Veel geweld voor je geld.Een gebruikt container chassis die een klant zelf gekocht en opgeknapt heeft.Bij Jako hebben we er een ton opgemaakt.

Jako tank

314 foto's van @KlaasM

KlaasM
Veel geweld voor je geld.
Een gebruikt container chassis die een klant zelf gekocht en opgeknapt heeft.
Bij Jako hebben we er een ton opgemaakt.

Reacties

Fendt926Driver
Inhoud 30? M³?
SJB533
KlaasM
@SJB533 klopt
nhfendt fan
Valt tegen maar 27 kuup had toch veel meer verwacht
case 745 xl
@nhfendt fan 3 Assen dus officieel mag die nooit boven de 30 ton gewicht komen. Zit je met die aanhanger en tank al ruim boven.
nhfendt fan
@case 745 xl ja maar aan de aftakas pomp te zien komt deze achter een tractor te hangen dus dan kan groter best wel lijkt me zeker als je zoveel geld erin steekt had ik voor groter gekozen
+2
wotan2
@nhfendt fan ook achter de tractor mag die aanhanger niet meer wegen.
Zo te zien een vacuum ton dus met 25 ton lading is hij echt wel vol, kar + tank 5 a 6 ton, samen iets meer dan 30 ton, heb je ook al een leuke trekker nodig om vlot te rijden, en het zaakje veilig op de weg te houden.
KlaasM
@wotan2 zit een flinke turbovuller achterop dus die drukt hem wel vol.
Deze tank gaat verhuurt worden. Wil je naar 30 m3 of groter dan wordt de diameter groter en dan komt de ton ook weer hoger op. Dat is 2x hoger. Wordt de tank een stuk minder stabiel van
Favorit614
@KlaasM gaat deze naar Raalte?

zie net op Facebook naar Staphorst.
KlaasM
@Favorit614

Klopt die voor Raalte wordt ook aan gewerkt
wotan2
@KlaasM Turbovuller en vol? De loonwerker hier, had een oplegger van 37m3 achter de tractor op vacuum met turbovuller. Vullen duurde best lang en vergde behendigheid van de chauffeur.
Toen de vacuumpomp versleten was heeft men gekozen voor een lobbenpomp achterop. De tank vulde vlugger, en per tank ging er 2 ton mest meer in.
+1
Fendt926Driver
@nhfendt fan de overijverige motoragent die hier een tijd heeft rond gereden haalde bemestertanks van de straat legde er weegplaten onder en er mocht op straat nog 6.8m³ mest in een 13m³ schuitemaker tank met spreidas en 8.4m brede vredo bemester.
Anders kwam je boven de 10 ton aslast
+3
houthandel1056
@Fendt926Driver als t op straat niet ‘mag’ moet je t in je land eigenlijk ook niet willen
john deere 7810
@houthandel1056

daar ben ik het niet helemaal mee eens. als er aan die as banden zitten met groot contact opp en luchtwissel... valt de druk per cm2 wel weer mee.
+2
EA_MF
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
overijverige motoragent

Kwam die beste man uit Groningen? 🙈 gaan heel wat verhalen over die vent rond 😅
SJB533
@EA_MF
Nee, in Twente rijdt er ook een 😉
+1
EA_MF
@SJB533 ben je mooi klaar mee 🙈
SJB533
@EA_MF
Hangt er vanaf, hoe diender zich opstelt
+3
walker1
@EA_MF Je kan je ook gewoon aan de wettelijke aslasten houden. Vrachtverkeer op de snelweg wordt op aantal plekken al automatisch gewogen door lussen in de weg. Wordt er een keer een boer of loonwerker bekeurd voor te hoge aslasten, dan is het meteen een overijverige agent?
Bij een tank met bemester kan je nog eens zeggen dat die leeg over de weg moet en bij het land vanuit de container vult, maar de tank op de foto in dit topic is duidelijk voor transport bedoeld en je weet van te voren al dat het eigenlijk veel te zwaar wordt met 27 m3 op 3 assen, maar nee, het ligt niet aan de boer, maar aan de overijverige agent....
+2
EA_MF
Quote Reactie van @walker1:
dan is het meteen een overijverige agent

Dat zul je mij niet direct horen zeggen, feit is wel dat er een aantal ambtenaren in politie uniform rond rijden die bijna standaard al het landbouwverkeer aan de kant zetten en net zo lang blijven zoeken tot ze iets gevonden hebben waarvoor ze een prent kunnen uitschrijven. Dat is meer mijn definitie van een ‘overijverige agent’, en iets wat mij wel stoort 😉
eicher4048driver
@walker1 Het is toch belachelijk, een vrachtwagen op de baan met 10 ton aslast op 4 vrachtwagen banden zorgt toch voor veel meer slijtage door de hogere druk per cm² dan een trekker met transporttank op veel bredere lage druk banden. Uiteraard, in dit geval als transporttank, ook met transportbanden niet meer als juist dat men de lijn rechtdoor trekt. Ik wil gewoon zeggen, Elke hakselaar op de baan met maïsvoorzetstuk zit ook over zijn 10 ton aslast, maar die hebben er wel gigantische banden onder dus dat kan je toch niet vergelijken?
Quintto
@eicher4048driver dat klopt zeker en in de ideale wereld zou de wetgeving ook moeten compenseren voor de afdruk van de banden. Maar hoe wil je dit in een overzichtelijke en werkbare wetgeving gieten? Je kan moeilijk bij elke verdenking van een te zware aslast een proef doen om de afdruk van de banden te meten?
Wat misschien zou kunnen is een systeem waarin een grotere bandenmaat een grotere aslast toestaat.
Ritchie
@Fendt926Driver

