2014 Same Explorer 95 special. Eind 2016 voor €12.500 gekocht met 0 uren op teller speciaal voor gebruik in combinatie met de voerwagen (Peecon Biga Eco 12). Volgens de bijgeleverde papieren was dit

Same Onbekend

Jalvingh
2014 Same Explorer 95 special. Eind 2016 voor €12.500 gekocht met 0 uren op teller speciaal voor gebruik in combinatie met de voerwagen (Peecon Biga Eco 12). Volgens de bijgeleverde papieren was dit staaltje Italiaans techniek bedoelt voor Marokko maar is uiteindelijk dus op ons erf belandt. De motor is een tier 1 unit en is exact dezelfde watergekoelde 1000.4WT die je zou vinden in SDF producten uit de jaren 80/90. Hetzelfde geld voor de achterbrug, simpel zonder poespas. De trekker heeft een 540/1000 aftakas, 2 paar ventielen (exact genoeg voor de kleppen van de voerwagen) en geen hulpcilinders voor de hef.

Inmiddels heeft hij ongeveer 1100 uur van voermengen achter de rug met tussendoor wat ander werk als het echt mooi weer is. Omdat het niet altijd mooi weer is is in december een oud dak van een Landini gemonteerd om de stoel een beetje droog te houden tijdens het mengen in de regen. Door de kleine voerwagen relatief tot het vermogen kan deze trekker lekker rustig draaien voor de wagen wat resulteert in een verbruik van 4,1L/uur. Uiteraard mist veel luxe qua onderhoud zoals een motorkap die snel op kan aan deze trekker, maar er is ook niet zoveel dat stuk kan.

Problemen:
Temperatuurmeter danst een klein beetje, gecheckt of de thermostaat problemen had maar die deed het gewoon, dus maar met rust gelaten. De hefrichting lijkt uit zichzelf soms wat te dalen en dan moet je weer even aan de hendel wiebelen om hem weer op niveau te krijgen. Voor de voerwagen is dit niet echt een probleem. Daarnaast is de trekker een beetje klein voor de gemiddelde Nederlander, je komt moeilijk tussen stuur en stoel door. Het verf laat her en der ook al wat los wat niet heel gek is gezien hij veel in de stal staat geparkeerd.

Conclusie:
Perfecte mengtrekker, goedkoop draaikosten, goedkope aanschafkosten, betrouwbaar en leuk voor de in de zomerdagen.

Reacties

+3
BEboer
Dit is 1 van mij volgende trekkers als ik nog 1 vind tegen dan 😂
+1
rickboer blija
@BEboer traktorpool.nl/details/Trekkers/…

Ze worden in ieder geval niet goedkoper
+1
fendt farmer309c
@BEboer Vinden zal niet zo moeilijk zijn, in Nederland staan ze geregeld te koop alleen op kenteken krijgen in België zal wel moeilijker zijn denk ik.
+1
rickboer blija
@fendt farmer309c kenteken lijkt mij ook lastig, maar als je hem alleen op eigen erf gebruikt hoeft er geen kenteken op toch? Weet niet hoe dit precies zit in België
mf 6150
@rickboer blija
Verzekeren zal ook wel een puntje zijn?
rickboer blija
@mf 6150 jup, geen idee hoe dat zit met erftrekkers in belgië
+1
Jalvingh
@mf 6150 Nee hoor, hij mag gewoon de weg op
Jalvingh
@rickboer blija Kentekenaanvraag is ingediend. Het is nog even afwachten of hij er door komt
stijn-de-bock
@Jalvingh in België gaat het volgens mij niet lukken.
Jalvingh
@stijn-de-bock Ik kan alle Belgische boeren dan aanraden om naar NL te komen
+1
Pauls
Quote Reactie van @Jalvingh:
Ik kan alle Belgische boeren dan aanraden om naar NL te komen

