Foto van een Ford 7710
Aangezien heel tf vol voercombi's staat maar even tussen mijn foto's gaan kijken, want ik kan natuurlijk niet achter blijven...

Ford 7710

Foto van een Ford 7710
Aangezien heel tf vol voercombi's staat maar even tussen mijn foto's gaan kijken, want ik kan natuurlijk niet achter blijven...

Reacties

+1
new holland koen
Sinds een paar weken met voederbieten aan het experimenteren.
De Marmix krijgt ze heel mooi kort in een niet al te lange tijd!

(klik om te vergroten)

+1
Baltus_steyr
@new holland koen kijk dat is het mooie werk. En het zou niet goed zijn als deze het niet (en vlot) kapot zou krijgen. Doe hier de bieten ook door de mengwagen(trioliet) heb dacht ik 4 messen in zitten. Krijg de helft goed kapot en de andere helft blijft in kleine tot grotere stukken over. Of ik moet het voer heeel lang mengen dat ik de bieten wat mooi kapot krijg maar dat kost te veel diesel. Moet zeggen als de bieten vrij grof zijn de koeien het ook goed willen vreten!!
+1
new holland koen
@Baltus_steyr Ja dat is onze ervaring ook!
Er zitten natuurlijk altijd wel wat stukken tussen die net wat groter zijn, maar die zijn de volgende morgen ook gewoon op idd.
sybren
Mooi setje, hoeveel vijzels heeft de marmix? En heb je er van die ster messen in?
Mijn luclar krijgt het ook wel kort, zitten dan ook 120 messen in
+1
new holland koen
@sybren 3 vijzels, 2 boven 1 onder.
De bovenste 2 hebben geen messen en draaien het naar achteren toe. De grote onderste zit wel vol messen en draait het naar voren richting het bandje.
+1
new holland koen
@sybren

(klik om te vergroten)

+1
ronald-deutz-fahr
@new holland koen hoe lang laat je die bieten mengen, en hoe fijn zijn ze dan? Lijkt mooi te gaan!
+1
new holland koen
@ronald-deutz-fahr Met de 1e bieten er in kiepen meteen laten mengen. Dan najaarsgras erbij. Als dat er in zit weer uit.
Volgende morgen eerst t andere gras er in, en dan in de maïskuil weer laten mengen. Als hij vol is het restvoer op een hoop duwen/opruimen en dan leegmaken. Dus je hoeft er niet op gaan staan te wachten!
+3
a3vandiejen
Mooie combi zo met de 7710 ervoor.
+2
de-wit
Zo is voeren geen vervelend werk
+3
yoohan
Mooie foto zo met de ford
zettelmeyer
Hoeveel koeien voer je ermee?
new holland koen
@zettelmeyer Veel te weinig😜
Voor ongeveer 130 past het er precies in nu maar t heeft niks over.
Het verschilt soms met wat voor voer we hebben dus het komt ook wel voor dat we 2 wagens moeten voeren per dag...
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @new holland koen:
Voor ongeveer 130 past het er precies in nu maar t heeft niks over.

Je melkt nu dus 130 melk koeien en dat vindt je nog te weinig?
new holland koen
@Fendt926Driver 130 inclusief droge koeien ongeveer ja.
Het doel is 200 maar door omstandigheden niet gegroeid in 2013 met de nieuwe stal.
Fendt926Driver
@new holland koen poe.
Je wilt nogal wat.
Maar mooi dat je een doel voor ogen hebt.
Succes met deze aantallen.
Het werk op de boerderij zet je samen met je vader rond neem ik aan?
new holland koen
@Fendt926Driver Mijn telefoon ging leeg dus heb wat kort moeten antwoorden net.
In begin 2013 stal gebouwd met als doel met eigen opfok mooi door te kunnen groeien. Zoals ik al zei zat het ff niet mee en is dat niet gebeurd. We molken al die tijd zo'n 100 koeien en we konden niet meer uitbreiden ivm fostfaatrechten die er inmiddels waren gekomen.
Nu sinds een paar jaar een jongveeopfokker dus toch al wat meer koeien door de melkstal inmiddels.
Maar nog niet zoals we wensen.
Nu doen we het zelfs nog met zn 3en. Ik, mijn vader en mijn opa. Later zou ik wel graag een melker hebben voor bijvoorbeeld 7 melkingen per week. Dat haalt al wat druk van de schouders af...
+1
Fendt926Driver
@new holland koen maar als die melker de beesten moet melken. Waarom wil je er dan zoveel?
De melker zijn schouders zijn hem net zo waardevol dan jij jou schouders
new holland koen
@Fendt926Driver Tja, iedereen doet het anders natuurlijk.
Mij lijkt het wel een mooi aantal om te hebben, leuker dan 100 koeien.
En als je ieder de helft van de tijd melkt en er altijd iemand zorgt dat degene die melkt koeien heeft lijkt het me wel mooi werken.
+1
Fendt926Driver
@new holland koen ja ieder zijn eigen doel.
Heb er alleen ook 145 gehad.
Schouders kapot
Knieen kapot
Noodgedwongen wel naar 100 stuks gegaan. En ben er blij mee
+1
new holland koen
@Fendt926Driver Okee ja dat moet je niet willen idd. Maar is ook per persoon verschillend. Er zijn genoeg mensen die hun hele leven melken zonder problemen. We gaan vanzelf meemaken hoe het loopt in de toekomst...
casejxu
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Noodgedwongen

