Zo'n Eicher uit de Same stal kom je niet vaak tegen.. Foto is geplaatst door wim-same op 23-03-2021 om 19:49:41, met 51 reacties.

Eicher Onbekend

wim-same
Zo'n Eicher uit de Same stal kom je niet vaak tegen.

Reacties

+7
manus
Is nog een laatste stuiptrekking van Eicher geweest
+1
Towaberg
Dit is geen trucage?!?!?
+4
wim-same
@Towaberg Nee, geen trucage. Zo heef Same met de Explorer ook nog Ford modellen gemaakt alleen voor de Franse markt.
+2
caseboy
@wim-same heb je toevalig een foto van zo'n Same Ford, ben wel benieuwd hoe die r dan uitzien
+4
wim-same
@caseboy @joop-same heeft net foto's geplaatst van de Ford uit de Same fabriek.
+1
wim-same
@caseboy @joop-same heeft net foto's geplaatst van de Ford uit de Same fabriek.
+1
arnold-arentze
Ha ha ik zag de foto.. en ik dacht dat lijkt wel een..Ja idd😱 Kortstondig samenwerkingsverband? overname??
+4
erik9831
@arnold-arentze ik dacht even aan een landini 😳
+3
arnold-arentze
@erik9831 Eerste gezicht kan ja. Silhouet viel me op in een vreemde kleurstelling😆 Al moet ik zeggen het misstaat niet.
+3
a3vandiejen
@arnold-arentze Nee misstaat niet .
+1
Towaberg
@erik9831 gelukkig dacht je maar even🤣🤣🤣
+2
draaipiet
Wim dit is misschien ook wel wat voor je

trucksbuses.com/trucks/tractor-trailer/…
+1
wim-same
@draaipiet Dat heb ik ook nooit geweten dat Eicher nog vrachtwagens verkocht heeft.
draaipiet
Quote Reactie van @wim-same:
Eicher nog vrachtwagens verkocht heeft.

Vroeger ook hoor Wim
tractorfan.nl/picture/1406999/
+2
draaipiet
Het is best wel bijzonder denk ik, het zou heel goed kunnen dat het een van de laatste stuiptrekken is. Het merk Eicher bestaat nog steeds maar als ik het zo ziet is waarschijnlijk de naam verkocht. Ik zie wel dat deze trekkers nog steeds de typische luchtkoeling (koeling per cylinder) heeft. Volgens mij made in India
+5
joel-koppelman
Stond er laatst nog 1 in duitsland te koop een eicher 2070 als ik het goed heb. vind het zelf helemaal geen lelijke trekkers.
+2
draaipiet
Hierbij een citaat van Wikepedia

Er volgde een doorstart, maar men is wel gestopt met de bouw van landbouwtractoren in 1991. Daarna is men redelijk succesvol de smalspoortractoren blijven bouwen met de legendarische luchtgekoelde Eicher-motor, herkenbaar aan een ventilator per cilinder. In 2003 moest Eicher dan uiteindelijk toch de deuren sluiten omdat de motor niet meer voldeed aan de laatste Europese norm. De motor aanpassen was te kostbaar voor de kleine serieproductie in de nichemarkt van smalspoortractoren. Er zijn nog enkele Dromson-trekkers verkocht in Eicher-kleuren.

De Indiase tak bestaat echter nog steeds. Maar de Indiase productie van tractoren en dieselmotoren is inmiddels ingelijfd door Tafe.

Waarschijnlijk is de bovenstaande foto dus een Dromson trekker in Eicherkleur
+1
akkermopet
+2
wotan2
@draaipiet sorry, maar je verhaal klopt niet helemaal. Over bovenstaande trekker heb ik hier onder geschreven.
Dromson was een Eicher dealer in Frankrijk, die vooral smalspoor tractoren voor de wijnbouw verkocht. Toen Eicher stopte hebben zij de naam gekocht en een smalspoor trekker onder de naam Eicher op de markt gebracht met een John Deere motor, waar de rest vandaan kwam weet ik niet. Dromson is enkele jaren later faliet gegaan.
Later heeft Hissink in Oeken het nog geprobeerd met een Cararo met Deutz motor, maar ook dat ws geen lang leven beschoren.
draaipiet
@wotan2 Sorry, dan heb ik dat stukje uit wikepedia verkeerd gelezen en of begrepen. Wat dat betreft is het stukje uit Wikepedia heel beknopt. Er zullen wellicht meer informatiebronnen zijn die duidelijker en uitgebreider zijn 👍
+7
wotan2
Eicher is bij SLH gaan praten omdat de modellen uit de economy serie hun houdbaarheid begonnen te verliezen. Nieuwe modellen ontwikkelen kon met de toenmalige productie aantallen gewoon niet uit. In eerste instantie was het streven een eicher motor en dito motorkap, en de rest van SLH. Dit werd het prototype 2070, probleem was echter dat de aandrijfas van de voorwiel aandrijving niet onder de motor door paste. Dit was niet op te lossen zonder grote aanpassingen aan of motor of aandrijflijn, welke beide eigenlijk niet konden zonder grote kosten, en de samenwerking was juisten om kosten te besparen.
Daarop is afgesproken dat Eicher komplete (Hürlimann) trekkers in de eigen kleuren zou gaan leveren om zo ook in de landbouw, partner te blijven.
Hierop kwamen de Zuid Duitse SLH dealers tegen in opstand, mede doordat Eicher ter introductie goedkoper kon leveren. SLH was hiervoor gevoelig, en zegde de samenwerking weer op. Tot op dat moment waren er een dikke 50 SLH Eichers afgeleverd.