Dan wordt het bij jullie toch wel een beetje druk met trekkers op de weg en de velden ... en voorlopig mogen we nog steeds rode diesel tanken aan 0.55 a0.6 € en geen 1.3€ scheelt ook weer wat.
+3
Jalvingh
@Jalvingh Het gelukt om hem op kenteken te krijgen. Het RDW kon niks met het chassisnummer maar zodra we een foto stuurde om de bewijzen dat de trekker bestaat hebben ze een kentekenbewijs afgegeven. Dit betekent dat het voorlopig nog mogelijk is om grijze importtrekkers op kenteken te zetten in Nederland
+1
BEboer
Dealer heeft er al paar verkocht maar worden nt ingeschreven want voldoen nt aan euro norm volgens mij zelf verkocht als vb stationaire motor ofzo irts anders op de factuur
stijn-de-bock
@BEboer als hij genoeg kan doen enkel op het erf is het te doen,wel jammer dat bij mooi weer je er niet mee weg kan en als je hem wil verkopen heb je ook enkel de exportmarkt.
+2
BEboer
@stijn-de-bock is waar nu staat onze same in een hoekje id stal maar vanaf het mooi weer word en de tractors moeten het land op is het makkelijk dat we die oude tuffer hebben. Mijn vrouw zegt altijd gij gaat nogal wat doen als dat oud ding het begeeft 😂
SJB533
@BEboer
Ik weet niet, hoe de RDW er mee omgaat, maar hier zit geen Europese typegoedkeuring op, dus in principe kun je deze niet legaal hebben...

Ben wel zo ingesteld, dat ik het zou proberen 🙈
rickboer blija
@SJB533 staan ook genoeg new holland trekkers te koop die alleen voor "export" zijn. Ik vermoed dat meer dan de helft van deze trekkers toch in nederland blijft
+1
Martinsame
Mooie trekker voor de voermengwagen, waar had je deze gekocht?
+1
Jalvingh
@Martinsame M.H. tractoren in Linde. Hij had ze op zijn beurt van VEMO tractoren uit Hoogeveen en die zal ze waarschijnlijk op een veiling hebben gekocht gezien de leeftijd die hij had bij koop
Martinsame
@Jalvingh bij ons in de omgeving had ook iemand zo'n trekker te koop met weinig uren maar deze komt ergens ander vandaan
rickboer blija
@Martinsame RB auctions in Meppen worden ze geregeld verkocht
+2
Towaberg
Landini dakje had bij mij ook niet misstaan 😉
Leuke Same 👍
+4
Jalvingh
Hier ook nog 2 foto's van 29 december 2016 toen hij net bij ons op het erf was gearriveerd nadat we hem de dag ervoor hadden gekocht

(klik om te vergroten)

Voorkant bij ontvangst

(klik om te vergroten)

Achterkant bij ontvangst
+1
caseboy
Mooi trekkertje
+2
a3vandiejen
Mooie Same.
PeterKoel
Voor de sdf zijn zo de ontwikkelingskosten van dat motortje er wel uit.. tot een jaar of 2005 werd dit wel officieel geleverd. Toen voldeed die nog wel denk ik aan de Tier eisen ? Hij is nu wel veiliger met dakje, Is daar tegenwoordig geen verplichting voor ?
+1
Jalvingh
@PeterKoel SDF levert deze trekker ook in tier 2. Om geen verwarring te veroorzaken zijn alle tier 1 trekker met een 5 vernoemd (75, 85, 95) en tier 2's met een 0 (80, 90, 100). Het vermogen is in beide gevallen hetzelfde. Tier 2 was idd tot ongeveer 2005 nog geldig voor de invoering van tier 3. Maar de 1000.4 is ook als tier 3a te krijgen volgens de global product range dus ik denk dat de SDF fabriek in turkije deze blokken nog wel een lange tijd blijft produceren.

Rolbeugel zal ongetwijfeld verplicht zijn. Onze verzekeraar heeft er nooit naar gevraagd en gelukkig nog nooit een agent tegengekomen in die paar km die het ding per jaar op de weg rijdt
+2
draaipiet
Mooie aparte trekker met een mooi verhaal

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Same en hebben de trefwoorden same explorer 95 special , agrofarm c 95 , cross 95 en same explorer geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!