Nou heeft n versleten lichaam niet met persee met de hoeveelheid werk te maken maar met hoe je het werk aanpakt. 🤔
+1
Fendt926Driver
@casejxu melk en verzorg er maar eens een paar jaar 145 alleen.
Dan praten we verder.
Ik ben er geweest.
Hoe ver ben jij met de aantallen?
+1
casejxu
@Fendt926Driver niet zo ver. Gaat ook niet gebeuren door dat ik naast de koetjes ook nog baantje heb. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat als je houding tijdens het melken net niet lekker is je knieën harder achter uit gaan met 40 koeien als een goeie houding met 350. Tot 2012 heb ik met veel rugklachten gelopen. Na 2012 niet meer sinds we een nieuwe melkput hebben gebouwd
Fendt926Driver
@casejxu als alles net nieuw is gaat het altijd beter.
Maar een combi van (misschien) net niet de juiste putdiepte en redelijk zware melk klauwen.
En 145 melken is wel 1100 keer (145 maal 2 maal 4 melk bekers) onderhangen per dag gaat op den duur verkeerd
casejxu
@Fendt926Driver ging hier om put diepte vooral. Met een goeie houding zijn zware dingen lang vol te houden. Wij hebben zware dairymaster klauwen. Als ik die altijd in me schouder laat hangen krijg ik problemen. Maar heb nu klauw in de hand en elleboog in de zij. Hoogtes zijn goed. Op die manier kan ik wel 200 koeien met plezier melken
SJB533
@casejxu En geen klauwen meer dan? Dus enkel de bekers... Zie je ook af en toe wel.
casejxu
@SJB533 ja wel. Klauw met 4 bekers. 1 hand onder de klauw en de ander hangt onder
+1
SJB533
@casejxu
Ik bedoel: er zijn toch ook systemen, waar (alleen) de bekers uit de putrand komen. Hoe werkt zo'n systeem? Beetje goed voor de melker?
casejxu
@SJB533 ja klopt... ehm geen idee haha zal wel prettig werken🙈
new holland koen
@casejxu Zal idd prettig werken maar ook veel meer onderhoud. Je moet al een hele kelder onder de koeien hebben als het ware voor het apparatuur en al die extra bewegende delen kunnen kapot...
+1
casejxu
@new holland koen klopt. Verwacht op termijn bij ons wel een robot.
+1
new holland koen
@casejxu Hier misschien ook wel een keer in de toekomst, zeg nooit nooit.
Maar de komende tijd nog niet...
+2
SJB533
@casejxu
Klopt helemaal! Werkhouding is vaak verkeerd, waardoor je klachten gaat ontwikkelen. Genetica is overigens ook een puntje...
Fendt612e
Quote Reactie van @new holland koen:
Later zou ik wel graag een melker hebben voor bijvoorbeeld 7 melkingen per week. Dat haalt al wat druk van de schouders af...

Kun je dan niet beter voor n robot kiezen als je er nu al tegenop ziet.
Helft van de tijd melken haal je ook de helft aan informatie over de koeien binnen. Of je moet iemand hebben die jou koeien kent. Maar die vind je ook niet 1.2.3
+3
cb6520
@Fendt612e een melker is goedkoper als een robot. En met beetje duidelijke uitleg kan iedereen leren melken en problemen herkennen.
new holland koen
@Fendt612e Hier in de buurt zijn veel boeren met slechte ervaringen met robots. Dus dat maakt ons ook een beetje terughoudend. En idd de kosten wat @cb6520 ook zegt.
Bij een vriend van me melkt ook 5 ochtenden per week iemand en dat gaat er super! Als je gewoon een vaste jongen hebt en je loopt zelf ook in de buurt rond kan dat wel.
+1
Fendt612e
@new holland koen klopt als je maar n goede Melker kan vinden dan ben je meestal goedkoper als robot. Maar dat is nog wel eens n probleem, hier in de buurt tenminste
J asper
Denk dat het maar weinig duurder is dan 2 keer daags zelf melken en een x laten melken. Knappe melkstal geven ze ook niet weg.
new holland koen
@J asper Daarom melken we nu ook nogsteeds in een oude 2x7.
We willen naar een 2x14 zij aan zij toe maar de bedoeling is 2e hands, scheelt leuk geld als het goed is!
Fendt926Driver
Quote Reactie van @new holland koen:
scheelt leuk leuk geld als het goed is

Als het goed is.
Buurman heeft ook een 2e handse melkstal ingebouwd.
Maar is ook elke week wel wat mee.
En een nieuwe caroussel waar de dealer ook elke keer meer kapot maakt dan heel.
Dan mag ik mijn handen nog dicht knijpen met een sac robot
new holland koen
@Fendt926Driver Onze huidige melkstal is ook gebruikt hier gekomen en dat werkt super!
Met een goede dealer die hem mee installeert en meteen zorgt dat hij in orde is durf ik dat wel weer aan.
SJB533
Quote Reactie van @J asper:
Knappe melkstal geven ze ook niet weg.

Tja, het is maar net wat je eisen zijn... Simpele melkstal is stukken goedkoper, dan een (set) robot(s). Kunt bijvoorbeeld hele dure computers installeren, met krachtvoersturing en al, maar melkgiftindicatoren en geen krachtvoer zijn voor veel veehouders goed genoeg.
SJB533
@Fendt612e
Hoe doen jullie dat nu dan? Want jullie hadden toch ook een melker?
Fendt612e
@SJB533 klopt zondag avond melkt er altijd iemand, dan moeten we naar de kerk😜 nu ik niet meer naar de kerk ga, ervaar ik leegte
+7
ronald-deutz-fahr
@Fendt612e @J asper @new holland koen @cb6520
Goeie Melker die elke avond komt, €25/u? 2.5 uur werk?
Kom ik afgerond op €23.000 euro per jaar uit. Kan je 3 robots voor onderhouden. Dan moet je er zelf zijn, maar de andere melking/ronde bespaar je weer veel tijd dus dat maakt elkaar niet veel. Afschrijving is hoger, daar hoeven we niet omheen te draaien, maar vergelijk niet een luxe robot met een uitgeklede melkstal. Dus rekenen met een melkstal met koeherkenning, automatische krachtvoer gift, luxe melkmeters, separatie, tochtdetectie, sprayautomaat, managementprogramma etc. (Dat heeft een robot immers ook allemaal)
Daarnaast, als ik zie waar melkstallen van 15 jaar oud voor worden aangeboden, dan schrijven die tegenwoordig ook heel hard af...
stroomverbruik bij robots is hoger, maar je kan zelf met een bammetje minder toe😎

