Vandaag de Hatz de eerste keer aan het werk gehad. Hij is vandaag meegeweest de buurt in om een partij klinkers op te halen. We zijn gestopt met laden omdat dat de banden van de kar best wel begonnen

Hatz TL 13

453 foto's van @hooidonk

hooidonk
Vandaag de Hatz de eerste keer aan het werk gehad. Hij is vandaag meegeweest de buurt in om een partij klinkers op te halen. We zijn gestopt met laden omdat dat de banden van de kar best wel begonnen te knijpen en ik heb hier al eens een klapband mee gehad. Dus maar even niet teveel risico genomen.

Vandaag wel ontdekt dat de uitlaatpakking niet dicht zit, er zitten oliespetters aan de binnenkant van de motorkap.
Er zit een origineel dun aluminium(?) pakkinkje tussen, maar die houdt hem dus niet goed dicht. Misschien toch maar eens een dikkere pakking te vinden die zich beter kan aanpassen of misschien een stapeltje van die dunne schijfjes er tussen.

Reacties

+11
stijn-de-bock
👌👌👌👌👌👌👌wat een combinatie, prachtig dit
+8
akkermopet
Mooie combinatie met een JF mestwagen!
Dit doet mij denken aan zo'n dertig jaar geleden met de R12 ook met een AV3 met mest aan rijden.
De uitlaat begon na de tweede vracht spontaan te branden van binnen uit.
Nadien liep de Hanomag als de brandweer.🚒😂
+1
hooidonk
@akkermopet
Mooie herinneringen, die moet je koesteren!
+8
Schluterfan
Prachtig trekkertje is dit geworden! Dikke pluim!
+4
wim-same
Mooi hoor, maar wel eerst even de banden oppompen ha ha.
hooidonk
@wim-same
Haha ja, had niet verwacht dat ze er zoveel last van zouden hebben.
Gelukkig had de buurman nog wat lucht over, dus toen ging het al beter.

Ik heb me trouwens altijd al afgevraagd waarom bij de JF de wielen zo scheef onder staan. (onderkant naar binnen)
Iemand een idee wat daar de functie van is?
+1
boegie
@hooidonk Dan staan ze bij zware belading weer vlak 😅
hooidonk
@boegie
Ja, dat was ook vroeger mijn gedachte.. 😉
Maar dat ga je op geen einden na redden.
+2
a3vandiejen
Schitterend.
+2
z6911
Mooi trekkertje.
+2
jirmo850
Wat een super mooie trekker
+2
hobbyist mf 35
Super mooie combinatie 👌👌 Doet het geen zeer dat de verf van de trekhaak gaat !? 😉
+2
hooidonk
@hobbyist mf 35
Een beetje wel natuurlijk 😉
Maar het doet meer zeer als hij niet gebruikt zou worden.

Er komt nog wel blanke lak op de treeplanken en de pedalen. Zoals gisteren met vieze klompen er op, is de verf er anders zo af.
+1
hobbyist mf 35
@hooidonk Haha ja iid het is dan zeker zo leuk om hem te gebruiken.

Super dan hou je hem iig zo lang mogelijk netjes zonder al te veel gebruikens sporen.
+2
Martinsame
Echt prachtig 👌
+1
MF 2725
Schitterend!
+5
Kramer U800
Prachtig hoor!! Een rijdend museumstuk. Voor een lading betonklinkers moet die lekker werken. Je hebt al snel 2 ton op zo'n wagentje liggen. Je moet geen aluminium pakking nemen voor een uitlaat, aluminium kan namelijk maar tegen 660 graden en dan is het vloeibaar. Ik zou koper nemen. Een uitlaat kan namelijk wel 1000+ graden worden, nou is het met zo'n 1 cilindertje niet zo spannend, maar hij word toch goed heet voor zo'n wagen met klinkers erin. Kan je niet een pakking set bestellen? Daar zit altijd een uitlaat pakking bij.
hooidonk
@Kramer U800
Okee, ja die waren de originele pakkingen die Hatz me toestuurde, toen ik de nummers uit het oude onderdelenboekje bestelde.
Ik stond wel even beduusd te kijken toen er zulke dunne plaatjes in zaten, ik ken ze alleen dikker en van normaal pakkingmateriaal, maar dan hittebestendig.
+1
Kramer U800
@hooidonk Bij Hatz worden ook fouten gemaakt, ik zou dat aluminium er tussen uit gooien, en zelf een pakking maken van koper, het is zonde dat je motorkap een deel van de roet moet opvangen. Bij mijn Deutz motor kreeg ik een pakkingset opgestuurd, hier zaten ook uitlaat pakkingen in dit leek wel een soort van staal ofzo, met een profiel erin gedrukt. Zit tot op de dag van vandaag nog steeds. Een luchtgekoelde motor word (eenmaal op bedrijfstemperatuur) heter dan een watergekoelde motor (richting de 170 graden) hierdoor zijn de uitlaatgassen ook warmer en heeft je pakking ook meer te houden. Bij die luchtgekoelde Eichers en Deutzen zie heel vaak dat de uitlaat rood word bij de minste belasting. Dit is ook gelijk de rede dat de luchtgekoelde (diesel) motor verbannen wordt, vanwege de uitstoot die niet te regelen valt door de onregelmatige temperatuur. Hatz kapt er ook mee had ik gehoord.
hooidonk
@Kramer U800
Ik had ook nog niet eerder zulke uitlaatpakkingen gezien.
Het lijkt me dat ze na de volgens mij 50 jaar dat het blokje in productie is geweest, wel weten wat voor pakking er tussen moet.

Ik heb nu net de vraag bij Hatz Nederland neergelegd, misschien hebben die zelf een goede oplossing. Er lopen zo veel van deze blokjes, het lijkt me dat ze dat wel goed moeten krijgen.
+1
Kramer U800
@hooidonk Dat lijkt mij ook. Er zijn zo ontiegelijk veel van de motorblokjes gemaakt wat je al zei. Op elke hoek van de straat weet ik er nog wel één te staan hier in de omgeving. Ik ben benieuwd.
+2
Sojaboontje
@Kramer U800 Stukkie asbest wil ook wel
+3
Kramer U800
@Sojaboontje Dat is ook goed spul ja. Alleen je longen vinden het niet zo leuk. Maar er is nog steeds niks beters dan asbest.
+5
Sojaboontje
@Kramer U800 Ja, je moet er ook niet aan snoevn natuurlijk.
+1
Kramer U800
@Sojaboontje Nee dat zeg ik ook niet 😅😜

Maar dat moet je met slijpen van koper en aluminium ook niet doen. (Van aluminium krijg je bij grote dosis Alzheimer.)
+1
hooidonk
@Kramer U800 Schijnt ook in deodorant te zitten, wat je recht op je klieren spuit ..
+2
Hannesman
Super foto, lekker aan het werk met Hatz!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!