Foto van een Krone Big X.Krone is bezig met de ontwikkeling van een aanbouw hakselaar.Wat zijn jullie gedachtes hier over?De invoer en kooi zouden gelijk staan aan de krone big X 480De hakselaar is vo

Krone Big X

maikwolsink
Foto van een Krone Big X.

Krone is bezig met de ontwikkeling van een aanbouw hakselaar.
Wat zijn jullie gedachtes hier over?
De invoer en kooi zouden gelijk staan aan de krone big X 480
De hakselaar is voor tractoren van 400 pk.

Foto komt van de facebookpagina van krone dus deze is niet van mij!

Reacties

+3
valmet6400power
Goede vraag. Ik ben geen maisboer maar het lijkt mij dat er meer hakselaars zijn dan 400+ pk trekkers bij een loonwerker. En je hebt al terugrij-inrichting nodig op die 400+ pk trekker anders hou je dit niet lang vol.

Ik wil de knuppel wel in het hoenderhok gooien; ik denk dat het principe in Nederland een stille dood sterft.
+2
catfan55
@valmet6400power ik ben het volledig met je eens. Ga er maar van uit dat dit systeem 200-250,000€ gaat kosten, voor dat geld heb je ook een hele mooie gebruikte hakselaar in dezelfde vermogens klasse. Die meer zal doen met beter zich en minder poeha

Loonwerkers met een fendt 1000 serie of claas xerion hebben vaak ook al een grote hakselaar. Ze hadden de R&D €€€ van dit project beter in de Big X kunnen steken denk ik
+3
RVM
@catfan55 helemaal mee eens, plus weinig tot geen gewichtsvoordeel
+1
catfan55
@RVM dat was ik inderdaad nog vergeten toe te voegen, ik denk dat je zelfs zwaarder bent op de eerste set banden aangezien alles er voor hangt. En het hangt er wel zo ver voor dat je nagenoeg geen zicht hebt op de invoer
+2
Fendt926Driver
@catfan55 ik heb de eerste al gehoord die dit volgend jaar misschien achter zijn 1050 wil gaan hangen.
Dus helemaal appart is het niet.
6 rij kempers lopen er ook al 2 in nederland achter een 936 met rufa.
Misschien heeft krone het mooier of beter voor elkaar als kemper
valmet6400power
@Fendt926Driver
Maar dat is er dan maar eentje evengoed. Dat is dan wel erg dure R&D zoals @catfan55 ook zegt 😄
+1
RVM
@Fendt926Driver wat rijdt zo’n man nu en hoeveel ha doet hij af per jaar. Ik ben wel benieuwd wat krone voorrekent wat de minimale hectares zijn om dit rendabel te laten zijn. Ik heb het idee dat je dan een areaal uit komt, wat de helft van de nederlandse loonwerkers maximaal met 1 zelfrijder doet.
+1
Fendt926Driver
@RVM die man rijdt nu een 1050 met een hout snipperaar.
En wil er in het najaar wat bij gaan doen.
En dan kan mais snipperen ook in plaats van hout snipperen
rickboer blija
@Fendt926Driver hier in de buurt heeft ook een loonbedrijf een 6 rijige kemper achter de 1050 draaien, alleen ging dat niet helemaal goed
CaseCS130
@rickboer blija Wij hebben het over dezelfde denk ik, wat ging er niet goed dan? Ging hier op de buurt prima.
zettelmeyer
@rickboer blija hier had een loonwerker zon kemper achter een 939 hangen, hakseld nu met een oude jd. Reden weet ik ook niet. Haksel kwaliteit is wel beter
Fendt926Driver
@rickboer blija wat ging er niet goed dan?
+1
rickboer blija
@Fendt926Driver @CaseCS130 de 1050 heeft het einde van het seizoen niet gehaald
jehan
@rickboer blija oh was gebeurt dan
+1
rickboer blija
@jehan motor hield er mee op
case 745 xl
@rickboer blija van de Vries?
case 745 xl
@rickboer blija altijd jammer
rickboer blija
jehan
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @catfan55:
En het hangt er wel zo ver voor dat je nagenoeg geen zicht hebt op de invoer

En je moet op de grond zitten om de pijp te kunnen zien of helemaal plat op het stuur gaan liggen... Als het dan zoveel kost is een 2de hands zelfrijder veel leuker werk😅
+2
Fendt926Driver
@johndeere6230 en de mensen die een quattro in de fronthef hebben wat zien die dan van de invoer??
En de pijp? Zie je toch ook niet als die in de fronthef zit?
+14
catfan55
@Fendt926Driver mensen met een Quattro in de fronthef hoeven geen 250 hectare te doen om zo’ ding rendabel te maken.