uiteraard moet robotmelken bij je passen. Als je het vantevoren echt niks vind, moet je er zeker niet aan beginnen. Maar met stijgende vraag en prijs van vreemde arbeid, is automatisering zo gek nog niet.

En ja, hier melkt Lely de koeien, wegens versleten schouders van pa. En ja we zijn enthausiast.
+1
cb6520
@ronald-deutz-fahr
Als ik zie wat veel robotboeren werkelijk betalen aan onderhoud kan ik heel wat keren voor laten melken. Bij EDF(europese studiegroep) waar mn vader bijzit komt er toch elke x naar voren dat het gewoon kostprijs verhogend is. Daarom zeg ik niet dat robot melken niks is maar al die praatjes dat het niet duurder is als een melkput klopt niet
ronald-deutz-fahr
@cb6520 laat nou toevallig in geen land in Europa de arbeid zo duur zijn als in Nederland..
wat is de gemiddelde bedrijfs grootte van die studiegroep?
+1
cb6520
@ronald-deutz-fahr dat weet ik zo niet, maar als je nu weer probeerd uit te leggen hoe goedkoop een robot is heb je mn punt niet helemaal begrepen denk ik
ronald-deutz-fahr
@cb6520 mijn punt is dat in landen waar arbeid goedkoper js, robotmelken minder interessant is. En ik vermoed dat er ook boeren uit zulke landen in die studiegroep zitten.
+1
ronald-deutz-fahr
@cb6520 mij hoor je niet zeggen dat het evenduur is als melkstal melken, maar er word altijd zo tegen dat onderhoud geschopt, maar Lely red het hier altijd nog voor een cent/l. Daar heb ik weinig Melker voor..
BEboer
@cb6520 ik zit ook in zo een groep en er zit een gelijkaardig bedrijf in als ons met 2 robots. Totaal verschil per jaar onderhoud afschrijving energieverbruik scheelt 40.000 euro per jaar. Dit is enorm veel geld vind ik maar je moet wel redeneren hij doet alles nagenoeg alleen (heeft 2halve dagen iemand) en ik heb mijn pa nog. Ik weet nog niet waar mijn bedrijf naar toe gaat op de langere toekomdtvisie maar als arbeid vinden moeilijk word dan is robot ook een piste die ik zou durven bewandelen.
+3
Fendt926Driver
@BEboer sinds ik de robot heb verbruik ik 15.000 kwh minder aan stroom.
En wat ik in de studie groep ook vaak hoor is dat de mensen met een melkstal altijd weten dat een robot duurder is en weet ik wat al is. Terwijl ze er nooit 1 gehad hebben.
Terwijl een robotmelker beide heeft gehad en in 99.99% van de gevallen een robot bijneemt of er een nieuwe in zet.
Durf hier wel te stellen als de robot eruit gaat gaan de koeien mee..
+1
BEboer
@Fendt926Driver bij ons zijn het alle cijfers bloot op tafel hier hebben we geen 0,4kw nodig per 100l melk voor de stallen en 2 huizen ik breek robots zeker niet af maar ik constateer dat het super machines zijn maar dat je keihard moet melken om de kosten te verdunnen.
+1
Fendt926Driver
@BEboer ja maar keihard werken moet je ook wel om de nieuwe trekker terug te verdienen
En het onderhoud van het gezin. Enz...
Maar ergens gaat jou geld uiteindelijk ook aan op.
En dan is het keuzes maken wat je het meeste waard is.
Geniet van het leven.
Je bent er maar even
BEboer
@Fendt926Driver je hebt gelijk ik vind het vandaag enkel prettig met een basisprijs van 27 cent dat ik geen torenhoge kostprijs heb. Niet dat ik nu veel geld verdien maar met een negatief saldo draaien weegt ook op je gezin. Dan zou men vrouw denken zit hij iedere keer buiten en moet er nog geld bij ook... maar zoals ik al zei ik heb vandaag een bedrijf dat niet gaat lukken alleen over 10j heb ik mss 30 40 koeien minder of robots of personeel ik weet het niet ik ben nu gelukkig en begin te sparen voor de 2e 50÷ van de overname 😅 ik probeer hier ook ih weekend zo weinig mogelijk buiten te doen en ga ook naar school om ons oudste zoontje. Je kan veel werken maar je moet tijd maken voor je gezin die tijd komt nooit meer terug.
Fendt926Driver
@BEboer helemaal gelijk jou verhaal.
In mijn jonge jaren wou ik ook naar 2 miljoen liter quotum (1 miljoen vol melken en de andere miljoen verleasen) maar ook daar was de overheid spelbreker.
Heb gebouwen staan om ruim 200 koeien te melken. Maar gelukkig heb ik er veel minder
rommert14
@Fendt926Driver hier hebben we het ook wel regelmatig over robots, zou een bult gedonder schelen a die melkers weg, maar opstellingen overal en nergens 1 neerzetten zien wij niet zitten, die robot carrousel van delaval was wel interessant maar dat project is gestrand helaas.
+1
CaseCS130
@cb6520 EDF is niet een representatieve studiegroep voor Nederlandse boeren volgens mij. Gemiddelde bedrijfsgrootte is veel groter van wat ik uit m'n schooltijd (lang geleden) nog weet en in veel landen van deelnemende boeren is veel goedkopere arbeid beschikbaar.
Het blijft een complexe vergelijking tussen melkstal en robots. Onderhoudskosten zijn vast behoorlijk hoger dan van een melkstal, maar als het arbeid inhuren bespaart en de melkproductie en gezondheid wat verhoogt door vaker en meer naar behoefte te melken kan het best rendabel zijn denk ik. Maar dat moet ieder bedrijf voor zichzelf afwegen.
Fendt612e
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Daarnaast, als ik zie waar melkstallen van 15 jaar oud voor worden aangeboden, dan schrijven die tegenwoordig ook heel hard af.

