Same hydrauliekventiel van een onbekend type.Weet iemand van welk type dit ventiel afkomt?Het zat op een 240, voor bediening van een frontlader, volgens mij niet orgineel.Het lijkt mij een enkelwerken

Same Onbekend

R Bouwmeesters
Same hydrauliekventiel van een onbekend type.
Weet iemand van welk type dit ventiel afkomt?
Het zat op een 240, voor bediening van een frontlader, volgens mij niet orgineel.
Het lijkt mij een enkelwerkend ventiel, de leidingen die er nog aanzitten waren druk en retour, de afgedopte leiding ging naar de frontlader.

Reacties

R Bouwmeesters
Nog 2 foto's.
Ik ben benieuwd hoe deze aangesloten hoort te zitten en op welk type.

(klik om te vergroten)

Van de andere kant gezien.

(klik om te vergroten)

Wel origineel Same, gietnummer 2814/9
+1
wim-same
@a3vandiejen dit is een hydrauliek ventiel nog van de DA serie. Op mijn Same 480, met een DA 67 achterbrug zit zo'n zelfde ventiel.

(klik om te vergroten)

Hydrauliek ventiel Same 480
a3vandiejen
@wim-same Mooi Wim, en een duidelijke foto voor @R Bouwmeesters .
R Bouwmeesters
@a3vandiejen @wim-same bedankt voor de snelle info!
Ik was op zoek naar een extra ventiel voor een 240, maar deze is dus inderdaad niet origineel.
wim-same
@R Bouwmeesters extra ventielen voor een 240 bestaan niet. Je zal de hef moeten blokkeren om dan vervolgens uit de drukzijde aan de zijkant een ventiel moeten plaatsen. Het mooiste zou zijn een oliepomp voor op de motor maken, en dan kan je met dit ventiel wel heel goed uit de voeten.
R Bouwmeesters
@wim-same
Zo zat deze ook aangesloten, met een kraan ertussen die je dicht kon doen om de hef weer te gebruiken.
Ik denk dat het weer zoiets wordt, nog maar even over denken.
Ik had gedacht dat er origineel ook wel iets voor was geweest.
wim-same
@R Bouwmeesters Een 240 is van ongeveer 1960. toen was SAME al een vooruit strevende trekker waar al een hef op geleverd kon worden. De meeste Duitse merken hadden toen nog niet eens een hef. Externe hydrauliek was er toen helemaal nog niet bij. Pas in eind jaren 60 kregen de trekkers de mogelijk van extere hydrauliek.
R Bouwmeesters
@wim-same
Dat klopt, ik dacht dat er op het drukpunt aan de linkerkant origineel wel iets gemonteerd had kunnen worden.
Dat het zeldzaam zou zijn had ik wel verwacht, maar niet dat het niet bestond.
+2
langeslagdiesel
@wim-same dat Same vooruitstrevend was in die tijd ben ik helemaal met je eens. Maar in de jaren 50 was op de Duitser toch echt al een 3 punt hef leverbaar. Als ik als voorbeeld mijn eigen hanomag R425 19 pk neem uit 1960 dan zit het er op. Net als een geïntrigeerde buitenwerks aansluiting. In de documentatie staat de set in de optie lijst. Zelfs diepte regeling voor de ploeg is al optie. ( hanomag pilot ) de technisch gelijke R 16 van 1951 heeft de hefinrichting zelfs in meerdere varianten op de optielijst staan. Tw : de nu gangbare 3 punt hef. Een dubbelwerkende 4 punt hef. Met een primitieve hoogte regeling zoals wij nu allemaal kennen. En een 4 punt ketting hef van Fa gassner. Bij de 3 punt en 4 punt hef was ook een soort gewicht overdracht op de trekker mogelijk bij het ploegen. De voorloper van de pilot. Niks meer dan een continu variabele overdruk ventiel. Toen een hype, nu een keerring killer. Het helle systeem bevatte Max 5 liter olie met een v snaar aangedreven tandwielpomp en het voorraad tankje boven de waterpomp onder de motorkap. ( het warmste plekje op de trekker ) dat deze opstelling van componenten en werkwijze van de hydraulische Gebruiken op en met de trekker zolang stand heeft gehouden zegt al dat het gebruik niet intensief was. En zeker geen gemeengoed. Ik heb alles gedocumenteerd en groot deel van de hobby is dus om deze primitieve eerste hydraulische componenten weer kompleet te krijgen en werkend zoals toen in de folder beloofd.
a3vandiejen
@langeslagdiesel Mooi als het dan gaat lukken Johan , zoals in de folder beloofd. Succes, en plaats ook gerust nog een foto van die mooie Hanomag.
+1
R Bouwmeesters
@langeslagdiesel
Klopt helemaal wat je zegt, wij hebben een Hanomag R28 die ook een vergelijkbaar systeem heeft met losse pomp en olietank boven de motor.
Deze heeft ook standaard een dubbel ventielenblok, waarvan 1 hendel voor de hef en de ander voor de frontlader.
Misschien dat daarom de duitsers toch ook vrij snel met externe hydrauliek waren, de frontladers waren er bijna eerder dan de hefinrichting.
joop-same
@R Bouwmeesters Voor de 240 was later ook een ombouw set voor een buitenventiel leverbaar maar dat was te duur en te veel werk, hetzelfde idee als de 360/Atlanta 45.
Dit was ook met een ventiel in de bak en de handel voor onder de stoel, daar had je 1 aansluiting
en er kon achter op het hoekblokje een DW ventiel gezet worden.
martin boeruh
@joop-same Dan zal op onze 240, wel een ombouwset zitten.
mf 35x
@R Bouwmeesters zo werkt het bij oude mfs ook
martin boeruh
@wim-same, onze Same 240, heeft dit niet zo als jij dat benoemd. heeft een enkel werkend ventiel, met de bediening onder de stoel. Kan wel eens een foto maken.
Onze 360 had dat wel, daar zat een 3 weg kraan tussen. 1 kant hef andere kant hydrauliek ventiel. en dan idd de hef vastzetten.
wim-same
@martin boeruh Een extern ventiel op een hef van een Puledro ken ik wel, want dat heeft mijn Puledro ook, maar bij een 240 heb ik dat nog nooit gezien. Als je er een keer een foto van wil maken, zien wij dat graag.
+1
R Bouwmeesters
@martin boeruh
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, dit is gewoon 1 hendel die apart van de hef werkt? Of een soort omschakelen van hef naar ventiel?
wim-same
@R Bouwmeesters Op mijn Puledro apart van de hef, wel is het zo dat als je de externe hydrauliek gebruikt, dat de hef het dan niet doet.
+1
R Bouwmeesters
@wim-same
Ok, duidelijk.
Ik heb zojuist een foto van een major geplaatst, hier is het net andersom.
Als je beide tegelijk bedient heeft de hef voorrang.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Same ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!