De 2de demo wagen is er inmiddels. Nu een verticaal mengende, ben benieuwd wat de koeien er van vinden. Eerste indruk is in ieder geval niet verkeerd. Qua laad hoogte gaat het prima alleen de loshoogt

Trioliet Solomix

30 foto's van @Boersen

Boersen
De 2de demo wagen is er inmiddels. Nu een verticaal mengende, ben benieuwd wat de koeien er van vinden. Eerste indruk is in ieder geval niet verkeerd. Qua laad hoogte gaat het prima alleen de loshoogte is niet gigantisch. Hij lost vrij laag, ik moet nog ondervinden of dit een probleem is. De trekker kan het op de 540 eco prima doen.

Reacties

deJong
16 m3?

Die wagens draaien wel mooi.
Boersen
@deJong 18, Draait mooi rustig inderdaad. De vorige demo had veel meer lawaai, vooral tijdens het lossen.
massey8690
Dit schijnen wel hele degelijke wagens te zijn.
john deere 7810
Wat zie je als nadeel van zo laag lossen? Trioliet is een prima wagen. heb je al een kuhn geprobeerd? ook een aanrader met de gezette bak en vrij kleine vijzel!
Boersen
@john deere 7810 Nog geen Kuhn geprobeerd. Zit hier geen Kuhn dealer in de buurt dacht ik.
Het valt mij op dat hij erg laag lost, maar eigenlijk gaat dit ook prima. Alleen als je bijvoorbeeld ergens nog 1 koe wilt voeren en er even een kruiwagen onder wilt doen, dat word hem niet met deze wagen.
Het lossen zelf daarintegen is zo gebeurt, deze lost een keer zo snel als de vorige demo.
+1
deJong
@Boersen maar daar heb je toch die handige zelfrijdende kruiwagen voor😀
Boersen
@deJong Dat is ook weer zo ja
Fast Eddy
@Boersen

Dealers genoeg van Kuhn genoeg in de buurt. Lugtenberg Oosterwolde, Kuperus Oudehorne, vd Bos Drachten en Uildriks in Assen.
+1
Boersen
@Fast Eddy Ooh, Dan heb ik me er nog niet voldoende in verdiept. Wist niet dat Luchtenberg ook Kuhn verkocht.
J asper
@Fast Eddy lugtenberg doet meer in bvl voermengwagens
Fast Eddy
@J asper

Zijn Lugtenberg Vinkega en Oostwolde van dezelfde eigenaar?
+1
J asper
@Fast Eddy Ja vader in Vinkega en zoons zitten in Oosterwolde
+1
trean
@john deere 7810 laag lossen is toch een voordeel, gooi je het minder snel door het voerhek, en het rolt minder onder de wagen waardoor je er minder snel over rijdt,
deJong
@trean zwz al met een dwarsband
casejxu
@deJong daar zou ik dus nooit voor kiezen......
deJong
@casejxu ik snap ook wel dat veel mensen die dwarsbanden als extra breekpunt zien..
Boersen
@deJong De schuitemaker die hier eerder draaide kreeg iedere 5 jaar een nieuwe. Ik was er dan ook heilig van overtuigd dat ik zonder band wou. Nu ik deze demo zie, zit dat tegenwoordig wel echt beter in elkaar en geloof ik best dan zo'n afvoerband net zo lang mee gaat als de wagen.
J asper
Quote Reactie van @Boersen:
geloof ik best dan zo'n afvoerband net zo lang mee gaat als de wagen.

Weinig vertrouwen in de wagen?🙈
Boersen
@J asper Hoop toch wel dat zo'n wagen minimaal 15 jaar mee gaat.
J asper
@Boersen Mij lijkt 15 jaar met afvoerbandje wel heel dapper. Gaat elke dag aan
Boersen
@J asper Ja klopt, maar ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe je hem gebruikt. Kom wel boeren tegen die hem nooit uit zetten. Tijdens het laden en rijden draai hij gewoon al.
Als je zorgt dat hij niet te vaak verstopt zit gaat hij vast wel een aantal jaar mee.
J asper
Quote Reactie van @Boersen:
tegen die hem nooit uit zetten. Tijdens het laden en rijden draai hij gewoon al.