Onze melksap koste 16 jaar geleden 40.000,- die kan niet hard zijn afgeschreven inverhouding met n robot.

rundveeloket.be/kenniscentrum/…
BEboer
@Fendt612e wat voor melkstal hebben jullie mss? Hier 2x14 swing over 10÷ minder als 1 robot zitten wel kv boxen opdrijfheknen alle opties bij
+2
zettelmeyer
@BEboer en die ruimte waar de melkstal in staat was gratis zeker?
Onderhoud robot, tank, mestrobot en kalverendrinkautomaat. inclusief reinigings middellen van afgelopen jaar kom ik uit op 1,2 cent. Dit was met een robot van 12 jaar oud. Jaar daar voor 1,5 cent. Toen de robot upgrade naar een nieuwer type.
BEboer
@zettelmeyer mijn melkstal staat op een ruimte van 6x15 is wel een oppervlakte maar als ik veel robotstallen zie zal dit nt veel groter zijn kwa oppervlakte 😂 ik breek robots zeker niet af hoor in mijn studiegroep zit er ook iemand met 2 robots van 14j oud en die melkt ook een super productie zijn kostprijs is onder het gemiddelde van alle bedrijven 💪
+1
Fendt612e
@zettelmeyer kunt na je toe rekenen en van je af rekenen. Als je robots vol hebt en je kunt niet meer weiden, of je hebt stukken land an de overkant van de weg, dan word n robot toch al weer n stuk minder interssant.
Hoeveel geld heeft dat gekloot bij jou niet gekost. Mijn oude stage boer is ook 1 jaar aan het kloten geweest met nieuwe robots, alles bij elkaar had hij er n trekker van kunnen kopen.
Tis maar net hoe het loopt en of het bij je bedrijf past. Miss staat hier over 10 jaar ook wel 1 robot, als ik alleen ben.
+2
zettelmeyer
@Fendt612e ik reken me niet rijk ben alleen reëel, als ik zie hoe grote en luxe melkstallen er gebouwd worden met een wacht ruimte van hier tot Tokio en die boeren roepen dat robots veel te duur zijn heb ik me twijfels altijd bij.
Daarnaast viel het me niet mee het onderhoud van de melkstal destijds op de andere locatie inclusief reinigings middel kwam ik op 0,8 cent uit.
Klopt heeft geld gekost maar lag ook deels aan het rantsoen. De schade die we hadden van de robot is allemaal vergoed.
Alleen de frustratie is natuurlijk gebleven...
BEboer
@zettelmeyer is hier overlaatst iemand komen meemelken vond het een mooi systeem maar heeft nu een 2x16 rapid exit gekocht met alles erop en eraan kost bijna 3x meer ih totaal 😳 is voor 100 a 120koeien te gaan melken 🤷‍♀️
newholland6640
@Fendt612e

Tja, er wordt helaas ook wel gekloot met melkstallen...
Fendt926Driver
@newholland6640 de meesten willen het niet zeggen dat een dure melkstal toch niet naar wens werkt.
Maar als je elke week de dealer busjes ziet rijden of er een dag lang staan weet je vaak al genoeg.
Hier een boer die netjes molk (33 ltr per koe) in de nieuwe melkstal gezakt binnen 2 weken naar 22 liter en bijna een half jaar over gedaan om de koeien weer bij de 30 liter in de buurt te krijgen.
Maar zo erg dat zijn incidenten ( wel "toevallig" sac melkstal)
+1
cb6520
@Fendt926Driver ik heb een paar weken geleden westfalia melkklauwen vervangen voor sac. Wil nooit weer anders

(klik om te vergroten)

