Foto van een Fendt 412, oud en vertrouwd met de df gras naar huis slepen๐Ÿ˜Ž. Foto is geplaatst door J asper op 15-11-2020 om 16:32:59, met 102 reacties.

Fendt 412

J asper
Foto van een Fendt 412, oud en vertrouwd met de df gras naar huis slepen๐Ÿ˜Ž

Reacties

+2
Fendt926Driver
Hier net te laat met halen. Na het starten van de trekker begon het te regenen.
Maar toch een halve bak vol gehaald
J asper
@Fendt926Driver Hier staat die nu vol in de schuur, was gellukig net voor de bui๐Ÿ‘Œ Zo maar even op voetpad draaien dat die niet gaat broeien.
+2
J asper
.

(klik om te vergroten)

+2
Herbert
@J asper dat was nog wel een volle wagen๐Ÿ˜„ ik was precies op tijd. Moest ook een nieuw stuk los maken dus maar goed ook. In de regen ook nog kopakkers maken is helemaal een drama.
J asper
@Herbert Moet ook anders hebben ze tekort, alleen met walsen aan zetten even wakker wezen๐Ÿ™ˆ Klopt in regen los maaien is helemaal feest, helemaal als het ook nog eens donker is๐Ÿ˜…๐Ÿ™ˆ๐Ÿ™ˆ
Baltus_steyr
@J asper als het gras nat is laat ik hem vaak ook ff half uurtje/uurtje uit lekken. Laatste 2 dagen heeft het mooi gewaaid , dus gras mooi droog en het toplaagje droogt ook mooi nu.
J asper
@Fendt926Driver Nog wel even laten uitlekken?
+1
Fendt926Driver
@J asper ja uitlekken in de regen...
+1
J asper
@Fendt926Driver Werkt hier prima, lekt meer uit dan er bij regend๐Ÿคฃ Schuitemaker is te maisdicht denk รญk ๐Ÿคช
deJong
@J asper

heb deze week het hele stalvoer kakje maar schoon gemaakt en opgeruimd. bij ons kon je niet meer in het land wezen met een opraaapwagen.
Fendt926Driver
@deJong zijn we hier ook niet ver meer vandaan.
In het donker lijkt het erger maar zag wel iets een spoor wan waar ik gereden had.
Geen modder maar een donkerder spoor
J asper
@deJong Hier hebben we allemaal wel vrij hoog land. Denk dat we nog wel een maand kunnen grasvoeren. Nu de lage stukken bijna weg op 3 ha na. Als ik hier met de andere wagen had gereden weer ik ook niet hoe het kwam. Je loopt er zo overheen met deze wagen maar veert er over, trekker mag er ook aardig voer. Op zand heeft die er geen werk van.
deJong
@J asper

wat is hoog land?!? ik heb thuis knip klei dat werd zo langzamerhand een bende..
+1
J asper
@deJong Zo hoog dat er van zomer niks wou groeien๐Ÿ™ˆ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜“ Maar gellukig kunnen we dat najaars meestal wel een heel stuk compenseren. Als we dit jaar in december nog stalvoeren wordt dat het 3 de jaar op rij, jaar daarvoor 25 november gestopt.

Zullen wel zien weer kan ook wel helemaal omslaan๐Ÿ™ˆ
deJong
@J asper wordt het tijd om te bevloeien dus.

daar werden goede resultaten door behaald bij ins in de buurt
Terwisscha
Welke wagen laad beter de mengele of deze? Ik neem aan dat er in de mengele een rotor invoer in zit. Met inkuilen kan ik mij voorstellen dat een rotor beter laad. Maar met stalvoeren heb je vaak kleine hoeveelheden gras wat je naar binnen moet werken en lijkt een balken invoer mij ook prima. Ook vermoest dat het gras of valt dat met de huidige rotor ladewagens wel mee?
J asper
@Terwisscha Dag en nacht verschil๐Ÿ˜…๐Ÿ™ˆ mengele hoor je amper lopen hoe rustig die loopt. Wouden een rotor wagen omdat daar minder onderhoud aan zit en veel mooier loopt. Hebben hem voor het stalvoeren gekocht laten meeste hakselen. Keer een beetje kunnen we er nu wel mooi zelf bij tussen drukken maar dan moeten we er eerst nog wat messen en veren bij hebben eingenlijk.