Schuld van Schuitemaker dan.
+2
Fendt926Driver
@Ritchie tuurlijk niet de schuld van schuitemaker...
Tank is voor in het land niet op straat.....
Ritchie
@Fendt926Driver

Dat hadden ze wel ff mogen zeggen dan dat je er vol niet mee over straat mag. Worden er weinig meer verkocht vermoed ik.
+1
deJong
@Ritchie

Mijn oude 10 kuubs kaweco heeft al meer dan 16 ton aslast😅

Wat denk je dat zon 16kuubs double twin shift wel niet doet😁
Fendt926Driver
@Ritchie een verveat heeft vol 22 ton achteras druk.
En die worden ook nog verkocht..
Wat denk je dat er in een 10m³ boerentank met 7.2m brede bemester mag als je onder de 10 ton asdruk moet blijven?
deJong
@Fendt926Driver enkelasser mag er niks bij😄

Zag laatst een 11.5 kuubs bsa staan inc bemester en zuigarm 13 ton leeg...
Ritchie
@Fendt926Driver

Ik snap je punt heel goed, maar ik bedoel meer dat als je bijv. naar de transportsector kijkt hoe streng er wordt gekeken naar aslasten dan vind ik het wel vreemd dat er zo laks mee om wordt gegaan in de landbouwsector. Als je een ongeluk maakt en het blijkt dat je er niet aan voldoet dan sta je niet sterk in je verdediging denk ik.
Fendt926Driver
@Ritchie de overijverige motoragent hier heeft gebeld met claas in harsewinkel.
Hoe ze het konden uitdenken om een voorzetstuk te maken die met 3.65m breed nooit over straat mag.
Claas zei toen dat het voorzetstuk ook voor in het land was en niet op straat.

De 4 asser van schuitemaker weegt vol met een 300pk trekker ervoor ook rond de 65 ton.
Is ook 11 ton per as (gemiddeld)
Fordje4600
@Fendt926Driver die as is aangedreven die mag 11.5 ton wegen dan zit je er maar een paar kg overheen 😅
Fendt612e
@case 745 xl kan gekker, hier reed er 1 38 kuub op 3 Assen
+3
deJong
@Fendt612e

je betaald de loonwerker in feite om je erf kapot te rijden 😂
+2
huub
Quote Reactie van @deJong:
je betaald de loonwerker in feite om je erf kapot te rijden

(zelfrijdende) mengwagens doen het ook goed qua aslasten.
deJong
@huub

de zelfrijder van mijn maat is 11 ton. Maar die staan op smallere banden heh.
Fendt926Driver
@deJong hier ook de zelfrijder van de loonwerker woog ruim 13 ton. Kwam nog 6 ton lading bij.
Was ook bijna 10 ton per as. Op die smalle bandjes. Elke dag op bijna dezelfde lijn over de onderkelderde deel.
deJong
@Fendt926Driver

heb toch liever zijn zelfrijder over de 16 tons platen dan de grote voermengwagen. Die rijd over 1 plaat per keer de zelfrijder over 2😄
+1
fahrm
@deJong De kaweco dubbel twin wordt door de RDW gezien als een aanhanger met 2 aparte aslijnen. dit omdat er onder deze tank 2 pendel stellen gemonteerd worden. hierdoor mag deze tank dus 2x 10 ton laden en nog een beetje op het trekoog. totaal dus iets van 23 ton.
Gerron
Quote Reactie van @fahrm:
@deJong De kaweco dubbel twin wordt door de RDW gezien als een aanhanger met 2 aparte aslijnen. dit omdat er onder deze tank 2 pendel stellen gemonteerd worden. hierdoor mag deze tank dus 2x 10 ton laden en nog een beetje op het trekoog. totaal dus iets van 23 ton.

Waarom staat er op de site van de RDW dan dat het 1 aslijn is met max 16 ton?
SJB533
@fahrm
En de TÜV zegt, dat het een enkelasser is? 🙈
930triplemaaier
@fahrm 2 aslijnen naast elkaar is max 16 ton omdat de afstand tussen de wielen te klein is
+1
case 745 xl
@Fendt612e hier reed afgelopen voorjaar een Volvo fh 16 met 36 m3 tank op een mmbs kenteken. Ben er eens achteraan gereden ding liep dik 70 en de trailer hing er wel 40 cm scheef achter. Krom dat dit zo mag.
cb6520
@case 745 xl jou trekker mag ook maar 25 rijd je ook altyd te snel
case 745 xl
@cb6520 klopt. Maar dat vind ik nog wel iets anders dan een 36 kuups tank achter een ongekeurde vrachtwagen. En waarschijnlijk een chaufeur zonder vrachtwagen rijbewijs.
roscho
Quote Reactie van @case 745 xl:
Krom dat dit zo mag.

Niet alles wat op de weg komt mag. Als hij maar voldoende aandacht trekt, komt oom agent vanzelf. En dan mag de boel aan de kant.
Terwisscha
@roscho alle nieuwe machines moeten worden gekeurd toch? Dan voldoen ze aan alle eisen. En ja ik weet dat deze niet nieuw is
De boer maar
@Terwisscha de wagen is gewoon gekeurd maar de tank kan je ook als lading zien natuurlijk
roscho
@Terwisscha Ja, maar ik denk dat de aanhanger waarover @case 745 xl bericht die keuring al jaaaaaren achter de rug heeft. Het is tenslotte een mmbs (motorrijtuig met beperkte snelheid). Die hoeven geen apk te hebben. Als hij nog pas gekeurd was, zou hij waarschijnlijk ook geen 70 km/h lopen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Jako tank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!