24 februari 2017 foto van een Manitou MLT 634 120 LSU. Deze verreiker is in januari 2017 gekocht. Hij komt uit de buurt van Reusel bij een kippenboer vandaan. Daar moest hij in lage stallen werken, va

Manitou MLT 634

PieterA
24 februari 2017 foto van een Manitou MLT 634 120 LSU.

Deze verreiker is in januari 2017 gekocht. Hij komt uit de buurt van Reusel bij een kippenboer vandaan. Daar moest hij in lage stallen werken, vandaar dat de uitlaat ingekort is en de cabine deelbaar is gemaakt. Ik ben op een ochtend met een bevriende vrachtwagenchauffeur die een vrachtwagen mest in Oost-brabant ging halen meegereden en ben er zelf binnendoor mee naar huis gereden. Hij rook behoorlijk naar kippemest en er zat ook op allerlei plaatsen kippemest tussen. We hebben hem via het landbouwmechanisatiebedrijf bij ons in de buurt gekocht en daar hebben ze er wat dingetjes aan opgeknapt. Ook hebben we de voorvelgen laten stralen en de motorkap laten spuiten in de 2 componentenlak Zelf hebben we hem nog wat verder schoongemaakt, meer licht opgemaakt, de treeplank verbreed en nog zo wat kleine dingetjes.

Mijn vrouw is van de verf en de stikkers. Zij had hem om deze foto het laatst onderhanden gehad. Op deze foto is de machine 13 jaar oud en heeft 2.000 draaiuur.

Reacties

deufi
Mooie machine, dan is hij in 13 jaar niet veel gebruikt!
+1
PieterA
Under construction

(klik om te vergroten)

Manitou verreiker
+1
PieterA
De andere kant

(klik om te vergroten)

Manitou verreiker
Jeroen 86
@PieterA hebben de voorwielen een andere kleur dan de achterwielen. Of lijkt het gewoon zo op de foto
PieterA
@Jeroen 86 Nee, we hebben de voorwielen in een andere kleur grijs laten poedercoaten.
Fendt926Driver
Van reusel naar huis is ook zo een ruime 100 km.
Daar ben je ook nog even mee bezig geweest
PieterA
@Fendt926Driver Ja, klopt. Hij haalt de 30 km per uur ook niet. Die mesttransporteurs beginnen altijd vroeg. Volgens mij was ik toen rond 13:00 uur thuis. Ook nog even getankt onderweg.
DANOONTJE POWERR
Wat is er deelbaar aan de cabine dan?
PieterA
@DANOONTJE POWERR De bovenste helft van de cabine kan er af.
Fendt926Driver
@DANOONTJE POWERR op de a stijl zitten bouten.
En achterop zie je ze ook bij het achterraam.
Daar zal die deelbaar zijn
PieterA
@Fendt926Driver We hebben hem er zelf nooit af gehad. Wel zat er bij aanschaf een barst in een raam. Dat kon ik dus niet standaard bestellen omdat dat niet de standaard vorm had. Gelukkig zijn er ook speciaalbedrijven...
DANOONTJE POWERR
@PieterA Inderdaad, wij hebben ook een MLT 634 maar een compleet andere bovenkant.
Heeft deze als een mercedes motor of nog een Perkins.
PieterA
@DANOONTJE POWERR Dit is een Perkins.
+1
DANOONTJE POWERR
@PieterA oké, die hadden wij eerst ook.
Nu een nieuwere met Mercedes motor, kwalitatief beter, je kunt alleen nergens knap bij komen omdat het hele motor gedeelte volgepropt is.
PieterA
@DANOONTJE POWERR De onze heeft nu 3.800 uur en net een nieuwe brandstofpomp en startmotor. Hij loopt nu nog steeds niet echt lekker.