Mengele moest niks, maar die hoeven we ook niet zo vol te stouwen als de deutz. Maar wouden ook een mengele hebben omdat die hele brede rotovingers heeft.
Terwisscha
@J asper zit je op het laatst dan ook te stuiteren op de stoel? Hadden wij met de vorige wagen altijd last van nu met de nieuwe valt dat wel mee.
Krone heeft ook van die mooie brede vingers op de rotor. Wel jammer dat Schuitemaker niet geschikt is voor stalvoeren, want daar zou je in de winter ook mooi mee kunnen voeren als je een dwarsafvoerbandje hebt
J asper
Quote Reactie van @Terwisscha:
zit je op het laatst dan ook te stuiteren op de stoel?

Nee dat valt eigenlijk nog wel mee.
J asper
Quote Reactie van @Terwisscha:
Krone heeft ook van die mooie brede vingers op de rotor.

Klopt krone heeft ook hele mooie wagens ervoor de nieuwere .
Terwisscha
@J asper waarom heb je eigenlijk 2 ladewagens? Je moet er nu namelijk ook 2 onderhouden. Is een ladewgaen met brede banden niet wat? Of je zet die pendelas onder de mengele
J asper
@Terwisscha Hebben de mengele pas een paar maanden. Deze werdt ons te oud voor de hoeveelheid wat we er tegenwoordig per jaar mee voeren. 8 maanden lang elke dag. Maar nu met nattigheid is het idiaal ding weegt ook niks. Onderhoud doen we toch zelf swinters allemaal. En zoveel geld zit er niet meer in. Mooie reserve ook voor ons en mijn oom.

Weet nog niet wat me met mengele onderstel doen vast tandem zoals nu is ook niet alles, van winter maar eens bekijken.
Terwisscha
@J asper zitten zeker wel smalle banden onder. Vredestijn 500-50/r 17? Wij hebben een gestuurd tandem stel met 70 cm brede banden. Willen nooit meer terug naar vast tandem en je vernielt het kopend niet zo snel.
J asper
@Terwisscha klopt 505 r17. Hebben liever 4 naast elkaar zoals deze we zullen wel zien wat we doen. Of 7 weilen kan ook nog. Nieuwe 700 banden ben je net zo veel kwijt denk ik.
Terwisscha
@J asper 7 wielen is ook mooi ja. Laatst een gezien die ze zelf maakte. Prijs viel mij alles mee.
J asper
@Terwisscha Was nog een hele duit, maar banden hebben we al. En een mooi gegalvaniseerd zwaar geveerd tandem. Maar die moet je dan ook nog maar weer zien kwijt te raken.
Terwisscha
@J asper ohh weet niet welke jij dan hebt gezien. 7 wielig is misschien nog wel beter dan 8 wielen. Dan rijden als nog 4 wielen door het zelfde spoor. Wel kunnen ze dan per 2 pendelen. Dat kan niet met 7 wielen lijkt mij. Maar je moet altijd iets te wensen houden!
J asper
@Terwisscha Die van 7900๐Ÿค‘๐Ÿ™ˆ
Terwisscha
@J asper idd. D8e bedoel ik. Was laatst in een vakblad een prijs van een dwm tandem tegen gekomen. Dan is die nog goedkoop!
J asper
@Terwisscha Voor dat geld hadden we ook een gebruikte dwm inclusief deutz ladewagen kunnen hebben een poosje terug.
Terwisscha
@J asper gebruikt zie je ze vaak niet zoveel. Worden vaak overgeplaatst op de nieuwe ladewagen
CaseCS130
@Terwisscha Die 7900 was inclusief 7 banden toch? Kan je niet veel van zeggen. Nadeel van die onderstellen lijkt me wel dat ze niks kunnen pendelen. Weet niet of een dwm iets kan pendelen? En wat kost een dwm ongeveer?
J asper
@CaseCS130 En pas gemaakt, niet pendelen is op kuil een voordeel, die donderen eerder om.
CaseCS130
@J asper Ik heb ook een paar rondliggende dijkjes en wat hellingen. Dat gaat met de dubbeltwin tank goed omdat die kan pendelen maar lijkt me wel riskant als dat niet kan.
newholland6640
@J asper welke was dat ook al weer? Staat me ook nog iets van bij. Leek mij ook nog wel een optie.
J asper
@newholland6640 Hoe bedoel je? Die die 7 wielige tandems verkocht? Loonlasbedrijf jesper treurniet
deJong
@CaseCS130 mwah 35000 heb je een tandem
CaseCS130
@deJong kneiter. Maar dan zitten er wel grotere banden onder als 500x17 neem ik aan?
deJong
@CaseCS130 dan heb je een 8 wielig tandem met 620/---/26 banden
deJong
@deJong bij de aanschaf van een nieuwe strautmann kwam dat er bij voor het 8 wielig tandem, maar dan een tandem van kuipers,
CaseCS130
@deJong Poe, dat is wel dik geld. Het is wel een mooie oplossing hier met stalvoeren, maar zou met zo'n 7 wielig tandem ook wel uit de voeten kunnen denk ik.
+1
Terwisscha
@CaseCS130 inclusief banden excl. Montage
J asper
@Terwisscha Klopt die drukt het over de hele breedte mooi aan, is een uitvinding van @hobbyboer ๐Ÿค™๐Ÿผ๐Ÿ‘Œ
J asper

