16 april 2021 Foto van een Peco selectiekar. Deze kar is van 3 april 2000. gebouwd door Jan Petter in Anna-paulowna. 

De kar wordt aangedreven door een Honda benzinemotortje gx200 van 6,5 pk. Het draait stationair en met een hendel in het karretje kun je de rijsnelheid en rijrichting regelen. Wij hebben het karretje gekocht in 2016 voor 900 euro. Later hebben we er een constructie achterop gebouwd die het mogelijk maakte om met grotere wielen te werken. De oorspronkelijke maat was 4.80/4.00-8 en nu is het 7-16. Dat gaat hier op de lichte klei ook onder nattere omstandigheden beter. We hebben ook rupsen overwogen,  maar dit was makkelijker zelf te bouwen. Een paar lagers, tandwielen en een paar banden gekocht. Assen en velgen hadden we nog. Nu is het grootste nadeel nog dat de benzinemotor niet erg stil is. Je kan binnen goed met elkaar praten, maar hij mocht wel iets stiller zijn. We overwegen de uitlaat omhoog te brengen en een geïsoleerd kastje om de motor te timmeren.

Het idee van een selectiekar is,dat de tulpen in de schaduw staan als de selecteur ze beoordeeld. De kar staat op 1.50 en rijd zachtjes vooruit. Er zitten 2 stoeltjes in. Het stuur word bediend met een koker in het midden van de kar.

De tulpen zijn Strong gold. Een gele cultivar die je

Onbekend Onbekend

16 april 2021 Foto van een Peco selectiekar. Deze kar is van 3 april 2000. gebouwd door Jan Petter in Anna-paulowna.

De kar wordt aangedreven door een Honda benzinemotortje gx200 van 6,5 pk. Het draait stationair en met een hendel in het karretje kun je de rijsnelheid en rijrichting regelen. Wij hebben het karretje gekocht in 2016 voor 900 euro. Later hebben we er een constructie achterop gebouwd die het mogelijk maakte om met grotere wielen te werken. De oorspronkelijke maat was 4.80/4.00-8 en nu is het 7-16. Dat gaat hier op de lichte klei ook onder nattere omstandigheden beter. We hebben ook rupsen overwogen, maar dit was makkelijker zelf te bouwen. Een paar lagers, tandwielen en een paar banden gekocht. Assen en velgen hadden we nog. Nu is het grootste nadeel nog dat de benzinemotor niet erg stil is. Je kan binnen goed met elkaar praten, maar hij mocht wel iets stiller zijn. We overwegen de uitlaat omhoog te brengen en een geïsoleerd kastje om de motor te timmeren.

Het idee van een selectiekar is,dat de tulpen in de schaduw staan als de selecteur ze beoordeeld. De kar staat op 1.50 en rijd zachtjes vooruit. Er zitten 2 stoeltjes in. Het stuur word bediend met een koker in het midden van de kar.

De tulpen zijn Strong gold. Een gele cultivar die je "op het blad" moet beoordelen. Dit was de laatste dag voor de selectiekar dit jaar. Hij staat nu weer thuis.

Reacties

+1
PieterA
De omgebouwde achterwielaandrijving

(klik om te vergroten)

PieterA
@PieterA de voorkant

(klik om te vergroten)

+1
RVM
Met een Petter motor als aandrijving was ie helemaal af geweest 😉
+1
PieterA
In de kar

(klik om te vergroten)

casejxu
Hebben deze op t werk met rupsen. Die herrie kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Zit er gelukkig nooit zelf hele dagen in
yoohan
Leuk zoiets te zien specifiek voor een teelt.
Als je stiller wilt.... zo'n soort voertuigje moet toch ondertussen wel op accu('s) kunnen, dan ben je van de herrie af.
PieterA
@yoohan Dat hebben de nieuwste inderdaad wel. Met zonnepanelen op het dak om op te laden.

Vaak is het zo dat je een nieuwere machine recht kunt rekenen doordat ze makkelijker werken(cilinders ipv een touw op de voorlader) door een simpelere arbeidskracht achter het stuur (gps bij ploegen), minder onderhoud (cyclomaaier ipv dubbele messenbalk) of door een hogere capaciteit per arbeidsuur. Wij hebben nog niet de juiste argumentatie in handen hoe we zo'n duurdere selectiekar recht moeten rekenen.
yoohan
@PieterA
Dat begrijp ik, zo'n voertuigje maakt waarschijnlijk maar heel weinig draaiuren per jaar? Dus dan wordt de rekensom lastiger.
Het verhaal wordt natuurlijk anders als er straks geen hond meer te vinden is om in die herrie tulpen te selecteren. Richting toekomst zal dat eerder aan de hand zijn dan dat je ineens wel de machine recht rekent vermoed ik.
PieterA
@yoohan Draaiuren valt nog wel mee. Meer als een hark bij de gemiddelde koeienboer.

