Foto van een Fendt 308 C, tijd voor een nieuwe koppeling.. Foto is geplaatst door JohnDeere_3650 op 23-01-2021 om 20:17:42, met 24 reacties.

Fendt 308 C

JohnDeere_3650
Foto van een Fendt 308 C, tijd voor een nieuwe koppeling.

Reacties

+6
MaxxuM4ever
Daar heeft dit type patent op toch?
JohnDeere_3650
@MaxxuM4ever bij deze in ieder geval ook niet de eerste keer 😂
Terwisscha
@JohnDeere_3650 ook gelijk de drukgroep vervangen?
JohnDeere_3650
@Terwisscha Ja, dat is hard nodig 🙈

(klik om te vergroten)

cb6520
@MaxxuM4ever ook beetje geluk mee hebben denk ik, onze 309c is 1 keer nieuwe in gekomen en heeft nu 12 000 uur
Terwisscha
@cb6520 netjes dat halen ik niet, 1000 uur met de trekker gemaakt en ook alweer een koppeling verder
T60401
@Terwisscha Volgens mij zijn links en recht wat aanpassingen gedaan om de levensduur te verlengen. Dacht dat koeling een groot probleem was. zijn vast medeprikkers die je meer kunnen vertellen over extra koelgaten. Verder zit er ook wel verschil in sinter en koolstof plaat.
Terwisscha
@T60401 het koppelings huis is idd te klein. Welke platen er in zaten weet ik niet.
stevenb
Geen vloeistofkoppeling dan
Fendttrisixfan
@stevenb heeft niks te maken met de vloeistofkoppeling
Terwisscha
@Fendttrisixfan dat heeft uitleg nodig. Of zorgt de vloeistof koppeling er voor dat de koppeling er minder snel uit brand?
Fendttrisixfan
@Terwisscha vloeistofkoppeling en rijkoppeling zijn 2 aparte dingen die allebij in de trekker zitten
T60401
@Fendttrisixfan Vangt de vloeistof niet wat "klappen" op? Zonder vloeistof kunnen de platen bij een piekbelasting iets over elkaar schuren. met vloeistof is deze kans kleiner.
roscho
@T60401 Een vloeistofkoppeling voorkomt inderdaad piekbelastingen. En je kunt er prima mee een wagen aankoppelen of de trekker op de cm nauwkeurig op de plaats zetten.
Maar zonder vloeistofkoppeling moet de plaatkoppeling het ook kunnen houden. Een koppelingsplaat heeft veel te lijden van koppelen/ontkoppelen bij hoge toerentallen, bijv. grasmaaien. Probeer dat dus zoveel mogelijk te voorkomen. Eenmaal aan het maaien, dan zoveel mogelijk van de koppeling afblijven. En bij wegrijden met zware last ook de lage versnellingen gebruiken en wegrijden bij lage toerentallen.
Bovenstaande is geen waarborg dat een koppelingsplaat nooit stuk zal gaan, maar zeker als je weet dat de plaat een zwak punt is, kun je de levensduur er wel mee verlengen.
T60401
@roscho Van dat maaien is inderdaad heel slecht voor een koppeling. maar in de hoeken zul je toch echt moeten steken. Zeker in kombinatie met frontmaaier komt dit erg aan. Je rijdt dan met meer toeren dan alleen een achter maaier want dan kan je op 540E maaien. En met frontmaaier moet je in de hoeken toch wat rustig aandoen anders vliegen de grasmaten onder je linker achterwiel weg.
roscho
@T60401 Natuurlijk, de koppeling zit er niet voor niks op. Ik heb het ook over "zoveel mogelijk voorkomen", dat betekent natuurlijk niet dat je door alle draden en over de paaltjes moet rijden. Maar voor de hoeken blijft de maaier het ook wel doen bij de helft minder toeren. En zeker als je de maaier optilt, hoef je maar weinig gas meer te geven. Toeren van de maaier zijn belangrijk om te voorkomen dat de mesjes naar binnen klappen. Maar onbelast doen ze dat toch niet. En anders in een hogere aftakasversnelling maaien, als dat mogelijk is, dus kritische plekken maaien op 1000 toeren, met bijv. 1100 motortoeren en in lage versnelling, zodat de koppeling het gemakkelijk aankan. Rekening houden met de zwaktes van de machines is een hele kunst.
casejxu
@roscho hoe hoger het toerental hoe lager het koppel(Nm) dus eigenlijk kan je beter volgas koppelen😅
+1
Terwisscha
@casejxu wat is NM nu weer?? Begin ik het eindelijk te snappen, kom jij met NM😜
+1
roscho
@casejxu Nee nee, het gaat om het verschil in toerental tussen de motor en de bak.
casejxu
@roscho en dat verschil moet er zo kort mogelijk zijn. Niey te lang twijfelen en poot van de koppeling houden👌
+1
T60401
@roscho Ik zit net te vertellen dat het met een frontmaaier niet mogelijk is om op 540e of 1000 toeren aftakas te maaien. In de hoeken iedere keer van het gas afgaan lijkt mij ook geen optie. Dan heeft de koppeling het maar wat zwaarder te verduren.
roscho
@T60401 Tsja, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. 😉
+1
Fendttrisixfan
Moet hier ook nog 1ntje doen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 C ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!