(klik om te vergroten)

Eicher 2070
+2
akkermopet
@wotan2 👍🤠
+1
draaipiet
@wotan2 Eigenlijk is zo een ondergang heel spijtig, maar ook wel weer heel interessant. Ik heb ook gelezen (ik weet niet meer waar) dat een van de dingen die meespeelde dat een luchtgekoelde motor niet kon voldoen aan de strenge Europese norm. Dit was niet alleen een probleem voor Eicher, maar vele merken moesten nieuwe ontwikkelingen doen om te overleven, de ene met meer succes dan de andere.
+4
wotan2
@draaipiet Ja luchtgekoeld varieert te veel van temperatuur om aan emissie normen te kunnen voldoen. Het zijn de zuinigste motoren qua brandstofgebruik, en werken eigenlijk ook het zuiverst. Echter door dat het niet te garanderen is bij elke bedrijfs temeratuur is men er vanaf moeten stappen.
+3
a3vandiejen
@wotan2 Mooi verhaal , duidelijk.
+2
joop-same
@wotan2Same Lucht /olie gekoeld had een hoge verbrandings temperatuur en daardoor een hogere Nox uitsoot, en daardoor problemen met emissie eisen.
+3
R Bouwmeesters
@wotan2 Mooi stukje uitleg, nooit eerder gehoord of gezien.
Het artikel is slecht te leesbaar, maar ze hebben het nog wel over de luchtgekoelde Eichermotor. De 50 geleverde trekkers zijn dus gewoon met Hürlimann motor?
+1
wim-same
@R Bouwmeesters Ja, uiteindelijk volgens mij 100 % Hurlimann. en er is inderdaad geen één lucht gekoelde motor die door de emissie eisen heen kon komen, duur de grote temperatuur verschillen.
+3
wotan2
@R Bouwmeesters Dit was de Folder (foto van het net) waarmee men de nieuwe tijd aankondigde, helaas bleef het bij het prototype. Ik heb van de week mijn boek met Eicher folders nog vast gehad, en nog niet in gepakt. Ik heb deze folder, ik meen zelfs in het nederlands, nog. Zal ik hem straks wel inscannen.
+1
wotan2
@wotan2 en van bovenstaande tractor: tractorfan.nl/doc/816/ en tractorfan.nl/doc/817/
wim-same
@wotan2 Maar dit was weer meer een SDF cabine en een MF motorkap. En wat er onder lag ???
+3
wotan2
@wim-same
Quote:
MF motorkap
ga nu even je mond spoelen ja 😀
+1
wim-same
@wotan2 Mond spoelen ben ik net mee bezig, smaakt goed. ha ha
+1
SJB533
@wotan2
Vloeken kan hij wel idd 😬 Was bij de Königstiger 2070 ook geen motorkap toch? 🤔
wotan2
@SJB533 hoe bedoel je?
SJB533
@wotan2
Tank toch, zoals de 3066 ook heeft
wotan2
@SJB533 Ja ik meende tenminste dat het weer een tank was, zo had ik het in mijn geheugen. Als je de foto op de folder bekijkt, zie je echter geen tankdop.
wim-same
@wotan2 Je kan ook zeggen, "Er is nog hoop veer MF" ha ha.
+1
wim-same
@wotan2 en dit was wel een SDF.
+1
wotan2
@wim-same Ja de tractor van hierboven was een blauwe Hürlimann
+2
poech prut
Interessant verhaal idd deze trekkers. De 'hurlimann' explorers en de 'hurlimann' antares versie zijn zo gemaakt (de 105pk)

Stond ooit hele uitleg op farmersphoto kan ik me herinneren. Een soort internationale website die veel groter was dan tractorfan wat alweer jaren uit de lucht is
+5
Martinsame
Aparte verschijning maar wel leuk om te weten
+5
roscho
Ik vind het een prachtige Hürlimeicher.... Deze kleuren lijken veel "verser" dan de andere Eichers door de zwarte en rode accenten.
Doodzonde dat dit merk (ook al) verdwenen is. Eicher had echt interessante vernieuwingen als bijv. de PPO-motor (Elsbett). Daar kon je gewoon koolzaadolie in stoppen.
In Duitsland is al een groot aantal legendarische tractormerken verloren gegaan: Hanomag, Bautz, Schluter, Eicher, Lanz (Heinrich en Hermann), Algaier, Porsche, Güldner, Kramer, MAN, Normag en nog wel een tiental minder bekende merken. Wat overbleef, ging op in eenheidsworsten als AGCO, SLH-Deutz. Zelfs grote merken als Fendt, Valmet/Valtra, CaseIH gingen op in deze multinationals.
Prijstechnisch was het voordeliger om elkaars onderdelen en zelfs complete trekkers in te kopen dan om zelf nieuwe ontwikkelingen te financieren.
+3
akkermopet
@roscho Goede reactie 😜👍
Gelukkig kom ik van de generatie van verschillende merken !!!!!
En niet van die eenheidsworst wat er tegenwoordig rond racen.....🚜🏎🚜
+2
Towaberg
@roscho en in de Autowereld is het al niet veel beter, als er geen embleem op staat, weet je niet meer welk merk er voor je rijdt!
+1
Sanderford
@wim-same bij ons in de buurt loopt er ook nog zo een alleen dat is een 2wd als ik nog een de kans krijg moet ik m is vastleggen op de foto
+1
wotan2
@Sanderford dat is meteen nog een zeldzamer, die zijn er maar 2 of 3
+6
Sanderford
@wotan2 niet de beste foto, maar de eerste die ik tegenkwam. Hij is van een tuinder in de buurt, ik verwacht dat ie m nog wel heeft staan.

(klik om te vergroten)

+4
joel-koppelman
Hebben hier ook een poster van in de schuur hangen

(klik om te vergroten)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Eicher ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!