😅🤣🙈
casejxu
@deJong wat is het voordeel van de band dan??
+1
deJong
@casejxu

Persoonlijk vindt ik het dat de band het voer mooier en luchtiger voor het voerhek werpt.
Boersen
@deJong Zeker op het laatst, met kleppen wil het er dan wel met gang uit komen, met een band valt dat mee.
+1
deJong
@Boersen

Vindt ook dat je met gewoon kleppen valt het voer maar half naast de wagen en rijd je er ook snel weer overheen.

Vooral met wat douwig weer wanneer de voergang wat nat is wordt het dan snel een smeerbende. Dan wilde ik wel dat ik verbreders (glijbaantjes) aan de wagen gemaakt had😄.
Boersen
@deJong Dan rij je het voer snel in de beton en krijg je het er haast niet meer vanaf. Dan is een bandje makkelijker, maar dat is uiteraard weer duurder en vraagt meer onderhoud.
deJong
@Boersen

Ik had al eens gedach om 2 glijbanen met scharnier te maken en onder onze trioliet zonder afvoerband te hangen, die met een ketting en een lange veer aan de klep vast te maken. Dan zou het hele probleem snel zijn opgelost😃
Boersen
@deJong Klinkt niet verkeerd, komt mooi omhoog als de klep open gaat. Het idee lijkt mij niet verkeerd.
Soms zie je ook wel van die kleine ketting transportbandjes, die gooien het voer een stukje omhoog, had de Eurocomp die hier op demo was ook. Maakt veel lawaai, maar werkt wel goed.
J asper
@Boersen Hier ook een afvoerleidingen. Omdat het er op zat hadden we zelf ook niet voor gekozen vanwege de meerkosten. Maar enige wat we er aan gedaan hebben is nieuw lager en een x ingekort. Wagen is van 95
cb6520
@deJong zo is het bij mijn bvl ook
+1
@deJong dat heeft onze trioliet af fabriek. Als de klep open gaat klapt er een klepje naar buiten die het voer 15cm verder gooit. Hoef echt geen afvoerbandje, kan alleenmaar kapot, en kost weer zoveel extra bij aanschaf
deJong
@ronald-deutz-fahr
Kijk aan.

Dan moet ik er ook maar eens een middagje mee bezig.
john deere 7810
@deJong

dat snap ik dus weer niet. hoevaak mankeert er nu wat aan de dwarsband dan? je kunt er veel mooier egaal mee voeren. en iets meer liters naar de band en je gooit het verder weg. rij je dus niet over het voer.
deJong
@john deere 7810

Ik heb geen dwarsband op mijn trioliet😂
@john deere 7810 elke keer dat er wat aan mankeert isn1 teveel.
voermengwagen is een hele simpele machine, 1 of meer draaiende vijzels op de aftakas, en 2 hydraulische kleppen. kan niks aan kapot. waarom maken we het dan ingewikkeld, duurder, en onderhoudsgevoeliger met een bandje dat niks toevoegd? snap het hele nut niet
+1
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr @casejxu

bandje mankeert ook niet vaak wat aan. tuurlijk kost wat meer. maar je hebt het voer sneller en egaler voor het hek liggen. ook kun je het mooier doseren. Maar goed het zelfde als wel of geen walsen in een silage wagen. het zal per regio ook wel verschillen.
+1
@john deere 7810 sneller? Waarom valt voer sneller op een bandje als op de grond?
rommert14
@ronald-deutz-fahr denk omdat die losklep groter is? 🤷‍♂️
@rommert14 haha mooie verkoop tactiek
‘Op het bandje kan je sneller voeren omdat we de klep daar groter hebben gemaakt’
Boersen
@ronald-deutz-fahr Maar op de een of andere manier worden tegenwoordig bijna alle nieuwe wagens met bandje verkocht. Zou het niet het zelfde zijn als met airco op de trekker? Is het nuttig? Nee.. Maar toch koopt iedereen met een nieuwe trekker hem inclusief airco.
+1
@Boersen tsja, als ik mocht kiezen tussen voeren met bandje of trekker met airco dan weet ik wel waar ik meer plezier aan had.
Trouwens ook liever een kapotte airco als kapot bandje😎
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ik heb 3 trekker met werkende airco.
En al met al nog geen 3 keer aangehad.
Vindt het geen enkele meerwaarde hebben.
Ook in de auto staat die nooit aan
@Fendt926Driver Tsja, ieder z’n ding. Ik mag hem graag aan hebben bij warm weer, of met vochtig weer om de ramen schoon te houden als het spul buiten staat
Boersen
@ronald-deutz-fahr Hier 3 trekkers met airco, geen enkele met werkende airco😅 Daar ligt bij mij niet echt de prioriteit
casejxu
@john deere 7810 sneller legen via bandje geloof ik niet
Grote klep open en meedraaien zal altijd sneller zijn. En dat t egaler ligt zal geen meerwaarde opleveren. Zo bedoel ik het
+1
john deere 7810
@casejxu