(klik om te vergroten)

Terwisscha
@J asper die combi lijkt verekt veel op onze! Alleen grote ladewagen
J asper
@Terwisscha Was een 309.
Terwisscha
@J asper ohh wij hebben een 308 ca. Die zijn erg taai. Maar toch liever een andere 300 serie vanwege slechte koppeling.
J asper
@Terwisscha Klopt, die van ons was ook verdomt fel. Ding wou wel, maar mede daarom(koppeling) is die ook weg gegaan. En werdt ook wat aan de lichte kant.
Terwisscha
@J asper dat heeft uitleg nodig. Fel is toch goed? Te licht voor de mengele? Merk zelf dat de wagen soms de trekker vooruit duwt of omduwt in de bochten daar moet je wel mee oppassen.
J asper
@Terwisscha Stond een beetje krom getypt, bedoelde koppeling. Nee niet voor de mengele die hebben we pas, trekker is 2017 weggegaan. 400 heeft wat meer bij te zetten, kunnen we weer poos mee vooruit als het beetje meezit.

309 kon alles wel doen maar groei was er wel uit in wat die kon. En hij was van zichzelf ook een beetje licht voor wat wij er mee deden.
Terwisscha
@J asper fendt is goed en kwaliteit, maar erg duur. Ook zit er veel spul op wat een veehouder (bijna) nooit gebruikt. Ook snap ik niet waarom er een vloeistof koppeling in zit. Als een trekker moeite heeft om iets te trekken gaat die binnen in slippen met gevolg dat je langzamer hand de koppeling er uit brandt.
J asper
Quote Reactie van @Terwisscha:
Ook snap ik niet waarom er een vloeistof koppig in zit. Als een trekker moeite heeft om iets te trekken gaat die binnen in slippen met gevolg dat je langzamer hand de koppeling er uit brandt.

Zullen de meningen wel over verschillen๐Ÿคฃ๐Ÿ˜…๐Ÿ™ˆ en als die geen vloeistof koppeling had gehad was je koppeling er nog veel eerder aan geweest. Je platen slijten juist minder doordat die in de vloeistofkoppeling slipt. En die platen was juist net het zwakke punt.
Terwisscha
@J asper ohh daar ga ik al. Klopt dus niks van....
Ik zou zeggen dat een trekker zonder vloeistof koppeling eerder afslaat als die het niet kan trekken. Dat de koppingsplaten gevoelig zijn weet ik. Na 1000 uur lag de koppeling er uit๐Ÿ™ˆ
J asper
@Terwisscha Dat is wel heel snel, hier hebben we er twee keer een nieuwe in gezet, hebben er 8700 uur mee gereden.
Terwisscha
@J asper waar kan dat aan liggen dan? Gaat dus meer dan 4 x zolang mee
J asper
Quote Reactie van @Terwisscha:
waar kan dat aan liggen dan? Gaat dus meer dan 4 x zolang mee

Hoe bedoel je?

Hoelang hebben jullie de trekker al dan?
Terwisscha
@J asper hoe kant het dat jij ruim 4 duizend uur met een koppeling doet en wij maar 1000? 5 jaar gelden gekocht met een nieuwe koppeling
J asper
@Terwisscha En nu 1000 uur mee gereden? Ik denk puur aan gebruik. Want wij hadden zelfde koppeling met nog meer vermogen erachter. En werd goed gebruikt.
Terwisscha
@J asper wat bedoel je precies met 'werd goed gebruikt'? Die van ons heeft altijd zijn pk's wel nodig. Draait met bijna alles wat hij doet vol vermogen. Maar daar is hij natuurlijk ook voor bedoeld. Heet niet voor niets een trekker.
J asper
@Terwisscha Dat die bij ons ook wel aan de bak moest, heel wat ha mee gemaaid. Ook genoeg voor dumper gestaan en hele jaar stalvoeren. Elke 1000 uur een nieuwe koppeling is wel een hele dure hobby, weet wat het kost daar wordt je niet vrolijk van. Bij ons ging die al veel te snel kapot.
deJong
@Terwisscha

