Van de week even met de trekker naar de weegbrug geweest. Bij terugkomst viel er heel even een prachtig gouden zonnetje over de trekker. Echt apart hoe de lichtgroene verf daar op reageert.Ik wilde gr

Hatz TL 13

hooidonk
Van de week even met de trekker naar de weegbrug geweest. Bij terugkomst viel er heel even een prachtig gouden zonnetje over de trekker. Echt apart hoe de lichtgroene verf daar op reageert.

Ik wilde graag weten wat hij weegt, om te weten of ik hem achter de auto mee mag nemen. Nogal vervelend als je hem een keer ergens ver weg langs de weg moet laten staan.

Over de kar gesproken; Ik heb de Hulco en de Hapert verkocht en wil wat anders terug kopen. Heeft iemand ervaring met Eduard karren? Vroeger leek het me maar slappe zooi, dus heb ik er nooit serieus naar gekeken. Maar als ze echt zo slecht waren, zou je ze niet zo veel zien en ze hebben wel een lekker laag eigen gewicht.
Het lagere gewicht moet ergens vandaan komen natuurlijk, maar misschien zijn die andere wel onnodig zwaar uitgevoerd.

Reacties

+4
basia
Juweeltje van trekkertje !
+1
wim-same
En, hoeveel weegt de trekker ? Ik denk dat het trekvermogen van de auto vaak een groter probleem is om zo'n combinatie te trekken. Ik denk dat er genoeg aanhangwagens zijn die dit gewicht mogen dragen.
+3
hooidonk
@wim-same
Ja, ik bedoelde inderdaad het trekgewicht van de auto.
De trekker weegt zo 920kg.
De auto mag 1300kg trekken. Dan hou je bijna 400kg aan leeggewicht van de aanhanger over.
Mijn neef zit bij de verkeerspolitie en die vertelde dat ze tot 10% te zwaar er geen probleem van maken.
Dan zou je een kar kunnen hebben van 500kg leeg.
+5
Schluterfan
@hooidonk

Mag een Megane 1300kg sleuren? Dat bied uitkomsten 😅😅😁.

Prachtige trekker trouwens. Ik hoop dat ik mijn project net zo krijg als deze, maar dan ben ik ook nog voor een paar jaar zoet. Prachtige kleurstelling heeft zo'n Hatz ook. Stiekem spijtig dat Schlüter dit ook niet had 😁
hooidonk
@Schluterfan
Ja, de hatchback maar 1300kg.
De station van deze generatie mag al 1500kg trekken en de nieuwere stations al weer 1700kg, met nog steeds het zelfde 1400nogwat cc dieseltje in het vooronder.

Ben je inmiddels al wel weer wat gevorderd met de Schluter?
Als het lang duurt, is het het moeilijkste om de zin te houden.
+3
erik9831
@hooidonk ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik mag 2000kg trekken met men trafic en men aanhanger weegt al 800kg. Blijft dan nog 1200kg over, maar men minigraver zit al op 1800kg. Kuub teelaarde is ook al 1500kg en betonpuin op 2000 ook. Een echte 4x4 mag dit dan weer wel allemaal, de meeste tot 3,5 ton
wim-same
@erik9831 Dan is een Trafic gewoon iets te licht. Een zwaardere auto kopen om problemen te voorkomen.
hooidonk
@erik9831 1200kg is voor zulke werkzaamheden niet veel.
En ook al ben je dan te zwaar, het gaat toch mee.

Die trekgewichten snap ik soms ook niet veel van, zag laatst een VW Tiguan die 2500kg mocht trekken
+2
roscho
@hooidonk Kennis van mij heeft een auto-ambulance van 425 kg. Is die 920 kg het leeggewicht van de trekker? Dan zou het moeten lukken. Maar als er nog eens 40 kg diesel en 20 kg smeerolie (motor+achterbrug) bij komt, dan zit je erboven.
In ieder geval is het wel het absolute maximum, mocht je het gewicht niet helemaal goed laden, dan is er grote kans op slingeren. Nadeel bij het rijden is dat zo'n ding 2.50 m breed is, je moet de stoepranden goed in de gaten houden.
Kun je geen afspraken maken met een autohandelaar, dat je voor een paar keer per jaar zijn oprijwagen mag lenen/huren?