Vind het wel grappig dat jij hier zulke tegen argument voert terwijl je zelf een fendt met omkeer inrichting hebt en alsnog een zelfrijder koopt voor een paar hectare gras & mais....
+3
Fendt926Driver
@catfan55 ik heb ook 2 harken en kijk nu al naar nummer 3.
Heb ideeen gehad om bij de hakselaar een extra kooi bij te kopen om makkelijker te kunnen wisselen van gras naar mais.
Maar een extra hakselaar die jaar rond op mais staat zou mij ook passen.
Heb omkeer op de trekker maar ben enorm van de zelfrijders.
Weet al wat mij een mooie rebuilt verveat gaat kosten. Maar zoon wil een 20m³ getrokken tank.
Tripe maaier is mooi. Maar als er een mooie stabiele krone big m voorbij zou komen dan past mij dat ook.
Ik hoef niet groter.
En ook niet veel te verdienen.
Ik wil plezier hebben in mijn leven.
En alsik denk dat een.achine mijn leven aangenamer maakt koop ik er toch zoiets bij!!
Iedere boer die denkt dat die wat verdient moet eens kijken wat het rendement op het geinvesteerde kapitaal is.
Beetje bedrijf is 4.000 000 waard.
En ze verdienen 20.000.
Dat is 0.5% rendement
Het leven is een feest. maar je moet wel zelf de vlaggetjes ophangen
Sjon
@Fendt926Driver Klopt wel maar het meeste vermogen zit in de grond, en die is vaak al meer dan 50 jaar geleden gekocht voor een heel wat minder geld.
Fendt926Driver
@Sjon oohhh en omdat het toen minder waard was hoef je er nu niet zoveel op te verdienen...
Interressante redenering
@Fendt926Driver met die €20.000 Moet je wel ff sparen voordat je je hele wensenlijstje hebt voldaan 😅
+1
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ik heb geen haast...
johndeere6230
@Fendt926Driver

Dat zijn, met alle respect, 4 rijen maïs die erdoorheen gaan met een 150 pk trekker hooguit, iets anders dan dat er dik 400 pk achter staat met 6 of 8 rijen maïs. En met een quattro ga je inderdaad niet meer dan 100 hectare hakselen ga ik vanuit
jehan
Interresant zoiets
guus hiddink
@jehan hier in de buurt schijnt er ook 1 ermee te gaan hakeslen
jehan
@guus hiddink oh weet jij een naam ?
+4
CaseCS130
Hier rijdt een loonbedrijf rond met een 1050 met kemper hakselaar. Ik vind het niet zo'n raar concept om je dure trekker wat meer tot zijn recht te laten komen. In extreem natte omstandigheden hadden ze een 936 of 939 een paar jaar terug rondom op rupsen, die kreeg alle maïs eraf.
Het zal zeker niet voor iedereen weg gelegd zijn maar met de hoge motorvermogens en goede omkeerinrichting van moderne trekkers is het technisch wel prima te doen.
Vind het trouwens raar om zoiets met een gebruikte hakselaar te vergelijken. Als gebruikte hakselaars even goed zijn als nieuwe hoefde @catfan55 ze niet regelmatig in te ruilen.
+1
RVM
@CaseCS130 het gaat vooral om het bedrijfseconomische aspect, buiten of het technisch werkt of niet.
catfan55
@RVM exact.

