Foto van een Onbekend eigenbouw, ook zijn we een silage trailer aan het bouwen, 70m3 op tandem lucht geveerd onderstel. We bouwen de bak compleet af op de grond en daarna komt het assen stel er onder

Onbekend eigenbouw

catfan55
Foto van een Onbekend eigenbouw, ook zijn we een silage trailer aan het bouwen, 70m3 op tandem lucht geveerd onderstel. We bouwen de bak compleet af op de grond en daarna komt het assen stel er onder en de steunpoten. De kingpin zit er al wel onder gelast

Reacties

janc
Dit is een mooi winter klusje😜👍
catfan55
@janc en is ook mooi werk. Je kunt alles precies zo maken als je wilt. We kunnen er zelf haast 3 bouwen voor de prijs van 1 kopen 😅
+1
janc
@catfan55 dat is dan mooi werk en scheelt mooi wat ja
mdoornekamp
Grote projecten. Laten jullie ook nog wat doorrekenen aan de constructie? Of gaat dat op ervaring
+1
catfan55
@mdoornekamp dat gaat op ervaring. We weten inmiddels goed wat kan en wat niet kan. Deze trailers zijn zelf dragend, dus er zit geen chassis onder. Hier zijn we in 2017 mee begonnen om dat zo te doen en dat was weer even alles opnieuw uitvogelen. Dit is inmiddels de 9e of 10e zelfdragende trailer die we bouwen. Voorheen bouwden we semi trailers op een zee container chassis. Nu gebruiken we oude onderstellen van koel trailers. De bak van die trailers verslijt voordat de assen op zijn. We doen er nieuwe wiellagers en remmen op, en nieuwe airbags als die tekenen vertonen van slijtage. Kunnen nog jaren mee in deze applicatie.
JJ
@mdoornekamp Ben ik ook wel benieuwd naar, want mijn vervolg vraag zou zijn bestellen jullie het ijzer al op maat of allemaal zagen en lassen en we zien wel?
+2
catfan55
@JJ staal wordt gekocht in 12, 7 en 6 meter lengtes (40-24-20ft) en wij zagen alles zelf op maat. Wij kunnen zelf veel goedkoper zijn als gezaagd aangeleverd krijgen. Daar rekenen ze nogal een paar $$$ voor 😅

Door de jaren heen hebben we het design wel geperfectioneerd en weten nu precies wat wel en niet kan. Het is niet zomaar wat in elkaar klappen en klaar haha

En het heeft meer voldelen. We kunnen ze bouwen zoals we willen en we kunnen meer mensen jaar rond in dienst hebben. En daar komt bij dat ik er ook veel plezier aan heb om dit allemaal uit te denken en uit te werken 😄
+1
NH-Ford
Je schrijft dat je een onderstel van een koeltrailer gebruikt, moeten jullie die ook opnieuw laten keuren voor hij weer de weg op mag?
Of hoe gaat dat überhaupt bij jullie in het land, mag je zelf zomaar bouwen en met deugelijke lampjes de weg op gaan? Of moet je aan voorschriften of een keuring voldoen?
+2
catfan55
@NH-Ford Ja en nee. Wanneer wij een chassis kopen hoeft het chassis niet apart gebeurd te worden voor gebruik. Mochten wij een chassis kopen van een trailer die een "out of service" heeft (ongeluk gehad of een keurig niet door gekomen) moet dit apart vermeld worden wanneer wij deze naar een keuring brengen en moeten we aantonen dat de toen gevonden gebreken verholpen zijn.

Wel moet de hele trailer door een safety keuring. dit moet overigens elk jaar, voor iedere trailer die wij hebben op een "C plate" (dat betekend commercial vehicle, wat alles binnen het loonbedrijf is, bepaalde trailer binnen de grainfarm staan op een F plate, (farm) deze hoeven niet ieder jaar door de keuring maar bij controle moeten ze nog steeds aan dezelfde richtlijnen voldoen)
Deze safety keuring is een keuring waarbij ze de trailer van boven tot onder bekijken op structurele kwaliteit, verlichting, remmen, airline etc etc etc. Zo'n keuring duurt vaak een dag en werkelijk alles wordt van boven tot onder bekeken en getest bij een erkend keuringsstation. Als wij een trailer bouwen moeten we ons aan deze richt lijnen houden, lengte afmetingen van kingpin tot eerste as, verlichting, veiligheids & reflecterende stickers, afstand van laatste as tot bumper & alle verlichting en de plaatsing van deze verlichting, breedte & hoogte van de bak en natuurlijk de constructie van de bak. Dat laatste is in ons geval erg van toepassing omdat wij een zelfdragende trailer hebben. de bak = chassis. Wanneer je een bak bouwt op een bestaand chassis is dit minde van toepassing omdat het chassis al apart gekeurd is geweest voordat er een bak op kwam
NH-Ford
@catfan55 Oké, mooie uitleg!
Dit komt dan wel redelijk op zelfde neer wat hier sinds twee jaar is ongeveer.
Voor een buitenstaander lijkt wel eens dat alles mag bij jullie, ivm alle lange trailers, dingen achter pickup's etc.
catfan55
@NH-Ford de juiste beschrijving zou zijn er mag hier meer als in NL.

Achter een auto/pickup (class 5 vehicle) mogen we 4500kg trekken met een auto rijbewijs (class 5 licence) wanneer je een class 1 licence hebt (vrachtwagen + oplegger) dan mag je 12000kg trekken achter een pickup (dat ga je met een auto niet redden 😂 )

Met trucks het zelfde verhaal. met de grootste trailer zoals die staal trailers of grain super B’s waar wij mee rijden mag je Max 63.500 wegen. Alleen king B trailer voor zee container transport mogen zwaarder zijn (68.500kg) door 2x 3 assen t.o. 3 en 2 assen op een normale super B, de catch is wel dat je maar max 90km/uur mag over de 63.500kg. Zelfde geld voor een overweight & over size permit voor machine vervoer, dan mag je ook maar max 90km/uur.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @catfan55:
mag je ook maar max 90km/uur.

En wat mag je anders dan aan snelheid rijden?
catfan55
@Fendt926Driver het zelfde als auto’s, dus 100 op 2 baans en 110 op 4 baans highways

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onbekend eigenbouw ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!