Fendt 612lsa, een mooie volwaardige vervanger voor de 108 gevonden. Mits nog heel wat sleutelwerk, maar dat neem ik er graag bij. Ineens ook een goed leermoment

Fendt 612

fendt509-power
Fendt 612lsa, een mooie volwaardige vervanger voor de 108 gevonden. Mits nog heel wat sleutelwerk, maar dat neem ik er graag bij. Ineens ook een goed leermoment

Reacties

schluterman
Mooi beestje hoge luchtinlaat zijgril
Fendt926Driver
Mooie trekker om te zien. Jammer dat er geen E koppeling op zit.
Wel al compleet uitgevoerd met koplamp overname in het dak en ruitenwisser achter en hoog luchtfilter. En natuurlijk compressor erop.
Jammer van de lichte koplampdrager.
Maar er hangt al gewicht genoeg voor zo te zien.
Zijn er grote sleutel projecten aan die je nu al weet?
Ook wel een heel verschil van een 108 naar een 612
fendt509-power
@Fendt926Driver koppakking van de laatste cilinder is lek, de synchromeshen van de 1 2 en 3 moeten eigelijk ook vervangen worden. Lekt onderaan ook, wss van de vloeistofkoppeling afkomstig. En voor de rest nog kleinere dingetjes zoals de interieurblazers onder+ boven en airco
RobVolvo
@fendt509-power Succes met zoeken naar de synchromesh ringen van de 1 en 2, deze zijn namelijk ongesynchroniseerd. 😅 De 3e versnelling is het minst, dan moet heel de bak uit elkaar, deze ligt namelijk helemaal onderin. Onderdelen zoeken wordt ook nog wel een dingetje ben ik bang... 😉
+1
fendt509-power
@RobVolvo ooh kijk, dus eigelijk moet de bak dan niet open? 😅 ik dacht dat de 1 en 2 al gedynchroniseerd waren
RobVolvo
@fendt509-power Nee 1 en 2 niet. Maar als de 3e slecht is zoals je zegt dan heb je wel ff werk, dan moet de bak er compleet tussen weg en dan alles eruit, anders kom je niet bij de 3e versnelling. 😉
fendt509-power
@RobVolvo als ik terugschakel naar zen 3 gaat dit moeizaam maar kraakt niet. Dus ga ik zo laten denk ik
Fendt926Driver
@fendt509-power ga je van zelf handigheid in krijgen.
Iets langer wachten met schakelen.
Een 600 versnellingsbak laat je vaak "merken" wanneer die geschakeld kan worden.
Dus vooral veel mee rijden en oefenen
fendt509-power
@Fendt926Driver oke bedankt voor de goede raad. Weet je toevallig welke olie er op de achterbrug moet? En welke op de vloeistofkoppeling? Alsook waar kan ik de vloeistofkoppeling bijvullen? Hij lijkt mij ietsje te hard te slippen
Fendttrisixfan
@fendt509-power vloeistofkoppeling mag atf olie in en kan je bijvullen via een luikje rechts op het koppelingshuis, dan zie je vloeistofkoppeling zitten en moet je ze verdraaien tot je het stopsel ziet zitten
fendt509-power
@Fendttrisixfan oke bedankt, wat versta je juist onder atf olie? Ik ken weinig van oliesoorten.
Fendt926Driver
@fendt509-power automatic transmissie fluid. (De enigste) rode olie
Fendttrisixfan
@fendt509-power als je bij dealer of oliehandelaar atf vraagt zullen ze weten wat je bedoelt, is een naam van oliesoort
Fendt926Driver
RobVolvo
@fendt509-power Synchromeshringen kun je soort van testen wel, zet je groepen pook in de hoog, versnellingspook laat je in de vrij staan en de koppeling los. Dan druk je de versnellingspook als het ware tegen de versnelling aan, als dan je synchromesh ring goed is gaat de trekker heel licht vooruit kruipen/je verneemt dat ie wil gaan rollen. Begint ie dan te ratelen/kraken dan weet je dat ie zen beste tijd gehad heeft. 😉
mf 6150
@RobVolvo
Synchrommeshringen worden helemaal niet meer nieuw gemaakt dan? Las net ook zo iets bij een 614s
RobVolvo
@mf 6150 Nieuw inderdaad niet meer te krijgen zo in de reguliere handel en via de welbekende leveranciers. Ook bij ZF is er niks meer van wat ik gehoord heb. Er zal her en der misschien nog wel iets te krijgen zijn, maar dan moet je wel echt heel goed zoeken. Het begint wel op te raken, want vrij veel 600's krijgen met de jaren last van de 3e/4e versnelling. 😉
+1
mf 6150
@RobVolvo
Survival of the fittest dus😅
mf 6150
Kijk, jij begint 2021 goed👌 met airco?
+2
Fendt926Driver
@mf 6150 weet niet of het werkende airco is. Maar de rechter B stijl lijkt wel opgedikt om de airco slangen door te laten
fendt509-power
@Fendt926Driver zit inderdaad airco op, maar werkt niet. Deze wil ik graag werkend krijgen. Luchtcompressor heeft deze nog niet. Aftakaskoppeling is nog gewoon mechanisch langs het dashboard
Fendt926Driver
@fendt509-power ok geen compressor.
Dus ook de 4wd schakeling nog links naast de stoel.
En de diff pedaal links naast de hendel om de kruipbak te schakelen.
Toch ziet die er zo netjes uit voor een overgangs model bouwjaar begin 86???
fendt509-power
@Fendt926Driver jep net zoals jij hem beschrijft 👌 is een franse trekker en op eerste inschrijving stond 1987. Maar waar kan ik het bouwjaar nog vinden?
+1
RobVolvo
@fendt509-power Als je het serienummer hebt kan ik wel ff voor je kijken. 😉
fendt509-power
@RobVolvo rechts op de neus staat 1985 dus ik veronderstel dat dit klopt. Wel raar dat de eerste inschrijving pas in 1987 gedaan is
RobVolvo
@fendt509-power Op typeplaatje het bouwjaar? Ander typeplaatje dan? Of is dit erbij op geslagen?
+1
fendt509-power
@RobVolvo ja op het typeplaatje, volledige datum staat erop. Zal morgen het serienummer zoeken. Dan ben ik zeker 😅
Towaberg
Prachtig model👌

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!