De eerste keer dat ik een Hesston 'Jumbo' 7730 zag in levende lijve vergeet ik nooit en was meteen eraan verkocht. Het moet ergens rond mijn 13 jaar geweest zijn dat ik op een zondag in september in d

Geen

MMaarten
De eerste keer dat ik een Hesston 'Jumbo' 7730 zag in levende lijve vergeet ik nooit en was meteen eraan verkocht.
Het moet ergens rond mijn 13 jaar geweest zijn dat ik op een zondag in september in de buurt twee van zulke gevaarte's aan het werk zag! Samen met die twee waren ook nog een zes-tal Same Laser tractoren met Dewa silagewagens mee. Vermoedelijk was deze machine erbij, want het was toen loonbedrijf Vervinckt uit Belzele(B) dat ik toen aan het werk zag.
Het loonbedrijf zweerde in die tijd voor Hesston hakselaars. Op hun hoogtepunt stonden er zo een vijf stuks op hun koer.
Een tiental jaar geleden is het loonbedrijf gestopt en deed men de hakselaars van de hand.
Zo komen we nu uit bij deze Hesston 7730 die anno 2020 nog lustig aan het hakselen is.
Deze landbouwers zweren ook al jaren bij deze hakselaars, zo zweren dat men al vijf stuks staan heeft op het hof. Eén voor het gras, één voor de mais, één als reserve en dan nog twee hakselaars die als donor dienen.
De landbouwersfamilie heeft dan ook de nodige transportcapaciteit om alle mais tijdig af te voeren.
Het is dan nog steeds een blij weerzien met deze machines nadat ik ze 18 jaar terug voor het eerst aan het werk zag.

Meer vind je op deoudedoos.be/

Reacties

Driver Krikke
Hier bij mij in de buurt bolde er 15j geleden ook zo een combi, maar wel met 4x dubbellucht op
+3
roscho
Wij hebben er een ontdaan van alles wat trammelant kon geven, er een werktuigdrager van gebouwd en er een Kemper Champion 3000 voor gehangen. Verder 4x 30,5/32 erop. Bijzondere machine. De Kemper spoot de mais in de bak, onder het rijden kon je die lossen, maar de pijp kon ook draaien zodat je rechtstreeks in de wagen kon hakselen. En wanneer het te nat werd, ging de Hesston alleen op pad.
Het duurste aan de ombouw was nog de aandrijfas naar voren, die moest speciaal gemaakt worden.
Met die enorme wielen heeft het apparaat ons nooit laten staan en voor de Kemper capaciteit zat (ruim 400 pk).
+2
Ritchie
@roscho

Ik blijf het dan toch bijzonder vinden dat er zo weinig boeren/loonwerkers zijn die dan met zo'n concept verder gaan, want het lijkt me prachtig werken zo. Er wordt wat dat betreft niet zo veel 'out of the box' gedacht.
+1
walker1
@Ritchie Lijkt mij geschikte machine voor natte omstandigheden, zeker als er zo groot/breed mogelijke lagedruk banden onder komen. Bij de weg bunker in kipper leegdraaien en je houd de weg mooi schoon.
+3
Ritchie
@walker1

