Als je twee dingen naar de oudijzerboer brengt mag je jezelf toch wel belonen met één machine terug?
Een echte engelse Howard rotaspreader.

Onbekend Mestwagen

Als je twee dingen naar de oudijzerboer brengt mag je jezelf toch wel belonen met één machine terug?
Een echte engelse Howard rotaspreader.

Reacties

+1
Fendt926Driver
Ha ha prachtig dit.
Nooit echt gesnapt wat het voordeel van zon machine is boven een normale mest verspreider.
Deze zal beter nattere mest kunnen verwerken denk ik
+2
Quintto
@Fendt926Driver ik denk dat het vooral de simpele werking is, wat er niet op zit kan ook niet kapot
jehan
Zo en dat gaat allemaal met dat gewicht op die aanhanger
+2
GerbertXL
@jehan hij is thuisgekomen he
jehan
@GerbertXL oh is dit bij jou thuis ?
+1
GerbertXL
@jehan Klopt, ik laat dit soort ritjes aan m'n ouders over 👍
+1
huub
@jehan Dikke Volvo loopt er zo mee weg 😉
jehan
@huub die volvo kan dat wel ..jammer dat er geen trekhaak aan zit waar de de strooier gelijk aan kunt hangen..aftakas er bij aan en dan hoppa den volvo dr voor ..aan de pks zal het niet liggen
Sojaboontje
Ga je hem opknappen?
casejxu
Ritje Edam gehad?
Fendt926Driver
@casejxu had jij hem ook al zien staan?
casejxu
@Fendt926Driver op marktplaats. Daar struin ik dagelijks wat rond
+2
Fendt926Driver
@casejxu dat is ook een optie.
Kijk er eens per week ook wel eens op.
Maar zie dan al vaak genoeg leuk spul.
En vergeet vaak te kijken waar het ligt voordat ik het koop.
En dan ligt het vaak aan de andere kant van het land.
Maar dit keer geluk. Vrouw had weekendje weg geboekt in brabant vlak bij mijn handel ...
casejxu
@Fendt926Driver ik zoek altijd in berijdbare straal.... Of naja... 65km max😁
+1
Fendt926Driver
@casejxu bij niet belangrijke handel houdt het met 100 km op.
Voor origineel fendt delen rijden we ook wel 300km enkele reis
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver ben je met 300km hier?
+1
ronald-deutz-fahr
@casejxu @Fendt926Driver ligt aan wat het ik zeg altijd je hoeft er maar 1x heen om te kijken en eens worden over de prijs, daarna een telefoontje naar postma Grijpskerk en je hebt het voor een vast bedrag bij huis, ongeacht waar in Nederland
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr klopt. Met zoeken kijk ik verder
+3
Boersen
@ronald-deutz-fahr Mooi zelf halen👌🏻 Niks mooier als zelf met de dieplader materiaal ophalen. Je verdient er helemaal niks mee, kost een dag, halve tank diesel en een zak drop, maar je hebt wel schik.
De 3650 zelf met de vrachtwagen opgehaald, 2x 4u sturen, halverwege stoppen voor een broodje bal
+4
GerbertXL
@Boersen Tja ik vind er geen zak aan, maar gelukkig maken m'n ouder graag een ritje. Ik heb wel laatst een kipper op 5 uur rijden gekocht... met de trekker. Was wel leuk voor een keertje maar daar ga ik geen gewoonte van maken.
Boersen
@GerbertXL Dan is het inderdaad makkelijker om hem te laten halen.
Ik mag nog wel graag een enkel ritje doen. 2 dagen mest rijden op afstand sta ik ook niet echt om te springen.
Husqvarna
@GerbertXL
Had er ook een, zei voor 100 euro breng ik hem thuis, ik zeg doe maar, daar ga ik toch geen 4 uur voor op de trekker zitten.. Heb vroeger in het grondverzet héél Nederland en een stuk Duitsland doorgetoerd, nou dan heb je het wel een keer gezien, misschien ook dat tijd ook wel steeds schaarser word.
ronald-deutz-fahr
@Boersen HAha das ook weer zo, als je tijd heb is het een mooi dagje uit, tot zekere hoogte, Brabant ofzo sla ik wel over🤣
Platte wagen uit Zwartsluis gehaalt, was uur en 3 kwartier volgensmij, Wolvega kuinre zo door de nop. Dat zijn mooie routes..
Drenthe in zijn vooral vele hobbelwegen, en onze trekker heeft een vrij korte wielbasis, dan weet je het wel 🤣
Husqvarna
@ronald-deutz-fahr
Dan ben je zeker bij ons door dorp gekomen 😂
ronald-deutz-fahr
@Husqvarna ff gekeken waar je woont, maar nee zo verdwaald ben ik niet geweest 🤪
+2
Husqvarna
@ronald-deutz-fahr
Ja ik bedoelde hobbelwegen in Drenthe, ben hier ook blij als ik het dorp uut ben, vanaf daar is het alleen maar asfalt tot aan Amsterdam 😀
+1
Arie_MF
@Husqvarna ik kom van jongs af al op vakantie in die hoek, was het bij ons maar zo rustig. Wel jammer dat daar ook steeds meer kleinschalige boerderijen stoppen. Die pachtboerderij in Oude Willem, is daar nog iemand ingestapt?
+1
Husqvarna
@Arie_MF
Eh dat zegt me zo niets, was van Drentse landschap ofzo? Pachtboerderijen zijn meestal ook van de maatschappij Van Weldadigheid of van mevr. Moret. Zijn ook al complete ruilverkavelingsbedrijven opgedoekt voor de natuur in dat gebied..
Arie_MF
@Husqvarna oke, ik dacht dat is dichtbij dus dat komt je misschien wel bekend voor, hier een artikel daarover: dvhn.nl/drenthe/…
Husqvarna
@Arie_MF
Ja ik weet 1 iemand die daar boerde, ten noorden van Wapse is eigenlijk allemaal wat van die natuur, 's zomers is het daar anders ook wel druk, ik zit in Wapserveen, ook tegen een natuurgebied (Havelte).
+1
Boersen
@ronald-deutz-fahr De trekker moet wel wat voor elkaar zijn.
Afgelopen zomer nog een trekker opgehaald in Utrecht, in 3,5u stond ik er. In 1u en 28 minuten van Ketelbrug tot Stichtse brug.
+1
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

