nope.
Beide gelijk.
Met 4 verschillende toeren.
Volgens mij is de gen 3 ook nog gelijk en de 800 serie turboshift ook.
Let wel op gaat om de fendt pto.
Niet om de zuidberg
Ritchie
@Fendt926Driver

Ow oké, gaat om een 926 gen. 2 die wel al fronthef heeft maar geen PTO. Maar vroeg me af hoe dat zat met voorbereiding van de PTO en hoeveel dat ongeveer zou kosten om het er op te bouwen. Jij toevallig een idee?
Fendt926Driver
@Ritchie de pto inbouwen is best riskant.
De binnenkant die in al die tijd lichtjes aangeroest is moet weer brandschoon worden gemaakt en de olie kanalen die wel in het blok geboort zijn moeten 100% schoon worden.
Vaak wordt een fronthef met aftakas als compleet pakket overgebouwd en gaat jou enkele fronthef terug voor de andere trekker.

Maar alles is te maken.....
+1
@Fendt926Driver toch zijn er verschillende types in omloop. Bij de 920 heb ik de 4 toerige en de 916 gewoon alleen 1000. Allebei origineel fendt.
@Ritchie ik heb een front pto van een gen3 voor m'n gen2 gebouwd. Dat paste ook. Hier liggen de kabels al voor in de neus. Bij type 1 moet je kabelboom e-box en alles overzetten. Heb dat bij m'n 920 ook gedaan.
Ritchie
@Fendt926Driver

Oké, dat klinkt vrij riskant en prijzig ook ja. Kwam al bedragen van 3500 tegen voor een losse fronthef das best geld.

@Masseyfergusondriver

Dat is wel makkelijk dat die aftakassen van die andere generaties ook passen. Wat kost dat ongeveer zo'n losse PTO?
+1
@Ritchie 3500 ben je wel kwijt met de aanschaf. Alleen zie ze maar eens te vinden. Vervolgens komen er met overbouwen meestal ook nog wel meer kosten bij voor voor onderdelen. De plaatjes van de lamellenkoppeling kom je bijvoorbeeld ook tegen. Wat doe je daarmee. 2 lagers die redelijk aan de prijs zijn moesten bij de beide aftakassen ook vervangen worden, centaflex wordt meest ook nieuw gemonteerd.
Ritchie
@Masseyfergusondriver

Oké, bedankt voor de info!
johndeere 2650
Heb jij er 1 gekocht 😛 @Ritchie
Ritchie
@johndeere 2650

Ja kwam toch wa pk's te kort 😂
johndeere 2650
@Ritchie landini dan maar opgeruimd 😛

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Fendt ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!