Eindelijk een dagje de dam af, wortels rijden in de polder. Ik was bang dat ik het verleerd was maar het ging prima.

Case IH Puma 130

GerbertXL
Eindelijk een dagje de dam af, wortels rijden in de polder. Ik was bang dat ik het verleerd was maar het ging prima.

Reacties

MaxxuM4ever
Haha, het zijn de stuurwagens die flevo farmer fails bevolken, deze rijden een stuk makkelijker zeker
EA_MF
@MaxxuM4ever die achterop sturende wagens moet je de kop goed bij hebben, maar het werkt wel ideaal.

@GerbertXL bij wie is dit? Zoveel van die wagens rijden dr niet in de polder 🤔
+1
GerbertXL
Ik geef de voorkeur aan de wagens met wielen achter. Deze kun je amper overheen kijken en je kunt heel weinig sturen (de dissel is bestuurbaar maar dat gaat helemaal ten koste van stabiliteit). Je moet wel effe oefenen wil je goed met deze wagens kunnen werken.
Dit is bij Custers.
marco steyr
Quote Reactie van @GerbertXL:
kun je amper overheen kijken

Och, vroeger waren de wagens hoger als de trekker die ervoor stond 😜

tractorfan.nl/picture/948665/…
+1
GerbertXL
@marco steyr Haha, en toen kwamen er eindelijk trekkers met flinke banden eronder zodat je er lekker overheen kunt kijken, moeten er weer grotere banden onder de karren.
Maar ik heb ook weleens met de jxu voor een kar gereden, dan hoef je niet proberen er overheen te kijken want je ziet alleen de eerste kist 😁
MaxxuM4ever
@GerbertXL hier in de Wieringermeer rijden alleen maar wagens met trekkerwielen eraan die dan naast de kisten staan. Die blijven lang rollen als het natter wordt. Inbreken gaat nog met stuurwagens de rest met starre wagens zover ik weet.
Dagverse peen wordt veel in kippers gerooid door locale spoelerijen maar dat zal bij jullie ook wel zo zijn.
GerbertXL
@MaxxuM4ever tja ik kan niet helemaal zeggen waarom hiervoor gekozen is, wat ik wel weet is dat de eigenaar kantelwagens voor 6 kisten wilde, dat gaat natuurlijk niet samen met wielen ernaast.
newholland6640
Zo, en dit doe je allemaal nog naast het gewone boerenwerk?
GerbertXL
@newholland6640 Jep. Maar een dagje inval is niet zo spannend hoor, als het meerdere lange dagen is het een andere zaak.
newholland6640
@GerbertXL