Juist, zo veel mogelijk zorgen dat de karren op de kopakker blijven dat scheelt veel voor de verdichting.
roscho
@Ritchie Als je zoiets maakt, moet je allereerst durf hebben om zo'n ding te kopen met al die knopjes en hydraulische functies. Daarna moet je nog een idee hebben hoe je zoiets moet maken. En er is natuurlijk altijd een redelijke kans dat het helemaal mis gaat, dan moet je alsnog de loonwerker laten komen. Als je daar ter elfder ure aan komt kakken, doen ze het ook lang niet meer voor niks. We hakselden ook wat voor buren en familie en als je daarheen gaat, moet de boel wel goed draaien.
Uiteindelijk is de machine mee-geëmigreerd naar Frankrijk en daar heeft hij nog een jaar of 15 gefunctioneerd. De Kemper was toen ook wel dermate gaar dan het hele zwikje op een moment dat de oudijzerprijs hoog was, is weggegaan. Best nog een redelijke opbrengst, 12 ton ijzer met een goede Cummins van 400 pk erin.
MMaarten
@Ritchie Hier in onze streek werkten er vroeger wel meer met deze machines. De loonwerker van waar deze machine kwam had er zo een 5 stuks, een andere had er dan twee.
Nog heel wat andere loonwerkers hadden ook wel een Jumbo in de stal staan.
jan4072
@roscho Ga je nog een keer foto's van julie creatie op het web zetten. Dit vind ik veel leuker dan al dat standaard geweld.
+1
roscho
@jan4072 Ik heb daar zelf jammer genoeg nooit foto's van gemaakt. Ik zou ze van mij zwager moeten krijgen. Maar als daar herkenbare personen op staan, wil ik ze liever niet posten.
radium45
@roscho Hier een CWV uit de buurt kocht er toen ook 1. Waren in de begintijd veel problemen met de motoren, volgens mij vloog de eerste bij hun al uit elkaar tijdens het eerste grashakselen. En de hakselkwaliteit in de mais was niet alles.
Maar zoals al beschreven, dit concept spreekt mij ook nog steeds aan. Dat gemier en gemartel met dat percelen losmaaien...
roscho
@radium45 Als die CWV in de buurt van Winterswijk zit, zou het best eens dezelfde machine kunnen zijn.
radium45
@roscho Nee was CWV Medo
+1
roscho
@radium45 Ik denk dat het toch dezelfde was en dat ik dacht aan Meddo (bij Winterswijk). Het zou heel goed Medo kunnen zijn. Mijn zwager kocht dat ding en plotseling stond hij er. Ik mocht helpen ijzer vasthouden bij het lassen 😉
Siete
Prachtig apparaat. Heb een kleine in de Vitrine staan. In het echt helaas nooit een gezien. Die machines zag je hier in de buurt helaas niet (voor zover ik weet iig)
olro 61
Weer een prachtstuk, dat je gevonden hebt!
+1
walker1
Zo'n Fiat/Heston nog nooit in het echt gezien. Lijkt mij mooie machine voor natte omstandigheden.
+1
roscho
@walker1 Inderdaad, hij heeft ons nooit laten staan, al was het nog zo nat. 4 Taurussen van 30,5x32 erop. Probleem is wel dat, als je daar te veel op vertrouwt, en je zou toch eens vast komen te zitten, dat er dan geen enkele trekker is die zo'n walrus weer op het droge trekt.
radium45
@roscho Die ene hier uit de buurt was altijd in gezelschap van een lier.
roscho
@radium45 Wij hebben het er nooit op gewaagd. Boeren worden er ook niet blij van als je sloten van een meter breed en 70 cm diep door het land trekt. Meestal bleef het ding gewoon bovenop lopen.
+1
mfrijder
Ik heb er zelf 3 jaar mee mogen werken en wel 7 jaar aan moeten werken.
Helaas dat het hydraulisch systeem compleet op was en daarom maar van de hand gedaan...
Fast Eddy
Hier was vroeger ook loonwerker met zo`n Hesston hakselaar en een vracht Same trekkers die de maïs wegreden. Later hebben ze een John Deere hakselaar gekocht en de Hesston in de schuur gezet. Toen het loonbedrijf werd verkocht is de Hesston aan een grote veehouder verkocht die er nog 2 jaar mee gehakseld heeft.
bart1455
Loonbedrijf Van Dijck uit Loenhout (Antwerpse Kempen)had begin jaren 80’ ook zo’n machine.
+1
sallander
Toendertijd was t een enorme imposante machine maar als je ze nu weer ziet zijn t maar kleine dingen in vergelijking met de huidige hakselaars
+2
roscho
@sallander Vooral die bunker maakte hem groot, maar op zich is dat maar een lege bak, niet anders dan een 5-tons kipper. Maar in die tijd waren er inderdaad niet zoveel van die imposante machines. En dat liep me toch hard op de weg..... Als je de hakselaar liet draaien (maakte de motor meer toeren), dan ging dat ding ongeveer 40 (klein stukje naar het volgende perceel). Als je in de berm stond en er kwam zo'n rijdend kasteel voorbij, dan had je je haren wel wat door elkaar.
+1
mfrijder
@roscho Door één 5/16 boutje te verwijderen ging die altijd 40 km/h op de weg.
Als de volgwagens niet opletten met het wegrijden moesten ze flink aan de bak om gelijk met de hakselaar op de blok te staan.
roscho
@mfrijder Dat boutje hebben wij nooit gevonden, als de aftakas bleef draaien, maakte de motor ook meer toeren en ging het ook sneller.
+1
mfrijder
@roscho Met die 2 boutjes werd de begrenzingcilinder op z'n plaats gehouden, een er van weg en dan de cilinder iets om zetten en de gaskabel ging helemaal naar de maximale slag.
Aftakas aan op de weg, dus draaiende kooi waren wij gen fan van, die aandrijfas rammelde al vaak genoeg kapot.
+1
roscho
@mfrijder De aftakas stond bij ons normaal gesproken op de weg ook niet aan, maar als het volgende stuk 200 m. verder lag, stoof je daar zo in.
PaulJ_2
Hallo! Ik vraag me af of er tekeningen van deze machine beschikbaar zijn? Ik zou de 7730 in 3D willen recreëren. Of zou je iemand kennen die er een zou hebben? Dank je!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Geen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!