Die hobbelwegen zijn er ook zat in Friesland😂😉. En heb je eindelijk een mooie weg daar, dan mag je er mooi naast rijden op de paralelweg.😥
ronald-deutz-fahr
@Fast Eddy HAha zeker waar! Maar ga liever maar Friesland als Drenthe met de trekker
Laatst ritje Groningen, dat ging ook wel best eigenlijk
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

Je moet de juiste wegen kennen. Ik blijf liever in het mooie Drenthe rondrijden. Dan de grensstreek met Friesland met die slechte klinkerwegen. Groningen gaat nog wel totdat je daar door de dorpjes moet.
rommert14
@Fast Eddy dan zijn wij best wel verwend, hier hebben ze de weg vanaf het dorp naar de boerderij compleet opnieuw geasfalteerd. En de weg vanaf de hoofdweg naar de jongvee locatie de diepste gaten opgevuld, heb ze wel even bedankt 😅
Fast Eddy
@rommert14

De hoofdwegen is hier ook niks mis mee. Het is hier meer in de dorpen dat er klinkers liggen vanwege het beschermde dorpsgezicht. 90% van de buitengebied ligt asfalt de rest is klinker of zandpad.
rommert14
@Fast Eddy hier klappen ze er gewoon een laag asfalt in die dorpsstraatjes, vreselijk gezicht.
Fendt926Driver
@Fast Eddy nou in drenthe kunnen ze er ook wat van met klinkerwegen.
Heb wel eens gezegd. Het halve dorp is klinkerlegger en de rest grondwerker en aannemer en uitvoerder.
Poe wat een eind klinkerwegen daar.
Fast Eddy
@Fendt926Driver