Deutz 8006spezial
@cb6520 oude waren te zwaar? Rubber niet goed? Of wat was het euvel
+1
cb6520
@Deutz 8006spezial veel af trappen onder melken. Onderweg vallen bij vaarsen, zwaar, en niet goed uitmelken.
BEboer
@newholland6640 hier al meer als 5j aan de gang werkt super enkel vallen er dikwijls melkstellen af als vaarzen korte speentjes hebben. Verschrikkelijk dus heb wat haakjes gemaajt om te ondersteunen. Dealer zegt andere melkklauwen proberen maar durf niet al de rest loopt super dan denk ik niet het risico pakken om te switchen 😅
+1
Herbert
@BEboer tepelvoering met een iets kleiner gat geen optie?
EA_MF
@Herbert dat was hier wel de oplossing inderdaad, van sileconen terug gegaan naar rubber voeringen met een nauwer kopgat (20mm) Sindsdien veel minder luchtzuigen en vallende melkstellen 👍
ronald-deutz-fahr
@zettelmeyer watvoor robot upgrade heb je gehad?
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr laser a5 er op, nieuwe kap met luikje voor touwtjes. Elektronische melkmeter, dat melkcontrole blok ik de arm. Dat was het zon beetje
ronald-deutz-fahr
@zettelmeyer grote verbetering die laser? Duurste aanpassing van dat hele rijdje denk? Melkmeter dit jaar gedaan, mqc was paar jaar terug al gedaan..
+1
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr eerste keer in melken gaat sneller en scheelde ongeveer 0,2 aansluitpoging. Ja was wel prijzig. Wat het precies was zal ik moeten nakijken
ronald-deutz-fahr
@Fendt612e tja, zoals ik al schreef, nu vergelijk je een simpele melkstal met een robot waar heelveel luxe opties op zitten. Beetje hetzelfde als een kale zetor vergelijken met een kale fendt, en dan concluderen dat de zetor goedkoper draaien zal.
Uiteraard is dat jullie keuze, die simpele melkstal, niks mis mee, en in jullie geval zal robotmelken flink harder afschrijven.
+1
Fendt612e
@ronald-deutz-fahr al zat alles er toen op was t nog goedkoper. Maar dat is n eindeloze discussie die ik nu niet aan ga. 🍺😋
ronald-deutz-fahr
@Fendt612e ondanks dat we het indd niet eens zullen worden ben ik erg benieuwds naar je toelichting. Ik gaf een voorbeeld over arbeids kosten, ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.
+3
Fendt612e
@ronald-deutz-fahr 30x 4.500,-
Melktuimte ongeveer n 100.000,-
= 235.000,- kun je melken heb je n luxe melkstal met ruimte er achter. Kan vast goed koper. Kan ik zo veel koeien mee melken als ik wil.

Robot 3x 85.000,- plus verbouwen zit je op 3 ton
Maar willen ook wat blijven groeien, dus moet dan later nog n robot bij, ook weer 80.000,- maar dat neem ik nog niet mee.
Onderhoud, 1,2 cent liter? = 20.000
Melkstal kun je ruim met de helft minder.
Robot tussen 10/15 jaar weer zelfde riedeltje. Melkstal kan langer mee.

Voor die 10.000 onderhoud meer en sneller afgeschreven, kan ik ook iemand 600 uur laten melken als ik dat zou willen.
Dit is onze situatie van n ander kan ik niet oordelen.
SJB533
Quote Reactie van @Fendt612e:
Kan vast goed koper. Kan ik zo veel koeien mee melken als ik wil.

Theoretisch wel, maar 180 koeien melken in een 2x8, om een voorbeeld te noemen, werkt natuurlijk niet. Duurt het al gauw te lang.

Melkstal uitbreiden is trouwens ook een optie, die waarschijnlijk stukken goedkoper is, dan een robot...
rommert14
@SJB533 wat is te lang? Er zitten 24 uur in een dag toch?
+1
Fendt926Driver
@rommert14 als je de koeien in 1 groep zitten en de laatste bijna 3 uur in de wachtruimte staat.
Dan is het te lang
rommert14
@Fendt926Driver dan wel ja, maar dat is aanpas baar 😜
SJB533
@Fendt926Driver
3 uur melken is inderdaad te lang. 2 uur per melkbeurt is volgens mij, wat de Arbowet zegt.
+1
J asper
@Fendt612e Melken nog genoeg robots die 20 zijn geweest, maar klopt melkstal gaat langer mee. Onderhoud inclusief reinigingsmiddel blijven we onder de cent.

Ook moet je het met 3 keer daags melken vergelijken. Andere kun je met robot ook wel twee keer daags gaan melken. Minder energie verbruik en minder onderhoud. Maar dan haal je nu net de meerwaarde er niet uit. Dan kun je beter een melkstal hebben als je met niet al te woeste productie gewoon 2 x daags melkt.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
klopt melkstal gaat langer mee.

Dan ga je van de melkstallen van nu uit.
Die zijn ver doorontwikkeld en hebben elk jaar onderhoud nodig.
Onze eerste melkstal is in 1980 geplaatst
In 1990 gerenoveerd naar de nieuwste inzichten. En nieuwe afname met (natuurlijk) nieuwe melkstroom indicators.
Oude waardeloos nieuwe 800 gulden per stand
Toen in 1998 geupdate met meerdere pulsators over de 12 melkstellen (molken toen nog met 2 pulsators op 12 melkstellen)
In 2005 uitgebreid naar 2 keer 10.
En in 2013 vervangen voor 2 robots.
Dat al bij elkaar heeft ook keer op keer een klap geld gekost
rommert14
@Fendt926Driver hangt er ook maar net vanaf welk merk en wat erop zit, onze is ook van de jaren 90 en daar gaan ook 800 koeien door 3x daags. Het is altijd de zooi van sac en delaval wat kapot gaat hier
Fendt926Driver
@rommert14 wij hadden gascoigne maar daar kon je ook best wat geld in kwijt.
Dealer zat in het dorp.
Maar wel 35 euro voorrij kosten elke keer bij een storing.
rommert14
@Fendt926Driver oh ik dacht dat dat wel een goed merk was, heb melkles gehad in een 44 jaar oude 👌
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rommert14:
melkles gehad in een 44 jaar oude