zws is de fendt CA bekend om de slechte koppeling.. zonder veel koppeling slippend werk gaan ze er al relatief snel uit.
J asper
@Terwisscha Je platen slippen met bijvoorbeeld wegrijden. Door de vloeistof koppeling die er achter zit wordt dat eerdere minder dan meer.
+1
roscho
@J asper In principe is het waar wat je zegt, maar trekkers met vloeistofkoppeling worden soms uitgerust met een lichtere koppeling, omdat die "toch niet zoveel te verduren krijgt". Maar draai je veel toeren, bijv. met grasmaaien, dan slipt de vloeistofkoppeling niet. Wanneer je maait op handgas en moet manoevreren, dan krijgt die lichtere koppeling dus ook volop op zijn kl*ten. Het is dan dus verstandig om toch het toerental maar te laten zakken en als het ware met een aanloop weer te beginnen met maaien. Ook lossen van de wagen met veel toeren (maishoop, stal) en dan steeds weer stil blijven staan door de koppeling in te trappen is funest. Kies dan liever een lagere versnelling, zodat je niet aan de koppeling hoeft te komen.
Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat jullie het niet goed zouden doen, dat weet ik domweg niet.
deJong
@J asper

mijn vader heeft mij geleerd om met fendtjes altijd eerst de koppeling los te laten en dan pas gas te geven.

bij omkeren met maaien e.d. motor terug naar 15/1600 toeren, koppeling rustig laten opkomen en dan weer gaan/gas bij.

en in de stal met de mw/vw ook altijd in de lage gearing.
+1
jehan
@deJong dan heb je goed les gehad van je vader
J asper
Quote Reactie van @deJong:
bij omkeren met maaien e.d. motor terug naar 15/1600 toeren, koppeling rustig laten opkomen en dan weer gaan/gas bij.

Dat heb ik nog nooit gedaan, altijd gewoon volle bak. Moest die maar geen trekker worden. Lijkt me ook niet erg lekker voor de rest hele tijd gas er af en schiet ook niet erg op.

Hoort niet 2 keer stuk te gaan in 8700 uur maargoed, we mogen niet klagen. Hebben er 15 jaar met plezier mee gereden en voor de rest ook niet zoveel apartigheid. En konden hem ook nog wel goed inruilen.
deJong
@J asper hoe vaak start jij je stalvoer maaimachine/opraapwagen dan niet? die is er ook niet van stuk gegaan 😂
J asper
@deJong Ladewagen staat zelfs uit op koppakker. Maar met een trommelmaaier elke keer gas eraf ook niet erg best. Is wel anders als dan met schijvenmaaier.
roscho
@J asper Trommelmaaier heeft een vrijloop. Als je na gas minderen weer rustig gas geeft, kan dat voor de maaier geen kwaad. Je kunt de vrijloopkoppeling zo rustig weer laten aangrijpen. Spaart zowel maaier als trekker.
J asper
@roscho Je en maaier aan de grond en ding weer op toeren beulen, ook niet erg best. Daarom maar voor een vario gegaan, nergens geen gedoe mee loopt monster met maaien en stalvoeren.
roscho
Quote Reactie van @J asper:
Je en maaier aan de grond en ding weer op toeren beulen

Wie zegt dat je de maaier eerst moet laten zakken. Ik stelde al eerder dat je met een "aanloopje" moet beginnen. Daar verhoog je de toeren van de maaier en net voor het gras laat je hem zakken.
Maar ik krijg een beetje de indruk dat je mijn reacties beschouwt als kritiek op jou, zo is het echt niet bedoeld.
J asper
@roscho Beschouw het niet als kritiek, maar vindt dat het niet werkt met een trommelmaaier. Als die draait moet die op toeren blijven.
roscho
@J asper Dat klopt. De fabrikant adviseert dat ook om te voorkomen dat de mesjes terugslaan en vast komen te zitten als je met te weinig toeren het gras in rijdt. Maar als je een paar seconden van 't gas afgaat om vooruit/achteruit te rijden, verliest die maaier maar heel weinig toeren en als hij dan niet in het gras zit, slaan de mesjes daar echt niet van andersom.
J asper
@roscho Met zoveel toeren koppelen, steken en draaien is ook niet best. Maargoed dan is het kiezen tussen twee kwaden. Hebben heel veel kleine hoekjes dus heel veel hoeken uit te maaien en te steken.
J asper
@roscho Zit niet voor niks een grote sticker op de maaier dat je op handgas moet maaien, en het gas er niet af mag gooien.
J asper
Quote Reactie van @deJong:
koppeling los te laten en dan pas gas te geven.