Nog vergeten te zeggen dat je trekker er prachtig uitziet.
hooidonk
@roscho
Die 920kg is het gewicht zo rijklaar. Alleen als ook de aanbouwdelen van de maaibalk er nog onder komen, is hij zo weer een 30kg zwaarder.
Zo'n autoambulance is natuurlijk het meest ideaal, maar daar kun je voor de rest niet zo veel mee.
Dat de boel aan het slingeren gaat, zit je helemaal niet op te wachten. Moet er niet aan denken dat hij over de kop gaat.
Goeie tip over dat lenen, maar de garage waar wij zitten besteedt het vervoer van de auto's uit en diegene heeft spul voor een groot rijbewijs.
En een autoambulance huren is nog best duur, zeker als je zelf ook een kar hebt staan.
yoohan
@hooidonk
Dat lenen zat ik ook een beetje mee inderdaad. Gebruik vaker een aanhanger. Moet voor de mijne nog even keertje een klep maken, dan kan er ook een kuupje zand in als dst nodig is.
Dit is hem trouwens, al wat ouder maar verder prima:

(klik om te vergroten)

hooidonk
@yoohan
Ja, wij gebruiken ook best veel de aanhanger, dus de Hatz meenemen is eigenlijk maar bijzaak.
Mooi kar, kun je nog prima mee voor de dag komen!
Is de gewichtsverdeling een beetje goed zo?
Een klep en misschien een zeiltje is inderdaad nog wel handig, dan kun je er veel meer mee.
yoohan
@hooidonk
Gaat prima zo. Heb aan het begin even geprobeerd qua gewichtsverdeling. Maar vooruit erop rijdt lekkerder.
Met trekker op de aanhanger rijden ook nog eens makkelijkerom er vooruit op te rijden. Achteruit erop snel slippen op de oprijplaten als ze nat zijn.
+2
schluterman
Prachtige trekker
+3
yoohan
@hooidonk
Prachtige trekker, wel nieuwsgierig wat hij weegt.

Ben geen aanhangerspecialist, maar ik reed weleens met een Eduard aanhanger, was een fijn karretje.
Heb zelf een Saris aanhanger uit 2004, 2dehands gekocht om de Delfino te vervoeren.
Die weegt leeg 450 kilo en mag totaal 2700kilo hebben.
Delfino weegt iets van 1100 kilo dacht ik.
+1
hooidonk
@yoohan
Bedankt, ook voor je advies!

De trekker weegt 920kg, dus die is zo'n 200kg lichter dan de Delfino.
Die valt me ook nog mee wat die weegt trouwens.

Goed om de horen dat de Eduard een fijne kar was! Hoe groot is de Saris ongeveer?
+2
yoohan
@hooidonk
Het kan ook 1200 zijn, ik ben het vergeten haha.
Mijn auto (kia ceed 1600 diesel) mag 1500 kilo trekken op kenteken, dus ik zit ook aan de max.

Die Saris is een zgn multitransporter, dat wil zeggen de bak tussen de wielen.
Is standaard bakmaat (dacht 153x305) heb er nieuwe betonplexbodem in gegooid, en die paste exact uit 1 plaat.
Ik zou ook zoiets nemen, of eentje met lage wielen. Als je al aan de max zit qua gewicht van de auto is mijn ervaring dat het gewicht tussen de wielen en korter bij de grond een stuk lekkerder rijdt.
wim-same
@yoohan Maar meet de breedte wel goed op, of de trekker er tussen past.
+2
yoohan
@wim-same
Ja haha, Defino was 1.48 dacht ik.
Past mooi zo.
hooidonk
@yoohan
Okee, ja dan zit je ook precies aan de max.
Wij hebben toen ook nog naar een Ceed gekeken, maar die mocht maar 1200 trekken.
Dat is inderdaad een mooie maat aanhanger, als de trekker daar op past.
De Hatz is alleen net een paar centimeter breder, dus dan moet je al weer meteen een heel stuk breder.

Je kunt die Eduard karren ook met 10" wieltjes krijgen, maar die schijnen zwaar te trekken?
Het is wel beter het zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen, dan rij je er ook makkelijker op.

Al rijdt er eentje uit ons Hatz-clubje met een smalle Hapert met hoge wielen met een Insignia er voor, die heeft daar weer goed schik mee.
+1
yoohan
@hooidonk
Was de Ceed waar je naar keek met benzinemotor? Die mochten minder trekken volgens mij.
Dat verbaasd me dat de Hatz een stukje breder is. Dan vervallen een hoop van die transporters ja.