In het toeristische gedeelte van Drenthe heb je meer klinkerwegen dan in noord-Drenthe. De meeste klinkerwegen hier liggen binnen de bebouwde kom.
+1
Fendt926Driver
@Fast Eddy bij dwingelo hebben wij een keer een kar opgehaald.
Kilometers klinkerwegen in het buiten gebied
+1
J asper
@Fendt926Driver Als ze ergens veel klinkers hebben is dat Dwingeloo idd wel 😅
+1
MulderDeutz1
@Fendt926Driver Ik ben daar een frontgewicht kwijtgeraakt, vermoedelijk op een klinkerweg van het blok geschud. Werd de handel daar vandaan toch iets minder aantrekkelijk...
+1
ronald-deutz-fahr
@MulderDeutz1 frontgewicht van de K?? Beste hobbel dan 😅
+1
MulderDeutz1
+2
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Dat zeg ik toeristisch Drenthe.
+2
Husqvarna
@Fendt926Driver
Hier laten ze zo'n straat helemaal kapot rijden, en dan halen ze hem een keer door de Tiger Stone machine, dat is eigelijk staand klinkers leggen.
+1
ronald-deutz-fahr
@Fast Eddy laat ik nou toevallig precies in de grensstreek van Friesland Groningen en Drenthe wonen en rondrijden🤣
Drenthe is indd de juiste wegen kennen, niet altijd voor de kortste route van maps gaan...
Maarja dat moet je net weten.....
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