Dat doe ik wel altijd zo hoort het ook lijkt mij.
+1
roscho
@J asper Het kwaad voor het een is het behoud voor het ander. 😄
Terwisscha
@deJong heb ik ook nog nooit gedaan met maaien/ stalvoeren/ bemesten. Kost te veel tijd, en vooral als de trekker al niet over heeft met het werk wat die doen moet
deJong
@Terwisscha

Mijn vader had dat het in het begin met de 309 ook niet gedaan. Evenals met voorlader werk. En dus ook zomaar de koppeling der uit.
Terwisscha
@deJong wij zullen zien hoelang deze koppeling het uit houdt, rijden nu met de werkzaamheden een versnelling lager weg.
deJong
@Terwisscha succes ermee
+4
Fendt612e
Aha! Nu snap ik waarom fendt alleen maar varios maakt, ze kunnen gewoon geen goede koppeling bij n schakelbak bouwen.
+1
J asper
@Fendt612e Idd, en een jd met die uren ruimen ze gewoon allang op๐Ÿ˜œ๐Ÿคฃ๐Ÿ˜…
+1
Fendt926Driver
@Fendt612e ha ha zegt iemand die als naam 612e heeft..
Denk dat je nog vaak terugdenkt aan de enorme trekkracht van die trekker zonder dat de koppeling kapot ging
+2
CaseCS130
@deJong inruilen voor een vario zoals @J asper heeft gedaan is de enige blijvende oplossing denk ik ๐Ÿ˜….
Of je moet er alleen licht werk mee doen.
Blijft een merkwaardige ontwerpfout in een serie die toch alles behalve vernieuwend was.
deJong
@CaseCS130

Als je er mee om kunt gaan is het verder een prima trekker. Ik wil de vloeistof koppeling eigenlijk niet kwijt. rijd veel fijner met wegrijden dan wat staan te platen schuren. En toen nog voorlader werk e.d.

Want je kunt zo'n trekker als een shovel gebruiken, bijvoorbeeld met kuilhappen rustig op de vloeistof koppeling de happer de bult indrukken zonder met de poot op de koppeling te staan.
+1
CaseCS130
@deJong jij hebt toch niet zo'n 300 ci serie?
deJong
@CaseCS130

nee maar de CA/CIA, wel thuis gehad om te proberen.
CaseCS130
@deJong Oke, ja een vloeistofkoppeling is hartstikke mooi voor dat werk.
Terwisscha
@CaseCS130 idd dat had ik ook al gedacht. Maar ik hoef (nog) niet te betalen๐Ÿ˜…
+1
jehan
Ahhhhhh daar hoor ik weer zon opmerking van moest ie maar geen trekker worden ..dat zei er laatst hier ook 1..toen heb ik hem gezegd werk jij maar eens veel harder..hoezo dat dan vroeg hij .moest je maar geen loonwerker worden zei ik hem...
J asper
@jehan Als we zelf moeten martelen is het ook van dan moet je maar geen boer worden hoor๐Ÿ˜…๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜‚

We zijn echt wel zuinig op het spul, kost genoeg maar spul staat er wel voor het werk.
roscho
Quote Reactie van @J asper:
We zijn echt wel zuinig op het spul, kost genoeg maar spul staat er wel voor het werk.

Je mag het vermogen van een trekker best gebruiken/benutten, maar als je reparaties een poos uit kunt stellen door zoiets simpels als even gas terugnemen, dan kun je daarmee genoeg besparen.
J asper
@roscho Dan kunnen we elk jaar nieuwe V snaren op de maaier leggen, vracht gasolie extra erdoor, trekker eerder aan de kook en veel minder capaciteit. Dag winst van het gas loslaten.
roscho
@J asper Ik zeg niet dat je altijd tot de top van je capaciteit moet gaan en daarbij het materiaal overmatig moet laten slijten en warmlopen. Maar gewoon flink doorrijden is niet slecht. Zoals @jehan zegt: alles met verstand.
J asper
@roscho Dat moest die wel vaak daarom zijn we ook voor een slag zwaarder gegaan.
deJong
@J asper `hihi ik weet niet hoe snel jullie die v snaren oproken?!?

maai maai al jaren met de cv280 met maar 3 snaren erop 😂
J asper
@deJong dat is ook geen trommelmaaier๐Ÿ˜…๐Ÿ™ˆ
+1
deJong
@J asper theoretisch is het een schijven maaier met zwad trommels 😄
+1
J asper
@deJong Klopt, daar heb je gelijk in๐Ÿคฃ

Maar die trommeltje hebben niet zo grote vliegweilwerking.
+1
jehan
@J asper klopt alles met verstand

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 412 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!