Ein Blick in das Werk!Een foto uit de tijd dat er nog bedrijvigheid was in de Münchenerstrasse 32, begin de jaren 90.Op de foto is de bouw te zien van een niet alledaagse Euro Trac. Afgaande op de vo

Schlüter Eurotrac

Schluterfan
Ein Blick in das Werk!

Een foto uit de tijd dat er nog bedrijvigheid was in de Münchenerstrasse 32, begin de jaren 90.

Op de foto is de bouw te zien van een niet alledaagse Euro Trac. Afgaande op de vooras zou de trekker een 1900LS moeten zijn. Verdere studie van de foto wijst uit dat dit niet het geval is. De trekker op de foto is hoogstwaarschijnlijk de enige Euro Trac 1300LS, die in bosbouwuitvoering de fabriek verlaten heeft. Als basis werd hiervoor een 1900 gebruikt, maar dan met een motor uit een 1300... Op de achtergrond heeft net een Super 1250VL ((-LS)(Special)) de droogkamer verlaten.

Hier bouwen de monteurs de cabine op de trekker. Schlüter liet de cabines voor de Euro Trac's bouwen bij Fritzmeier. Maar ook deze cabine is niet de standaardversie voor op de Euro Trac. Op de foto is duidelijk te zien dat het cabinedak en de cabinehemel niet meer aanwezig zijn. Hoogstwaarschijnlijk hebben de monteurs deze hier zelf gedemonteerd, omdat de Euro Trac een ander hoger dak kreeg, waar ook tal van werklampen in verwerkt waren. Hier is ook het gat in het midden van de cabine te zien, waardoor Rüfa mogelijk was. Al het leidingwerk en de bekabeling liep hieruit verder naar de componenten. Of de Euro Trac op de foto ook werkelijk Rüfa heeft, vind ik moeilijk te zeggen. Goed mogelijk dat toen de cabines toen al standaard de voorzieningen hadden om de trekkers gemakkelijk in de fabriek te voorzien van de vaste stuurpost, of de omkeerbare (Rüfa, Rückfahrtseinrichting). Die bouwden de fabrieksmonteurs overigens nog zelf in de cabine.
Nadat de trekker in de fabriek in Freising klaar was, werd deze geleverd bij dealer Schreyern, die de Euro Trac verder afbouwde voor de bosbouw. Daar zou de trekker zijn nieuwprijs, mocht het een landbouwversie van de Euro Trac zijn, verdubbelt hebben met de aanpassingen en materiaal voor de bosbouw. Daarmee sprak men toen, eenmaal de trekker af was, dat het de duurste Schlüter ooit zou geweest zijn.

Eenmaal de trekker klaar, stond hij ook nog op de stand van Schlüter op de landbouwtentoonstelling in München. Er volgde ook nog een fotoshoot van deze trekker voor de villa van Anton Schlüter, die op Gut Schlüterhof stond.

De trekker is voor zover ik weet nog steeds bij zijn eerste eigenaar en heeft het klokje ondertussen ook ruim 2 maal rond gewerkt. Hij doet/deed trouw zijn dienst in de omgeving van Freising.

Foto uit het boek "Schlüter Classic", aan de hand van Manfred Hierhager.

Reacties

+3
schluterman
Prachtig verhaal
+7
Hannesman
Poah, je hebt hobby en je hebt expert hobbyisten 👍
+3
Towaberg
Bedankt voor de heerlijke uitleg 👌
+2
schluterman
@Towaberg een keer wat anders dan al dat eten op tweede kerstdag pfff
Schluterfan
@schluterman

Beter Duitse biertjes dan? 😂
+1
schluterman
@Schluterfan Jazekers dat sla ik nooit over dat weet je😉
deutz d25s
Interessant!
Florian Hommer
Heel interessant om het zo te zien
Fendt926Driver
Prachtig verhaal.
Hier smullen trekker liefhebbers van.
deufi
Mooi verhaal. Heb je ook een foto hoe deze uiteindelijk geworden is?
+8
schluterman
@deufi als het goed is ziet hij er zo nou uit

(klik om te vergroten)

deufi
@schluterman bijzondere machine.
+3
Kramer U800
Mooi hoor al dat apparte spul!