Wij hebben ook mf gereden. Perkins is niet echt mijn favoriet meer.
+1
DANOONTJE POWERR
@PieterA nee, gelukkig is MF nu Sisu.
PieterA
@DANOONTJE POWERR Bij de 3060, 3065 en 6160 hebben we nooit wat aan de motoren gehad.
Dennis_dB
@PieterA Verstuivers ook getest? Klepspeling gecontroleerd? De koppeling tussen de moter en de aandrijfas naar de bak kan volgens mij ook erg rammelen bij deze types.
PieterA
@Dennis_dB Die koppeling is gemodificeerd. Verstuivers en kleppen weet ik niet. Dat zou ik nog na kunnen vragen.
Jeroen 86
Geweldige machines zijn het die manitou 634 verreikers. Het is altijd mooie om bij aanschaf van een occassie machine alles een beetje bij te werken. Dan kom je met een mooie machine buiten.
+1
PieterA
@Jeroen 86 Ik houd er niet van om in het groeiseizoen te sleutelen. Wij zetten een machine het liefst direct bij aanschaf in de winter klaar voor het werk wat er mee moet gebeuren.

Of er verf op zit interesseert mij minder. Mijn vrouw is daar meer van. Het winterseizoen is nu bij ons voorbij. Ze heeft deze winter 20 potjes verf leeggemaakt.
PieterA
@Jeroen 86 Wij hebben specifiek voor dit model gekozen, zodat je de punt van de lepels goed kunt zien vanaf de bestuurdersplaats. Ook kun je er goed wat mee trekken.
Jeroen 86
@PieterA je kan er gemakkelijk 20 t achter hangen. Dat trekt hij probleem. Hier in deze streek zie je veel verreikers met luchtremmen
PieterA
@Jeroen 86 Ja, dat geloof ik graag. Met 17 ton erachter had ik geen enkel probleem.
Wilco vd Kuilen
Mooie verreiker en zo kun je er echt wat moois van maken!
+2
koenclaas
Goede machines die Manitou’s! Hebben ook eentje met al bijna 14000u.
mf 6150
Fijne machines en trekken best👍 wel goed smeren. Wi hebben inmiddels de 2e, met deutz motor
PieterA
@mf 6150 Ja, we smeren vaak, maar desondanks gaan de bussen in de giek geen mensenleven mee. De meesten zijn al een keer vernieuwd. Ik vind de onderhoudskosten van deze machine nog best tegenvallen. Zit toch rond de 8 euro per draaiuur schat ik.
mf 6150
@PieterA
Ja onderhoud is aardig hoog, hebben jullie er centrale smeerpunten op? Ik pak ze zo elke week, en de mast spuiten we elke keer met tanken in met kettingvet. Wat gebruiken jullie daarvoor?
+1
PieterA
@mf 6150 We hebben 2 smeerlijsten, maar de tussenassen, fusees en draaipunten voor aan de giek moet je toch apart smeren. Wij smeren eens per 50 uur. We spoten de giek dan ook in met een volle bus ptfe-spray. Tegenwoordig pakken we daar een half busje sprayman van ditoil voor. Het smeert goed en plakt een beetje.
J asper
Quote Reactie van @PieterA:
Zit toch rond de 8 euro per draaiuur schat ik.

😮 Wist dat ze verarmers heten maar dat het zo woest was niet.
+1
PieterA
@J asper Veel draaipunten en altijd duwen en trekken. Deze machine moet bij ons altijd hard werken. Bandenslijtage is ook groot.
J asper
@PieterA Elke 500 uur een beurt van rond de 4k 🤔🙈
PieterA
@J asper Een trekker met voorlader kost maar de helft aan onderhoud per draaiuur, maar die doet stukken minder en daar is de afschrijving per draaiuur weer hoger van (vergelijkbare trekker van 120 pk met stevige voorlader).

Een heftruck is nog veel goedkoper per draaiuur. Zowel onderhoud als afschrijving en verbruik zijn maar peanuts, maar dan moet je wel overal verharding hebben en dan moet je hem vergelijken met een 3,5-tons heftruck.

