Nog 1001 dingen te doen, maar met paar oranje accenten aanbrengen weer vakje afgevinkt ✅. Foto is geplaatst door arnold-arentze op 01-02-2021 om 19:27:23, met 51 reacties.

Same Panter

151 foto's van @arnold-arentze

arnold-arentze
Nog 1001 dingen te doen, maar met paar oranje accenten aanbrengen weer vakje afgevinkt ✅

Reacties

new holland koen
Weer een vaag schakelpatroon zoals we van Same gewend zijn🙈
Waarom heeft hij 3 poken? Wat is daar het voordeel van?
+4
wim-same
@new holland koen Omdat hij 24 versnellingen heeft. 4 versnellingen en een achteruit op de middelste pook, rechts 3 groepen, en links een gesynchroniseerde minireductie.
new holland koen
@wim-same Ohh zo, dat maakt al een hoop duidelijk!
Waarom staat het lijntje tussen de 1 en 3 los van de + er naast dan?
+1
arnold-arentze
@new holland koen Goede vraag ik denk om de neutraalstand aan te geven🤔
+3
arnold-arentze
@new holland koen rechts zijn 3 groepen links 30% reductie middelste spreekt voor zich. Patroon is even wennen, waarschijnlijk Italiaanse logica half jaren 70😝
+1
PeterKoel
@arnold-arentze Weet nog van vroeger na een dag op de Centauro zat je op de minitauro er wel eens naast 1234 omgedraaid 😬
+1
arnold-arentze
@PeterKoel Minitauro is idd spiegelbeeld tov van de meeste trekkers idd ff wennen idd😂 Bij de panter ook ff wennen de versnellingen naast elkaar🙈
+3
deufi
@new holland koen ja inderdaad. Een Ford 5000 had ook een vervelend schakelpatroon, als je die niet kende. Als je het niet weet is het onplezierig rijden.
+2
new holland koen
@deufi Inderdaad, maar als je het kent gaat het vlekkeloos!
+1
wim-same
@deufi Ook met een Ford 5000 kon je goed schakelen, maar inderdaad, het schakel patroon was ook even wennen.
+1
deufi
@wim-same inderdaad. Zelf ook geen problemen mee gehad nadat ik het wist. Maar eerste keer toen ik erop zat, niet specifiek opgelet en dan sta je toch even te kijken dat het niet lekker rijdt. Onze fiat's hadden destijds veel logischere schakelpatronen.
+2
wim-same
@deufi Ha, ha, Alles waar je de eerste keer op zit is toch even wennen.
+4
draaipiet
Mooi detail. Is netjes geworden.
Op naar de volgende 1000
+3
a3vandiejen
Wat mooi...prieggel werk🧐🥸
+3
arnold-arentze
@a3vandiejen Viel mee Adrie voorzichtig met rollertje😬😬
+1
a3vandiejen
@arnold-arentze Ja klopt, met de roller gaat dat netjes inderdaad.👌
+1
deutzisthebest
Heb je op 3 poken een achteruit zitten? Staat overal een r
+3
wim-same
@deutzisthebest Nee, RM is achteruit. dus 3 groepen achteruit, met de minireductie = 6 vesnellingen achteruit.
deutzisthebest
@wim-same