Dat laatste punt wat je aan roert is dan inderdaad het punt waardoor we misschien toch een keer investeren in een nieuwer model. De mensen die er nu mee werken vinden het niet zinnig om daarvoor duizenden euro's te investeren. Een benzinemotortje is nu nog algemeen geaccepteerd. Onze grasmaaier van een jaar of 6 oud heeft ook nog zo'n lawaaig ding om nog maar te zwijgen van een nieuwe kettingzaag.
+3
yoohan
@PieterA
Ik ben zelf werkzaam in de boomkwekerij sector. Daar speelt het puntje arbeid ook heel erg. Er zit nou eenmaal zwaar en ook repeterend werk tussen. Er zijn inmiddels verschillende machines waarin geïnvesteerd wordt om de simpele reden van personeel vasthouden. Er is dan weinig tijdswinst te behalen, maar gewoon het feit dat mensen dan niet na 14 dagen zeggen... zoek het maar uit met je zooitje, ik zoek wel ander werk.

Wees blij dat de mensen bij jou met je meedenken en het nu nog een overdreven investering vinden. Uiteraard moet je daar als werkgever geen misbruik van gaan maken, want dan pis je op lange termijn alsnog naast de pot.

Leuk om zo een inkijkje te hebben in de bollen/akkerbouw sector, ik bekijk en lees je foto's altijd met belangstelling.
+1
casejxu
@yoohan hebben op t werk ook n 6 persoons selectie wagen. Deze is elektrisch aangedreven met een super stille Honda aggregaat achterin. Dit scheelt behoorlijk in geluid!
PieterA
@casejxu Dat is toch ook een benzinemotor? Dan moet die van mij ook stiller kunnen denk ik.
casejxu
@PieterA ja maar in een dichte kunstof bak waardoor ie behoorlijk stil is
PieterA
@yoohan Nee inderdaad, We investeren elk jaar behoorlijk in arbeidsgemak/plezier. We leggen ook vaak uit wat de overwegingen zijn waar we mee te maken hebben.

Een beetje hou je dat toch natuurlijk. Als een koeienboer investeert in melktechniek koopt hij een melkstal of een robot. Als hij het zelf makkelijk wil hebben wordt het een robot. Als hij voor buitenlandse werknemers bouwt is het helaas nog steeds vaak een melkstal. In die melkrobots zit extreem weinig innovatie. Vroeger (25 jaar geleden) molk je met 3 robots 170 koeien. Dat kostte dan 1 man plus een kwart monteur. Dat is eigenlijk nu nog steeds zo. Dat zou nu toch al lang met 1 man 450 koeien en een kwart monteur moeten zijn?
arjanvw
@PieterA werkt niet helemaal zo met het voorbeeld van melkrobots. Zijn er inmiddels wel bij die 70 per robot aankunnen. Dan zit je op 210. Vraag me af of je meer gaat redden met de huidige 1 box systeem. Koeien worden achter elkaar gemolken en wisselen kost ook tijd. Dan moet je naar een robot in een draaimelkstal. Ook die is al in de praktijk bezig, maar hoor er weinig meer van.
+1
BvdD
@PieterA en er zit tegenwoordig mia/vamil op elektrische voertuigen met lithium batterij. Geen onbelangrijk voordeel als je een nieuwe wil aanschaffen
+3
PieterA
@Pieter Buren Ik denk dat ik per ongeluk je reactie verwijderd heb. Sorry. Ik heb even een foto gemaakt hoe het in het karretje er uit ziet. Onder het bankje zie je de stuurstang. In het karretje zie je schaduw. Aan de zijkant zie je het volle zonlicht op de beton schijnen.

(klik om te vergroten)

Binnenkant
Pieter Buren
@PieterA ik had hem zelf verwijderd, omdat er al een foto van de binnenkant was. Maar dit is wel een betere foto. Voor aardappel selecteren is het ook altijd vervelend als de zon vol schijnt, dus was gewoon benieuwd hoe licht of donker het binnenin was. Met aardappelen doe je 4 ruggen dus zou zo'n karretje al 3 meter worden. Net wat te lomp dan.
mike_v
Wordt het niet ongelooflijk heet daarin als je een zonnige dag hebt?
PieterA
@mike_v Nee, dat valt wel mee. Je zit natuurlijk sowieso altijd in de schaduw.
+1
DANOONTJE POWERR
@PieterA je zou om de motor heen met uitzondering van de achterkant een omkasting kunnen maken met eierdoppen schuimrubber erin.
Dan demp je een heleboel geluid en het restant geluid stuur je naar achteren.
PieterA
@DANOONTJE POWERR Ja, zoiets dacht ik ook.
+3
PieterA
@DANOONTJE POWERRUpdate: Eerst de uitlaat vervangen door 1 die nog 2x zoveel weegt.

De zaterdaghulp hoefde een week niet naar school. Hij heeft een omkasting getimmerd en er eierdoppenschuimrubber in geplakt. Ook zat er nog een rammeltje in de achterwand. Dat heeft hij ook opgelost.

Nu staat hij weer op de zolder tot volgend jaar maart.

(klik om te vergroten)

Petter selectiewagen
+1
DANOONTJE POWERR
@PieterA kijk aan!
Geen half werk zie ik wel, dat moet al een stuk beter gaan.
+1
SJB533
Mijn complimenten voor jouw bijschriften!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Onbekend ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!