Een mobiele kraan of een shovel weet ik niet wat die kosten in onderhoud, maar ik begreep via deze site dat een mecalac ook niet voor niks draait.
J asper
@PieterA 8 euro per uur is gemiddeld elke 5000 uur een beurt van 4000 euro😨, en dan heeft die ook nog zo weinig draaiuren gemaakt. Shovel redden we het (afkloppen) Zat voor 2 euro.
PieterA
@J asper Een shovel paste ons niet vanwege de beperkte hefhoogte. Zijn die trouwens niet erg duur in aanschaf?
J asper
Quote Reactie van @PieterA:
Zijn die trouwens niet erg duur in aanschaf?

Goedkoper als een verarmer.
MulderDeutz1
@J asper 8 x 500 is 4000 euro en 8 x 5000 is 40000 euro. Maar met je eens, veel geld...
J asper
@MulderDeutz1 Klopt, 0 teveel🙈
+2
Jeroen 86
@PieterA wij gebruiken bij ons thuis een 3tons ruwterrein heftruck van manitou (m30-4) voor het laden van aardappelen en grond enzo. 80 proceng van de tijd hangt daar een wifo schepbak rechtstreeks aan het vorkenbord. De onderhoudskosten daarvan zijn zeer laag. In de 18 jaar dat wij deze in gebruik hebben zijn er 2 keer de lagers in de hefmast vervangen( omdat een hefmast niet gemaakt is voor wat wij ermee doen) , starter en uitlaat en een nieuwe set banden. En enkele dichtingen van de cilinders. Zeer tevreden hiermee. Ik zal er binnenkort eens een paar fotos van plaatsen
PieterA
@Jeroen 86 Daar zouden wij ons misschien ook wel mee kunnen redden.
mf 6150
@J asper
1800 dacht ik, en elke 500 is niet nodig. Stationair tellen ze ook lekker door, dus dat tikt wel door met voeren. Goed smeren is gewoon erg belangrijk en scheelt snel.
+1
J asper
@mf 6150 Dan zit jij ook niet op 8 euro gellukig voor je.
mf 6150
@J asper
Zal 't precies eens bijhouden, eigenlijk wel interessant....
mf 6150
@PieterA
De banden van onze eerste tilletou sleten ook rap, nu een andere band eronder die veel slijt vaster is.
Dennis_dB
@mf 6150 Landbouwband of industrie band scheelt enorm in slijtage.
Jeroen 86
Staat de verreiker te koop?
PieterA
@Jeroen 86 Ja, klopt, we hebben nu een plantdak met voorlader om de tulpen te laden. Verder ook nog 2 heftrucks met schepbak en nog een trekker met voorlader. Dan mag deze alleskunner wel weg. Het wordt anders allemaal wel een beetje luxe.
Jeroen 86
@PieterA ik hoop voor jullie dat je hem nket gaat missen. Als je een verreiker gewoon bent is een voorlader een hele stap terug
PieterA
@Jeroen 86 Hij is nog niet verkocht! We huren nu elk jaar in de zomer een heftruck bij. Misschien daar ons geld maar eens in investeren.
deufi
@PieterA Aan een heftruck heb je wel een stuk minder onderhoud aan en zijn op het erf een stuk handiger.
Jeroen 86
@deufi een verreiker is vooral handig als je er ook het land mee in moet. Er kan dan ook een wagen achteraan met stro of pootgoed. Op het erf kan je bijna alles met de heftruck.
deufi
@Jeroen 86 Dat weet ik. Zelf hebben we een heftruck, meerdere buren hebben een verreiker. Voor dat uurtje in het jaar dat we die nodig hebben, huren we die wel van de buren. Verreikers zijn fantastische machines, naar je moet er wel voldoende werk voor hebben.
+1
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @deufi:
Verrekijkers

Leuk hè autocorrectie 😅
+1
deufi
@DANOONTJE POWERR haha, ja inderdaad, heel irritant. Agro woordenboek zou handig zijn. Zal het aanpassen. Overigens hebben ze vast ook een verrekijker, maar die hoef ik niet te lenen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Manitou MLT 634 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!