Terra Super Trac!2020 is een jaar die de geschiedenis in gaat, 1986 was dat ook al, met de kernramp in Tjernobyl. Europa was toen wat in de ban door dit voorval...1986 was voor Schlüter echter een an

Schlüter Super Trac 1600 TVL

Schluterfan
Terra Super Trac!

2020 is een jaar die de geschiedenis in gaat, 1986 was dat ook al, met de kernramp in Tjernobyl. Europa was toen wat in de ban door dit voorval...

1986 was voor Schlüter echter een ander jaar! Een jaar waarin ze weer een poging doen om de verkoopcijfers wat op te krieken, want 1984-1985 waren geen al te beste jaren geweest...
1986 staat bij de echte Schlüterfan in het geheugen gegrift als hét jaar van de High Speed. Daarmee pakte Schlüter dan ook erg uit op hun stand op de Agritechnica van dat jaar. Naast 2 High Speed trekkers, een Super 1250VL Special en een Compact waren er nog enkele andere uitzonderlijke trekkers op de stand. De Super Trac 2500VL die toen op de stand stond kon toen ook als grote publiekstrekker gelden, ook deze Super Trac 1600TVL op de foto was een uitzonderlijke verschijning, zo op zijn "terra-bereifung".

Schlüter zal hier later ook nog meer van laten zien, maar dan onder een Super Trac 1800TVL, waarvan een folder is uitgegeven met dit soort banden eronder.

Naast de banden is ook de fronthef heel uitzonderlijk. Vooral de constructie van de topstang zag ik op nog geen enkele andere Schlüter. Er zit ook een frontaftakas op, en bij een andere foto van deze trekker zag ik ook al dat er elektrische hef aanwezig was, maar nog niet met de bekende console naast de deur, maar de bediening zit hiervan nog op het ventielenblok. Desondanks dat ik al vele Schlüters uitvoerig bestudeerd heb, kwam ik dit voorval ook maar 2 keer tegen!

Snufjes uit tijden die we toen nog als ware en dure luxe zagen, niet nodig waren, maar we nu toch niet meer zonder kunnen. Tijden veranderen weldegelijk!

Foto uit het archief van een bevriend franse Schlüter liefhebber, die toen speciaal voor Schlüter naar Hannover afgereist was!

Reacties

+3
schluterman
Prachtige foto en een prachtig verhaal
+2
John k
Super verhaaltje maar weer!!

Top!

Wat een banden....mooi spul. Waar haal je altijd toch zulks foto's vandaan?
John k
Zulke trekkers waren die al verkocht voordat ze op een show stonden?
+9
Schluterfan
@John k

In de tijd van deze foto bijna 100% zeker. Schlüter stond toen al bekend om enkel trekkers op bestelling te bouwen. Serieproductie kenden ze nagenoeg niet meer. Alles was stukwerk. In de jaren 70 reden er ongeveer 2 trekkers per dag de montagehal uit, op het einde, begin de jaren 90 nog 2 a 3 per week.
Het gebeurde wel eens dat een dealer een trekker kocht met specificaties waarvan hij zeker was dat hij er een klant voor had en zo wel eens iets op "stock" had staan. De trekkers waren altijd volledig gebouwd op wens van de klant. Ik heb ooit van een Duitser die ik ken een verkoopsakte van zijn Schlüter gezien, waar enkele wensen op stonden die ze toen in de fabriek vervult hebben, maar niet in de prijslijst stonden. Normaal doen veelal dealers dit. Valtra (en misschien nog andere merken ondertussen ook al?) hebben een speciale afdeling die dit soort dingen doet.

Het vakblad Trekker heeft in hun eerste jaargang nog een trekkertest geplaatst van een Compact 1050V6-LS (Eigenlijk een Compact E6000V6-LS), en die kon toen alleen tot stand komen omdat een koper zijn trekker ter beschikking stelde. De importeur had geen trekker op stock, laat staan de fabriek...

