15 februari 2021 foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6.15. Na 15 jaar met deze trekker op smalle banden gereden te hebben, mag deze trekker nu andere dingen gaan doen. In principe moet hij voor de berege

Deutz-Fahr Agrotron 6.15

PieterA
15 februari 2021 foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6.15. Na 15 jaar met deze trekker op smalle banden gereden te hebben, mag deze trekker nu andere dingen gaan doen. In principe moet hij voor de beregeningshaspel, de kunstmeststrooier en in het voorjaar voor de kipper met pootgoed. De trekker die hij vervangt (een Fiat 1180) is echter nog niet verkocht, dus hij kan ook nog voor allerlei andere klusjes ingezet worden.

Ik zocht een gebruikt setje. De verstelbare velgen waren vooral achter lelijk. Mijn vrouw heeft ze alle 4 overgespoten in de nieuwe velgenkleur van na 2013. De Michelin 650/65r38 zijn nog bijna nieuw. Vooraan zit tijdelijk een setje Continental 540/65r28 met 15% profiel. Daar kon ik nu nog niet iets naar mijn zin voor vinden.

Ik weet niet meer waar de voorspatborden van 15 jaar geleden gebleven zijn, dus daar wil ik nu een nieuw setje voor gaan maken.

Trekker is ook weer aan z'n duizend uur, dus hij krijgt gelijk ook een grote beurt.

Reacties

Boersen
Ziet er strak uit.
Iedere 1000 uur een grote beurt? Niet gewoon ieder jaar? Ik twijfel er hier wel eens aan wat nou echt nodig is. Heb een paar trekkers die maar 3/400 uur per jaar draaien
+1
PieterA
@Boersen Dat doen wij wel. Bij deze trekker is dat 3 jaar geleden denk ik. Planetairen, vooras, achterbrug, Alle filters, aircocheck.

Ik hoorde pas van een collega dat hij 1.500 uur draait voor zo'n beurt. Het is wel altijd een kostenpost, want je herstelt ook nog eens wat en als er net zoals bij mij af en toe een monteur bij kijkt vind die ook vaak nog een paar puntjes.

