De Briri transporttank heeft 6 hydraulische functies die allemaal via de hydrauliekventielen te bedienen waren. Met maar 3 dubbelwerkende ventielen op de trekker was dat niet handig en dus bouwen we e

Briri Mesttank

joozt
De Briri transporttank heeft 6 hydraulische functies die allemaal via de hydrauliekventielen te bedienen waren. Met maar 3 dubbelwerkende ventielen op de trekker was dat niet handig en dus bouwen we er een elektro/hydraulische bediening op.

Reacties

huub
Zo heel veel trekkers met 6dw zijn er ook niet. Of was het de bedoeling om steeds om te steken?
J asper
@huub Hydrosteunpoot kun je er toch wel effe uittrekken😜🤣
joozt
@huub toen we hem kochten waren er 5 dw functies, schijnbaar had de trekker van de vorige eigenaar wel 5 ventielen...

@J asper die ziet er niet eens op 😬
J asper
+1
Wim1
Leuk klusje! Op ls? Met die 2/2 klep in de pers? Tip andersom monteren, zo lekt de klep iets door onder druk. Ziet er keuring uit met die besturingskast ernaast.
joozt
@Wim1 die 2/2 klep zit aan het eind van het blok en sluit alleen bij het bedienen van een functie waarbij er druk nodig is. Normaal staat ie open en pompt de olie gewoon vrij rond. Nee helaas niet op LS, deze tank heeft de besturing al op LS en wilden liever niet in dat systeem rommelen. Bedankt voor de tip, neem ik mee!
Wim1
@joozt dan zit de klep dus in de retour? Dan zit de klep wel goed gemonteerd, excuus verkeerd gezien. Succes met project!🤙🏻
joozt
@Wim1 ja eigenlijk in de retour inderdaad, vanaf de 2/2 klep begint de retour. Dankjewel!

@wibe ja 2/2 ventiel wordt aangestuurd via een diodebrug!
wibe
@joozt en dan doe je de aansturing van het 2 2 ventiel via diodes? Je zegt de besturing zit op het ls systeem? Elecktrische besturing dan?
casejxu
@wibe ja anders word t een printplaat maken. Diodes werkt makkelijk en simpel. En t is niet handig zonder te doen want dan gaat alles tegelijk 🙈🙈
redeagle14
@joozt waarom onnodig olie rondpompen als er LS aanwezig is. P en T aftakken en LS via een wissel klep. LS signaal maak je met een 4/2 ventiel op de voetplaat.
joozt
Quote Reactie van @redeagle14:
LS signaal maak je met een 4/2 ventiel op de voetplaat.

Zou inderdaad ook nog een optie zijn maar we vonden het idee dat we niets veranderde aan het stuursysteem wel een veilig idee. Hoe bedoel je dat LS signaal precies?
Wim1
Goed punt van redeagle
LS signaal met een 2/2 klep maken kan ook wel. T stuk in de persleiding van dit blok en met de 2/2 klep dat aftakken. Bij functie bedienen moet de klep open gaan(net andersom) En druk geven op ls leiding
joozt
@Wim1 oké dus gewoon P en T aftakken en aan het voetblok aansluiten. En tussen LS snuffelleiding en LS pers die 2/2 klep die juist open gaat bij bedienen van een functie?
+1
Wim1
@joozt ja dat klopt. Zoals het hoort(en redeagle al juist vermelde) hangt het ls signaal in ruststand aan retour zodat deze drukloos is. Als je een functie bedient moet de klep omschakelen naar de perskant en druk geven op de ls signaal.
Ls werkt volgens de hoogst gevraagde druk en daar is de wisselklep voor.
Het ls signaal van deze functies en van de bestaande besturing gaan via het wisselklepje naar de ls leiding die je aansluit op de trekker. De hoogste druk ‘wint’ en die druk komt dan aan bij de trekker.
Groet Wim
redeagle14
@Wim1 nee, omdat de LS aan tank moet komen als je de functie loslaat. Een 3/2 of 2x2/2(no+nc) kan wel. En een wissel klep in de LS leiding.
joozt
@redeagle14 Oke dus nog wel wat extra materiaal nodig! Zal eens even kijken wat dat gaaf kosten en overleggen wat we doen!
joozt
@redeagle14

Deze wisselklep bedoel je? kramp.com/shop-nl/nl/…

En deze 3/2? kramp.com/shop-nl/nl/…
redeagle14
@joozt TWV8L is ook prima en veel goedkoper. Die 3/2 kan wel, of je neemt er een 2/2 nc bij.
+1
joozt
@redeagle14 Oke, of misschien het 2/2 ventiel ruilen voor een 3/2 ventiel dus? Misschien financieel het meest aantrekkelijk. Ik heb nog niet helemaal in beeld hoe die wisselklep en het 3/2 ventiel dan aangesloten moeten worden maar ik zal eens kijken of ik een tekening oid kan vinden.
+1
redeagle14
@joozt ik kan je wel een schema bezorgen.
+1
Wim1
@redeagle14 theoretisch gezien heb je volledig gelijk. Echter in de praktijk werkt het wel (goed). Vaak genoeg gezien op goedkopere machines.
joozt
Gisteren alles gemonteerd alleen werkt het helaas nog niet helemaal naar behoren. Het bestaande systeem (de besturing) werkt prima. Als je de stuurstang beweegt meet je een LS druk van zo’n 50/60 bar. Als je echter de functies bedient loopt de LS druk ook niet hoger op. Dat is dus te weinig druk om bijvoorbeeld de knikdissel te bedienen. Het is net alsof de P druk ergens begrensd is en zodra het hoger wordt er een overdruk open gaat. Misschien is 60 bar voor het stuursysteem voldoende en zit daar een drukbegrenzingsklep?
wibe
Ook een losarm er op laten maken? Of is dat niet jullie tank?
joozt
@wibe ja klopt. Vrijdag haal ik hem weer op.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Briri Mesttank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!