Ik heb weer met interesse zitten lezen.
+5
valmet6400power
@Kramer U800
Echt hè! Wat mij betreft brengt @Schluterfan zijn eigen boek uit over Schluter met foto’s en verhalen en over de geschiedenis. Ik ga hem bestellen dan 😄
schluterman
@valmet6400power en ik ook 😉
+1
Kramer U800
@valmet6400power Ik ook zeker weten! Kan niet wachten 😜
+1
Altijd mooi om te zien hoe er in de schluter fabrik gesleuteld werd 😃
+1
schluterman
@schluter jan van samang inderdaad ik kan daar ook geen genoeg van krijgen
+4
roscho
Ik weet een paar dingen over mijn eigen Schlüter. Maar we zouden jou kunnen vragen over elke willekeurige Schlüter en dan weet je er meer over dan ik over mijn eigen. Je verbaast me steeds weer!
+2
schluterman
@roscho dat klopt inderdaad. Dat is bij namelijk precies hetzelfde hij weet er meer over dan ikzelf
+5
Schluterfan
@roscho

Ben er al van kinds af aan mee bezig. Vanaf dat er een boek uitkwam kocht ik of mijn pa dat. De Schlüterbijbel is al zodanig door gebladert dat hij gewoon letterlijk uiteen valt. De kaften heb ik met plakband aan mekaar al moeten plakken. Vorig jaar heb ik de bijbel opnieuw gekocht, die staat mooi bij alle andere boeken. De oude is sinds deze week bij mij pa terecht gekomen, die is nu met pensioen en wil zich ook weer wat gaan verdiepen.

Ik verzamel bijna alles van Schlüter, vooral de dingen die betrekking hebben tot de trekkers die na 1962 zijn gekomen. De oudere Schlüters heb ik minder mee, en ben gewoon opgegroeit op met de Lepoix kapjes, daar zijn de Schlüters het meest bekend mee. Ik vind de geschiedenis na '62 ook een stuk boeiender. Schlüter sloeg toen ongeveer een nieuwe weg in, een nieuwe wereld. Als je leest en bestudeert wat zo'n kleine fabrikant geprobeert en gedaan heeft, dat trekt het je ook aan om je er verder in te verdiepen.

Ik bestudeer het liefst foto's, maar ook prijslijsten en onderdelen lijsten. De weinige dingen van Schlüter die ik niet verzamel zijn bvb de boekjes van Landtechnik von Morgen en de handleidingen. Tenzij ze van mijn eigen trekkers zijn natuurlijk.

Vroeger bestudeerde ik de types, nu ben ik meer bezig met de serienummers, de details, de manier waarop ze gebouwd werden. Daarom dat ik heel gefacineerd ben door de foto's uit de fabriek. Dat is iets waar ik nooit iets aan zal kunnen doen, en dat is dat ik er nooit geweest ben toen de productie nog plaats vond. Gelukkig kan ik met mensen die het ooit wel geweest zijn, of zelfs gewerkt hebben spreken. Daar heb ik ook al veel uit geleerd.

En de trekkers ter plaatste bekijken.

De sociale media doet ook wel wat, maar ik moet toegeven dat ik het meeste wel geleerd heb door zelf te zoeken, na te denken, te bestuderen.

In mijn beginjaren dat ik naar Duitsland ging, en in een gesprek terecht kwam was het eerste wat ik altijd zei, en nog steeds overigens, mij excuseren voor mijn Duits. Maar al snel lieten de Duitsers zich aangeven dat ze daar verrevan problemen mee hebben en het zeer apprecieren dat ik doe moeite doe om het te verstaan en vooral om het te spreken. Zo heb ik goede contacten kunnen leggen, ook met mensen die ik niet jaarlijks zie. Ook met mensen die in het Schlütermilieu een "aanzien" hebben door wat ze voor het merk vroeger, maar ook nu betekend of te betekenen hebben.

Ik heb vooral veel geleerd uit het luisteren, en voor een stuk in het uitwisselen van informatie. Je krijgt er vaak nieuwe voor terug. Panningen en de Werktuigendagen in Oudenaarde zijn hiervoor ook prachtige evenementen geweest.

Dat is denk ik de basis voor een goede kennis van je hobby/liefhebberij.
+2
casejxu
@Schluterfan petje af. Zelfs waar je fascinatie vandaan komt kan je een heel verhaal schrijven. Vind t bijzondere machines om te zien. Heb er zelf niet heel veel mee maar jou fotoos met de geweldige uitleg maken het altijd een groot plezier en dat er een soort dwang achter zit om je fotoos altijd te bekijken. En vooral het verhaal te lezen!
+1
roscho
@Schluterfan Ik heb ook wel wat Schlüter-lectuur doorgeworsteld en daarbij kwam ik best wat interessante dingen tegen, maar bij mij verdwijnen die dingen dan na verloop van tijd naar de zolder en raakt de informatie eruit in de vergetelheid. Ik vind het bewonderenswaardig dat je (bijna) op alle vragen een antwoord weet te geven en ik heb er goed vertrouwen in, dat die antwoorden ook kloppen. Toppie dus!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Eurotrac ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!