3 voordelen:
1.) Je plant je onderhoud in een rustige periode
2.) Je houd je spulletjes netjes
3.) Je voorkomt preventief toch wel wat stilstand.
PieterA
@Boersen Jaarlijks doen we in de winter afspuiten en doorsmeren. En als hij dan over de 500 uur of 3 jaar heen zit nieuwe motorolie en filters.
sjonnies
@Boersen 1000 uur is altijd Grote beurt? Ik weet niet anders.
Boersen
@sjonnies Hier was het altijd ieder jaar, dus iedere 3/400 uur. Naar mijn idee kan dat wel iets minder. Iedere 1000 uur zou ook prima gaan.
Hoe komt dat met bijvoorbeeld de motorolie, gaat dat ook gewoon 1000 uur en 3 jaar mee? Of tussentijds wel eens olie wisselen?
Fordje4600
@Boersen ff in het onderhoudsboek kijken van de trekker, verschilt nogal. Hebben hier een trekker waar om de 500 uur motorolie en motoroliefilters, 1000 uur alle olie vervangen en filters. Maar ook een trekker waarbij dat pas bij 650 uur en 1400 uur mag
Boersen
@Fordje4600 Ik heb alleen 3de hands 10k+ uren trekkers, daar zijn geen boekjes meer van😂
Fordje4600
@Boersen zijn vast wel te bestellen heb hier boeken liggen van trekkers die 40+ jaar oud zijn
PieterA
@Boersen Ik weet niet hoe oud die tractoren zijn, maar trekkers van voor 1995 daar ververs ik de motorolie en het oliefilter elke 250 uur van.
PieterA
@Boersen Ik wissel bij 500 uur de motorolie en motoroliefilter.
sjonnies
@Boersen hier doe ik motor olie elke 300 400 uur met vooras ivm met voorlader. En overal nieuwe filter en 1000 uur Grote beurt elke 1.5.jaar
JD 6110
Onderhoud in olie en filters na uren streven. En jaarlijks olie er af eind aandrijving hier. Plus koeler en lucht/ cabine filters. En de smeer punten. Kleine buurt haha
bikkertie
Staat hem goed die nieuwe velg kleur! Heeft deze trekker ook al veel ervaring?
+1
PieterA
@bikkertie Deze trekker heeft 11.900 uur. Hij doet het nog goed, dus hij mag nog even blijven.
deufi
Ziet er strak uit. Wat is de nieuwe velgenkleur na 2013 dan? Hier gebruiken we RAL 9006 om de velgen mee bij te werken.
PieterA
@deufi Ik weet niet wat de ralkleur van die velgen is. Ik heb gewoon Deutz-Fahr rim Grey mat velgengrijs van Kramp.
Fendt926Driver
@PieterA en jou vrouw doet het opspuiten van de velgen?
Kunst schilder van beroep?
+1
PieterA
@Fendt926Driver Nee, zij is agrarisch ondernemer, maar in de winter hebben we wel eens wat onderhoudsprojectjes die we proberen aan te pakken, ik regel het ijzer, rubber en de olie en zij doet de papieren, verf en de sopjes in de cabine.
Fendt926Driver
@PieterA mooi dat dat zo kan..
deufi
@PieterA Die verf hebben wij ook overwogen. Hier is de voorkeur echter hoogglans, omdat dit oppervlak gladder is, en daarom makkelijker is om schoon te maken.
Omdat kramp verf niet altijd goed gaat op alle ondergronden, voor een ander merk gekozen. Daarbij is de oudere kleur ook wel fris, dus alles is nu in kleur van voor 2013.
PieterA
@deufi Het lijkt net of jullie 6190 ttv nog in de originele lak zit.
deufi
@PieterA ja klopt op de online foto's wel, waren ff snel bijgewerkt door de dealer waar we hem gekocht hadden. Was alleen niet kwalitatief gedaan en de velgen begonnen zo hard te roesten dat ze deze winter een nieuwe verf laag hebben gekregen. Nu glimmen ze weer. Roest is altijd zo vervelend om te zien.
bikkertie
@deufi is die orginele kleur wel goed na te spuiten? Orginele lak is niet glad, lijkt me lastig om dat te herspuiten
+1
deufi
@bikkertie We hebben het met de kwast gedaan. Is wel een redelijke klus. Is deze verf: devosverf.shop/tractorlak-hoogglans-1-kg-ral-weiss….
Eerst met grondverf en daarna 4 lagen erop gezet voor een goede dekking en zie er nu weer strak uit. Ondanks het het hoogglans is, heeft het toch nog een iets grove structuur. Was mij verteld dat dit door de "metalic" deeltjes in de verf zou komen. Wij zijn in ieder geval blij met het resultaat.

(klik om te vergroten)

+1
PieterA
@deufi Ik kan er goed tegen om roest te zien. Het duurt vaak toch een eeuwigheid voor een stuk dik ijzer helemaal doorgeroest is. Ik vind lassen wel leuk, maar verven mag van mij iemand anders doen.
+2
DANOONTJE POWERR
@PieterA helemaal mee eens, wat een pokkewerk vooral het voorwerk.
+1
casejxu
@DANOONTJE POWERR ik sluit me aan!!
+2
DANOONTJE POWERR
@casejxu de spullen aan de achterbrug zijn gelukkig donkerbruin, twee keer kwasten en klaar.
Maar ik had nog een terracotta nummerplaathouder liggen en die moest oranje worden, wist ik gelijk weer waarom ik zo'n teringhekel aan rood en oranje verf heb...
Vier keer en eigenlijk nog niet naar het zin!
+1
casejxu
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
rood en oranje

Dat zijn echt top kleuren. Daarom word onze jxu als ie gespoten moet worden zwart😌
DANOONTJE POWERR
@casejxu Terracotta dekt ook prima! 😉
+2
PieterA
@DANOONTJE POWERR En het valt niet zo op als je een stukje overslaat en het gaat roesten😜
+1
DANOONTJE POWERR
@PieterA Het is goed dat ik op de computer zit nu, daar kan ik geen middelvinger tevoorschijn halen. 😅
PieterA
@DANOONTJE POWERR Het was niet serieus bedoeld hoor! Hier hebben we een 880 die oranje begonnen is en nu al weer een jaar of 35 terracotta is.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @PieterA:
niet serieus bedoeld hoor!

