Oude foto van een nieuwe Zetor Crystal 8011, Klaar voor aflevering voor een melkrijder, De 8011 werd vaak verkocht als melkrijder-trekker, relatief veel gewicht, veel trekkracht, handig die multi-powe

Zetor Crystal 8011

+1
Rietman
Oude foto van een nieuwe Zetor Crystal 8011, Klaar voor aflevering voor een melkrijder, De 8011 werd vaak verkocht als melkrijder-trekker, relatief veel gewicht, veel trekkracht, handig die multi-power, Juist op 18.4R38 of 20.8R38 banden lekkere snelheid en vanwege de standaard gemonteerde compressor was een luchtreminstallatie lekker goedkoop en veilig, Maar ook de ruime cabine die voor die tijd geluidsarm was (minder dan 88 dba) zonder extra isolatiepakket was vaak een reden voor aankoop in de transportsector. (je krijg er zelfs nog subsidie van de overheid (minister Boersma) op wegens verbeterde arbeidsomstandigheden voor de chauffeur) de geveerde vooras was lekker comfortabel en standaard in Nederland. en.... tja.. de prijs was dan ook t.o.v. andere trekkers nog eens zeer aantrekkelijk.
Met andere woorden : Het waren toppers !
Helaas zijn de meeste van deze modellen allang naar het buitenland vertrokken voor best flinke prijzen.

Reacties

+4
a3vandiejen
Schitterend, ik kan me goed herinneren dat hier een melkrijder deze 8011 Crystal ook splinternieuw kreeg. Ik keek mijn ogen uit.
+1
Towaberg
@a3vandiejen gelukkig heb je er niks aan over gehouden👀
+1
a3vandiejen
+2
Albert Peters
Mooi verhaal klinkt me bekend in de oren
+4
Sjorszetor
Zeker mooi verhaal
+2
John k
@Rietman gingen deze modellen later naar het Oostblok gewoon om weer te gebruiken?

Mooie foto! Enkele keer in zulke modellen gezeten maar geen idee wat voor types...m'n oom was vroeger Zetor en Renault dealer ( Jan de Leeuw)
+2
Rietman
@John k Veel deze modellen gingen later naar Polen, Oekranië, Slowakije en andere voorm. Oostblok landen, Denemarken en Ierland.
maar weinig Zetor's gingen terug naar Tsjechië , Juist daar is alles veel grootschaliger dan in de genoemde landen, daar kom je deze modellen zeker nog wel tegen, zelfs soms met 25000 tot 30000 uur als bij-trekker. maar de landbouw in Tsjechië is veel moderner, daar loopt al jaren veel modern materiaal van de grote merken zoals Fendt, Claas en Case enz.

Helaas verliest Zetor op hun thuismarkt terrein, omdat men niet een echt zware modellen maakt, (boven de 200pk)
Juist daar is vraag naar, dus als Zetor dealer heb je niet een complete lijn trekkers , dus kies men als voor andere merken die wel een complete lijn hebben, maar dan wordt er ook de lichtere types van verkocht die dan natuurlijk concurreren met Zetor.
Voor Zetor ook wel begrijpelijk, want alles staat met aantallen en scherpe prijzen en opboksen tegen de grote merken is lastig, Máár respect voor Zetor dat ze de strijdt nog steeds aangaat,
en dit in een markt die zwaar is,
Hoeveel (grote) merken hebben deze strijd al lang verloren en Zetor laat nog steeds zien dat ze het kunnen .
John k
@Rietman ja, als ik soms filmpjes uit het oosten zie dan doet die buurt het inmiddels niet meer onder dan het westen....
helaas is de rest van de infra structuur nog niet altijd fijn op orde.

Mooi duidelijk verhaal trouwens van je.
Rietman
@John k Inmiddels praten we niet meer over het oosten, maar Tsjechië ligt nu in centraal Europa, landen als Tsjechië stimuleren de landbouw, (subsidies en betaalkortingen) Daar word inmiddels alle moderne middelen ingezet met een hoge opbrengst tot gevolg. Dat is iets anders dan hier in Nederland.
+5
newholland-
Misschien deze wel.

(klik om te vergroten)

+5
Albert Peters
@newholland- deze foto moet je plaatsen
+2
a3vandiejen
@newholland- Deze is geleverd aan de fam. Kortleve in brandwijk. Kwam bij JAMO vandaan...toen nog Jansen.
Weet nog dat hij nieuw kwam.
+2
a3vandiejen
@newholland- Het leuke is dat Kees de chauffeur van de Crystal er weer één gekocht heeft.
+2
newholland-
@a3vandiejen onze buurman had er ook zo een.als bestuurder had je een prima zit maar veel te ver naar voren zodat je totaal geen zicht op je werktuigen had. je kon vanaf je zitplaats ook niet bij het achterraam want daar zat een passagier stoel tussen.schakelen ging me wel steeds beter af als je met het toerental googelde.wat ook wel handig was dat het hele dak omhoog kon voor ventilatie maar door de trillingen braken de steunen regelmatig af.maar toch geweldig als ik er mee mocht rijden met geveerde vooras en stuurbekrachtiging 😇😇
+1
a3vandiejen
+3
Kramer U800
Mooie nostalgische foto! Waren toen tractoren van ongekend niveau, zoveel luxe voor zo'n schappelijke prijs in vergelijking met andere merken.

Zie ik een Kramer Pionier of Kramer KL200 op de achtergrond rechts achter? Waren jullie toen der tijd ook nog Kramer dealer naast Zetor? Of waren jullie Kramer dealer voordat jullie Zetor verkochten?
+1
Rietman
@Kramer U800 oeps niet eerder gezien. Wij waren Kramer dealer van 1956 tot +/_ 1966. Tussentijds even Ursus en Belarus verkocht, maar toen begon Brustrac met directe verkoop dus zonder dealers. In 1969 zijn wij begonnen met Zetor. Dus we zij nog maar nét ruim 50 jaar dealer 🌝
+2
Kramer U800
@Rietman Oké leuk om te weten! Je zag ook wel eens dat dealers 2 merken hadden om aan te prijzen, een goedkoop merk en een luxe merk. Maar 52 jaar Zetor dealer is nogal wat zeg.
Jullie zijn dus dealer geweest van Kramer in de hoogtijdagen van Kramer, eind jaren 60 begin jaren 70 hielden ze langzaam op met de tractoren bouwen.
+2
Rietman
@Kramer U800 klopt . Daarom begonnen wij in 1982 naast Zetor met Renault. Renault werd in 2002 Claas. Dus nu bijna 40 jaar Renault/Claas dealer.
z6911
Mooie foto , weer mooi verhaal.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor Crystal 8011 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!