Foto van een Roelama Sleepslangbemester van Bosch Loonbedrijf Grondverzet en Verticaaltransport (Hengelo gld) ×.Gisteren onze bemester en pompwagen opgehaald.

Roelama Sleepslangbemester

dylan norde
Foto van een Roelama Sleepslangbemester van Bosch Loonbedrijf Grondverzet en Verticaaltransport (Hengelo gld) ×.
Gisteren onze bemester en pompwagen opgehaald.

Reacties

marco2250
Wat een bak zo in de front hefdan moet je de kraan van de hef ook wel dicht zetten als er nog wat slangen ophangen
JohnDeere5085
@marco2250 zal niet de eerste cnh zijn die doormidden breekt met zulke belastingen
mf 6150
@JohnDeere5085
Niet alleen cnh....
+1
huub
@marco2250 je hebt nooit de mesttank én de slanghaspel vol.
marco2250
@huub jij hebt alleen land op 2 km ofzo dan
marco2250
@huub je pompt her altijd 2 km ver weg hoor ik zo
huub
@marco2250 de slang op deze haspel wordt altijd als eerste gebruikt. Deze haspel is ook niet zo groot als een 'echte' haspel.
+2
casejxu
@huub dan nog. Dat stuk ijzer voorop weegt n 1000kg en dan 2000kg mest en dan 1,5m verder voor de trekker geeft nogal wat extra krachten....
+5
martijn805
Die komt bij mij nooit het land op. Waardeloos met tank voorop, alleen maar extra gewicht die op de koppakker erbij komt als die moet draaien.. draaien met zo’n bemester is al zwaar zat voor t Land

Gewoon zender op de bemester en wnnr die omhoog gaat dat dan automatisch de pomp stopt met pompen bij de put. Werkt super en veel meer zicht dan met zo’n bak voorop
remcotrekker
@martijn805 met deze werkbreedte kom je minder op het koppakker dan menig bemestertank. Beetje gewicht voorin is wel wenselijk denk ik. Waarom dan niet op deze manier en ook tijd besparing.. wanneer de omstandigheden er niet mooi voor zijn word de tank voorop niet gebruikt en blijft de pomp in de mest pompen waar weer meer slijtage door komt.
maikwolsink
@remcotrekker idd. Vaak zat deze bemester rechtdoor zien gaan op de kopakker bij een lange trek of bij tarwe land.
Dan is het ideaal dat je er snel wat gewicht bij in kan pompen om de bocht om te komen.
Anders moest je iets doortrekken en dan steken maar dan trek je alsnog de trekker scheef met extra sporen als gevolg.
martijn805
@remcotrekker @maikwolsink

Nee je moet een pomp hebben met zender. Bemester omhoog en de pomp gaat uit, geen slang op druk dus gaat niet kapot. En als je een arm hebt die kan draaien is er weinig belasting. Die tank is alleen maar extra gewicht wat de bodem niet ten goede komt.

Maarja... je mag van mij best rijden met zo’n combi ik zeg alleen dat onze loonwerker dat niet hoeft te doen. En die wil het ook niet en veel boeren hebben dat een stuk liever op onze veengrond
Rokus
@martijn805 het probleem is ook niet dat de slang op druk blijft, maar juist dat hij elke keer weer op druk komt en ervan af dat schijnt slijtage te kunnen geven! Maar ben het met je eens dat het op veen grond juist op het kritische draai moment mooier werkt als een buffer vat!
930triplemaaier
@Rokus bij het terug toeren van de pomp en het dicht doen van de klep op de bemester heb je gigant hoge (ontmeetbare) piekdrukken in de sleepslang omdat alle mest afgeremd moet worden. Vooral op lange afstanden is dit een probleem. Ook kost dan het weer op snelheid brengen van de mest in de slang veel tijd wat weer ten koste gaat van de capaciteit. Ook is het een behoud van je transportslang (vooral als deze op de verharding ligt) als je continu/constant door kunt pompen want elke keer als je met de pomp op of af toert beweegt de transportslang doordat de slang uitzet. En wat betreft het gewicht van de fronttank een handige bestuurder is binnen 20seconden gekeerd dan heb je nooit meer als 1,5m3 mest in de tank zitten. laat dat compleet met haspel/tank een keer 2,5 ton zijn
huub
@martijn805 hier is het allemaal zand en klei, in het verleden werd hier alles met tanks of met zelfrijders uitgereden. De laatste 15 jaar wordt er steeds meer met de sleepslang gedaan, aangezien bij de meeste boeren het uitgangspunt is dat het niet duurder mag worden moet een loonwerker capaciteit draaien en dan kom je bij zoiets uit.

Qua bodemdruk wint dit het altijd van een tank of zelfrijder.
langeslagdiesel
@huub ik ben het niet helemaal met jou stelling eens dat je met een tank per definitie meer schade rijd dan met dit soort sleepslang combinaties. Ik zie toch relatief veel tanken rijden die ook veel te zwaar zijn voor de aanwezige banden. Ik heb vaak de indruk dat als men om een andere of nieuwe tank uitgaat men een zo groot mogelijke tank wil met dure opties en dito brede bemester. De banden zijn dan een soort sluitpost waar men dan maar een soort compromis zoekt tussen betaalbaar en aanvaardbaar. De mooiste en duurste banden met een 8 Cub er op en een meter of 5 werkbreedte is eigenlijk de Max, in mijn ogen. Maar de praktijk vraagt meer. Veel meer.
huub
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
een 8 Cub er op en een meter of 5 werkbreedte is eigenlijk de Max,

Zolang de chauffeur gratis is dan kan dat. Met een tank rij je heel veel loze meters. Van en naar de put en door de smallere bemester, dat is ook schade.
remcotrekker
@martijn805 loonwerker hier in de buurt heeft een combinatie gehad met zo'n arm die rond kon. Tijdens het kopakker bemesten trok die zo hard de trekker opzij dat je echt moest tegem sturen. Voor veengrond gaat dat goed doordat daar de percelen niet breed zijn. Gok dat jij ook op veen zit?
mf 6150
@remcotrekker
Trekker heel gebleven met dat systeem?
+1
remcotrekker
@mf 6150 ze konden wel merken dat het tordeerde zeiden ze. Hebben hem maar even gehad.
@930triemaaier dat kost toch teveel tijd. En niet practies om niet door de mest te rijden
+1
Nelis
@mf 6150 de slurry swiffel.. dat ding heefd het seizoen nog niet eens afgemaakt. 👋🏻
930triplemaaier
@remcotrekker gewoon na elke paar banen even de kopakker doen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Roelama Sleepslangbemester ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!