In de jaren 80 bouwde IMT kniktractoren tot ruim 500 pk...was dit de nagel aan de doodskist van Schlüter?

In de jaren 80 is IMT zelf kniktrekkers gaan bouwen, en toen was het gedaan met de export van de zware Schlüter tractoren naar Joegoslavië...In plaats van een Schlüter Profi-trac 5000 TVL te importeren, bouwde ze bij IMT kniktrekkers (M-F licentie) tot maar liefst 517 pk! Hoeveel er van deze kolossen - IMT 5500 - met een Daimler-Benz V 12 turbo motor met bijna 21 liter inhoud gemaakt zijn is niet bekend, maar niet veel...
Dezelfde motor (maar dan zonder turbo) was in het type IMT 5360 met een vermogen van 360 pk gebouwd. Hier op de foto is het type IMT 5265, met een 265 pk V8 motor van Daimler-Benz afgebeeld.
Joegoslavië is voor Schlüter het belangrijkste exportland geweest (500 stuks totaal) maar daar was  toen een eind aangekomen. In Europa zijn verder de IMT kniktractoren onbekend gebleven, waarschijnlijk  omdat er geen markt toen voor was

IMT Folder

olro 61
In de jaren 80 bouwde IMT kniktractoren tot ruim 500 pk...was dit de nagel aan de doodskist van Schlüter?

In de jaren 80 is IMT zelf kniktrekkers gaan bouwen, en toen was het gedaan met de export van de zware Schlüter tractoren naar Joegoslavië...In plaats van een Schlüter Profi-trac 5000 TVL te importeren, bouwde ze bij IMT kniktrekkers (M-F licentie) tot maar liefst 517 pk! Hoeveel er van deze kolossen - IMT 5500 - met een Daimler-Benz V 12 turbo motor met bijna 21 liter inhoud gemaakt zijn is niet bekend, maar niet veel...
Dezelfde motor (maar dan zonder turbo) was in het type IMT 5360 met een vermogen van 360 pk gebouwd. Hier op de foto is het type IMT 5265, met een 265 pk V8 motor van Daimler-Benz afgebeeld.
Joegoslavië is voor Schlüter het belangrijkste exportland geweest (500 stuks totaal) maar daar was toen een eind aangekomen. In Europa zijn verder de IMT kniktractoren onbekend gebleven, waarschijnlijk omdat er geen markt toen voor was

Reacties

+3
a3vandiejen
Mooi hoor, leuk stukje geschiedenis.
+4
olro 61
@a3vandiejen Die ontwikkelingen in de landbouwmechanisatie blijven boeiend.
+1
a3vandiejen
@olro 61 Mee eens.
+1
wim-same
Ik heb nooit geweten dat IMT zulke zware trekkers gebouwd heeft. Wij kennen de IMT meer van de in licentie gebouwde MF 35
+2
DANOONTJE POWERR
@wim-same wij hadden er vroeger één.
Op basis van de 135 volgens mij.
Onderdelen was een drama, van MF pastte het nèt niet en IMT onderdelen moest je drie weken op wachten.
+1
noordhof
@DANOONTJE POWERR oei, ja DHL bestond toen ook nog niet 😅
+1
wim-same
@DANOONTJE POWERR Volgens mij werd IMT bij ons ook verkocht door de Coöperatie.
+4
DANOONTJE POWERR
@wim-same
De remmen waren wel van MF denk ik, vol intrappen en heel hard bidden! 🤣
+1
wim-same
@DANOONTJE POWERR Maar daar hadden toen wel meer merken en typen last van hoor. SAME had er ook typen bij die niet zo geweldig remden, vooral als er een flinke vracht achter hing. Het verschil is wel dat tegenwoordig alle wagens geremd zijn. Maar dat van een MF ken ik ja.
+1
noordhof
@DANOONTJE POWERR mijn 35 X zijn remmen werken zeer goed maar de 135 die we vroeger hadden ,die remmen sloegen plots dicht ipv zachtjes af te remmen . Dat moest je inderdaad gewoon zijn . gr
wim-same
@noordhof dat waren dan droge schijf remmen denk ik. Same heeft ook typen met dit soort remmen gehad, en als de platen wat verharden sloegen ze in een keer vast.
wim-same
@noordhof Maar met een MF 188 ging ik met een vracht zand met knikkende knieën van een stoep af. Wat remde dat ding beroerd.
draaipiet
@wim-same Ik denk dat kromwijk ze ook verkocht
+1
wim-same
@draaipiet Dat weet ik niet. Kromwijk verkocht wel veel merken, o.a. UTB en Allis Chalmers
Pauls
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
Op basis van de 135 volgens mij.Onderdelen was een drama, van MF pastte het nèt niet en IMT onderdelen moest je drie weken op wachten.

Ik heb ze in onze regio ook zien rijden, met ronde spatborden zoals de MF35. En hoogst waarschijnlijk waren de bepaalde sletige onderdelen vooral uit ijzer en geen staal zoals MF, zodat bij uitwisselen van IMT onderdelen op een MF, sommige dingen eerder stuk gingen, wat dan weer niet goed was voor MF, maar ja ze hebben achteraf toch zelf nog slechte modellen zelf gemaakt zodat sommige het voor bekeken hielden bij MF.
+1
olro 61
@wim-same Zo blijven er altijd weer verrassingen in de trekkerwereld...Cebeco heeft de in licentie gebouwde MF 35 ook nog in de jaren 70 geïmporteerd.
+1
wim-same
@olro 61 Ik heb ze wel zien staan bij onze Coöperatie in Stolwijk, maar heb er verder geen ervaring mee. Ik heb ook geen idee hoeveel ze er verkocht hebben, want ik ken geen één boer die er een had. Er zat ook een MF dealer in de buurt, dus je zag vooral heel veel SAME's en MF's.
noordhof
Dit model is toch voor 95 % gepikt van de MF 1800 . Geweldige trekker! Er staat ook ergens een filmpje op youtube van zo'n model .( Falcon Littlework )
Pauls
Quote Reactie van @noordhof:
Dit model is toch voor 95 % gepikt van de MF 1800

Dat vermoeden heb ik ook, wss ook in licentie van MF.
+2
Maikel MF
Mooi stukje, ik zag de foto en dacht wat is dit een aparte mf maar nu ik het gelezen heb wordt het wel duidelijk
+1
draaipiet
Mooi verhaal, het was me niet helemaal onbekend maar toch weer wat geleerd

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de IMT Folder ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!