Of die kleine wieltjes echt zwaarder trekken weet ik niet. Rij regelmatig ook met een dichte aanhanger op 10inch wielen en die rolt goed mee. Leeg is het alleen een vreselijk stuiterbak, zijn van die hogedrukbandjes.
Is trouwens met mijn Saris ook hoor, die rijdt pas lekker als er minimaal 500kilo op staat.
hooidonk
@yoohan
Ja klopt, was een benzine. Dacht ik een ongeblazen 1600.

Ik heb hem laatst opgemeten, toen ging hij een paar centimeter over de 150cm heen.
Dan staat hij er wel mooi vast op! 😄

Ja, die hogedrukbandjes bedoel ik. Kan me voorstellen dat dat leeg niet zo lekker rijdt.
Nadeel van een luxe wagen is vaak ook dat de trekhaak aan de lage kant zit, dan trek je de kar iets voorover. Dan pakt hij ook elk hobbeltje, in plaats van dat je hem er soepel overheen trekt. Bij de Hapert had ik er een kokertje tussen gedaan, dan lag die er mooi recht achter.
Fast Eddy
@hooidonk

Als je auto te ver in de kont gaat hangen kan je altijd achter nog hulpveren monteren.
Ik heb een Anssems plateau aanhanger die zijn ook degelijk gebouwd. Het voordeel is dat ik hem ook nog voor andere dingen kan gebruiken. Die van mij heeft een uitsparing voor in de dissel zodat de koppeling iets verlaagt ligt. Hij licht heel mooi achter mijn Honda Accord 2.0.
+1
hooidonk
@Fast Eddy
Ja, met zo'n dissel is de Hulco ook te krijgen. Volgens mij zijn Hulco en Anssems ook broertjes van elkaar. Bij onze Hulco zat die niet, dus die hing altijd iets voorover. Helaas zit de dissel aan het chassis gelast, dus je kunt er geen andere op zetten.
Bij de Hapert zit de koppeling onder de dissel, dus die kun je vrij makkelijk opvullen, zodat hij zakt. Bij de verkoop kwam hij achter een VIto en heb ik die kokertjes er weer tussenuit gehaald, anders hing hij achterover.

Hier voor hadden we een Leon en dan zo'n lage sportuitvoering. Daar zat de trekhaak al laag en hij was best slap in z'n kont, zodra de kar er achter ging, zakte die al gauw nog een stukje in. Toen de eerste keer de Renault er voor kwam, probeerde de kar dat weer. Maar het Renaultje stak z'n middelwisser op en tilde gewoon de kar op.
+1
a3vandiejen
Schitterend.
langeslagdiesel
Ik rijd met een combi die ECHT niet mag. Maar het rijd en remt prima en staat op 6 x 185R14. Dus trekt ook erg makkelijk op. : Opel combo c 1.4 benzine met een ds 3500 schamelwagen van Ansssems uit 1994. 3 Asser. 1.80x 400 bedmaat. De hano weegt volgens het boekje 1250 kg. Komt er nog een maaibalk en in de toekomst een baas frontlader met bak bij. Of de Lely type W kunstmeststrooier. Dus ja. Ik hou het op een kleine twee ton lading. Dus als ik aan de regels wil voldoen moet er een voertuig voor wat 3,5 ton aan de kogel mag hebben. Voor die paar keer in een jaar ga ik daar geen zware auto voor op de dam zetten.
+1
yoohan
@langeslagdiesel
Dat is inderdaad een hele combinatie
Behalve dat ik daar zelf niet graag mee zou rijden, je moet het ook nog maar stil kunnen krijgen als je de remt in trapt.. Vraag ik me eerder af of de koppelingsplaatjes voor het 1400benzineblok het grappig vinden, om telkens maar weer de boel aan het rollen te brengen?
langeslagdiesel
@yoohan het remt verbazingwekkend goed! Er zitten 3 1800 kg Assen onder de wagen met dito rem vermogen. En de schamel 3 Asser wil van nature recht door. Ook heb je geen oplegdruk die in een bocht met de auto wil spelen. De auto is alleen lijdend, en dat bevalt beter dan een ambulance tot nu toe.
hooidonk
@langeslagdiesel
Bij een schamel komt het er inderdaad veel minder op aan, die is veel gehoorzamer dan een tandemas.
Het zal ook technisch allemaal best goed gaan, zeker als je weet hoe je er mee moet rijden. Maar als ze je een keer pakken of je krijgt een ongeluk, ben je goed de sigaar.
+1
langeslagdiesel
@hooidonk ik zeg ook in me eerste zin dat het niet mag. Dus als ik vast zit, en niks meer van me laat horen, weet je hoe het zit! Gekkigheid natuurlijk maar jullie hebben wel gelijk. Ik moet ook nog eens een andere oplossing zoeken om er voor te zetten.
+1
yoohan
@langeslagdiesel
Oke, ik heb nooit met een schamel achter de auto gereden. Dus dat wist ik niet precies. Kan me er wel een voorstelling van maken de inderdaad.
Fast Eddy
@langeslagdiesel