Denk niet dat er veel in snelheid zit. het zal beide door de klep heen moeten en het bandje veroorzaakt geen oponthoud. alleen omdat je met het bandje meer en beter kunt sturen waar je het wilt hebben liggen ben je na die tijd minder druk of minder vaak druk om het voer aan te schuiven/verschuiven. ook rij je er minder over heen omdat het bandje het verder kan gooien en eventueel er overheen kan gooien mocht dat nodig zijn.

Maar dat jij met alleen een klep beter vind werken, prima toch. Maar dat een bandje veel meer kost kwa onderhoud valt je reuze mee. net zoals hieronder vermeld dan heb je als gebruiker niet goed opgelet. doe je dat wel gaan ze een voerwagenleven mee.
J asper
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
duurder, en onderhoudsgevoeliger met een bandje dat niks toevoegd? snap het hele nut niet

Hij is monteur he, dus ik snap zijn beredenering wel🤪🤣👊
john deere 7810
@J asper

idd. en daar is de ervaring dat je niet moet bezuinigen als je twijfelt over een bandje. want dat zijn de kosten niet kwa onderhoud.
J asper
@john deere 7810 Hier hadden we vroeger ook wagen met bandje. Onderhoud genoeg aan gehad en krengen waren nog duur ook.
john deere 7810
@J asper
kans is groot dat je er te weinig naar hebt omgekeken dan. we hebben hier trioliet,kuhn,storti lopen en als je secuur bent aan de slijtstrippen en eventueel het bandje stellen dan gaaat dat een leven lang mee van de voerwagen.

maargoed ieder zn eigen he. zal per regio ook wel weer verschillen.
+1
cb6520
@ronald-deutz-fahr mijn ervaring is dat die bandjes bijna nooit kapot gaan we hadden in duitsland bij de storti vaker probleem met de kleppen achter dan moest je wel met het bandje voeren die voorop zat
@cb6520 bijzonder. Watvoor storing gaf die klep, en waarom heeft de klep bij het bandje die storing niet? Kunstof of rvs ketting band?
cb6520
@ronald-deutz-fahr ja daar zijn ze tpt de dag van vandaag nog niet achter.
Is een kunstof bandje, hebben we ook op de blokkenwagen daar is er ook nooit wat mee
@cb6520 bijzonder. Misschien heb ik bij anderen altijd net gezien hoe het niet moet met die bandjes, maar ik ben geen fan.
cb6520
@ronald-deutz-fahr je moet natuurlijk de rollen wel zo nu en dan even smeren😜
+1
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr bij trekkers snap je het nut wel?
Een d40 is heel wat simpeler dan de nieuwere waar jij mee rijdt.
@Fendt926Driver klopt. Dat levert capaciteid, comfort, werkplezier, betrouwbaarheid. Die Zie ik geen van allen terug bij het aanvinken van ‘afvoerbandje’ op de optielijst.
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ik wil mij niet behelpen.
Mijn mengwagens hebben bandjes of afvoer kettingen.
De glijgoot heeft het hier nog geen 2 weken vol gehouden.