Nee oke, weet niet hoelang je dagen zijn, ik zit groten deels op de vrachtauto met meestal diensten van 13/14 uur. maar dan doe ik verder niet veel . Op die dagen.
GerbertXL
@newholland6640 op zulke dagen zit ik ook niet te wachten, maar toen ik nog voltijd werkte gebeurde dat wel. Ik heb er op zeker moment voor gekozen onslag te nemen en thuis te werken en ik kom wel eens terug als het past.
Ik zag op insta een foto van zo’n kar. Is het altijd zo dat die kisten helemaal schuin gaan en de elevator bijna in de kist hangt? Secuur werkje dat Naastrijden dan...
GerbertXL
@ronald-deutz-fahr klopt. Het is ook niet heel zeldzaam dat er een elevator word krom gereden daardoor. Maar met het kantelen voorkom je dat een beetje. Je moet ervoor zorgen dat de wortels zo ondiep mogelijk vallen en dan via de zijkant van de kist naar beneden glijden.
Maar dan is het nog steeds allemaal aardig prutswerk, je begint vooraan en doet in elke kist een beetje, genoeg om oplegdruk te houden als je achteraan gekomen de hele kist begint te vullen maar niet zoveel dat je een kop krijgt waardoor je er niet meer overheen kan kijken. Als je bij de laatste kist bent kantel je terug en ga elke kist individueel afvullen. Er zit een camera aan de elevator en dat heb je ook echt nodig om de kop netjes in het midden te krijgen. Ik heb ook een afstandsbediening voor de elevator in de trekker maar die probeer ik zo weinig mogelijk te gebruiken. Om op de goede afstand van de rooier te rijden kun je ook iets met het kantelen spelen en dat vind ik handiger. En dan is het ook nog opletten dat je de elevator niet teveel strekt want dan heb je niks meer aan de camera.
Opletten is het wel 😄
@GerbertXL zow haha, lekker werk. Gebeurt dat nog niet op gps, of is dat niet praktisch? En met Watvoor snelheid gaat dat? Erg vermoeiend werk denk...
GerbertXL
@ronald-deutz-fahr de andere twee kistenwagens hebben wel gps 😆
Rooien gaat tussen de 2 en 5 km/h dus dat valt wel mee. Je moet wel elke keer op de kopakker terug steken en je best doen 'm op de goede plek onder de elevator krijgen en dat is ook weer opletten, vooral als je nog maar 1 kist hoeft te vullen, dan is er geen ruimte om te corrigeren.
Maar je word er vanzelf handig in. Als het donker word dan word het wel lastiger.
Toen ik er nog vast werkte zat ik op de heftruck in de schuur dus dat deed ik bijna nooit, alleen een paar dagen inval per jaar en voor de directe verwerking, vaak 1 of 2 vrachtwagens met kisten.
MaxxuM4ever
@GerbertXL mooi uitgelegd, wel echt koppie erbij werk dus en lastig als je met veel los personeel werkt lijkt me. Hier in de Wieringermeer zijn de chauffeurs iets minder bedreven denk ik, alles rechttoe rechtaan:
+1
EA_MF
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
lastig als je met veel los personeel werkt lijkt me.

Een aantal loonwerkers neemt daarom ook zelf iemand mee die de kisten vult, losse krachten rijden dan de wagens naar het erf en staan tijdens het vullen op de wagen om de kisten af te vlakken.
+1
GerbertXL
@MaxxuM4ever wortels is typisch zo iets waarbij iedereen het op z'n eigen manier doet. De kistenwagens zijn heel veel naar eigen inzicht gebouwd en allemaal op bestelling. Die wagens op jouw foto rijden ook wel in de polder. De 1 zegt dat het niet goedkomt met wortelbreuk op die manier maarja, de ander vind die wagens zoals op mijn foto niks. Zeg het maar.
@MaxxuM4ever dit is al makkelijker, valbreker aan de rooier, dan vallen ze recht, ipv van het bandje gegooit worden (denk ik)
Waarom heeft die kar aan 1 kant een spatbord?
+1
EA_MF
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Waarom heeft die kar aan 1 kant een spatbord?

Veiligheid voor de kistenvlakker die er meestal bij op staat 😉 (zit een loopplatform aan de zijkant)
@GerbertXL wat een werk! Zie in het geplaatste filmpje wel dat je makkelijk een vast spoor kunt overnemen, dat scheelt veel! Het valt mij naast de aardappelrooier soms nog tegen, je hebt geen richtpunt om op te rijden en als de omstandigheden dan niet optimaal zijn blijf je corrigeren...
trean
@ronald-deutz-fahr er zijn ook andere karren, met banden erboven maar die zie je niet veel

(klik om te vergroten)

@trean dat maakt het iets makkelijker. Zit daar nog een valbreker aan? Staan de kisten nou overdwars of lijkt dat zo?
trean
@ronald-deutz-fahr de transport band zakt in de kist, daardoor is de valbreker niet nodig, zit nog wel een heen en weer draaiende rol aan de afvoer,

Kisten staan inderdaad overdwars, die kan je zelf lossen zodat je sneller weer van het erf af bent.

Hier nog een filmpje van vorig jaar,
Nickvg
@trean die lege kisten vullen gaat ook wel mooi zo, zijn dat een paar stalen platen waar de kisten op staan?
trean
@Nickvg klopt, zijn 2 platen met een bokje eronder zodat je de klep eronder kan steken.
@trean dat gaat mooi! Efficiënt systeem, wie bediend hier de elevator?
+1
trean
@ronald-deutz-fahr de rooiermachinist, is 1 keer per gang ver genoeg laten zakken en dan is het goed.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case IH Puma 130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!