Dat geld ook als je van Hemrik naar Beetsterzwaag wilt of van Bakkeveen naar Wijnjewoude.
+1
GerbertXL
@casejxu helemaal
wim-same
@casejxu Komt deze bij Dirk uit Edam vandaan dan ? Dan krijgt hij wel ruimte, Ik heb daar 3 eken geleden ook al een trekker gehaald.
+1
casejxu
@wim-same dacht ik wel
+1
wim-same
@casejxu leuk, dan is het tractor wereldje toch klein. ha ha
+2
Klein Rot
Aan welke kant van de weg moet je daarmee rijden??
jehan
@Klein Rot lig an de windrichting
wim-same
@Klein Rot tijdens een boeren demonstratie aan de linker kant van de weg. Maar dan wel de aftakas aan zetten. ha ha
+1
Albert Peters
Werken super netjes en breed
wim-same
@Albert Peters Ja klopt. Een loonwerker bij ons vroeger had er ook een, werkte inderdaad heel netjes. nadeel was wel dat ze zwaar trokken.
+9
langeslagdiesel
@wim-same een aantal jaren met deze wagens. Gewerkt Eerst een howard toen een fraser Muck master en toen een iets kleinere major. Laden en lossen is tricky. Half vol laden over de lengte as gezien, en dan eerst de kettingen oprollen. Dat scheelt je een verbrande aftakas koppeling. Doe je dat niet, dan stikken de meeste trekkers geheid met opstarten. Laden kan je met een kop er op. Alleen je moet aan voor en achterkant de kopschotten redelijk vrij laten van belading. Daar zitten geen kettingen maar starre lepels aan de as. Daar start hij het strooien mee. Laad je deze ook vol dan gooit hij met 2 omwentelingen 4 kruiwagens vol op een hoop naast de wagen. ( leer je vanzelf ) het strooien is een continue zoektocht tussen de goede versnelling en pto toeren. De verste kluitjes landen 20 meter verderop ( voor de wind). Effectief strooien ze een meter of 4 breed. Je kan alleen voor de wind ( dus zij wind ) strooien. Anders zit je trekker onder de stront nevel. Tot slot. De kettingen slijten vrij snel en gaan dan in de wand van de bak, sleuven vrezen. En maakt een pleuris herrie! Dus regelmatig de ketting ( en) inkorten door een bout tussen een schalm te draaien. Verkoop argument in de jaren 70 was dat deze wagens niet vast konden vriezen in de winter. Beter strooibeeld hadden. En weinig tot geen onderhoud nodig hadden. Weinig bewegende delen, dus aanzienlijk goedkoper in aanschaf en onderhoud. Dit laatste klopt maar gedeeltelijk. Kettingen slijten vrij snel. Lagers hebben Engelse maatvoering en zijn heel erg duur. Als de wagen bijna leeg is strooit deze erg zwaar en draait in onbalans. Als hij leeg is weer in balans. Dus het kost nogal eens een lager. In Engeland woorden ze nog steeds nieuw gemaakt.
+3
ronald-deutz-fahr
Mooi ding. Ik zou er een hottub van maken 😎
+2
GerbertXL
Wij hebben stro in de ligboxen, met een mestschuif beland dat in een bassin. Daaruit zuigen we het dunne spul eruit, het dikke word er met de kraan uitgeschept. Daarbij is er altijd wat spul tussen dun en dik in waar we mee zitten te prutsen. Dat kan opzich gewoon de de breedstrooier van de loonwerker heen zolang je maar de voor- achterkant van de strooier eerst dichtpropt met vaste mest (anders loopt het eruit), maar het is altijd wat klooien.
Zoiets als dit leek me al een hele poos wel wat, en nu kwam ik er 1 tegen voor weinig. Het is wel een bonk roest en gaten maarja, we zien wel. Er zullen wel een paar gaten eerst dichtgelast moeten worden.
Dankzij de mooie uitleg van @langeslagdiesel moet het wel een beetje lukken
Fendt926Driver
@GerbertXL hoe ga je hem laden met de kraan?
Open kant naar je toe
Of over de ronding heen dat het uit de bak altijd erin loopt?
+1
GerbertXL
@Fendt926Driver Daar heb ik nog niet echt over nagedacht, dat laatste klinkt wel aardig maar beetje lastig dat je dan niet kunt zien of ie vol zit. Het lijkt of de kap open kon worden geklapt, maar die is nu dichtgelast.
dx11
@GerbertXL in Polen hadden ze nu 2 Forschritt mestversprijders voor het zand uit de bezinkput gekocht. Is een grote bak met een vijzel onderin, en achterop 2 strooischijven
Husqvarna
@dx11
Ik heb nog wel een Vicon penton staan, 'tis mooi zo'n vijzelbak, maar er blijft altijd wat in zitten en daar rot ie weg, is een kipper dan niet nog simpeler, drijft de rommel toch zo naar de walsen toe.
+1
langeslagdiesel
@GerbertXL dat gaat jou lukken. En dat weet ik zeker! 😉 als de Kuip waterdicht is kan je tot 100% water laden. En met beleid transporteren en verspreiden. Voor dat soort klusjes zijn ze dan wel weer makkelijk.
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan ha ha goede vraag.
Zijn ook al eens naar jou toe gereden.
Dat was wel meer dan 300 enkele reis
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver dat dacht ik 😁
+1
draaipiet
Ik heb er in het verre verleden ook een paar jaar mee gewerkt. Het heeft een lage zwaartepunt en er kan ook dunne mest in. Bij dunne mest zit hij snel te vol, en dan verlies je nog al wat bij ongelijk land of een dam. Je moet je trekker uit om de klep open of dicht te doen. Met laden met de kraan oppassen dat je de klep niet beschadigd.
langeslagdiesel
@draaipiet de klep kan rustig open blijven staan. Ding zit er eigenlijk voor de sier. Alleen als de bak bijna leeg is dan heeft het iets,, nut.
draaipiet
@langeslagdiesel Dat is gedeeltelijk waar, maar ik heb het wel als noodzaak ervaren
+1
Angelo368
Jeugsentiment zoiets, zo'n wagen heeft onze oude Fendt 307 LSA nog eens een vloeistofkoppeling gekost, voor het eten vol geladen en na het eten leeg draaien ,was de mest al zover bezakt dat die de aftakas niet meer aan kreeg 😬 strooiden wel mooi met nat spul, konden hier in 1 x een akker ermee doen kwa breedte, net een greppelfrees 😂 Loonwerker reed met 2 van die wagens destijds
+9
zettelmeyer
Lope we hier allemaal te klagen over de wegen hier. Maar kwam deze foto tegen op Facebook, hebben we hier niks te klage

(klik om te vergroten)

Niks voor mij....

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onbekend Mestwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!