Maar ieder zijn eigen....
@Fendt926Driver misschien bij een horizontaal menger een ander verhaal. De klep op onze trioliet gooit het voer keurif naast de wagen niet, rij er niet overheen. Waarom werkte de glijgoot voor jouw niet?
casejxu
Quote Reactie van @john deere 7810:
egaal

Wat is daar de meerwaarde van?
case 745 xl
Ik zag net op fb dat Bert van wijk een super nette stoll wagen te koop aanbood die 9 maand gedraaid had. Is dat niks voor jou?
arie1
Problemen met bandje hebben alle fabrikanten die werken met een klein aandrijfrolletje. Dan moet de band te veel ‘het hoekje’ om. En een klein gedeelte dat contact heeft met de band, bandje slipt sneller, wordt glad aan de binnenkant en slipt nog harder en slijt daardoor te snel.
arie1
Trioliet heeft altijd grote rollen gehad. Als je met een Trioliet afvoerbandje problemen hebt dan moet je in de spiegel kijken. Dan wissel je de zijstripjes te laat. Dat is tientjes werk en scheelt je een duur bandje vervangen. Als je die strippen op tijd vervangt dan kan een afvoerbandje een leven lang mee bij Trioliet. Andere merken is het veel te vaak gepruts met een klein aandrijfrolletje of prutskwaliteit bandje.
rubencasecs
We hebben hier op de Siloking ook een afvoerbandje, is nu 8 jaar oud en nog niks mee gehad, zou als ik zelf een een wagen koop geen afvoerbandje doen denk ik, met luiken kun je aan beide de kanten de luiken losdoen en beide kanten tegelijk voeren. Mooi snel klaar.
john deere 7810
@rubencasecs

dat is wel een mogelijkheid dan, mits je de voergang niet te breed hebt.
+1
rommert14
@john deere 7810 inderdaad, je voergang is te smal als je met beide kanten tegelijk kunt lossen.
+1
zettelmeyer
@rommert14 economisch noem ik dat
+3
rommert14
@zettelmeyer ja omdat je misschien minder meters hoeft te bouwen maar daarna is het 30 jaar ergeren.
zettelmeyer
@rommert14 hier ook smalle voergang. Met beetje goed achteruit rijde niks aan het handje. Lossen gaat ook veel sneller met 2 kante te gelijk
rommert14
@zettelmeyer hier verschillende maten, de breedste ben ik het gelukkigst mee, maar ik heb ook een grote combi om mee te rijden, overal moet ik achteruit in
@rommert14 hoeveel heb je over op de smalste voergang? En hoeveel op de breedste?
rommert14
@ronald-deutz-fahr op de smalste zo'n 40 cm per kant, op de breedste 1 tot 1,5 ongeveer
@rommert14 goed te doen😎 hier op de smalste 2x15cm over door de deur 😅
rommert14
@ronald-deutz-fahr oja was ik nog vergeten, de smalste is 20 cm bij de spanten langs en een krappe bocht achteruit
@rommert14 haha die grote boeren vergeten zelfs een stal 😜
rommert14
@ronald-deutz-fahr ja achja het is zo'n gewoonte dat je er al niet meer bij stil staat, maar hoe groter het materiaal hoe lastiger het rijden is. Met de feedo kon je overal komen zonder spiegels
@rommert14 groot spul went ook welweer, valt mij altijd erg mee als het eenmaal gewend is
rommert14
@ronald-deutz-fahr valt je tegen
@rommert14 mij niet 😉
J asper
Anders wat, bevalt die voorlader je wat? Past mooi op trekker zo.
Boersen
@J asper Past prima ja, alleen word hij nu nauwelijks nog gebruikt.
M'n vader gebruikte hem wel dagelijks om te voeren. Ik gebruik daar nu de shovel voor dus eigenlijk denk ik dat ik de voorlader er binnenkort af haal en ergens in het hok neer zet. Die zal er pas weer aan komen als er balen geruimd moeten worden.
rommert14
@Boersen wordt ie een stuk behendiger van
Boersen
@rommert14 Daarom, niet dat we hier geen ruimte hebben, maar als hij anders toch niet gebruikt word.
Dan ineens is het eigenlijk een best fijn trekkertje, 100 pk 4 cilinder, kan lekker kort draaien en kan prima op de 540 eco voor de mengwagen
rommert14
@Boersen hier net zo

(klik om te vergroten)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Trioliet Solomix ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!