En 4 keer gerenoveerde??
rommert14
@Fendt926Driver nee nog handmatig spoelen, en handmatig de hekjes open en dicht, en nog de eerste automatische afname.
+1
EA_MF
Quote Reactie van @rommert14:
wel een goed merk was

mercedes onder de melkstallen, maar zoals @Fendt926Driver al zegt, niet de goedkoopste in onderhoud. Onze 2x8 is nu 20 jaar oud en melkt nog als een nieuwe, bij mn oom een 2x15 die inmiddels 35 jaar oud is.
J asper
@Fendt612e Maar je hebt wel gelijk, 3 robots voor goed anderhalfmiljoen liter heb je wel 1.2 nodig.
+1
BEboer
@J asper Ik heb vorig jaar een bedrijf bezocht die molk 2,4 milj op 3 lely a3 robots echt vet om te zien. Ze denken dat 2,45 zelf mss 2,5 mogelijk moet zijn.
J asper
@BEboer Hier een, 3.5 miljoen met 4 Lely’s 😅🙈
BEboer
@J asper bij jullie? Knap 👌 deze mensen zijn ook het gemak van een ribit kwijt denkik 🤷‍♀️
J asper
@BEboer Hier in de buurt een bedoel ik😅 zal er nog een komma tussen zetten🙈 Zo wordt hoeft het hier ook nog niet meteen van mij. Klopt als het mooi loopt loopt het vast wel. Maar als je storing hebt dan of het loopt anders wat tegen kun je je geluk wel op....🙈
ronald-deutz-fahr
@J asper dat is trouwens ook donders best! Snap dan eigenlijk niet dat er niet een 5e robot geset word, dan krijgen de koeien veelmeer ruimte en vrijheid
+1
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr je hoeft ook niet alles te snappen.
Ondernemers met 3.5 miljoen liter op 4 robots kunnen best zelf de juiste keuzes maken.
Jongen in de buurt is van 90 koeien op de melkstal naar 77 op 1 a4 robot gegaan en melkt 850 000 liter per jaar
+1
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver ik neem aan dat die ondernemer de keuze indd zelf kan maken. Hoop ik wel voor em teminste 😇😅
ronald-deutz-fahr
@BEboer @J asper
Hier ongeveer 7.7 ton melk op 1 A3 van bijna 12 jaar oud.
Draait super, en het is zeker niet zo dat de arbeids winst er nietmeer is met een volle robot!
zettelmeyer
@BEboer dat is ook prima mogelijk, hier met een lely a3 uit 2017 van mei tot mei zon 950.000 aan de fabriek geleverd. Alleen dan heb je er wel wat meer werk van.
ronald-deutz-fahr
@Fendt612e dit is indd eerlijker vergelijk. 2x15 heb je indd een melkstal waar je grote koppels jn kunt melken, dat is zeker een voordeel. Volle robot kun je wel voor een cent onderhouden, en na 15 jaar is die technisch zeker niet op. Na 10 jaar is die economisch wel weggeschreven..
gelukkig mag ieder zn ding doen en zn keuzes hierin maken, en met een mooie melkstal is melken zeker geen straf!
EA_MF
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
2x15 heb je indd een melkstal waar je grote koppels jn kunt melken

daar heb je wel werk aan om die in je eentje bij te houden als je netjes voorbehandeld (schoonmaken, voorstralen enz.)
+2
hoest
Quote Reactie van @Fendt612e:

30x 4.500,-Melkruimte ongeveer n 100.000,-= 235.000,- kun je melken heb je n luxe melkstal met ruimte er achter. Kan vast goed koper. Kan ik zo veel koeien mee melken als ik wil.
Deze berekening kan ik niet helemaal volgen maar 235 000 voor een nette capaciteitsmelkstal incl wachtruimte moet wel lukken idd.

Robot 3x 85.000,- plus verbouwen zit je op 3 ton. Maar willen ook wat blijven groeien, dus moet dan later nog n robot bij, ook weer 80.000,- maar dat neem ik nog niet mee.Onderhoud, 1,2 cent liter? = 20.000Melkstal kun je ruim met de helft minder.
3 ton voor 3 robots is ook wel reëel maar 1,2 ct onderhoud en op 20000 uitkomen zou een leverantie van nog 1,67 miljoen liter betekenen, dan kun je nog 4 ton groeien voordat je aan de vierde robot toe bent

Robot tussen 10/15 jaar weer zelfde riedeltje. Melkstal kan langer mee.Voor die 10.000 onderhoud meer en sneller afgeschreven, kan ik ook iemand 600 uur laten melken als ik dat zou willen.Dit is onze situatie van n ander kan ik niet oordelen.