Mijn reactie ook niet 😉
Roesten willen ze helaas graag ja.
+3
PieterA
@DANOONTJE POWERR Ik vind dat jij nog een mooie oranje hebt👍. Dit is die 880 van ons:

(klik om te vergroten)

DANOONTJE POWERR
@PieterA Ja, mijne is wel wat dof en roest wel wat maar is nergens rot gelukkig.
Vanaf de 80 serie toen ze gingen werken met gepuntlast plaatwerk werd het roesten alleen maar erger.
manus
@PieterA

Beste trekker 😉👌
casejxu
@DANOONTJE POWERR naaaee gaat m bij ons niet worden
deufi
@PieterA Gelukkig heb ik zelf niet hoeven verven 😃 Maar zo'n "nieuwe" hebben we nog niet gehad, dus dan zijn we er extra zuinig op, want hij moet lang mee.
mf 6150
Wat komt er nu op spuitwielen? Zo'n 1180 doe je toch niet weg!?
PieterA
@mf 6150 Spuitwielen zijn bij mij 65 cm breed🤪.

Ik zet de pas aangeschafte Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV op 320/105 r50 achter en voor op 320/85r38. Die kan dan voor de planters en rooiers en de ruggenfrees voor aardappelen.
deufi
@PieterA Dan staat deze flink op de banden. Weinig ruimte meer over tussen het spatbord zeker? Hier hebben wel 13.6 R48 achter en 320/85 R34 voor. Nog afkomstig van de vorige, maar past hier ook prima onder.
+4
PieterA
@deufi Ik vind 320 (12.4) de maximumbreedte in de 1.50 teelt van tulpen. We smokkelen al een beetje. We houden 1.54 aan, dan houden we de paadjes 4 cm breder. 26 vaart x 1,54 m = 40,04 meter. Dat sluit goed aan bij een spuitbreedte van 40 meter, wat wij hebben.

De vorige banden waren voor 320/95r36 en achter 300/95r52. Deze banden hadden nog geen vf-technologie en waren ook aan de kleine kant. In het natte najaar van 2019 hadden we moeite om vooruit te komen bij het tulpen planten.

Een alternatief wat je veel ziet is rupsen voor de tulpenplanter. Ik hoop dat deze nieuwe banden hier een volwaardig alternatief voor zijn. Banden zijn makkelijker in onderhoud en vele malen goedkoper en universeler. Als het niet aan de verwachtingen voldoet kunnen we altijd nog drukwissel met tanks op het bunkerdak bouwen.
+2
PieterA
@mf 6150 Wat moet ik met een 1180 blijven doen? Hij heeft het altijd goed gedaan, maar hydrauliek is nog wel erg jaren 80 en de maximumsnelheid ook. We proberen iedere keer als we er een trekker bij kopen er ook weer 1 weg te doen.
manus
@PieterA
@fiatfan dit is je kans
+1
fiatfan
@manus is ie dat ???
manus
@fiatfan jazeker
caseboy
Werkt mooi zo he van die stempels in de vloer. Is dit bij de lmb?
PieterA
@caseboy Ja, het werkt zeker fijn, vooral voor het losdraaien van de pluggen en het wisselen van wielen.

Klopt dit is bij landbouwmechanisatiebedrijf Zandijk in Tholen.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @caseboy:
die stempels in de vloer.

Nog niet eerder gezien, hoe werkt dat?
+1
PieterA
@DANOONTJE POWERR Hoe het precies werkt weet ik ook niet. Het zijn 2 cilinders. 1 onder de vooras en 1 onder de achteras van de trekker

(klik om te vergroten)

bart99
Mooie werkplaats! 👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 6.15 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!