kijk bij ons niet naar de jaren, maar naar de uren. Wij ruilen ze misschien voor Nederlandse begrippen regelmatig in, maar ze hebben dan vaak al meer uren dan Nederlandse machines wanneer ze ingeruild worden.
+1
CaseCS130
@catfan55 Toch heb je bij jou foto's ook wel eens gezegd dat het steeds moeilijker wordt om op tijd de hakselaars in te ruilen omdat er telkens meer bij moet. Dat geldt hier natuurlijk nog veel meer omdat de gemiddelde loonwerker hier idd veel minder kooiuren maakt per jaar als jou.
Kijk zo'n aanbouwhakselaar is helemaal niks voor zo'n bedrijf als jullie, dat snap ik ook. Maar ik zie er hier wel mogelijkheden voor al zal het zeker niet voor iedereen zijn.
catfan55
@CaseCS130 daarom ruilen we voorlopig ook niks meer in. De motoren en hydrauliek moet met gemak 6/7000 uur kunnen draaien. De rest kunnen we zelf wel draaiende houden. Heb inmiddels alle reparatie / werkplaats boeken van onze claas hakselaars het is nu een kwestie van leren wanneer wat te vervangen. We kunnen in het seizoen niet stil staan dus we moeten onderdelen preventief vervangen, de 2018 498 960 gaat dit winter helemaal uit elkaar, allemaal nieuwe lagers er in ( kooi, blazer, gearboxen, invoerrollen drive line van de Powerbelt ) nieuwe slijtdelen & platen in de haksellijn enz enz. Al zou dit 60.000$ kosten dan zijn we nog steeds maar op een fractie van de prijs wat inruil zou kosten naar een 2020 960.
+1
CaseCS130
@catfan55 snap ik helemaal. Maar daarmee geef je dus ook aan dat je met de aanschaf van een gebruikte hakselaar er nog lang niet bent qua kosten. Als je dat onderhoud niet in eigen beheer kan doen zoals jullie en je hebt ook niet de hectares om er veel uren mee te draaien dan is een nieuwe aanbouwhakselaar toch niet heel gek misschien mits je toch al een zware trekker hebt voor bv hout snipperen of kilverwerk.
Ik denk dat een nieuwe 6 rij kemper hier ook lang geen 200.000 euro kost maar dat weet ik niet zeker.
+1
Fendt926Driver
@RVM als alles uit moet kunnen dan zullen loonwerkers verscheidene machines weg moeten doen die echt niet uit kunnen.
Maar als je elke dag met de rekenmachine bij je machine staat kun je hem het halve jaar wel stil zetten
+2
RVM
@Fendt926Driver Ik zeg maar zo, als een zo’n man een aanbouwhakselaar van 2 ton moet kopen, om die trekker nu nog rendabel te maken, dan had ie m beter niet kunnen kopen. ( buiten het feit dat ie dan met de hectareprijs mag gaan stunten in een teruglopende markt. Ik Heb respect voor jou machinepark, maar om het nu goed te praten dat een 1050 niet altijd uit kan en dus geld mag kosten, tja dan snap Ik niet al die boeren die in de file met de trekker naar Den Haag gaan.
Fendt926Driver
@RVM degene die snippert is geen boer.
Maar geen enkele loonwerker die iets nieuws gaat proberen weet al van te voren dat het uit kan.
Maar niets doen is ook geen optie.
J asper
@RVM Loonwerker die hem swingers voor snipperdag heeft staan. En in de mais een hakselaar tekort komt omdat die ook nog gras moet hakselen.
RVM
@J asper Dat is dan een dure 4e snee voor de loonwerker. Maar Oke de tijd zal het leren. Denk dat je dan beter een mooie JD7400 of iets dergelijks achter in de schuur kan zetten. Kost iets minder afschrijving. Nogmaals Ik ben erg benieuwd naar het break even punt wat de fabricant op gaat geven qua hectares per jaar.
J asper
Quote Reactie van @RVM:
Dat is dan een dure 4e snee voor de loonwerker

Als die niet wil komen kost het hem klanten.
+2
CaseCS130
@RVM Ja dat snap ik dat het bedrijfseconomisch lekkerder rekent met een gebruikte zelfrijders tegen een nieuwe aanbouwhakselaar. Maar dat geldt ook tegen een nieuwe zelfrijder, dus dan kun je beter nooit een nieuwe kopen. Maar er zijn natuurlijk ook andere aspecten zoals @Fendt926Driver al zegt. Mijn loonwerker rijdt met gebruikte hakselaars vanwege dat bedrijfseconomische aspect. Maar dit gaat zeker ten koste van de bedrijfszekerheid en als je zelf geen uitgebreide werkplaats en de kunde ervoor hebt kost het ook nog eens veel geld.
Dus blijf het een scheef vergelijk vinden om een nieuwe aanbouwhakselaar te vergelijken met een gebruikte zelfrijder.
rickboer blija
@CaseCS130 we hebben het inderdaad over de zelfde
langeslagdiesel
Zelfrijdende hakselaar, bemester, maaier. Allemaal leuk, maar er staat voor een godsvermogen in de schuur en de markt is krimpende voor deze werkzaamheden. Met 400 plus pto vermogen in een trekker kan ook die al die werkzaamheden doen. En 24-7 met meerdere chauffeur’s op de bok draaien. Dat is ook gewoon een reken sommetje.
+2
Marcsteffens6265
@langeslagdiesel je kan het ook zo rekenen de trekker die hier voor zit kan in het voor jaar ook voor de mesttank en voor de ploeg of de maaier zo kun je nog veel meer dingen op noemen die je met die trekker wel kan doen wat lastig zou gaan met een zelfrijdende hakselaar of mesttank. Of bedoelde je dat ook.
langeslagdiesel
@Marcsteffens6265 jij snap het. Het is net als het verschil tussen een zandauto met vaste kiepbak of een afzetbak.
+2
@langeslagdiesel afzetbakken zijn altijd zo overdreven duur!
Netals afzetlint, Moest laatst €15 per meter betalen 😜
deutzisthebest
@langeslagdiesel

