Foto van een Kverneland Schijveneg de aankoppeling van de schijveneg. Wie weet waarom de schijveneg zo aan de driepuntbok gemaakt is?Het plan is om er zelf een voorzetwoeler voor te maken maar dan moe

Kverneland Schijveneg

Fendt926Driver
Foto van een Kverneland Schijveneg de aankoppeling van de schijveneg. Wie weet waarom de schijveneg zo aan de driepuntbok gemaakt is?
Het plan is om er zelf een voorzetwoeler voor te maken maar dan moet ik wel weten of die rare aankoppeling zo moet blijven

Reacties

jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
die rare aankoppeling

Ik denk dat er vroeger nog paarden voor gelopen hebben.

Zonder gekheid, ik schat in dat deze schijveneg met beleid gebruikt moet worden om te voorkomen dat de boel krom getrokken wordt, gezien het lichte frame en die lichte schommel-ophanging. Die aankoppeling zal gebruikt zijn om de eg te kunnen laten zoeken, en te voorkomen dat hij gedwongen wordt, niet alleen voor het maken van flauwe bochten en nemen van hellingen, maar bijvoorbeeld ook voor het kunnen mee bewegen over/door een open voor op het kopeinde of een geer. Met name ook wanneer de hefstangen niet in een sleufgat zitten/kunnen, waardoor de hef niet wil "schommelen".
+1
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas zou kunnen dat de lichte bouw geen bochten aan kan.
En dat dit systeem de bochten minder scherp maakt
+2
RobVolvo
Volgens mij moet je het ook een beetje zien als beveiliging bijvoorbeeld wanneer je een dikke steen of stobbe o.i.d. tegenkomt, zodat ie er een soort van overheen ''springen'' kan. Bij een messeneg zie je ook vaak dat de onderste hefstang door een vierkant framepje met bewegingsvrijheid heen zit, met daaraan een ketting dat ie er nooit uit kan. 😉
+2
Loeideutz
Heb met meerdere merken schijveneg gewerkt. Zelf een Goudland gehad. Daarnaast met Knoche en Evers gewerkt. Al deze merken hadden of hebben een “vaste” driepunt. Hooguit een systeem waardoor ze een klein beetje kunnen pendelen in de driepunt. Al deze machines zijn een stuk zwaarder gebouwd. Anders gezegd, daar durf ik de oorlog mee aan. Met deze weet ik dat niet. Je voorzetwoeler zal het probleem niet zijn. Daar hang je deze gewoon achter. Die rol erachter is al wat anders, die ga je zodanig afstellen dat ze verkruimelt, ga ik van uit. Dan wil je dus ook dat de machine diepte maakt. De zaaimachine er nog op maakt het ook al weer zwaarder. Gewicht er op leggen zou ik niet doen.
Ik ken de grondsoort bij jullie niet. Zand zal niet zo’n probleem zijn. Zwaardere grond vrees ik dat je niet diep genoeg zult kunnen. Snelheid geeft zeker een beter resultaat, maar ik weet niet of deze machine daar blij van wordt.
Nieuwere modellen hebben vaak grotere diameter schijven. Dat helpt om de grond in te komen en om beter te mengen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kverneland Schijveneg ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!