Het gebeurde wel meer dat ze prototypes op de stand hadden staan, die bleven dan een tijd in de fabriek, en werden soms pas verkocht toen de deuren dicht gingen in '93. Maar er zijn ook prototypes die op de stand hebben gestaan, die op de Feldvorführungen gereden hebben en kort daarna geleverd zijn, zoals bvb aan de transmissiefabriek ZF. Die deden er dan op zich ook weer testen mee.
John k
@Schluterfan wow, dat er toen 2 per dag gemaakt werden daar sta ik van te kijken. Had verwacht dat het er veel minder waren.
Schluterfan
@John k

Ja in die goede tijden toch 😃.
Kom die maar is tegen op de baan ! 😂 😂 Toont wel machtig op zo,n banden 😄
+1
schluterman
@schluter jan van samang dat zal wel niet gaan hij zal wel breder zijn dan 3 meter
+1
Schluterfan
@schluterman

In België moet je dan een vergunning aanvragen 😉. Maar of het een pretje is om zo' langs de weg te komen, das dan weer een andere vraag!
+4
draaipiet
Mooi verhaal, weer wat geleerd. Mijn interesse wekt altijd al de jongtymers en de afwijkende concepten en alles wat bijzonder is, geproduceerd in kleine getallen (wat dus ook nieuw kan zijn). Naar aanleiding van mijn interesse kan je opmaken dat Schluter daar ook zeker bij hoort, maar ik weet daar (nog) weinig vanaf
+6
John k
@draaipiet dat vind ik juist ook zo super dat ze toch even de moeite nemen om er zo'n verhaal bij te plaatsen.
+7
schluterman
@John k inderdaad schlüterfan is zowat een lopende encyclopedie op schlüter gebied. Ik weet er veel ervan maar hij weet elke keer weer een verhaal te schrijven dat ik ooit in de wandelgangen heb gehoord of helemaal nieuw voor mij is. Super gewoon ik zeg ga er vooral mee door Simon. 👍
+2
olro 61
@schluterman Helemaal mee eens.
+6
Kramer U800
Jemig wat een mooi verhaal weer!!

Ga toch een boek schrijven man 😂
steyrlanzboy
Mooi
+2
Gavrie Willemsen
Dat zijn verhalen die ik likkebaardend lees.....🥰🥰🥰🥰🥰
+1
Gavrie Willemsen
Ik kan niet begrijpen dag een bedrijf kan blijven leven van 2 trekkers per dag te bouwen, laat staan 2 a 3 per week....
ford8630power
@Gavrie Willemsen Daarom bestaan ze nu ook niet meer denk ik 😆
Gavrie Willemsen
@ford8630power ik bedoelde dat ze toch nog een hele tijd hebben kunnen voortbestaan met die enorm kleine fabricatie-aantallen
+1
Schluterfan
@Gavrie Willemsen

Ze hebben ook lang kunnen leven over het feit dat het gieterij leverde voor derden, altans dat deden ze in de beginjaren. Maar dat hield in 1991 ook op toen de gieterij gesloten werd. Ik vind het zelf ook straf dat ze het zolang kunnen uitzingen hebben zonder overnames. Daar zal lang de filosofie van Anton Schlüter er voor iets tussen gezeten hebben. Die regelde de zaakjes het liefst zelf.
draaipiet
@Gavrie Willemsen Deze trekkers waren niet voor niks een flink aantal duiten duurder dan een verglijkbaar (is verglijkbaar wel een eerlijk woord?) concurrent trekker merk!
+2
Schluterfan
@draaipiet

Ze waren niet altijd duurder dan een ander merk. Zo koste een standaard Super 1800TVL toch een kleine 10.000DM minder dan een standaard Fendt 615LSA. Máár, de Fendt was standaard beter uitgerust, monteerde je de extras die de Fendt standaard had, waar je bij Schlüter moest voor bij betalen was de Schlüter aan het einde van het verhaal weer duurder.
+5
deJong
Even om de mf mannen de gek aan te steken.