Ah zo! Uitgebreide versnellingsbak zeg. Is die mini reductie altijd te gebruiken?
+2
wim-same
@deutzisthebest Ja, die is altijd te gebruiken, en ( @noordhof ) je kan zowel in haasje schildpadje ook op de motor afremmen.
+3
langeslagdiesel
@wim-same opzich redelijk uniek dat de volledige bak over de kruip is te schakelen. Dat was TOEN heel bijzonder en is dat in moderne bakken nog steeds zo. En dan heeft een 17 jarige het over een vage schakeling van Same wat hij gewend is. Sorry.,,,,,,, maar die snap ik niet.
+1
wim-same
@langeslagdiesel Ja, dat klopt. Same heeft wel altijd veel mogelijkheden gehad. Ik heb al een Same Puledro DT uit 1963 met een kruipbak, was toen niet standaard maar een optie.
+3
wim-same
@langeslagdiesel Al moet ik wel toegeven dat SAME wel heel veet verschillende bakken gehad heeft hoor. Alleen uit deze serie, Delfino 3 versnellingen met hoog-laag. Aurora 3 versnellingen met hoog-midden laag, Falcon, en Minitauro waren het zelfde 4 versnellingen met hoog laag. maar de versnellingen heel kort bij elkaar, ( behalve de laatste serie Minitauro 60 ) dan de Corsaro en de Saturno, ook 4 versnellinen en een hoog-laag, maar wel een veel zwaardere bak. dan de Panter ( Panther ) de bak zoals hierboven , Dan de Drago met de 4 bak met Z schakeling, met op de gearing hoog-laag en achteruit. en de Buffalo met Z schakeling, met 3 gesynchroniseerde groepen en achteruit.
noordhof
Het is ook een raadsel voor mij met die 3 stokken 🤷‍♂️, woordje uitleg van de Same kenners is misschien op zijn plaats ! 😅
+5
wim-same
@noordhof O.K. middelste pook zijn de versnellingen met de achteruit. rechts 3 groepen, de links de Multi power. ha ha
+1
arnold-arentze
@wim-same Multipower met koppeling dan😆
+1
wim-same
@arnold-arentze ja, maar voor MF mensen en Dual power voor Ford mensen, om het duidelijk te maken. Inderdaad wel met koppeling, al schakelt deze pook wel heel erg lekker.
+2
arnold-arentze
@wim-same Idd hetzelfde effect. Schakelt idd lekker soepel gesynchroniseerd 👍
+1
wim-same
@arnold-arentze En ook onder zware belasting, kan je deze heel snel en soepel schakelen.
+1
arnold-arentze
@wim-same Dat heb ik nog niet geprobeerd 😂
+3
Corne S
@wim-same

Haasje schildpadje hebben wij het meestal over;).
+3
Martinsame
Prachtig Arnold zo ver ben ik nog lang niet heb vandaag wel de verstuivers weg gebracht
+2
a3vandiejen
@Martinsame Hoort er ook bij, mooi als die straks nagekeken zijn.
+1
arnold-arentze
@Martinsame Dat kan nooit geen kwaad even afstellen/ nakijken
+1
Martinsame
@arnold-arentze ja hij rookte blauw dus dan maar ook gelijk naar laten kijken
+2
huub
De middelste en de rechter heeft mijn Lamborghini ook.
+2
wim-same
@huub SAME heeft Lamborghini destijds ook over genomen, omdat Lamborghini de patenten had op de gesynchroniseerde versnellings bakken. De Panter was de eerste met een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak, mede mogelijk gemaakt door Lamborghini.
+5
arnold-arentze
Even ter aanvulling 😆

(klik om te vergroten)

Uit de folder
+3
draaipiet
@arnold-arentze Mooie aanvulling
+1
yoohan
@arnold-arentze
Heb even nagerekend, Minireductie zorgt in elke versnelling voor 15% vertraging bij deze getallen.
Weet ik dat ook weer haha
+2
wim-same
@yoohan ja, zoiets dacht ik me ook te herinneren. Ik dacht al 30 % is dat niet veel. Volgens mij tussen de 10 en de 15 %
arnold-arentze
@yoohan Ja idd t.o.v. de snelheid in de versnelling wel. Als je kijk naar de onderliggende versnelling is het kleine 50% dat had ik in mijn hoofd de 30 was tikfoutje zie ik nu😂 Denk dat officiële getal 15 is idd
+2
yoohan
Bekende schakelbak Arnold 😁
Ziet er netjes uit hoor, complimenten voor je aanpak van de details.
+1
arnold-arentze
@yoohan Dank je Johan. Zal origineel waarschijnlijk niet oranje zijn, maar vond mooi detail zo. Schakelen ken je ook niet terug met de nieuwe veer onder de pook hij voelt lekker strak aan nu
+1
wim-same
@arnold-arentze Was volgens mij origineel wel oranje hoor.
+1
yoohan
@arnold-arentze
Kan ik me voorstellen ja, het was een beetje een wiebelpook 😀
arnold-arentze
@yoohan De veer was redelijk eenvoudig te vervangen. Is bij andere merken met deze constructie ook een kwaaltje dat de veer “lam” wordt of breekt begreep ik bij de plaatselijke mechanisatie.
+1
ZetorTwente
Super dat zijn de details die het hem doen!
+1
aertspa
Wim is inderdaad de versnellingsbak uit de Lamborghini
hele goede versnellingsbak, ik vind niets onlogisch aan die bak
alle versnellingen volgen mooi elkaar op
John Deere is pas onlogisch ooit eens een 500 gereden?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Panter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!