Als je een nette betrouwbare melker wilt hebben moet je rekenen op 25 euro per uur, bij 10.000 verschil onderhoud per jaar is dat 400 uur oftewel hooguit 200 melkbeurten van de 730 of 4x per week. de andere 10x per week mag je zelf er 180 koeien doorheen halen.
blijft over dat de robot over 15 jaar afgeschreven is en de melkstal nog niet alleen ik denk niet dat jij over 15 jaar nog een melker vind voor 25 euro per uur.
+2
Fendt926Driver
@hoest goed verhaal.
En goede melkers hou je niet. En slechte wordt je bijna niet meer kwijt.
+1
EA_MF
@Fendt926Driver exact, in de periode dat pa ziek was vast in de ochtenden meerdere melkers gehad via de bedrijfsverzorging, die kun je als het niet bevalt nog vrij vlot terug sturen gelukkig. Ik melk tegenwoordig gewoon weer zelf 2x daags, scheelt een leuk bedrag in de maand aan arbeid en ik denk dat je zelf toch iets preciezer werkt dan de gemiddelde melker, wat je weer terug ziet in de uiergezondheid.
+1
cb6520
@hoest ja want als die robot er in staat ben je geen arbeid nodig denk...
De melker melkt de koeien in jou berekening 4 x dus ben je 4x echt vrij dat ben je met de robot dus niet of je moet er ook iemand voor hebben die zal het dan ook niet gratis doen
+2
hoest
@cb6520 als die melker er is ben je idd echt vrij. Ik ga er echter vanuit dat je in de tien keer dat je ze zelf moet melken evenveel zo niet meer tijd kwijt bent dan degene die met robots melkt aan het melken kwijt is.
Ik heb niks tegen een melkstal hoor sta zelf ook nog 2x per dag in een 2x 7 en vindt het nog steeds wel mooi werk. Enige 2 nadelen ervan vind ik de grote hoeveelheid tijd die erin gaat zitten en dat je zo aan tijden gebonden bent
+2
zettelmeyer
@cb6520 als ik onder "melkerstijd" weg wil na vrienden of familie. Dan kan ik dat gewoon. Vooraf even de attentie koeien doen en dan redden ze zich maar. Ja je kan gebeld worden als je niet thuis bent dit ervaar ik niet als last. En is sinds 2007 ook nog nooit gebeurd
+4
Fendt926Driver
@zettelmeyer je wilt niet weten met opgroeiende kinderen hoe vaak je onder het melken weg moet/wilt.
Nu s morgens als het nog donker is als mijn dochter 4 km over een fietspaadje naast een zandweg moet naar school toe moet. Breng ik haar met de auto en fietsendrager met fiets op 6km weg als het ook al wat lichter is en ze bij een weg met meerdere fietsers naar school toe kan
Nu tot de kerst vakantie en dan tot half januari
S avonds volleybal training of jong nederland.
Of ouderavond die rond half 7 beginnen.
Maar dat is nog helemaal niet aan de orde bij jullie
zettelmeyer
@Fendt926Driver ja dat geloof ik wel zeker, nog niet van toepassing alhoewel ik nu wel aant date ben met een die al een zoontje heeft haha, eerst maar eens zien.
Vooral de avond melking had ik afgelopen jaar een hekel aan, ik moest dan altijd bij me andere werk weglopen. En miste de leuke dinge met familie en vrienden zoals spontane BBQs. Ochtends om 4:30 uur te melke heb ik geen moeite mee.
+1
BEboer
@zettelmeyer lukt het nog om te daten in NL? Hier ligt het sociale leven volledig stil met die kutcorona 😭
hoest
@BEboer hier mag je buiten je gezin 3 volwassenen ontvangen geloof ik dus hij kan thuis speeddaten
zettelmeyer
@BEboer haha ja mag in Nederland nog wel. Alleen die 1.5 meter is wat lastig😜
+2
BEboer
@zettelmeyer 😂 bestaan wel trucjes voor 😂 Hier enkel vrouw men kinderen men ouders en af en toe een vriend maar heb toch stillaan nood aan een open dag een beurs een feestje vooral met de nabespreking 😂
+2
zettelmeyer
@BEboer hahaha! Ja de gezelligheid mis ik ook wel, anders toch wel aantal keer per maand op stap en dan heb je het keer ergens anders over als koeien en trekkers haha
ronald-deutz-fahr
@zettelmeyer op stap missen? Daar hoef je geen 2 bedrijven voor te runnen hoor, ik mis het ook 🤪
Hoe draait het nu? Beetje rust al? Doe je nogsteeds alles zelf?
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr al het melkvee staat nu thuis, nu 85 aan de melk en 15 droge momenteel. Melk mis ik nog wat maar voor de rest loopt het iedere maand beter. Jongvee vanaf 9 maanden staat op andere locatie en dat doet me vader nu. Die gaan er ook bij wonen. Thuis doe ik voor 85% alles zelf en pa springt wat bij. Nu het gedeelte waar de kleinste kalfjes staan wat aanpassen. Het vervelendste vind ik nog steeds al dat gezeik er om heen en de afwikkeling van de overname de familie van de compagnon begint weer moeilijk te doen en heb weer een claim aan me reet
casejxu
Quote Reactie van @zettelmeyer:
familie

Geweldig..... familie afwikkelingen.....
zettelmeyer
@casejxu zo geweldig vind ik het niet... gaat om veel geld....
casejxu
@zettelmeyer ken er nog wel n paar met dezelfde ellende
+1
zettelmeyer
@casejxu ja ze zijn alleen opt geld uit ja helaas, dacht dat we alles goed beschreven hadden maar ze hadde nog weer wat gevonden.....
casejxu
@zettelmeyer oei ja dan word t erg lastig!!
ronald-deutz-fahr
@zettelmeyer aha, wel aardig op de rit dus. Je pa lag er ook tijdje uit toch? Omdat je alles zelf deed toen je op 2 plekken molk..
Dat lijkt mij erg frusterend indd, machteloos. Succes er mee!
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr klopt had vorig jaar nieuwe heup gekregen, na 5 dage dacht die bij het inkuilen te kunnen kijke... dat heeft hem 2 maand extra herstel gekost. Voor de rest aardig op de rit ja. Dus we gaan jou straks bij bzv zien haha
ronald-deutz-fahr
@zettelmeyer tja, boeren en rust houden.....😑
HAha ja wie weet, werd er al iets tevaak in getagd😑🤣
EA_MF
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
HAha ja wie weet, werd er al iets tevaak in getagd🤣