Maar moet je 24/7 willen draaien? Een paar nachten doorhalen is geen probleem maar ik pas ervoor om in ploegendienst te gaan werken.
+1
newholland6640
@deutzisthebest is juist makkelijk toch? Nooit langer dan 12 uur. Dat is prima vol te houden.
Fendt926Driver
@newholland6640 ik vindt het prima dat een loonwerker s avonds af maakt.
Maar ik weiger ze als ze om half 2 s nachts willen beginnen
newholland6640
@Fendt926Driver

Heb liever andersom. Kun je mooi met daglicht plastic erop maken
deutzisthebest
@newholland6640

Ik lig toch graag in mijn bed snachts.
newholland6640
@deutzisthebest eens, maar 12 om 12 of anders 13 om 11 is makkelijker vol te houden dan 16 uur.
deutzisthebest
@newholland6640

Dat is zeker waar. Alleen als een machine 24/7 moet draaien on rendabel te worden dan klopt er iets niet.
+1
langeslagdiesel
@deutzisthebest het zal je gaan verbazen hoeveel mest er in de nabije toekomst in de nacht uitgereden moet worden. Rendement verhogend maaien doe je tussen 11 en 15 uur. Voor de suiker. Spuiten proberen ze vanuit de voorlichting ook de nacht in te krijgen. Als het agrarisch bedrijf met de loonwerkers er bij 24-7 gaan draaien zijn ze echt de eerste en de enige bedrijfstak niet. Of het er leuker op woord is weer een heel ander verhaal.
+4
zettelmeyer
@langeslagdiesel laatst met de loonwerker discussie erover gehad. Hakselaar, verveat en big m hebben hun. Ik vroeg waarom ze niet meer met een tank achter de trekker en maaier reden. Is toch goedkoper. Je bent zo als loonwerker stuk flexibeler en machines zijn er op afgestemd met vermogen etc. Want loonwerkers kome altijd trekkers te kort in de pieken. En deze machines staan altijd klaar en kunnen in ploegen diensten draaien. Voor die paar uur dat ze ander werk kunnen doen kan de trekker niet uit en huren ze liever een simpele trekker bij voor klusjes. Onder aan de streep is dit goedkoper, en dat denk ik ook
+1
walker1
@zettelmeyer Ja, dat soort dingen hoor ik de loonwerkers vaker zeggen. Machines zijn ook steeds groter en complexer geworden. Vroeger had je een eenvoudige pz maaier in de hef in een paar minuten aangekoppeld. Met tripple maaier aankoppelen zijn ze iets langer bezig. Tegen de tijd dat een trekker en tripplemaaier opgebouwd en startklaar zijn, heeft een Big M de eerste hectare er al af liggen. Als het maaien klaar is dan kan de trekker weer tussen de maaiers uit en ander werk doen, maar er is lang niet altijd werk wat past bij een trekker van 250 pk met alles er op en er aan. Die is eigenlijk te duur om met een platte wagen de gewikkelde balen te gaan rijden.
+2
RVM
@langeslagdiesel als jou verhaal zo simpel was, zou vroeger iedere loonwerker een Fendt 615 met rufa en 4 rij kemper/Quattro hebben gehad ipv een 6 rij zelfrijder. Is ook niet gebeurd. Ik snap best dat een loonwerker die vooral grasklanten heeft, niet voor 100ha een nieuwe zelfrijder koopt. Maar als ik de kosten van deze combi zo zie, moet je daar ook 400/600ha seizoen doorduwen. Dan weet ik niet of de nadelen opwegen tegen de voordelen van een zelfrijder.
langeslagdiesel
@RVM die hebben er vroeger ( 30A35 jaar terug ) ook genoeg gelopen. Toen waren ze bij Kemper nog aan het nadenken en had je merken als pottinger, mengele. en Vicon had dan een dubbele 2 rijer met dubbele afvoer pijpen. En ff later een echte 4 rijer. ( mh320 ) de rufa uitvoering van fendt en international was eigenlijk een antwoord op schluter en mb trac. Ook was een groot verschil dat je nog geen rij onafhankelijke bekken had. Dus met de trekker 3 of 4 rijtjes volgen en in iedere hoek weer zitten prutsen om die hoek er uit te maaien. Dacht dat in 1984 zo ff uit mijn hoofd new Holland met de eerste starre 6 rij ketting bek op de markt kwam. En een zelf rijder had toen al veel meer vermogen dan een 1455 of 615 sl of LS.
Claas Holland
Alles is nog in test fase, niks is zeker. Krone vraagt juist de meening van klanten.

mechaman.nl/landbouwmechanisatie/2020/…

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Krone Big X en hebben de trefwoorden mais hakselen en maishakselen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!