Heb laatst een moderne schlüter gezien.

(klik om te vergroten)

Voornamelijk door schuine cabine stijlen🤭
@deJong ik zie eigelijk niet dat er mensen zijn die dat op een schluter vinden lijken 😅 , het enigste wat ik schluter achtig vind zijn de spatborden , maar ik vind het wel mooi geworden voor MF 😁
+1
deJong
@schluter jan van samang

komt omdat jij waarschijnlijk een echte schluterman bent en het een verbastering vindt.

kleur de velgen van die8s maar een geel. heb je gewoon een moderne schluter in mijn ogen 😂
+1
Gavrie Willemsen
@deJong ha ha hij heeft er van ver wel iets weg van...🤪🤪
+2
16045HSX
@deJong beetje schluter idd. Het is even wennen maar hoe langer ik kijk, hoe mooier deze mf wordt.
roscho
@deJong Ik vind die MF wel een mooie tractor, maar die schuine cabinestijl maakt hem nog lang geen Schlüter.
+1
Schluterfan
@roscho

Geen schuifdeuren, geen Schlüter 😁😁😅😂
+1
roscho
@Schluterfan Zo is dat!
Schluterfan
@roscho

Ze mogen zeggen van schuifdeuren dat ze niet geluids en stofdicht zijn, deert de echte Schlüterfan niet, die heeft de deuren toch bijna altijd open 😁
olro 61
@Schluterfan Die schuifdeuren zijn wel magisch voor een Schlüterliefhebber...toch hebben ze echt wel nadelen...ze rammelen en gaan ook best wel zwaar open en dicht.
schluterman
@olro 61 valt op zich wel mee met zwaar open en dicht regelmatig smeren
schluterman
@Schluterfan ik heb altijd mijn schuifdeuren open van mijn trekkers en als het even kan de voorraam ook
+1
Schluterfan
@schluterman

Ik ook heel vaak, of de wind moet lastig doen 😁
schluterman
@Schluterfan of stof
olro 61
@Schluterfan Op de 350-450-550, met Traktomobil kabines waren met klapdeuren...helaas nog nooit gezien, maar er zijn er nog bewaard gebleven...
Schluterfan
@olro 61

Ja ik heb er al eentje gezien, en dan nog op een nog zeldzamere Compact 550. Vroeger nog gemaild met een Duitser die een Super 400 had met ronde spatborden met zon cabine erop. Was toen te koop. Heb er wel nog over nagedacht maar de prijs was niet zo heel slecht maar was toen eerder op zoek naar een 4 of 6 cilinder. Die trekker dook later wel eens op in Schlepperpost ofzo.
olro 61
@Schluterfan Deze misschien? Een schitterende trekker!

(klik om te vergroten)

schluterman
@olro 61 apart dingetje
Schluterfan
@olro 61

Dat is hem idd!
+1
olro 61
@Schluterfan Door de zeldzaamheid van deze Traktomobilkabine heb je misschien een mooie kans laten lopen...weet je de vraagprijs nog?
+1
Schluterfan
@olro 61

Goh, ik denk toen iets rond de 8 a 9000. De kleine Super's zijn nog niet zo gewilt als de zwaardere vanaf pakweg de Super 750. En ik was toen op zoek naar iets van een pk of 100. Dus was met een Super 400 op dat moment niet zoveel 😉.
a3vandiejen
Prachtig om te lezen allemaal. Mooie foto.
+1
roscho
Ik heb weer genoten van de foto en de mooie vertelling erbij. Dank!
+2
olro 61
Prachtig verhaal, iedereen vond het wel een ruig gezicht, een trekker op Terra wielen, het was slechts even een hype...10.000 gulden per stuk, met zeker 1m breedte, voor wegtransport onmogelijk, wel goed voor een lage bodemdruk, en zo ging dan de ontwikkeling dan ook naar 'Breitreifen' en een bandenwisseldruksysteem tijdens het werk voor een enigzins verglijkbaar resultaat.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super Trac 1600 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!