Welkom bij de club 😅 t ging er hier ook al iets te vaak over aan de keukentafel 🙈
+1
ronald-deutz-fahr
@EA_MF HAha! Word tijd dat we weer op stap kunnen🤣
Fendt926Driver
@BEboer ik ben een weekendje weg.
Mooi rustig in nederland in een vakantie huisje.
Heerlijk wandelen en niets hoeven.
Morgenmiddag wordt ik weer thuis verwacht
BEboer
@Fendt926Driver geniet ervan wij hebben 2 kinderen 1 van 2,5 en 1 van 3maand aan een vakantie zouden we momenteel meer stress hebben als thuis 😂
BEboer
@Fendt926Driver geniet ervan wij hebben 2 kinderen 1 van 2,5 en 1 van 3maand aan een vakantie zouden we momenteel meer stress hebben als thuis 😂
BEboer
@Fendt926Driver geniet ervan wij hebben 2 kinderen 1 van 2,5 en 1 van 3maand aan een vakantie zouden we momenteel meer stress hebben als thuis 😂
+1
Fendt926Driver
@BEboer mijn kids zijn thuis.
Zoon van 18 en dochter van 16 doen samen de boerderij.
De andere dochter doet het huishouden.
Kunnen wij rustig weg
BEboer
@Fendt926Driver daar zou ik nog eens geld voor geven 🙈 is al 2j gelede hier dat we er met ons 2tjes tss uit waren😳
Fendt926Driver
@BEboer ook een voordeel van de robot.
Sinds dat mijn zoon 12 was en niet meer mee wou op vakantie doet hij de boerderij.
Eerst nog met de zaterdagshulp achter de hand. Maar nu helemaal alleen
+1
BEboer
@Fendt926Driver mijn ouders kunnen ook alles draaiende houden dus met beetje geluk kunnen die het fort komende 10j rechthouden. Normaal gaan ons zoontjes naar men schoonouders als we weg moeten maar die zien het nu nt zitten omwille van corona ze zijn al wat ouder. En men ouders belasten met de kinderen en het bedrijf vind ik ook teveel v het goede.
Fendt926Driver
@BEboer ja corona is a bitch.
Veel dingen lopen niet zoals je zou willen
+4
casejxu
Quote Reactie van @zettelmeyer:
Alleen die 1.5 meter is wat lastig

Der is maar 1 ding waar ze mee kunnen bewijzen dat t minder is geweest...😂😂😂
BEboer
@casejxu kan ook een schot van op afstand zijn geweest 🙈
+1
casejxu
@BEboer vuile washand of wcbril zeker😂😂
+2
ronald-deutz-fahr
@casejxu ik voel me plots erg jong hier, eerst jii met mooi nieuws, nu @zettelmeyer met een milf op date🤣
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr whahaha het hoeft niet veel werk te zijn.....
+2
ronald-deutz-fahr
@casejxu HAha dat niet, maar je moet er wel met zn 2en voor zijn🤣
Eerst die uitdaging maareens voltooien🤣
+3
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ik zeg het niet vaak.
Maar als ze ooit iets lekkerders uitvinden dan sex.
Blijf ik het er gewoon bij doen
+1
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver HAha helemaal mee eens (dat zeg ik dan niet vaak) 👌🏻😅
+1
EA_MF
Quote Reactie van @cb6520:
dat ben je met de robot dus niet

Dat ben je met met vee uberhaupt nooit. koeien die kalven op de meest ongelukkige momenten, zieke dieren etc. Als je echt ‘vrij’ wilt zijn van een veebedrijf zul je hoe dan ook iemand standby moeten hebben, ongeacht of je met een melkstal of een robot melkt. Ik zie de gemiddelde melker dat soort dingen nog niet opvangen, dus dan zul je dr alsnog zelf moeten zijn.
+1
Fendt612e
@hoest ja mooi, maar je vergeet n klein stukje in aanschafprijs, en helemaal als je nog wat wilt groeien.
+1
hoest
@Fendt612e daar heb je gelijk in. Scheelt 65000 over 15 jaar is ruim 4 duizend kun je 2 keer vaker per week laten melken. Feit blijft dat als je niet over veel gratis arbeid van pensionados beschikt en je dus arbeid moet inhuren het gaat tussen robots een traditioneel snel kleiner wordt. Wat fendt926driver zegt herken ik ook opgroeiende kinderen vreten tijd, is niet erg maar ik kan mij niet opsplitsen.
+1
CaseCS130
Mooie klassieke combi. Ford met dual power? Mengwagen gaat ook al wat jaartjes mee zeker.
new holland koen
@CaseCS130 Deze heeft zeker dualpower, iedeaal met voeren!
De wagen is van 2005 als het goed is. Maar wij hebben hem 2e hands gekocht en daar voor hebben ze hem bij marmix helemaal opgeknapt (doen ze meestal volgenw mij)
Voor deze wagen hadden we ook een 13 kuubs marmix die nog veel ouder was. Die was ook nog groen.
+1
CaseCS130
@new holland koen dual power idd een fijne optie. Heb vroeger nog wel met een 7700 gereden. Die koppeling ging zo zwaar dat ik de trekker niet gestart kreeg vanwege de startbeveiliging met koppeling intrappen. Verder wel hele degelijke trekker.
Knapt marmix veel van haar eigen wagens op? Als ze de goede materialen gebruiken kunnen ze wel heel lang mee daarna zeker
+1
new holland koen
@CaseCS130 Oke, deze koppeling gaat helemaal niet zwaar...
Ja, als daar een gebruikte wagen binnen komt knappen ze hem helemaal op zodat hij zeker weer goed is.
SJB533
Quote Reactie van @new holland koen:
Aangezien heel tf vol voercombi's staat maar even tussen mijn foto's gaan kijken, want ik kan natuurlijk niet achter blijven...

Dan kom ik uit bij heel andere machines 🙈 (Ja, gewoon om koeien te voeren)
+2
SJB533
Zo'n lastig ding, dat altijd op verkeerde momenten op de juiste plaats is

(klik om te vergroten)

zettelmeyer
@SJB533 en zulke dingen mengen ook nog eens erg slecht....
SJB533
@zettelmeyer
Zal er bij gelegenheid eens op letten
mf6495driver
@zettelmeyer
Ik ben al op 2 bedrijven geweest waar zo een vector werkt, het slecht mengen is mij nog niet opgevallen.
claasfendt
@zettelmeyer heb een beetje ervaring met een vector en met instellingen als laad volgorde, mengtijden kun je hem zeer goed laten mengen. De nieuwste types draait de vijzel ook een stuk sneller

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7710 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!