Foto van een Massey Ferguson 158, voor het eerst sinds lange tijd weer even de beentjes strekken. Deze trekker is in 1976 nieuw bij ons gekomen als vervanger van een MF135, vooral omdat deze de kuilvo

Massey Ferguson 158

148 foto's van @vjenneMFfan

vjenneMFfan
Foto van een Massey Ferguson 158, voor het eerst sinds lange tijd weer even de beentjes strekken. Deze trekker is in 1976 nieuw bij ons gekomen als vervanger van een MF135, vooral omdat deze de kuilvoersnijder beter kon tillen. Verder heeft ie in z’n loopbaan alle voorkomende werkzaamheden wel ongeveer uitgevoerd. De laatste jaren heeft ie het wel wat rustiger gekregen, wat een mooie gelegenheid was om hem weer eens in oude glorie te herstellen. Er staat ondertussen ruim 6000 uur op de teller, in werkelijkheid zullen dit nog wel meer uren zijn aangezien de teller voor onbekende tijd buiten werking was.

Reacties

+2
a3vandiejen
Heel netjes, leuk dat hij altijd in jullie bezit is geweest.
+2
vjenneMFfan
@a3vandiejen Bedankt! Klopt, een groot deel van de familie heeft hierop leren trekkerrijden 😅
a3vandiejen
hooidonk
Strak hoor! 👌🏼
Waren de typeschildjes nog zo netjes of heb je ze ergens gevonden?
+1
vjenneMFfan
@hooidonk Bedankt! Die schildjes waren nog zo, heb ze alleen een beetje met commandant opgepoetst. Het zijn gewoon kunstof schildjes.
+2
hooidonk
@vjenneMFfan
Fijn dat ze nog zo mooi waren, zuinig op zijn!
Er is bij mijn weten niet meer aan te komen, dus ik was even benieuwd.
wim-same
Prachtige trekker, Geen MP denk ik.
+1
vjenneMFfan
@wim-same Bedankt, trekker heeft geen multipower inderdaad.
wim-same
@vjenneMFfan Ik dacht altijd dat de 8 altijd MP had, maar dat blijkt dus van niet. Wat is dan het verschil tussen de 155 en de 158 ?
+1
vjenneMFfan
@wim-same Het enige verschil tussen een 155 en een 158 is een verlengstuk van 15 cm tussen de koppeling en versnellingsbak. Hierdoor komt de neus verder naar voren waardoor de voorwielen beter aan de grond blijven met een zware last in de hef.
Bij mijn weten is het een soort tussenoplossing tussen een 155 en de in die tijd zwaardere en duurdere 165
wim-same
@vjenneMFfan O.K. nooit geweten. Ik ken wel de 148 met MP, 168 met MP en de 188 met MP, dus vandaar. de 130, 133, 135, 165 en de 185 hadden geen MP, die ik kende.
+1
PieterA
@vjenneMFfan Klopt, wij hebben een 155 omgebouwd met zo'n tussenbak van een 158 om de kruipversnellingen in te stoppen.
+3
vjenneMFfan
@wim-same Het omcirkelde gedeelte is wat het verschil is tussen een 155 en 158

(klik om te vergroten)

MF158
wim-same
@vjenneMFfan is dit dan ook de bak waar de MP als optie in zit ?
+1
vjenneMFfan
@wim-same Dat weet ik eigenlijk niet. Ik dacht dat de “5” types ook wel met multipower te krijgen waren? Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, dus kan er niet zoveel over vertellen.
annatefka.nl/mf_techniek/mf_mp_00.htm/ Hier staat wel meer info over de werking van de multipower als je meer wilt weten.
+2
hooidonk
@wim-same
De spacer staat er los van, dat is eigenlijk enkel een leeg huis met enkel een tussenas.
Soms zat daar inderdaad een kruipbak in, of zoals bij die van ons, de aandrijving van de vooras.
De hele versnellingsbak van de MP is anders, die heeft ook een versnelling minder op de pook (3 vooruit en 1 achteruit) dan de 'gewone' versnellingsbak (4 vooruit en 1 achteruit)
MP heeft ook een hooglaag op de groepenpook en dan nog van de MP, dus die heeft in totaal 12 versnellingen vooruit en 4 achteruit.
+1
kramer
Quote Reactie van @wim-same:
is dit dan ook de bak waar de MP als optie in zit ?
Nee, dit is alleen een verlengstuk voor meer gewicht vooraan en of een kruip, en de MP zit gewoon in de bak als optie bij een 6 bak en niet bij een 8 bak.
newholland-
Denk wel dat jullie er altijd super zuinig op geweest zijn zo te zien .prachtig gewoon 👌👌🔝
+1
vjenneMFfan
@newholland- Trekker heeft over het algemeen wel binnen gestaan, maar verder absoluut geen luxeleven gehad. Stond eigenlijk meestal in de stal geparkeerd en het kunstmeststrooien vroeger heeft ook z’n sporen wel nagelaten op de trekker. Maar technisch heeft ie weinig problemen gehad. Afgelopen jaar is ie helemaal uit elkaar geweest en opnieuw in de verf gezet.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 158 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!