Ik zou zelf een iets zwaardere auto gebruiken. Alleen al om wat meer eigen gewicht te hebben. En omdat het wat lijkt en je niet zo snel de aandacht trekt. Mijn Outlander mocht ook maar 1500 kg trekken en heeft ook wel zwaarder meegetrokken.
hooidonk
@langeslagdiesel
Ik ken het, een zwaardere auto gaat bij ons ook niet gebeuren.
Dus nu ben ik aan het kijken of ik iets met de kar kan doen.
Maar ik ga ook niet teveel concessies doen, zo vaak zal de Hatz niet mee op stap gaan.

Je combi zal inderdaad wel gauw de aandacht trekken.
Ik ben een keer door een motormuis van de weg geplukt met de Leon en een bijna lege 4m Hapert, omdat hij het een opvallende combinatie vond. Na het uitpluizen van de papieren mocht ik verder, maar hij gaf nog niet direct op.
+1
jirmo850
Wij hebben hier thuis ook een Eduard, stevig opgebouwd en loopt goed achter de auto. Prima wagen
hooidonk
@jirmo850
Oh top, dat is goed om te horen!
+4
Kramer U800
Deze foto zou zo bij een kalender van Granit erin passen! 😍👏
hooidonk
@Kramer U800
Haha, dankjewel!
Maar die zullen er wel weinig belang bij hebben.
+1
Kramer U800
@hooidonk Ja die sturen altijd zelf een fotograaf. Ik weet niet hoe je in aanmerking kan komen daarvoor, ik kan het wel eens vragen want vrienden van mijn met een Kramer U800 staan daar dit jaar in. Het zijn allemaal traktoren die in Duitsland staan die op de kalender staan.
hooidonk
@Kramer U800
Zou wel heel leuk zijn, maar volgens mij is hij daar nooit mooi genoeg voor.
+2
Kramer U800
@hooidonk Haha dat dacht jij. Er staan ook Ferguson en Fordson tractortjes in die veel minder stektaculair zijn en veel minder mooi gespoten. De kleurstelling van Hatz is vele malen mooier dan de 2 eerder genoemde merken. En het is Duits 😁
+1
hooidonk
@Kramer U800
Tsja, je zou eens kunnen horen, het zou wel erg leuk zijn natuurlijk.
Desnoods kom ik er mee naar Duitsland.

Ook wel heel erg leuk voor je vrienden dat hun Kramer er in gekomen is!
+1
hooidonk
@Kramer U800
Volgens mij heb ik die foto gevonden?

truckfan.nl/picture/1330062/
+3
Kramer U800
@hooidonk Ja dat is die foto! Heel leuk inderdaad, zij zijn altijd fanatiek in de oldtimer wereld. Ik hen nog nooit een Hatz in de afgelopen kalenders zien staan hoe ik mij kan herinneren 😉
hooidonk
@Kramer U800 Ja echt super leuk!
Mooie foto hebben ze er ook van gemaakt!

Er schijnen nog best wat Hatzen te zijn in Duitsland, met name in Zuid-Duitsland, maar die zijn lastig te vinden/ te bereiken.
Ik probeer via internet wel eens wat te speuren, maar dat valt nog niet mee.
+3
Kramer U800
@hooidonk De aanhouder wint 😁😉

Dat had ik ook met de Kramer. Ik kon met niemand contact leggen, alle advertenties en dingen op het internet waren verlopen/oud. En toen in eens op Instagram appte een vrouw(!) mij, zij (waar ik het hier eerder over had) hadden ook een U800! Zo ben ik in een Whatsapp groep gekomen en ik kan nu alles in de gaten houden wat er gebeurd in die wereld qua onderdelen, wat er te koop komt, wat er aan restauraties gebeurd. Maar die Duitsers zijn heel erg op zich zelf tegen iemand die ze nog niet kennen (een beetje egoïstisch 😅), het is dus lastig om in zo'n communitie te komen, maar als je er eenmaal in zit word je geaccepteerd.
+1
Frotkees
Heel mooi trekkertje 😃👍🏻👍🏻

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!